OPGELOST: brandstofpomp defect.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fabo

OPGELOST: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door fabo »

Na een jaar hier enkel gelezen te hebben, is er nu er reden voor mij om een vraag te stellen.
Mijn R850R uit 1998 (46000 km) wilde plotseling niet meer starten. De startmotor draaide wel, maar plotseling viel me op dat ik de brandstofpomp niet hoorde lopen bij het aanschakelen van het contact.
Na e.e.a. onderzocht te hebben kan ik alleen de conclusie trekken dat de brandstofpomp defect is. Er komt spanning op de connector, en bij direct 12V op de pompzijde van de connector draait de pomp nog niet.
De BMW dealer hier in het dorp wist mij te vertellen dat een nieuwe pomp 283 euro kost (wel even schrikken).
Is er een goed alternatief voor de dure originele pomp? En waar is deze dan te koop? Of is zo'n brandstofpomp te repareren?

Groet Frank
Arno Luierweert

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Hallo Frank,

Stond de motor lang stil ?
Repareren kan volgens mij niet , je krijgt hem wel open maar niet meer dicht hoe het was, ( kan mis hebben )
Kijk eens bij een autosloop of daar misschien ook benzinepompen hebben liggen die je kunt gebruiken voor de motor.

Groet Arno
fabo

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door fabo »

De motor heeft niet lang stil gestaan.'s Morgens naar m'n werk gereden en toen ik naar huis wilde gaan was het probleem daar.
Tweede hands heeft ook niet mijn voorkeur. Ik zou graag willen weten of er maar één type geschikt is (origineel) of dat er ook immitatie op de markt is, en of die ook goed zijn.

Groet Frank
Arno Luierweert

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door Arno Luierweert »

Heb je al de accu losgekoppeld
Ik heb ook zo`n raar probleem

Groet Arno
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Geen idee of je hier iets aan hebt.......

http://www.2ehandsonderdelen.nl/leden/b ... 140982.jpg
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door japachap »

Volgens mij is er een aftermarket pomp beschikbaar (Lucas?). Misschien De Hobbyist http://www.hobbyist.nl/ kan je helpen?

Ik had een kapot pomp op mijn -1150-
Ja- duur... _002
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
fabo

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door fabo »

Update:
Intussen weer tijd gehad om e.e.a uit elkaar te halen. de unit met pomp en nivo meting is uit de tank verwijderd
Het blijkt dat m'n brandstofpomp zelf niet kapot is. Getest door hem direct op 12V aan te sluiten.
Wat me wel zeer verbaasde wat dat het defect binnen in de kunststof electrische doorvoer zit. Helaas is dit deel in de montageplaat geperst en is niet te demonteren. Met een dremel zo veel plastic verwijderd totdat de verbinding bloot kwam te liggen en opnieuw doorgesoldeerd. De electrisch verbinding was weer hersteld, helaas niet duurzaam bleek later.
Alles weer samen gebouwd, de pomp liept weer en de motor startte weer. Helaas na ongeveer een minuut weer het zelfde probleem.

Zoals gezegd verbaast het me erg dat binnenin een gegoten plastic blok de electrische verbinding kapot gaat, vooral omdat de massa aansluiting ook op dezelfde manier defect is. Dit was eerder niet opgemerkt omdat de montage plaat ook nog apart aan de massa in verbonden.

Heeft iemand tip om de electrische doorvoer te repareren? Volgens de BMW dealer is de unit alleen incl nivo meting verkrijgbaar voor zo'n 250 euro, bijna net zo erg als een pomp (zucht)

Groet Frank
fabo

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door fabo »

Mijn motor loopt weer.
Ik heb een nieuwe electrisch verbinding gemaakt door de wand van de montageplaat. Hier de draden op aangesloten en de pomp snort weer als vanouds.
thooms

Re: brandstofpomp defect.

Ongelezen bericht door thooms »

Ik heb zelf wel de pomp defect gehad.
De koolbostels waren zo versleten dat deze klem tussen de anker en borstelhuis kwam te zitten.

Nooit van gehoord dat deze kapot gaan.
Na flink zoeken blijkt dit een zeer bekend probleem te zijn ,Orgineel zijn belachelijk duur.
Wat heet orgineel de pompen komen gewoon uit een auto de pijs is dan naar boven aan gepast.
Uiteindelijk heb ik er 1 voor 30 euro in zitten loopt prima.

Ik hoor dan al stemmen zeggen ja heb liever orgineel, nou ik niet die gaan juist stuk .
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”