buitentemperatuurmeter 1200

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

buitentemperatuurmeter 1200

Ongelezen bericht door bmwalter »

hij doet het niet meer. Vorig jaar winter gestopt, in de zomer deed ie het weer. Die ene keer dat het dit jaar koud was is ie er weer mee gestopt.Nu lijkt er geen leven meer in te komen. Ik heb de sensor al eens verwisseld met een die het zeker deed. Hielp niet. Suggesties?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: buitentemperatuurmeter 1200

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zitten een aantal (zover ik weet: 2) buitentemperatuursensoren op de 1200RT.
1x in het luchtfilterhuis en 1x rechts vooraan onder de tupperware.

Beide hangen direct aan de ZFE. (centrale computer)

Ik zou de connector en kabel nakijken.
Vooral (ook) de kabel die normaal gesproken door een klipje geschoven dient te worden.
Misschien dat op die plek de kabel defect geraakt is. _001

Een eventuele sensor-defect, kabel en/of connector zou ook via de diagnose (GS911, Texa, BMW dealeRT) uit het storingsgeheugen mogelijk uitgelezen kunnen worden.

PS: Bij de oudere modellen 1200RT zou naar verluid die temperatuursensor ook bij het achterspatbord kunnen zitten, vlakbij de zadelvergrendelingspen, rechtsachter.
Althans, volgens het Haynes boek. ;)
Inspector Gadget

Re: buitentemperatuurmeter 1200

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

/Edit: ff wat uitgebreider antwoord gegeven. ;)
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: buitentemperatuurmeter 1200

Ongelezen bericht door Mello »

dutchmidiman schreef:PS: Bij de oudere modellen 1200RT zou naar verluid die temperatuursensor ook bij het achterspatbord kunnen zitten, vlakbij de zadelvergrendelingspen, rechtsachter.
Althans, volgens het Haynes boek. ;)
Dit klopt volgens mij wel. Er zit bij mijn -1200- model 2006 een "piel" onder het spatbord wat in mijn ogen een temperatuur sensor moet zijn.
Kan helaas niet even kijken of een foto maken want zit niet thuis maar op het werk in de Malediven, vervelend weet het :D

Groet Johan
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: buitentemperatuurmeter 1200

Ongelezen bericht door bmwalter »

De mijne is wat ouder (2005) en de sensor zit rechts voor tussen de tupperware. Ik heb er al eens een sensor opgezet die het op een ander RT wel deed. Ik zal het meer in de bekabeling en connectoren moeten zoeken, ben ik bang. Niet dat ie er nou zo veel slechter van loopt (helemaal niet, volgens mij) maar als het er op zit moet het werken.
Laatst gewijzigd door bmwalter op 25 mar 2014, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: buitentemperatuurmeter 1200

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mello schreef:
..over temperatuursensor die ook bij het achterspatbord kan zitten..
Dit klopt volgens mij wel. Er zit bij mijn -1200- model 2006 een "piel" onder het spatbord wat in mijn ogen een temperatuur sensor moet zijn.
Ja, die herken je inderdaad op die manier, een "piel" van enkele centimeters lang.
Mello schreef: ... want zit niet thuis maar op het werk in de Malediven, vervelend weet het :D
Heel vervelend lijkt mij. :lol:
bmwalter schreef:..Niet dat ie er nou zo veel slechter van loopt (helemaal niet, volgens mij) maar als het er op zit met het werken.
Klopt, volgens mij wordt deze alleen gebruikt voor de BC (boardcomputer, optie) voor een indicatie van de omgevingstemperatuur en eventuele vorstwaarschuwing.
Je zou eventueel een busje contactspray kunnen kopen en als de tupperware een keer er af is, het kabeltje fysiek kunnen inspecteren.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”