Optimate 4

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Optimate 4

Ongelezen bericht door tamme »

Als ik mijn Optimate 4 in de CAN-bus aansluiting steek van mijn BMW R 1200rt kan ik gedurende ongeveer een 20 min. zien dat de accu aan het opladen is.
Daarna gaan alle lampjes uit en blijft alleen het groene lampje 1 lings boven branden.
De lader is al twee dagen aangesloten en er is geen verandering te zien.
Nu is mijn vraag. Hoe kan ik nu zien of de functie druppelladen wel zijn werk doet?
Groeten tamme
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: Optimate 4

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Gebruik zelf ook de optimate 4 maar heb een aansluiting rechtstreeks op de accu gemaakt. Voor zover mij bekend wordt de canbusaansluiting door de boordcomputer vanzelf afgesloten. Door een rechtstreekse aansluiting wordt dit voorkomen. Heb nu een waterdichte aansluiting aan de accu die onder de rechterkant onder het zadel uitkomt.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Optimate 4

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Als je de standaard Optimate 4 hebt, is dit gedrag inderdaad te verwachten. De CAN-bus controler schakelt na enige tijd het stopcontact uit, en je accu wordt niet meer opgeladen. Via dit contact opladen lukt alleen met een lader die CAN-bus compatibel is (b.v. de Optimate 4 "Dual Program", of de originele BMW lader).

Anders inderdaad een directe aansluiting op de acccu maken zoals Martin7007 aangaf.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Optimate 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens de fabrikant stuurt de Optimate 4 een restart-signaal naar de CAN-bus aansluiting om het uur om het laadniveau van de accu te controleren en eventueel te laden.
Je zou dus elk uur iets (heel even?) van activiteit (lees: de LED's) op de Optimate 4 moeten zien.

Let op:
Ik zou voor de zekerheid nu eerst wel ff controleren of jou Optimate 4 in CAN-bus mode staat;
Haal de Optimate 4 los van de 220 volt, en daarna los van je motor.
Wacht even 10 seconden en sluit de Optimate 4 weer aan op 220 volt (niet op de motor/accu!) en kijk naar de LED's;

Bij Standaard mode zal alleen de groene led helemaal links bovenaan gaan.
Bij CAN-bus mode zullen tevens ook de twee leds links- en rechts-onderaan regelmatig gelijktijdig kortstondig moeten knipperen. (zonder accu aangesloten)

Je zou niet de 1e zijn die in de verkeerde mode zit;
CAN-bus zal zelf enige tijd actief blijven als deze merkt dat daar een verbruiker op zit (bijv. Zumo 660 waarvan de interne accu geladen moet worden) of een acculader op zit. Waarna de CAN-bus inderdaad na enige tijd afsluit en niet meer terug aangaat. (tenzij de verbruiker dus die CAN-bus signaal stuurt).
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Optimate 4

Ongelezen bericht door tamme »

hoe zet je hem dan in de Can modus
Bij voorbaat dank Tamme
Inspector Gadget

Re: Optimate 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie handleiding én achterkant van de lader. ;)
RFM, Read the Fine Manual. :lol:
http://www.tecmate-int.com/ENG/pdf/TM14 ... 625_HR.pdf

- Haal de Optimate 4 los van de 220 volt.
- Haal de Optimate 4 los van de accu.
- Sluit de plus en de min van de Optimate 4 aan elkaar. (middels accu-klem kabel als je die hebt, anders een korte draad)
- Sluit de Optimate 4 weer aan op 220 volt.
- LEDs 3,4, 5, 6 en 7 zullen 12x knipperen (5x langzaam, 5x snel, 2x langzaam)
- Met Optimate 4 nog steeds kortgesloten, kan je controleren welk programma geselecteerd is nu;
Standaard programma: alleen LED 1 is aan
CAN-bus programma: LEDs 3 & 5 knipperen regelmatig gelijktijdig, meteen gevolgd door LED 8.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Optimate 4

Ongelezen bericht door tamme »

bedankt voor je reactie, super
Inspector Gadget

Re: Optimate 4

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004
PS: omschakeling staat beschreven op pagina 29 van voorgenoemde link.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”