Bobine, temperatuur sensor

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
robveenstra
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 feb 2012, 08:59
Type: R1200RT
Bijz: Hij is mooi
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Locatie: Stadskanaal

Bobine, temperatuur sensor

Ongelezen bericht door robveenstra »

Gegroet mede forum leden,

Mijn RT had een probleem met de afstelling, inmiddels is er van alles aan gedaan zoals bobine, bougiekabels, bougies temperatuursensor enz. enz.

Na een kapotte Hallgever te hebben gehad (en reparatie) bleek de motor nog steeds beroerd te lopen, inhouden bij gas geven, spontaan uitvallen. IK heb vervolgens de gasklephuizen laten vervangen en de co-meter. Uiteindelijk nog niet het gewenste resultaat, totdat Oscar van Oscarmotorservice.nl uit Nunspeet ontdekte dat er een gaatje in de nieuwe bobine zat. Hij had deze bobine overigens niet geplaatst. Nadat Oscar deze heeft vervangen is de motor gaan lopen als een zonnetje. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met het resultaat. Ik vind een vermelding van de werkzaamheden van deze expert de moeite waard om hier op het forum te vermelden. Oscar is een monteur met brede ervaring en de drive om door te zoeken als er een probleem is. Het is zijn eer te na om een probleem te laten liggen. De bobine met het gaatje gaat terug naar de leverancier. Om nog een en ander te illustreren heb ik een fotootje van de bobine met het gaatje bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste RT van Nederland?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobine, temperatuur sensor

Ongelezen bericht door Baird »

Hulde voor Oscar!

Als ik je bericht lees, is dan de conclusie dat eigenlijk alleen de Hall-gever het oorspronkelijke defecte onderdeel was, in de zoektocht naar de oorzaak van de ellende de bobine vervangen is voor een defect exemplaar, toen ook de Hall-gever vervangen en pas daarna de defecte bobine weer voor een goed exemplaar. De rest is collateral damage. Klopt dit?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
robveenstra
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 feb 2012, 08:59
Type: R1200RT
Bijz: Hij is mooi
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stadskanaal
Locatie: Stadskanaal

Re: Bobine, temperatuur sensor

Ongelezen bericht door robveenstra »

Nee, de volgorde was:

Januari 2013: Bobine vervangen bij grote beurt, motor bleef slecht lopen
Februari 2013: Opnieuw proberen af te stellen (niet gelukt)
Februari 2013: Hallgever kapot tijdens rit, vervangen, motor bleef slecht lopen
April 2013: Op advies van monteur bij Oscar gasklephuizen laten vervangen, CO-meter nog kapot, motor nog steeds slecht lopen
Mei 2013: CO-meter vervangen en na onderzoek bleek bobine kapot te zijn wat het stotteren en inhouden veroorzaakte
1 juni 2013: Motor rijdt weer naar behoren, geen gestotter, niet inhouden, CO beter, dus mogelijk ook lager verbruik.

Hallgever was dus een vervelende bijkomstigheid
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste RT van Nederland?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobine, temperatuur sensor

Ongelezen bericht door Baird »

Ok, de fysieke volgorde wel, maar terwijl de hallgever al kapot was heb je dus een kapotte (gaatje) bobine op de motor geplaatst, dat hielp niet. Op een gegeven moment is de (kapotte)hall-gever vervangen maar dat hielp ook niet omdat er nu een kapotte (gaatje) bobine op de motor zat, pas toen die vervangen werd door weer een andere bobine deed de boel het. De andere vervangen items hadden geen wezenlijke invloed op de oorspronkelijke storing, dat die nu allemaal tip-top in orde zijn is natuurlijk wel prettig! Dit lijkt een schoolvoorbeeld voor de cursus ATS ( Analytical Trouble Shooting).

Belangrijkste is dat hij nu eindelijk goed rijdt, veel fijne kilometers gewenst _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”