Wie weet waarvoor dit is?
Wie weet waarvoor dit is?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/162 ... to%201.jpg
Bovenstaande link verwijst naar een ''rare stekker'' die in het handschoenenvakje van mijn R1200RT-P zat, ernaast lag ook nog een dikke streng kabels.
Op één v d dikke rode kabels in die ''stekker'' staat accu-spanning op. Hebben er op die politie BMW's 2 accu's hebben gezeten en waarvoor diende die vreemde stekker ooit?
Bovenstaande link verwijst naar een ''rare stekker'' die in het handschoenenvakje van mijn R1200RT-P zat, ernaast lag ook nog een dikke streng kabels.
Op één v d dikke rode kabels in die ''stekker'' staat accu-spanning op. Hebben er op die politie BMW's 2 accu's hebben gezeten en waarvoor diende die vreemde stekker ooit?
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Ja, ook de 1200RT-P heeft een 2e accu.
Maar of die betreffende stekker degene is voor die 2e accu wens ik ernstig te betwijfelen, daar is de draaddikte m.i. echt veel te klein voor.
Ik zou die stekker anders lekker met rust laten, altijd handig voor je toekomstige projecten.
Maar of die betreffende stekker degene is voor die 2e accu wens ik ernstig te betwijfelen, daar is de draaddikte m.i. echt veel te klein voor.
Ik zou die stekker anders lekker met rust laten, altijd handig voor je toekomstige projecten.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
O.K. Ik laat hem lekker zitten onderin het handschoenenvak.
Dank voor je snelle reactie.
Groet, theo
Dank voor je snelle reactie.
Groet, theo
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: Wie weet waarvoor dit is?
klopt,dutchmidiman schreef:Ja, ook de 1200RT-P heeft een 2e accu.
Maar of die betreffende stekker degene is voor die 2e accu wens ik ernstig te betwijfelen, daar is de draaddikte m.i. echt veel te klein voor.
Bij de P-uitvoering zit er in het vakje in de rechter kuip waar anders de radio in zit een 2e accu die de bij de politie gebruikte randapparatuur van stroom voorziet.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Maar niet een 2e start-accu denk ik, gezien de vrij dunne bekabeling (versus de bekabeling naar de 1e accu, die is bijna pink-dik) :
Bij de 1200RT-P zou de 2e (accessoires)accu pas geladen en aangeschakeld worden boven de 1800 toeren cq na 255 seconden.
Bron: http://www.bmwmc.net
Bij de 1200RT-P zou de 2e (accessoires)accu pas geladen en aangeschakeld worden boven de 1800 toeren cq na 255 seconden.
Bron: http://www.bmwmc.net
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Het is inderdaad voor de tweede accu en dit is geen startaccu. Deze tweede accu wordt gebruikt om de mobilofoon en zwaailichten etc te kunnen gebruiken terwijl de motor uit is. De extra apparatuur kan ook niet de startaccu leegtrekken zodat er altijd gestart kan worden. De motor kan namelijk niet ingeschakeld blijven op een warme dag omdat deze anders natuurlijk oververhit raakt.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Dat is niet helemaal juist;
De 1200RT-P heeft daarom ook een ventilator voor de oliekoeler gemonteerd zitten, samen met een thermostaat.
Ongeacht de belasting (bijv. vol-gas naar een calamiteit) of zomerse temperaturen, de RT-P kan rustig met draaiende motor gebruikt worden. Als het moet.
Het valt mij sowieso al op dat de 1200RT erg weinig last heeft van oververhitting (of verschijnselen daarvan) versus de 1100RT, zelfs niet bij echt zomerse temperaturen.
De 2e accu is er hoofdzakelijk omdat BMW heel expliciet is;
Overheidsapparatuur mag nooit en te nimmer aangesloten worden op de bestaande "reguliere" boord-net aangezien dat problemen zal geven met de CAN-bus, het op peil houden van de start-accu enzovoort.
De 1200RT-P heeft daarom ook een ventilator voor de oliekoeler gemonteerd zitten, samen met een thermostaat.
Ongeacht de belasting (bijv. vol-gas naar een calamiteit) of zomerse temperaturen, de RT-P kan rustig met draaiende motor gebruikt worden. Als het moet.
Het valt mij sowieso al op dat de 1200RT erg weinig last heeft van oververhitting (of verschijnselen daarvan) versus de 1100RT, zelfs niet bij echt zomerse temperaturen.
De 2e accu is er hoofdzakelijk omdat BMW heel expliciet is;
Overheidsapparatuur mag nooit en te nimmer aangesloten worden op de bestaande "reguliere" boord-net aangezien dat problemen zal geven met de CAN-bus, het op peil houden van de start-accu enzovoort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Bij volgas naar een calamiteit is de snelheid ook hoog genoeg voor rijwindkoeling. Het blijft zo dat alleen de cilinderkoppen extra gekoeld worden. De cilinders blijven luchtgekoeld. De ventilator op het P model is ter ondersteuning als er te weinig rijwind wordt geproduceerd zoals bijvoorbeeld bij langzame begeleidingen zoals bij wielerrondes of het kortstondig stilstaan bij het afzetten van kruisingen. Het blijft zo dat het motorblok te heet wordt als hij bijvoorbeeld als afzetting wordt gebruikt met ingeschakelde motor met alle verlichting aan tijdens een warme zomerdag.dutchmidiman schreef:Dat is niet helemaal juist;
De 1200RT-P heeft daarom ook een ventilator voor de oliekoeler gemonteerd zitten, samen met een thermostaat.
Ongeacht de belasting (bijv. vol-gas naar een calamiteit) of zomerse temperaturen, de RT-P kan rustig met draaiende motor gebruikt worden. Als het moet.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Dat zijn mijn ervaringen niet maar laten we het erop houden dat we het niet met elkaar eens zijn.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Ja laten we dat maar doen, bij ons wordt in ieder geval geadviseerd om dit niet te doen. Uiteraard gaat niemand het proberen om te kijken of het echt kapot gaat.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Dat het advies is om niet te doen, onderschrijf ik. En doe je normaal gesproken ook niet.
Daarom gaf ik ook aan "..als het moet."
Waar je met de 1200RT het meeste last krijgt bij de "langzame" inzet, is het ruiken van de koppeling.
Echt, ik heb met verbazing bemerkt hoe weinig last de 1200RT had van te weinig rijwind cq. zomerse temperaturen, dat was toch echt wel anders met de 1100RT, in mijn ervaring.
De RT-P schakelt het opladen van de 2e accu uit nadat het toerental beneden de 1500 tpm komt, het opladen van die accu wordt dan gestaakt.
Hierdoor is het risico dat de motor (of beter: de dynamo) extra belast wordt en de motor warm(er) wordt daar door, ook minder aanwezig.
Daarom gaf ik ook aan "..als het moet."
Waar je met de 1200RT het meeste last krijgt bij de "langzame" inzet, is het ruiken van de koppeling.
Echt, ik heb met verbazing bemerkt hoe weinig last de 1200RT had van te weinig rijwind cq. zomerse temperaturen, dat was toch echt wel anders met de 1100RT, in mijn ervaring.
De RT-P schakelt het opladen van de 2e accu uit nadat het toerental beneden de 1500 tpm komt, het opladen van die accu wordt dan gestaakt.
Hierdoor is het risico dat de motor (of beter: de dynamo) extra belast wordt en de motor warm(er) wordt daar door, ook minder aanwezig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Ja het is een nuance verschil in jou uitleg 'Als het moet' en mijn uitleg dat hij daar niet tegen kan. Kleine verschillen maar denk dat we wel hetzelfde bedoelen. Koppeling die je ruikt hoor ik inderdaad vaker. Ben het er ook mee eens dat de temperatuur van de R1200RT niet heel snel hoog op loopt. Wat betreft koeling heeft BMW dit goed voor elkaar.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
We bedoelen inderdaad hetzelfde.
Op mijn 1100RT had ik al een zwaardere dynamo laten monteren, maar op de keeper beschouwt is dat geen goede oplossing natuurlijk. En daarom zelf een 2e, maar dan geheel onafhankelijke, accu gemonteerd.
Ik blijf de 1200RT wat dat betreft een dijk van een machine vinden, ook als werkpaard als het moet.
En als je weet wat je doet, hoeft CAN-bus geen problemen te geven. Maar met mate, natuurlijk.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Interessanten discussie!
In ieder geval heb ik voorlopig wat om te lezen. (fraaie link's).
Er zit in in mijn motor maar één accu, alle politie-accessoires waren al verwijderd toen ik hem kocht.
In ieder geval heb ik voorlopig wat om te lezen. (fraaie link's).
Er zit in in mijn motor maar één accu, alle politie-accessoires waren al verwijderd toen ik hem kocht.
Re: Wie weet waarvoor dit is?
Ik vermoed dat dat de connector is van het scheidings relais wat de 2e accu los koppelt onder een bepaalt toerental en als contact uit gaat
hiermee werd de 2e accu opgeladen tijdens het rijden
in de garage staan ze aan 2 stekkers 1 voor de motor accu en 1 voor de 2e accu
Gr Rex
hiermee werd de 2e accu opgeladen tijdens het rijden
in de garage staan ze aan 2 stekkers 1 voor de motor accu en 1 voor de 2e accu
Gr Rex