Niet Starten

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Arno Luierweert

Niet Starten

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo BMW Vrienden,

Vrijdag een ritje gereden niks aan de hand, gisteren woensdag de motor uit de schuur.
Niet starten , wat is dit nu weer dacht ik, vrijdag wel woensdag niet, heel vreemd.
Ik hoorde de benzinepomp niet , en zag dat het olieindikatie paneel vol uit stond.
Toen massa kabel van de accu afgehaald en weer gemonteerd toen kon ik de motor wel starten.

Komt dit vaker voor of gewoon pech, hallgevers, cdi.
Is dit op te lossen dat het niet vaker voor komt of gewoon steeksleutel 10 meenemen.

Groet Arno
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door japachap »

Dat is erg raar!
ZIt het thuis op een accu/druppellader? Wat zijn de spanning tussen de accu posten bij geen loading/aanzetten/starten/idle toeren en 4000tpm?
Het lijkt mij toevallig dat na het loskoppelen van de accu alles weer goed was. Nooit problemen gehad met de kontactslot bedrading?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Arno Luierweert

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Nee, niks mee aan de hand,

Denk zelf een relaistje te plaatsen tussen de CDI en pluspool.

Van contackt af, relais open , op contackt relais dicht,

Vroeger had ik een Volvo 440 die had toen het zelfde probleem, maar die was op gas.

Groet Arno ;)
Arno Luierweert

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo BMW Vrienden,

Net terug van een klein ritje ongeveer 60km.

Staat de motor voor de poort, motor uit, poort open, motor starten , niks dus niet starten weer de zelfde storing vreemd toch.

Wat is het nu , te warm voorheen toen het iets kouder was geen problemen nu wel.
Geef me raad.
Tevens staat nu de motor met de storing in de schuur.

Groet Arno
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door clemturbo »

Heb je dit probleem na stilstand of slaat hij ook af tijdens het rijden?
Boswachter
Arno Luierweert

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo, Buurman.

1ste keer neer gezet volgende keer het starten niet dus het probleem
2de keer terug naar een ritje motor uit niet starten toen het probleem

Groet Arno
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door clemturbo »

Ik heb het met mijn k100 gehad, die begon te stotteren, en viel uit, moest toen zeker 10-15 min wachten en toen wou die pas weer aanslaan.
Dit deed zich voornamelijk voor bij warm weer. En dat is verdomd lastig, als je in de bergen rijd, en helemaal als dit in een bocht gebeurd.
Bleek de hallsensor te zijn. Maar denk niet dat dat het bij jouw is, omdat je het tijdens het rijden niet hebt.

Draait de startmotor wel rond, of doet hij dan helemaal niks? Als je de pomp niet hoort, dan heeft het wat met de stroomvoorziening te doen lijkt mij.
Benzinepomp relais? slechte soldering/ingebrand.
Boswachter
jaapvanthoff

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

grote overgangsweerstand bij de accupolen? na het losnemen waren je problemen over. mogelijk heb je ongemerkt wat corrosie weg gehaald....?
Controleer ook de massa aansluitingen op het frame en als je toch bezig bent, de + kabel op de startmotor.
Arno Luierweert

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo BMW vrienden

Ik heb gezien dat de keerring wat achter de Hallgevers zit iets olie lekt is dat de oorzaak van niet starten van de motor.

Groet Arno
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Kan het niet de schakelaar van de zijstandaard zijn? Met mijn K1100 ook wel eens gehad, na een (korte) stop) niet meer starten. Bleek dat de schakelaar van de zijstandaard (die ervoor zorgt dat je de motor niet kunt starten op de zijstandaard) een beetje gammel was. Een keer aan jutteren en het probleem kwam niet meer terug. In het ergste geval vervangen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Arno Luierweert

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Frank,

Nee , het olie indikatie staat voluit en de benzinepomp hoor je niet zodra ik de accu pool of de 2de zekering van boven los maak en weer terug zet kan ik de motor gewoon weer starten en rijden.
Heel grappig zo`n probleempje
Groet Arno
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Met mijn -1150- ook wel 'rare' startproblemen gehad. Bleek toen (door wegenwachter opgespoord) stevige corrosie te zijn op de aansluiting van de startmotor. Hierdoor soms wel en soms niet genoeg contact om deze rond te laten draaien. En bij onvoldoende contact blijft-ie wel stroom trekken waardoor de rest ook niet op gang komt.
Schuurpapiertje en een nieuw kabeloogje was voldoende om de problemen op te lossen.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door Garfield »

Wat AGVerheij zegt, heb ik wel vaker gehoord. Zelfs van corrosie binnenin de massakabel. De aansluitingen zagen er schoon uit maar door de weerstand van de massakabel ging de startstroom nagenoeg verloren. Bij het opensnijden van de kabel kwam dat aan het licht. De oplossing was een nieuwe kabel, misschien even bij jouw motor doormeten? Omdat het nadat je aan de accupolen hebt geschroefd het erna weer doet, zit ik ook aan een overgangsweerstand te denken.

Maar start je motor niet, of slaat het niet aan? Maakt best verschil ;)

Wat ook al eerder geopperd is, staat/stond het op de jiffy?
Alarmsysteem? Ik heb bij mijn vorige RT best wat ongemak van de SpyBall alarm gehad, met name de startonderbreker, wel starten maar aanslaan, ho maar. _003 Als je dat een paar keer overkomt weet je niet hoe snel je dat moet uitbouwen :D

Succes.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Arno Luierweert

Re: Niet Starten

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Nee dat is allemaal goed,
Ik rij een stuk zet motor uit en vervolgens gaat de motor in storing , je hoort benzinepomp niet en de oliepeil slaat voluit.
Heeft tot nu alleen met dit warme weer gedaan, voor heen geen last gehad.
zit nu te overwegen om de zekering eruit te halen en met een relais te plaatsen en met de zekering natuurlijk.
Dan weet ik ten minste dat de storing niet mer terug komt , maar of dat de oplossing is geen idee.

Groet Arno
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”