Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
hendrie.wolters

Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Bij mijn R850 RT (broertje R1150) heb ik mijn dachboard los gehad en de connector van het digitale display los gemaakt.
Tijdens het schoon maken van de contacten (tbv een beterwerkende brandstof meter) werd er sluiting gemaaktop de 2 bovenste contacten(draadboom zijde).
Na het terug plaatsen merkte ik later op dat de indicator geen 0 2 4 en 6 meer aangeeft hij geeft nu 1=1 0=1 2=3 3=3 4=5 5=5 6=5.
Het lijkt mogelijk dat ik de BCD electronica heb opgeblazen ergens bij de versnellings bak.
Is deze te vervangen voor een vervangende BCD schakelaar zonder de bak te moeten demonteren? en zo ja waar zit die BCD dan.
Weet iemand over welke pennen dit aan het display geleverd word? en wat de spanning dan moet zijn wat afgegeven wordt?

alle ideeen zijn welkom. _002 _003
Gebruikersavatar
rob55
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:02
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Grave

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door rob55 »

Hallo Hendrie,

Voordat je overgaat op het vervangen van de BCD zou ik eerst de zekeringen controleren.
Op dit forum heb ik iets gelezen van iemand die een "bevroren" display had. Hij had de accu even losgekoppeld en daarna werkte het weer naar behoren.
Het is het proberen waard lijkt me.. _004

Rob -1150-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door Baird »

rob55 schreef:Hallo Hendrie,

Voordat je overgaat op het vervangen van de BCD zou ik eerst de zekeringen controleren.
Op dit forum heb ik iets gelezen van iemand die een "bevroren" display had. Hij had de accu even losgekoppeld en daarna werkte het weer naar behoren.
Het is het proberen waard lijkt me.. _004

Rob -1150-
Mocht je de accu of zekering 5 los halen: even zoeken op TPS reset.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik geloof niet dat het bij je versnellingspook zit. Op het schema zien die eruit als schakelaars. Die gaan niet zo snel kapot (mits het geen lullige schakelaars zijn die niets kunnen hebben). Maar de schakelaars kan je doormeten. Ziet er naar uit dat hij met de schakelaars een binaire waarde maakt.
Je zou dus ook de ingangen naar de display 1 voor 1 aan de aarde/ground kunnen leggen en kijken wat er gaat branden. Dan weet je of het daar zit.
hendrie.wolters

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Dashboard Zekering is al los gehaald voor een display reset.
wat ik me afvraag is die schakelaar op de bak elektronisch of machanisch
Als ik echt sluiting heb gemaakt gaat een schakelaar daar van niet stuk!!!
als het als een eenvoudige binaire code afgelezen wordt dan moeten er minstens 3 draden een signaal geven nl:

000 = vrij 0
100 = 1
010 = 2
110 = 3
001 = 4
101 = 5
011 = 6
111 = 7 die zit er niet op.
als dit zo zou zijn blijft dus het eerste 1/0 signaal op 1 staan dat verklaart: de 1 bij vrij, en 3 de 3 bij 2e versn., de 5 ij 4e versn. het aan geven van de 6e vers met een 5 is dan niet te verklaren ,misschien dat het display geen 7 kan aangeven.

Weet iemand of dit zo geschakeld wordt ? en of de BCD schakelaar mechanisch is of elektronisch?
Wat is de spanning van de uit gangen van de BCD dit moet ik toch kunnen meten ? ik neem aan dat dit geen serieele bus kabel is met gecodeerde signalen.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door Lemoi »

kijk naar het elektrisch schema (te downloaden van dit forum). Daar staan schakelaars in en ook precies welke wanneer contact maakt in welke stand (ik heb niet gecontroleerd of dit hetzelfde is als in jouw lijstje. Dit kan je zelf wel denk ik :-) ). Dit kan je dus ook simuleren op het display. Door de juiste ingang aan ground te leggen

Ik heb meer het gevoel dat het iets met slecht contact te maken heeft.
rt1150 schakelaars versnellingspook.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hendrie.wolters

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Kijk hier heb ik wat aan.
volgens mijn schakel schema zou draad 3 (GEWS) geen aarde meer moet maken.
Ga zaterdag gelijk aan de slag!
Eerst even met een los display kijken of ik het kan simuleren . en dan de bewuste kabel doorlussen over de display connector.

Resultaat volgt.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door Lemoi »

ja het kan de schakelaar zijn maar ook het display. Als deze ingangen voor de schakelaars niet aan massa hangen dan worden ze hoogst waarschijnlijk met een pull-up weerstand aan de + voeding getrokken. Maar als ze in dit display nu 5V als voeding gebruiken op de print (dus een voeding IC die van 12V 5V maakt) dan kan het zijn dat als je de ingang aan +12V hebt gelegd de ingang kapot is (doorgebrand).

Dus schakelaar(s) met een multimeter doorpiepen. Is deze goed, dan de ingang pin naar het display toe aan massa leggen. Dan zou hij het moeten doen als het display module goed is.

Succes!
hendrie.wolters

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Hi
Nou het is tot nu toe duidelijk dat draad 1 niet mee doet.
ik krijg de volgende meting op pin1-gebl, pin 2-gesw en pin3-gews:
1 2 3
x 1 1 1e
x 1 1 vrij
x x 1 2e
x x 1 3e
x 1 x 4e
x 1 x 5e
x x x 6e

Waarbij 1 door meet t.o.v. massa en X niet.

het moge duidelijk zijn dat gebl op pin 1 niets doet

Wel raar dat in het scheematje schakelaar op pin 1 en pin 3 verdraaid zijn??

Nu kan het nog een contact probleem zijn van connector x9944 ij de versnellingsbak maar kan ik daar bij om te meten??????????????

Dit om de schakelaar 9944 te kunnen aanwijzen als schuldige.

Als dat inderdaad zo is dan moet ik met de foute versnelling indicator leven tot dat er een koppeling wissel nodig is en dat moge hopelijk lang op zich wachten!
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door Lemoi »

controleer of de draad niet ergens beschadigd is want je vertelde dat het gebeurde na dat je iets had gedaan aan je motor. Kijk waar de draad loopt en kijk of je een beschadiging kan vinden. Of kan het zijn dat je per ongeluk te hard aan de kabel getrokken hebt door er met iets achter te blijven hangen. Ik vind het vreemd dat precies op dat moment als je wat aan de motor doet de schakelaar kapot gaat. en normaal gaat een schakelaar niet zo snel kapot door kortsluiting. Dan zou de zekering er eigenlijk eerder uit moeten vliegen of is dat een design fout van BMW? Of de schakelaar moet wel zo fragiel zijn in electrisch opzicht.

En nog een toevoeging. Voor de schakel indicator hoef je de versnellingsbak niet los te halen. Hoogswaarschijnlijk wel de achter wiel + cardan/ophanging. De indicator zit achterop de versnellingsbak. Kijk in de reparatie handleiding of op realoem.
Ik weet niet hoe het systeem in detail werkt maar mocht je ooit de indicator (schakelaar) willen vervangen, dan test de kapotte voor je een nieuwe koopt. Misschien is er toch nog iets anders aan de hand (iets in de bak zelf?).

En voor je hier aan gaat beginnen, heb je de schakelaar gemeten op de connector vlak bij de dynamo (zie reparatie handleiding pagina 23.8)?

succes
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door Lemoi »

http://advert.sbsdekempen.nl/webwinkel/ ... uct_id=195

voor iets meer als 20 euro! Koopje (staat wel K1200 maar in realoem is dit de product code voor de R1150RT)
hendrie.wolters

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Helaas na wat Tupperware verwijderd te hebben de BCD schakelaar doorgemeten direct aan de geïntegreerde kabel bij de dynamo.

Het was snel duidelijk de "gebl" draad doet niet meer mee

Ik heb voorlopig alle drie de draden bij de geïntegreerde kabel door verbonden naar massa , nu geeft de indicator altijd 0 aan !

Als er iemand is in de buurt van Rotterdam - Gouda houd ik mij aanbevolen om de schakelaar te vervangen ,alleen ga ik dit niet doen, ik heb te weinig ruimte thuis.

Voorlopig ga ik op deze manier rijden de groene lamp op het dashboard brand gewoon in zijn vrij.

Ik heb uiteindelijk 30 jaar zonder schakelindicator gereden!
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ja jammer dat ie kapot is. In iedergeval is het nu duidelijk wat er kapot is. Anders laat eens een offerte door iemand doen van wat het kost. Dan weet je dat en misschien valt het mee
hendrie.wolters

Re: Schakelindicator geeft alleen nog 1 3 en 5

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Ik heb inmiddels iemand gevonden en gaan over 2 weken een zaterdag knutselen.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”