Hoed u voor de ringantenne!

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Hoed u voor de ringantenne!

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met enige regelmaat lees ik voor mede-forummers hun motor uit middels de GS-911.

Waarbij met name gevraagd wordt om eventuele storingen uit te lezen en soms te wissen.

1 van de regelmatig terugkerende foutmeldingen die ik zie is de EWS (startblokkering) bij de R1200-serie.
Vaak ook nog met een tellerstand hoe vaak een EWS incident is voor gekomen. :shock:

Naast een gekend mogelijk probleem met de ringantenne, zijnde een spoel die rondom het contactslot zit en de chip in je sleutels uitleest (http://www.hexcode.co.za/techinfo/ews) merk ik ook dat sommige met een "bos sleutels" de R1200 starten.

En dat is vaak ook een oorzaak van eventuele startproblemen dan wel dat EWS in het storingsgeheugen van de R1200 voor komt;
De ringantenne rondom het contactslot stuur een signaal af die sterk genoeg is om de chip in je sleutel(s) te voeden, tevens deze "wakker" te maken en de chip in de sleutel(s) dan zijn/hun unieke identificatiecodes terug te laten sturen aan ringantenne en dus de ECU waarmee de startblokkering opgeheven wordt.

En daarmee ontstaat dus het probleem als je meerdere sleutels aan een bos hebt zitten.
Het signaal van de ringantenne kán sterk genoeg zijn dat alle (!) sleutels in de buurt van de ringantenne hun unieke identificatiecodes proberen terug te sturen en de startblokkering dan geen tijdig goede identificatie terug ontvangt.
Nu heb ik begrepen dat de startblokkering meerdere pogingen doet om de sleutel(s) te herkennen, terwijl elke gefaalde poging in het storingsgeheugen geplaatst wordt.

De tip van de dag:
Zorg dat er altijd maar 1 sleutel in de buurt van je contactslot bevindt, dus ook niet je reservesleutel (daarin zit naar verluid ook een chip) én je "normale" sleutel.
Daarmee voorkom je de situatie dat de EWS meerdere sleutels gelijktijdig kan zien en daar eventueel van slag kan raken.
Beamietoo

Re: Hoed u voor de ringantenne!

Ongelezen bericht door Beamietoo »

_004
Inspector Gadget

Re: Hoed u voor de ringantenne!

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel Kenny, dat waardeer ik weer! _004
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Hoed u voor de ringantenne!

Ongelezen bericht door Jekihero »

Nog geen problemen gehad, hoop dat het met deze tip zo blijft.
Bedankt!

Ronald
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”