Hallgever probleem ?????

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Joswees

Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door Joswees »

Hallo,
Ben net lid geworden van het forum en meteen een probleem. Mijn R850R van 1999 heeft soms een startprobleem. Het is drie keer gebeurd dat ik een toertje maakte en ongeveer een uurtje stopte. Na de stop starten sloeg de motor niet meer aan. Na heel lang doorstarten sloeg de motor plotseling weer aan. Ondertussen wel gekeken of er vonk op de bougies zaten. Dit was wel het geval. Bij koude motor start de motor tot nu toe wel altijd. Komt dit probleem iemand bekend voor ? Zou de hallgever de boosdoener kunnen zijn ? Ben benieuwd naar reacties. Met vr.BMW-groet, Jos
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door mhovens »

Jos,

Je hebt deze vraag driemaal gepost, of niet handig of niet netjes. However, als je vonk hebt is de kans klein dat het de hallgever is, misschien een haperend relais van de benzinepomp.
Joswees

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door Joswees »

Bedankt voor je reactie mhovens. Wel handig en wel netjes. Heb bericht toch maar 1x gepost. Je conclusie m.b.t. vonk had ik ook al getrokken. Pomp zal het niet zijn, want die hoor ik " aanslaan".
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door FreekC »

Lijkt me idd geen hallgeverstoring.
Zijstandaardschakelaar of zo??

-Freek-
Joswees

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door Joswees »

Freek, ook bedankt voor je reactie. Maar wanneer de zijstandaardschakelaar de boosdoener is, dan zou er toch ook geen vonk op de bougie zitten ?
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door FreekC »

Dan heb je idd geen vonk, dat klopt.
Ja, 't is altijd lastig om van een afstand mee te denken.
Dus wel vonk maar niet starten................... dan ga je aan een brandstof probleem denken .

-Freek-
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door FreekC »

Inmiddels opgelost??

-Freek-
Joswees

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door Joswees »

Freek, sorry voor het late antwoord. Weet niet of het probleem is opgelost. Het euvel heeft zich alweer een tijdje niet voorgedaan, dus........
Ik wacht op een volgend keer dat hij niet wil starten. Idd een erg lastige storing om op te lossen. Heb nu wel altijd een losse bougie bij me zodat ik eenvoudig kan controleren of hij vonk geeft bij niet starten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hallgever probleem ?????

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De bobine blijft ook nog een mogelijkheid. Ik heb het ook gehad bij een andere motor. En na het uitvallen ging ik dan meteen de bougies controleren of er een vonk was. En die vonk was er dan weer wel.
Tijdens het rijden krijg je veel warmte onder de tank maar tevens rijwindkoeling. Als je dan stopt gaat de temperatuur nog een beetje omhoog bij de bobine om na een paar minuutjes weer wat omlaag te gaan als de grootste hitte is afgenomen .
Je hebt toch maar enkele dingen nodig voor een lopende motor. Een vonk compressie en een brandbaar mengsel.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”