Uitval tijdens rijden
Uitval tijdens rijden
Mijn R1200RT uit 2009 heeft de laatste tijd een bijzonder ergerlijk probleem. Tijdens het rijden valt de motor stil, wel blijft de dashboardverlichting gewoon aan, dus heeft waarschijnlijk alles spanning. Dus lijkt het een brandstof probleem. Of een stom simpel iets als een microswitch die vreemd reageert. Tijdens het uitbollen probeer ik dan opnieuw te starten, maar sosm gaat hij ook zonder dat ik dat doe spontaan weer gewoon rijden. Meestal lukt dat starten ook niet, tot ik stil sta op de vluchtstrook. Al met al een behoorlijk gevaarlijk euvel, want met 120 km/u plots zonder snelheid en dan weer plots wel enz is niet echt goed voor je hartslag!
Wie weet wat er kan zijn?
Wie weet wat er kan zijn?
Re: Uitval tijdens rijden
Mijn BMW R1100RT heeft daar ook last van, ik lees dat bij kou het paneel het wel blijft doen, die van mij valt helemaal uit, benzine meter, temp meter en ook de knipperlichten doen het niet meer, binnen een paar sec kan ik hem gewoon weer starten, het is ook niet te zeggen wanneer hij het weer doet kan na 100 km of na 10.
Ik heb het volgende gedaan, alle kabels etc geïnspecteerd, hierbij mij ook speciaal gericht op contactslot en jiffie schakelaar.( deze kan vervuild raken en storing veroorzaken als het sysyeem denkt dat je rijd met de jiffie uit geklapt) Daarnaast bleek mij accu na 5 jaar geen kracht meer te hebben en heb ik die preventief vervangen.
Nu ik toch alles los had heb ik ook het benzine filter vervangen en de iridium bougies na gekeken, hier bleek niets mee aan de hand.
Ik heb natuurlijk ook op het forum gezocht in de categorie techniek daar vond ik een aantal tips.
Iki heb nu nog niet proef gereden, maar hoop dat morgen te gaan doen, zal je laten weten als ik het probleem heb opgelost
Groet Kornelis
Ik heb het volgende gedaan, alle kabels etc geïnspecteerd, hierbij mij ook speciaal gericht op contactslot en jiffie schakelaar.( deze kan vervuild raken en storing veroorzaken als het sysyeem denkt dat je rijd met de jiffie uit geklapt) Daarnaast bleek mij accu na 5 jaar geen kracht meer te hebben en heb ik die preventief vervangen.
Nu ik toch alles los had heb ik ook het benzine filter vervangen en de iridium bougies na gekeken, hier bleek niets mee aan de hand.
Ik heb natuurlijk ook op het forum gezocht in de categorie techniek daar vond ik een aantal tips.
Iki heb nu nog niet proef gereden, maar hoop dat morgen te gaan doen, zal je laten weten als ik het probleem heb opgelost
Groet Kornelis
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Uitval tijdens rijden
Beste Die Hard Helmond,Die Hard Helmond schreef:Mijn R1200RT uit 2009 heeft de laatste tijd een bijzonder ergerlijk probleem. Tijdens het rijden valt de motor stil, wel blijft de dashboardverlichting gewoon aan, dus heeft waarschijnlijk alles spanning. Dus lijkt het een brandstof probleem. Of een stom simpel iets als een microswitch die vreemd reageert. Tijdens het uitbollen probeer ik dan opnieuw te starten, maar sosm gaat hij ook zonder dat ik dat doe spontaan weer gewoon rijden. Meestal lukt dat starten ook niet, tot ik stil sta op de vluchtstrook. Al met al een behoorlijk gevaarlijk euvel, want met 120 km/u plots zonder snelheid en dan weer plots wel enz is niet echt goed voor je hartslag!
Wie weet wat er kan zijn?
Ik heb vandaag proefgereden, het probleem wat ik had met de RT1100 lijkt opgelost, ik heb 170 km gereden en geen enkele keer uitval gehad.
Als eerste mogelijke oorzaak denk ik dat het de accu is geweest, en dat die onder bepaalde omstandig heden geen kracht genoeg heeft gehad en dus even onder een minimum is geweest waardoor alles kort uitviel, suggestie is dan ook om je accu even te laten testen op zijn power, die van mij gaf nl wel keurig 12,73 volt aan, maar kwam niet hoger dan 110 cca ipv de wenselijke 170++ cca.
Daarnaast heb ik een beetje contact spray in het contactslot gespoten ( na 110 dkm kan het ook hier iets vervuild raken)
Ik heb niet de indruk dat het bij mij heeft gelegen aan het benzine filter.
Verder ben ik in de bekabeling of schakelaars geen gekke dingen tegen gekomen dus hier zou het niet aan liggen in mijn geval.
Ik hoop dat je zo iets verder komt.
Ps zoals ook op dit forum valt te lezen kan een accu van 2 jaar al slecht in conditie zijn.
Succes,
Groet Kornelis
Re: Uitval tijdens rijden
Klinkt aannemelijk! Laastste tijd inderdaad ook accuprobleempjes! Ik laat het nakijken!
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: Uitval tijdens rijden
De accu verdenk ik juist niet zo, op het moment dat de motor draait levert de dynamo voldoende power om het blok aan de gang te houden. Accuproblemen komen aan het licht bij het (op)starten van motorblok en boord-pc.
De aanwijzing van Kornelis m.b.t. het contactslot vind ik geen verkeerde. Als ik het zo lees heb ik ook het idee van een slechte verbinding ergens, een " wackelcontact" dat te pas maar meestal te onpas iets uitspookt.
Ik zou de verbindingen van contactslot, dodemansknop en de diverse beveiligingen (jiffy) heel kritisch nalopen.
Succes, en dat kun je gebruiken met dit soort storingen.
Groeten,
Frans
De aanwijzing van Kornelis m.b.t. het contactslot vind ik geen verkeerde. Als ik het zo lees heb ik ook het idee van een slechte verbinding ergens, een " wackelcontact" dat te pas maar meestal te onpas iets uitspookt.
Ik zou de verbindingen van contactslot, dodemansknop en de diverse beveiligingen (jiffy) heel kritisch nalopen.
Succes, en dat kun je gebruiken met dit soort storingen.
Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Re: Uitval tijdens rijden
+1
Ik zou ook kijken naar de diverse schakelaars.
Haal ook eventuele extra attributen van je contactsleutel af die de sleutel extra zwaarder maken.
Alleen de AB van het alarm en verder geen extra sleutels, doppen of gadgets er aan.
Als je bang bent dat je dan eventueel de sleutel vergeet of verliest in je zakken, overweeg dan een quick disconnect- sleuteldrager en lanyard.
Zou je accu onderweg opeens overlijden dan geeft de dashboard dat meestal wel aan.
Daarnaast zal de motor inderdaad vaak stilvallen omdat CANbus ingrijpt en de elektronica beschermt, starting zal dan niet meer mogelijk zijn. (startmotor zal gewoon eenvoudigweg niet meer ronddraaien).
Ik zou ook kijken naar de diverse schakelaars.
Haal ook eventuele extra attributen van je contactsleutel af die de sleutel extra zwaarder maken.
Alleen de AB van het alarm en verder geen extra sleutels, doppen of gadgets er aan.
Als je bang bent dat je dan eventueel de sleutel vergeet of verliest in je zakken, overweeg dan een quick disconnect- sleuteldrager en lanyard.
Zou je accu onderweg opeens overlijden dan geeft de dashboard dat meestal wel aan.
Daarnaast zal de motor inderdaad vaak stilvallen omdat CANbus ingrijpt en de elektronica beschermt, starting zal dan niet meer mogelijk zijn. (startmotor zal gewoon eenvoudigweg niet meer ronddraaien).
Re: Uitval tijdens rijden
Bleek inderdaad de micro switch van de jiffy te zijn. Nu al weer een dagje woon werk zonder probleem!
Re: Uitval tijdens rijden
Hallo mensen, ik ben een paar dagen naar Winterberg geweest, lekker bochten maken.
Ik had nu de uitgelezen kans om het uitvallen van de RT 1100 te testen, de eerste 700 km niks aan de hand, toen 1x uitval en gelijk ( na contactsleutel draaien) weer starten, niemand van de groep heeft zelfs iets gemerkt, vervolgens weer 200 km gereden en 2e keer uitval onder het rijden, tijdens het rijden de contactsleutel naar links gedraaid en weer naar rechts en motor liep weer direct, mede door dat hij nog in de versnelling stond.
Geeft mij toch echt het gevoel dat het niet mijn accu ( is nieuwe in gekomen) is maar een storing in het contactslot, daarna nog ruim 300 km zonder problemen gereden naar huis.
Altijd wel lastig een storing die een pup opt!!!
Groet Kornelis
Ik had nu de uitgelezen kans om het uitvallen van de RT 1100 te testen, de eerste 700 km niks aan de hand, toen 1x uitval en gelijk ( na contactsleutel draaien) weer starten, niemand van de groep heeft zelfs iets gemerkt, vervolgens weer 200 km gereden en 2e keer uitval onder het rijden, tijdens het rijden de contactsleutel naar links gedraaid en weer naar rechts en motor liep weer direct, mede door dat hij nog in de versnelling stond.
Geeft mij toch echt het gevoel dat het niet mijn accu ( is nieuwe in gekomen) is maar een storing in het contactslot, daarna nog ruim 300 km zonder problemen gereden naar huis.
Altijd wel lastig een storing die een pup opt!!!
Groet Kornelis