Geen juiste waarde brandstofmeter / resterend aantal km's

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Geen juiste waarde brandstofmeter / resterend aantal km's

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Doordat mijn boordcomputer niet de juiste waarde aangeeft, zowel resterend aantal km's als aantal blokjes dat de tankinhoud weergeeft, heb ik al een keer zonder brandstof gestaan. De BC gaf aan dat ik nog 129 km zou kunnen rijden, maar er zat toch echt geen benzine meer in de tank. Dat gebeurt je natuurlijk maar één keer en je rijdt daarna altijd op de dagteller. Naast mij zijn er nog andere BMW rijders die een soortgelijk euvel hebben. De BC geeft dan echter in het geheel geen blokjes meer aan en het brandstofwaarschuwingslampje brandt dan constant terwijl er wel benzine in de tank zit.

Dit euvel schijnt iets met een defect tanklint en calibratie te maken te hebben. Ongetwijfeld gaan er mensen op dit onderwerp reageren die veel technischer zijn dan ik . Hopelijk legt iemand het dan in detail uit. Wel graag in TIK TAK taal dan svp, zodat ook ik en de anderen het kunnen begrijpen ;)

Van een bevriende motorrijder, die hier ook last van heeft met zijn GS, kreeg ik een tip mbt een mogelijke oplossing. Om te voorkomen dat ik 200 euro naar de dealer zou gaan brengen voor een nieuw zgn. tanklint, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en zijn tip verder uitgewerkt en toegepast.

Wat heb je nodig? Een lange gasaansteker (1 euro bij de Action / Bazaar / Xenos) en wat krimpkousjes / kabelschoentjes / electrotape.
Afbeelding

Wat maak je daarvan? Dit tooltje, waarmee je je motor gaat 'zappen'.
Afbeelding Afbeelding

Klinkt misschien een beetje Hocus Pocus, maar voor velen werkt het. Nadat ik mijn motor had gezapt ben ik 70 km gaan rijden, door bebouwde kom, over N-wegen en door de polder. Met verschillende snelheden, rustig en sportief. Tijdens de rit zag ik op de BC een verschil in verbruik. Bij sportief rijden 1:15 en bij rustig rijden 1:25. In eerste instantie gaf de BC nog steeds een ongeloofwaardige waarde aan vwb het resterend aantal km's, maar al vrij vlot begon deze zich te herstellen. Vooraf aan het zappen en dus ook aan de zojuist genoemde rit, had ik de motor volgetankt, wat impliceert dat ik er zo'n 500 km mee kan rijden. Aan het einde van de rit geeft de BC nu aan dat ik nog 432 resterende km's heb. Klopt volgens mij prima. In het verleden gaf de BC bij een volle tank vaak iets van 595 resterende km's aan en bleef lange tijd hoog in de waardes. De blokjes liepen ook maar nauwelijks terug. Nu, na de rit staan de blokjes nog steeds allemaal op de BC, maar om daar verandering in te kunnen zien moet ik volgens mij eerst meer km's rijden. Weet eigenlijk niet hoeveel blokjes er überhaupt op de BC getoond worden. 5 of zo?

Waar komt deze wijsheid nu eigenlijk vandaan?

http://www.advrider.com/forums/showthre ... 53&page=17
Zie post #253; daar staat duidelijk beschreven hoe eea dient te worden gemaakt en uitgevoerd. Kom je er nog steeds niet uit, laat het me dan even weten. Wellicht kan ik je helpen. Het tooltje ligt hier bij mij in Harderwijk en mag je ook gewoon gebruiken als je wilt.

UPDATE 06-10-2013: Voor de duidelijkheid nog even wat foto's genomen van de pins op mijn eigen motor. Hierbij heb ik conform beschrijving de pins #2 en #3 en daarna de pins #1 en #4 gezappt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als van de week blijkt dat deze truuk echt heeft gewerkt bij mijn 1200RT, dan zal ik die GS van Han ook eens gaan 'zappen' :D

Lotgenoten, gewoon proberen dit zou ik willen zeggen.

Succes, Robin _004
Laatst gewijzigd door Robin0341 op 06 okt 2013, 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Geen juiste waarde brandstofmeter / resterend aantal km'

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Brilliant!

Begrijp dat het met een volle tank moet, als het goed is,is er dan ook (nagenoeg) geen zuurstof in de tank (bovendien wordt er vanuit gegaan dat de vonk in het elektronische gedeelte blijft).

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Inspector Gadget

Re: Geen juiste waarde brandstofmeter / resterend aantal km'

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het principe wat hier toegepast wordt is het zogenoemde hoogspanning(micro)lassen.

1 van de voorkomende defecten is dat het meetgedeelte van de brandstofstrip kleine breukjes ontstaan in het meetgedeelte.
Naar verluid schijnt dit meetgedeelte een lange koolstofstrip (= variabele weerstand) te zijn op een flexibele ondergrond.
En daarin kan door diverse oorzaken microfracturen ontstaan waardoor de (gekalibreerde) weerstandswaarde-bereik "permanent" verandert, waardoor de meetfouten ontstaan. Immers, door de verandering van werkelijk (gemeten) weerstandswaardes versus wat ooit de BC (of beter: de ZFE) op gekalibreerd is, denkt de BC (door die meetfout, lees: verkeerde/afwijkende weerstandswaarde) dat het brandstofniveau anders is dan dat deze daadwerkelijk is.
Waardoor er dus aan afwijking ontstaat, met alle gevolgen van dien.

Daarnaast zit in diezelfde strip ook een minuscuul verwarmingselement over de gehele lengte van de strip.
Waarmee de brandstof iets verwarmt zou worden, zo heb ik begrepen. _001

Door dat microlassen worden die kleine breukjes soms hersteld, door de overslag van de hoogspanning (Piëzo-elektrisch element, een speciaal kristal die door een mechanische druk een hoge spanning afgeeft, wat je ziet bij elektrische ontsteking van inderdaad o.a. een gasaansteker, waakvlam van verwarmingsketel etc). Daar waar een breukje zit, las je het dus weer wat aan elkaar.

Helaas zal het bij mijn probleem niet helpen, bij mij heeft het brandstof-niveau meter altijd volledig vol aan.
Maar met de GS-911 en de laatste software kan ik wel de brandstofstrip uitlezen (spanning/weerstand) en eventueel opnieuw kalibreren. Daarbij moet de brandstofstrip uit de tank gehaald worden, deze volledig echt helemaal droog zijn en opnieuw ingeleerd worden.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Geen juiste waarde brandstofmeter / resterend aantal km'

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Het lijkt te werken Big RT Smile
Dit geeft de meter inmiddels aan. 541 km op een volle tank lijkt me goed (1:20).
En de blokjes lopen ook keurig naar beneden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Geen juiste waarde brandstofmeter / resterend aantal km'

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Na mijn laatste tankbeurt heb ik doorgereden totdat ik vandaag bij een resterend aantal kilometers van 70 het waarschuwingslampje (gele driehoek) en het tanksymbool (links bovenin) zag. Een aantal kilometers verderop gestopt bij de pomp, een foto genomen en getankt.

Met 23,5 liter heb ik 396,5 km gereden (alles woon-werk met een enkele reisafstand van 23 km).
Een verbruik van 1:16,9. Met nog 3,5 liter in de tank zou ik volgens de BC nog 62 km kunnen rijden (1:17,7).

Mijn probleem is dus daadwerkelijk opgelost door de omschreven oplossing :D en op dit onderwerp kan wat mij betreft een slotje.

DMM: Dank voor je heldere uitleg over het hoogspanning(micro)lassen, door mij 'zappen' genoemd. _004 _004

Afbeelding
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: Geen juiste waarde brandstofmeter / resterend aantal km'

Ongelezen bericht door RT1 »

Missie geslaagd _004 , hopelijk blijft het goed.

[groet]
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”