2e accu

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wim 3

2e accu

Ongelezen bericht door wim 3 »

hallo allemaal
i.v.m. de bekende abs problemen /wat krappe accu bedacht ik me of het niet mogelijk is om een extra accu te plaatsen
ik dacht aan een bromfiets accu eventueel onderhoudsvrij
deze kan misschien in het opbergvakje aan de linkse kant
wat zijn de meningen hier over??
heb nu een exide natte accu
r1100rt 1999
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: 2e accu

Ongelezen bericht door japachap »

Groeten Wim3,

Je kan beter in een goede kwaliteit accu en een decent druppellader investeeren.

Als de een accu niet voldoende stroom krijgt om op te laden- krijgt de tweede het ook niet.

Ik rijd momenteel met een Varta, maar er gaat veel belang uit op de forun voor het Odysee.

Ik gebruik ook een oude Draper (UK?) druppellader- maar de Optimate of C-Tek zijn de meeste bekende keuzen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Inspector Gadget

Re: 2e accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Exide & Varta zijn zo de standaard accu's die je tegenkomt in de BMW's.
Vergelijken met de moderne accu's (zoals inderdaad de Odyssey of MotoBatt) hebben Exide & Varta maar relatief weinig startcapaciteit.

Ja, het is mogelijk een 2e accu te plaatsen, dat gebeurt bij de overheidsversie van de RT's.
In plaats van de cassettespeler-radio (tja) komt op die plek een extra accubak plus zware bedrading.
En een zwaardere dynamo, want een 2e accu moet ook opgeladen kunnen worden.
Dat is bij de overheidsversie wel nodig met al die (letterlijk) toeters en bellen.
Bij de BMW sloop kan je dergelijke onderdelen vrij gemakkelijk verkrijgen.
Het vervangen van de dynamo is overigens wel een b.tch, don't ask me how I know.
Mijn mening daar over ten opzichte van jou gestelde probleem: totale onzin, investeer dat geld liever in een goede accu & lader.

Ik adviseer je eerst eens je bestaande accu te laten testen.
Zeker een natte accu, dat zijn vaak niet bepaald sterke noch duurzame accu's.

Als je eenmaal geld in een wat meer duurzame accu investeert, denk dan ook na over een goede (automatische) acculader.
En dan eentje met een laadstroom van minimaal 2 ampère. Zoals inderdaad Ctek of VMF.

Een druppellader raad ik af, waardoor de meeste Optimate laders wat mij betreft ongeschikt zijn.
Een druppellader heeft vaak een laadstroom van minder dan 1 ampère, soms zelfs minder dan 0,5 ampère en dat is in mijn optiek ruimschoots onvoldoende om een accu goed op te laden.
Wat op zich geen probleem hoeft te zijn als je regelmatig (= elke paar weken) met de motor rijdt, want de dynamo is nog steeds de beste manier om een accu volledig en goed op te laden. Als je echter langer de motor niet berijdt, en je stille verbruikers (zoals alarm, CAN-bus op bepaalde BMW's e.d.) je accu langzaam leegtrekken, zou in principe een druppellader dat moeten kunnen compenseren. En je accu nog fris-en-fruitig is. Is je accu niet zo fris-en-fruitig meer of je accu te leeg (door starting, lange tijd stilstaan, etc) kan een druppellader onmogelijk je accu volledig opladen. Dat zal tot zo'n 80% lading blijven steken.
Alleen een "echte" acculader kan je accu dan nog opladen.
Met de druppellader kan je net voldoende lading in de accu krijgen om een paar keer te kunnen starten maar niet meer dan dat. Als je accu fris-en-fruitig is.
Als je motor niet wil starten door de accu, pas dan ook op dat je niet herhaaldelijk probeert dan nog steeds de motor te starten, je loopt dan risico op zogenoemde diepte-ontlading en dat is dodelijk voor elke accu. De startcapaciteit gaat dan met sprongen achteruit, en kan de accu dan al snel naar de milieustraat.

Dan de kort & bondige versie van het bovenstaande:
Laat je accu doormeten, er zijn moderne (digitale) testers die haarfijn kunnen aangeven wat de status is van je huidige accu.
Als je accu niet meer zo fris-en-fruitig is, overweeg te investeren in een kwalitatief goede accu zoals Odyssey of MotoBatt.
Als je een druppellader gebruikt maar het weken duurt voordat je weer gaat rijden, overweeg een goede (automatische) acculader. Is ook veel beter voor de levensduur van je accu.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 25 mei 2013, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: 2e accu

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ook welkom Wim op dit prachtige forum......We hebben een speciaal topic hiervoor: Nieuw hier, stel je even voor

[groet]
Joop
wim 3

Re: 2e accu

Ongelezen bericht door wim 3 »

dank voor de snelle reacties
de lader die ik heb is lp 1800 1,8 ampere met onderhouds modus
rij elke dag door de week 75 km
accu is iets van 2 of 3 jaar oud en dacht dat een goeie was :(
van de week begon het gezeik weer de kop op te steken met die abs
verder heb ik ook mijn vragen bij de dikte van de olie 20 w 50
volgens mij ook bij koude wat extra weerstand tijdens de start
alles bij elkaar een rot systeem dat abs cq miskleun van de bovenste plank
kan verder iemand uitleggen waarom een megane met slechte accu wel zijn abs kan activeren en een rt niet
ik hoor ook nooit een tik tik tak geluidje bij de auto
verder ben ik wel tevreden over de rt
er was ook ooit een topic met iets van een draadje veranderenvan de computer
wie heeft dit wel eens vaker gedaan en zou dit voor een ander willen doen?
ik zal me ook even voorstellen op het daarvoor bedoelde plekje
groet,wim 3
Inspector Gadget

Re: 2e accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ken die LP lader niet, maar qua laadstroom voldoende genoeg.

Omdat je vrijwel iedere dag de motor gebruikt is een lader niet zo heel erg noodzakelijk tenzij je veel "stille" verbruikers hebt zoals alarm, GPS-houder (met ingebouwde elektronica, en dergelijke.
Die kunnen je accu in een ongunstig geval leegtrekken.

Zo is bekend dat bij motoren met CAN-bus (1200-serie) bepaalde (oudere) revisie Zumo 660 houders voorkomt dat de CAN-bus in slaapmode gaat en ultimo zo de accu leegtrekken binnen een week of zo.

Waarschijnlijk doel je op de ABS modificatie?
http://www.wuala.com/JosWRSM/Documenten ... 1100RT.pdf
Het is wat meer dan een draadje wat aangepast moet worden. ;)
Ik zou als ik jou was anders een oproep plaatsen in de Te Koop/Gevraagd rubriek plaatsen. :idea:

Ja, het ABS systeem is een ietwat ongelukkige keuze qua ontwerp, maar met een goede accu heb je er geen last van.

Natte accu's zijn over het algemeen niet bepaald sterke accu's en leggen al snel het loodje (leuke woordspeling) af na verloop van tijd.
Vandaar dat BMW al snel was overgestapt op GEL accu's. Want het gaat met name om de startcapaciteit (de CCA-waarde) van de accu die o zo belangrijk is bij starting in combinatie met het ABS systeem. En bij een natte accu loopt dat al snel terug na 3 jaar.
Maar meten = weten, dus ga langs bij een motorzaak waar ze een digitale accutester hebben, dan weet je het snel genoeg: ze voeren de AH-waarde in op de tester, en de tester gaat dan meten of de accu dat nog steeds daadwerkelijk kan leveren plus die eerdere genoemde CCA waarde wordt weergegeven. Als die CCA beneden de 160 (ampère) is, is dat in mijn optiek onvoldoende. Maar de tester zal ook weergeven hoe fris-en-fruitig de accu daadwerkelijk is.

Want met een goede accu hoef je het ABS probleem zeker niet (meer) te hebben noch de modificatie te (laten) doen.
Althans, dat is mijn mening.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”