OPGELOST: brandstofpomp defect.
OPGELOST: brandstofpomp defect.
Na een jaar hier enkel gelezen te hebben, is er nu er reden voor mij om een vraag te stellen.
Mijn R850R uit 1998 (46000 km) wilde plotseling niet meer starten. De startmotor draaide wel, maar plotseling viel me op dat ik de brandstofpomp niet hoorde lopen bij het aanschakelen van het contact.
Na e.e.a. onderzocht te hebben kan ik alleen de conclusie trekken dat de brandstofpomp defect is. Er komt spanning op de connector, en bij direct 12V op de pompzijde van de connector draait de pomp nog niet.
De BMW dealer hier in het dorp wist mij te vertellen dat een nieuwe pomp 283 euro kost (wel even schrikken).
Is er een goed alternatief voor de dure originele pomp? En waar is deze dan te koop? Of is zo'n brandstofpomp te repareren?
Groet Frank
Mijn R850R uit 1998 (46000 km) wilde plotseling niet meer starten. De startmotor draaide wel, maar plotseling viel me op dat ik de brandstofpomp niet hoorde lopen bij het aanschakelen van het contact.
Na e.e.a. onderzocht te hebben kan ik alleen de conclusie trekken dat de brandstofpomp defect is. Er komt spanning op de connector, en bij direct 12V op de pompzijde van de connector draait de pomp nog niet.
De BMW dealer hier in het dorp wist mij te vertellen dat een nieuwe pomp 283 euro kost (wel even schrikken).
Is er een goed alternatief voor de dure originele pomp? En waar is deze dan te koop? Of is zo'n brandstofpomp te repareren?
Groet Frank
Re: brandstofpomp defect.
Hallo Frank,
Stond de motor lang stil ?
Repareren kan volgens mij niet , je krijgt hem wel open maar niet meer dicht hoe het was, ( kan mis hebben )
Kijk eens bij een autosloop of daar misschien ook benzinepompen hebben liggen die je kunt gebruiken voor de motor.
Groet Arno
Stond de motor lang stil ?
Repareren kan volgens mij niet , je krijgt hem wel open maar niet meer dicht hoe het was, ( kan mis hebben )
Kijk eens bij een autosloop of daar misschien ook benzinepompen hebben liggen die je kunt gebruiken voor de motor.
Groet Arno
Re: brandstofpomp defect.
De motor heeft niet lang stil gestaan.'s Morgens naar m'n werk gereden en toen ik naar huis wilde gaan was het probleem daar.
Tweede hands heeft ook niet mijn voorkeur. Ik zou graag willen weten of er maar één type geschikt is (origineel) of dat er ook immitatie op de markt is, en of die ook goed zijn.
Groet Frank
Tweede hands heeft ook niet mijn voorkeur. Ik zou graag willen weten of er maar één type geschikt is (origineel) of dat er ook immitatie op de markt is, en of die ook goed zijn.
Groet Frank
Re: brandstofpomp defect.
Heb je al de accu losgekoppeld
Ik heb ook zo`n raar probleem
Groet Arno
Ik heb ook zo`n raar probleem
Groet Arno
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: brandstofpomp defect.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: brandstofpomp defect.
Volgens mij is er een aftermarket pomp beschikbaar (Lucas?). Misschien De Hobbyist http://www.hobbyist.nl/ kan je helpen?
Ik had een kapot pomp op mijn
Ja- duur... _002
Ik had een kapot pomp op mijn
Ja- duur... _002
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Re: brandstofpomp defect.
Update:
Intussen weer tijd gehad om e.e.a uit elkaar te halen. de unit met pomp en nivo meting is uit de tank verwijderd
Het blijkt dat m'n brandstofpomp zelf niet kapot is. Getest door hem direct op 12V aan te sluiten.
Wat me wel zeer verbaasde wat dat het defect binnen in de kunststof electrische doorvoer zit. Helaas is dit deel in de montageplaat geperst en is niet te demonteren. Met een dremel zo veel plastic verwijderd totdat de verbinding bloot kwam te liggen en opnieuw doorgesoldeerd. De electrisch verbinding was weer hersteld, helaas niet duurzaam bleek later.
Alles weer samen gebouwd, de pomp liept weer en de motor startte weer. Helaas na ongeveer een minuut weer het zelfde probleem.
Zoals gezegd verbaast het me erg dat binnenin een gegoten plastic blok de electrische verbinding kapot gaat, vooral omdat de massa aansluiting ook op dezelfde manier defect is. Dit was eerder niet opgemerkt omdat de montage plaat ook nog apart aan de massa in verbonden.
Heeft iemand tip om de electrische doorvoer te repareren? Volgens de BMW dealer is de unit alleen incl nivo meting verkrijgbaar voor zo'n 250 euro, bijna net zo erg als een pomp (zucht)
Groet Frank
Intussen weer tijd gehad om e.e.a uit elkaar te halen. de unit met pomp en nivo meting is uit de tank verwijderd
Het blijkt dat m'n brandstofpomp zelf niet kapot is. Getest door hem direct op 12V aan te sluiten.
Wat me wel zeer verbaasde wat dat het defect binnen in de kunststof electrische doorvoer zit. Helaas is dit deel in de montageplaat geperst en is niet te demonteren. Met een dremel zo veel plastic verwijderd totdat de verbinding bloot kwam te liggen en opnieuw doorgesoldeerd. De electrisch verbinding was weer hersteld, helaas niet duurzaam bleek later.
Alles weer samen gebouwd, de pomp liept weer en de motor startte weer. Helaas na ongeveer een minuut weer het zelfde probleem.
Zoals gezegd verbaast het me erg dat binnenin een gegoten plastic blok de electrische verbinding kapot gaat, vooral omdat de massa aansluiting ook op dezelfde manier defect is. Dit was eerder niet opgemerkt omdat de montage plaat ook nog apart aan de massa in verbonden.
Heeft iemand tip om de electrische doorvoer te repareren? Volgens de BMW dealer is de unit alleen incl nivo meting verkrijgbaar voor zo'n 250 euro, bijna net zo erg als een pomp (zucht)
Groet Frank
Re: brandstofpomp defect.
Mijn motor loopt weer.
Ik heb een nieuwe electrisch verbinding gemaakt door de wand van de montageplaat. Hier de draden op aangesloten en de pomp snort weer als vanouds.
Ik heb een nieuwe electrisch verbinding gemaakt door de wand van de montageplaat. Hier de draden op aangesloten en de pomp snort weer als vanouds.
Re: brandstofpomp defect.
Ik heb zelf wel de pomp defect gehad.
De koolbostels waren zo versleten dat deze klem tussen de anker en borstelhuis kwam te zitten.
Nooit van gehoord dat deze kapot gaan.
Na flink zoeken blijkt dit een zeer bekend probleem te zijn ,Orgineel zijn belachelijk duur.
Wat heet orgineel de pompen komen gewoon uit een auto de pijs is dan naar boven aan gepast.
Uiteindelijk heb ik er 1 voor 30 euro in zitten loopt prima.
Ik hoor dan al stemmen zeggen ja heb liever orgineel, nou ik niet die gaan juist stuk .
De koolbostels waren zo versleten dat deze klem tussen de anker en borstelhuis kwam te zitten.
Nooit van gehoord dat deze kapot gaan.
Na flink zoeken blijkt dit een zeer bekend probleem te zijn ,Orgineel zijn belachelijk duur.
Wat heet orgineel de pompen komen gewoon uit een auto de pijs is dan naar boven aan gepast.
Uiteindelijk heb ik er 1 voor 30 euro in zitten loopt prima.
Ik hoor dan al stemmen zeggen ja heb liever orgineel, nou ik niet die gaan juist stuk .