Geschakelde stroom voor zware zender ipv radio

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
elmecky

Geschakelde stroom voor zware zender ipv radio

Ongelezen bericht door elmecky »

Hoi allemaal,

Voor mijn mooie zwarte -1100- is een kleine aanpassing nodig. Er komt namelijk een stevige zend-ontvanger in het radiovak.

Maatwerk-beugeltje aan de achterzijde voor één, twee of drie antennes/accesoires (is vanaf nu te bestellen bij Felix Filips in Nuth (klantnaam van Ham, tekening in autocad behoeft nog één kleine aanpassing (twee gaatjes die je ook makkelijk zelf kan boren, maar neem even contact op met mij, dan laat ik m ff aanpassen en dan is ie meteen klaar!)) is gemonteerd, fatsoendelijke dual-band-spriet erop zonder koppelstukjes en klaar is dit stukje.

Echter, omdat de zender nogal veel stroom kan trekken wil ik die netjes aansluiten op een geschakelde en gezekerde stroombron op de motor. Nu is zekering 8 voor de radio, maar ik zie zo snel niet wat daar aan de onderkant van de zekeringkast uitkomt en waar dat naartoe gaat. De motor had nooit eerder een radio.

ik heb wel een vermoeden van radio-voorbereiding, omdat ik onder het dashboard links en rechts twee vastgemaakte kabeltjes vind met stekkertjes die mij aan speakeraansluiting deden denken (weet niet meer of het opschuivertjes waren of zo'n klassiek puntje-streepje-stekker). Ook zit er aan de linkerkant nog een kabeltje bij. Als dit de plus voor de radio zou zijn, kan ik die natuurlijk ideaal pakken.

Andere optie is om ergens extra 12volt vandaan te halen. Het 12v cigarettenaanstekerstopcontactje (scrabble: 3x woordwaarde, ik win!) op het dashbord wil ik hier niet voor gebruiken omdat ik daar de stroom en aanstuurelectronica voor de extra verlichting al aftap. Aangezien extern (dus gewoon via een stekkertje) daar ook nog mijn Nolan helm, gsm en navigatie opgeladen worden, zou het wel eens teveel kunnen worden.

nu hebben de R1100RT's ooit als optie gehad een extra 12v aansluiting aan de linker kant op dat zwarte afneembare "kuipdeel"-kapje onder het zadel net voor je koffer. Waar haalt die normaal zijn stroom vandaan? Ligt hier ergens een stekkertje voor klaar? Ik héb daar namelijk óók een zwart stekkertje "weggebonden" tegen het frame zitten (nee, niet de blauw afgedopte motronic-uitleesplug bovenop onder het zadel, echt opzij.).

Erg nieuwsgierig over jullie input.

Ik zal hierna zowel op het forum als op youtube een goeie inbouwinstructie erop zetten, maar pas ná 9-september. Daarvoor nog even te druk.

Iemand nog suggesties voor goeie speakers voor in de originele gaten? BMW Kohl in Aken kon ze wel bestellen, origineel BMW.....voor €90 het stuk! Dream on!

Ook een suggestie voor een vooral klein audio-versterkertje is welkom. Liefst makkelijk te bestellen uit NL of BE.

Super bedankt alvast voor het meedenken!
Regards,

Frank "elmecky" VH

p.s. uit pure gemakzucht en een beetje bang om wat mis te doen tot nog toe veel bij de dealer laten doen. Als echter nu een kleine beurt €465 kost en ze voor de remblokken vóór €70 PER KANT plus werk willen hebben, doe ik die toch weer lekker zelf komende week! Voorband idemdito. Iemand in het zuiden die een MEtzeler Z8 wil verkopen en meteen even op de velg wil leggen? ik kom naar jou toe met het wiel. Stuur ff PB.
Inspector Gadget

Re: Geschakelde stroom voor zware zender ipv radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De radio-stekker zit bij de 1100RT normaal gesproken onderin nabij de radio-bak, lichtblauw van kleur, heb ik begrepen.
Daar zit zowel geschakeld 12 volt (grijze draad) alsook permanent 12 volt (rood-gele draad).
De massa is de bruine draad.

De stroom links onderaan nabij het zadel is permanente stroom en loopt via zekering nummer 4.

Als je voor die plek nog materialen zoekt heb ik volgens mij daar nog wel een dubbele BMW-DIN plaatje voor met splitsingskabel e.d. voor liggen (zoals in gebruik op de 1150RT), ter overname. Mocht je interesse hebben laat het weten via PB en ik zoek het op.

Ikzelf heb er voor mijn telecom voor gekozen een aparte radiokoffer achterop te monteren met een eigen quick-disconnect direct naar de accu.
Maar dat is een keuze.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”