Bendix slaat in en uit. Startrelais???

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
chiekbol

Bendix slaat in en uit. Startrelais???

Ongelezen bericht door chiekbol »

Beste,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb hier al veel leuke boeiende dingen gelezen maar momenteel zit ik zelf met een probleem.
Mijn r1150 rt (70 000km) start namelijk niet meer.
Wat ikzelf al geprobeerd heb is de startmotor zuiver maken.
Dit is perfect gelukt en de motor heeft erna ook terug enkele keren gestart maar doet het nu weer niet.
De batterij is reeds vervangen en zou dus in orde moeten zijn.
Wat me wel is opgevallen is dat toen ik de startmotor testte de bendix insloeg en direct terug uit. Dit doet de starter zeer snel achter elkaar.
Met andere woorden blijft de startmotor dus niet ingeschakeld op het vliegwiel. (dit geeft een ratelend/tikkend geluid).
Nu vraag ik me af of het probleem nu bij de startmotor met name de bendix spoel zit of als er mogelijk nog een startrelais zit wat hapert waardoor de bendix zo gek doet.
Kan iemand me hierin helpen.
Waar vind ik een startrelais (als dit er is) en is dit zuiver te maken of moet dit vervangen worden?
Of denken jullie dat ik beter voor een nieuwe startmotor rondkijk?
Omdat ik de bendix wel zie inkomen en de startmotor zie draaien lijkt mij het probleem niet echt bij de starter te liggen.
Maar waarschijnlijk weten de kenners hier zeker raad met mijn probleem.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Bendix slaat in en uit. Startrelais???

Ongelezen bericht door telekraan »

Heb je toevallig achterop het startrelais gekeken daar zit het contact welke de startmotor schakelt.
Als deze contacten ingebrand zijn dan draait de startmotor even en valt gaat de bendix er wel in maar omdat de startmotor niet snel genoeg draait valt de bendix weer terug.
Soms kan je dan alleen het startrelais vervangen en werkt de startmotor weer prima.
Kijk ook even of de banen waar de koolborstels van de startmotor op draaien allemaal schoon zijn en de contactbaan van de startmotor egaal glad is.
en niet zeg maar rond naar binnen is versleten dan maken de borstels geen goed contact meer.
Dit kan je verhelpen door als het te erg is de rotor even in een draaibank te plaatsen en een klein stukje af te draaien, maar na die tijd wel weer de banen op het loopvlak open maken met een klein zaagje of iets dergelijks.
Als je het zeker wilt weten of hij niet van binnen door gekoppeld is even met een multimeter meten of de verschillende spoelen niet onderling contact maken.
Dit meet je op het contactvlak van de koolborstels.
Anders even langs een goede boschdienst en deze zetten hem even op de bank en je weet of hij het juiste moment heeft.
Ik hoop dat het lukt zo
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Bendix slaat in en uit. Startrelais???

Ongelezen bericht door telekraan »

Nog even een kleine aanvulling als je de startmotor niet monteert maar even een multimeter nemen en kijken als je de startknop indrukt wat voor spanning je krijgt op de draad welke normaal naar het startrelais gaat deze moet de batterijspanning zijn of iets minder 0,1 volt mag.
Als je daar al minder krijgt dan weet je dat of het startrelais ingebrand is en dus een te grote weerstand heft om de juiste spanning naar het startrelais te brengen.
Als deze spanning goed is dan nog even een verbruiker aan sluiten op deze draad welke ongeveer 1 ampère trekt en dan weer dezelfde test doen als de spanning dan wegvalt of serieus verlaagd heb je of een draad breuk ergens of ook het tartrelais is defect of ergens een slecht contact.

Ik hoop dat je er mee verder komt
chiekbol

Re: Bendix slaat in en uit. Startrelais???

Ongelezen bericht door chiekbol »

Merci alvast!

Toen ik de startmotor open had leek dit nog allemaal in goede staat. Ook de banen zoals jullie omschrijven.
Vandaar dat ik nu eerst even het startrelais wil checken maar kan iemand me ook vertellen waar en hoe ik het juiste startrelais kan vinden?
Gebruikersavatar
rob55
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 okt 2011, 18:02
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Grave

Re: Bendix slaat in en uit. Startrelais???

Ongelezen bericht door rob55 »

Hallo chiekbol.

Heb je hier wat aan?
relais overzicht.jpg
Groeten Rob55 -1150-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
chiekbol

Re: Bendix slaat in en uit. Startrelais???

Ongelezen bericht door chiekbol »

Merci voor alle hulp!
Probleem is opgelost nu.
Nieuwe batterij had te weinig power.
Andere batterij gezet en hij startte weer.
Alleen op einde van startcyclus is er nog een raar geluid.
Uitlopen starter of te lang ingeschakeld blijven mss.
Kent iemand dit geluid en oorzaak?
Kan dit kwaad?
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Bendix slaat in en uit. Startrelais???

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Plaats anders een filmpje van het geluid. Zo te lezen zou ik zeggen de starter die blijft hangen. Heb ik zelf ook gehad.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”