Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Beste RT leden ...

Vandaag heeft mijn RT er ook aan moeten geloven ...
History:
- Vorige week bij het even uit de stalling halen van mijn R1200RT bleef mijn gele lamp knipperen en melding tank leeg.
Raar had hem toch vol weg gezet ... maar ja zou kunnen, tank open en nee tank is nog vol.

Nu heb ik al een keer meegemaakt dat de brandstofsensor defect was, kwam ik achter op de A50 net voor de brug en geen vluchtstrook ... terwijl de tank nog helemaal vol was (dus niet).
Vond het al raar dat ik 430 km op de dagteller had staan... maar toen gaf de sensor vol aan ... deze is toen onder garantie vervangen.

Na het raadplegen van doctor Google kwam ik op een amerikaanse site waar men met een piezo element de sensor repareert.
s'Maandags de vrouw naar de action gestuurd voor een BBQ aansteker ...

Deze heb ik afgelopen week gemodificeerd ...
- Openschroeven
- Gas cilindertje eruit
- Draden verlengt met 50 cm
- Had nog 2 kleine pinnen welk ik aan de uiteinde van de draad heb gesoldeerd
- Soldeerverbindingen goed ingepakt met krimpkous en ook de uiteinden goed met krimpkous ingepakt

Na dat alle beplating van de RT was en de accu los en brandstofpompstekker los (3 draden naast de sensor stekker) kon ik bij de connector van de brandstof sensor (4 draden) ..
Ohm meter erbij en gemeten tussen pin 2 en 3 (sensor folie) ... tja oneindige weerstand dus breuk ...
Pin 1 en 4 heater van de sensor .. als het goed is deze gaf ook een weerstand aan.
Pin 2 en 3 Sensor folie, deze was oneindig maar moet iets van 2.8 kOhm zijn ...

Nu de zapper er op (pin 2 en 3) en proberen maar.
Moet wel zeggen, de tuinslang, branddeken en brandblusser stonden klaar en de motor midden op de stoep ...
Tank helemaal vol en gezorgd dat er GEEN zuurstof bij was gekomen, brandstof zelf brand niet, wel als er genoeg zuurstof bij komt ...

Klik 1 ... pff geen knal .... klik 2 klik 3 klik 4 klik 5 ... en toen maar weer eens meten .... hee 2.8 kOhm ... de folie is weer aan elkaar gevonkt ...
Je last eigenlijk de breuk weer aan elkaar.

Stekkers er weer terug in en accu aansluiten ... motor starten en kijken of hij nu vol aangeeft ... (let wel op ... 30 seconden wachten)
En ja ... Tank geeft weer vol aan ....
Nu maar kijken hoelang hij het volhoud en of het niveau weer zakt op de sensor ...

Ik zag een paar topics terug ook een stuk er over, maar vond het leuk om mijn ervaring ook te delen.
Met deze way of working ben je voor een paar euro's klaar ...
Big RT Smile
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Goed gedaan! _004

Zeker geen foto's van de operatie gemaakt?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Wolfs RT schreef: Zeker geen foto's van de operatie gemaakt?
Nee, helaas niet ...
Maar het wijst allemaal van zelf ... als je in het bezit ben van de BMW Rep-rom kan je de beplating er zo afhalen.
- Eerst de zijkant (met het BMW logo) met 4 torx schroeven
- Dan de tanktas beugel met 4 torx schroeven
- Dan zijpaneel van .. 2 torx bij de tank.. 3 bij de voetsteun .. 1 bij de buddy .. 2 bij de uitlaat (lang) en een plastic wartel onder de tellers/speaker.

Had voor de zekerheid ook de stekker van de brandstofpomp (3 draden, even nagel achter het lipje en omhoog trekken) er uitgehaald en de accupool (plus) los gehaald.
De sensor connector heeft 4 draden ... Wat ik op internet lees is dat je een open verbinding heb op pin 2 en 3, dit was ook bij mij het geval.

De zapper...
Gewoon een gasaansteker bij de action halen, eentje met een ontsteking (piëzo-elektrisch) ... die van mij is oranje met zwart, palletje voor de vergrendeling...
Deze draai je met 2 kleine kruisschroeven los ...
Als je hem open maak dan zie je een klein zwart blokje met 2 draden ... dit is het piëzo element.
Als je de draden loshaal en de knop in druk ... Oia _003 ... Nie doen, krijg je een aardige opdonder van.
Deze draadjes heb ik verlengt tot z'n 50 cm een aan de uiteinde 2 pinnen van micro stekker gesoldeerd (vrouwtje).
Over de solderingen en de pinnen een krimpkous gedaan ... om vonk overslag te voorkomen.

Wat je doet is eigenlijk kortsluiting maken op de folie, bij de breuk krijg je dus een vonk en hierdoor smelt de folie samen.
Let wel op dat je niet dit in een garage doe of als je benzine damp met zuurstof heb in de tank dit ook niet doen ...

Ik zal eens kijken of ik een foto van het tooltje kan plaatsen ... maar het wijst allemaal voor zich. _004
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

Ongelezen bericht door bmwalter »

Twee maanden geleden dezelfde truc toegepast, met succes! Misschien ben ik wat gemakkelijker of onwetender maar was wel sneller klaar: linker kap er af, stekkertje los, aanstekertool aansluiten, 2x een keer of vier flitsen en het werkt weer. Accu niet los, tank half vol, niks aan de hand. Ik dacht: het 'lassen' gebeurd binnen in de goed geisoleerde strip. Wat kan er mis gaan?
Toch weer €130 uitgespaard. Aanrader.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ja, waarschijnlijk had ik alleen de linkerkap er hoeven te halen, was er vanuit gegaan dat ik de brandstofpomp uit zou gaan halen.
Inderdaad, dan ben je helemaal binnen een paar tellen (lees: klik's) klaar
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik hoop van niet maar mocht ik dit probleem ooit hebben dan meld ik mij hier ff Big RT Smile
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: Zappen Brandstofsensor (Tank leeg melding)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En hier is een nadere uitleg over de werking van deze meetstrip te lezen;
http://advrider.com/forums/showpost.php ... stcount=48

En als je het gehele draadje wilt lezen, ondertussen 24 pagina's lang;
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=758453
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”