Hall-gever én ECU defect R1100RT
- Bart176
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 14:09
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: In een huis
Hall-gever én ECU defect R1100RT
Hallo allemaal,
vorige week viel mijn motor (1100RT uit '98) uit tijdens het rijden waarna er geen leven meer in te krijgen was. Om een lang verhaal kort te maken: ANWB -> Logix berging -> dealer. Ik had deze motor net een maand daarvoor gekocht en zat dus nog royaal in de garantieperiode van drie maanden. Vandaag heb ik de motor weer opgehaald. Naast de Hall-gever bleek uiteindelijk ook de ECU de geest te hebben gegeven, iets wat de dealer volgens eigen zeggen nog nooit gezien had. Onder garantie is er een nieuwe Hall-gever en een gebruikte ECU geplaatst. Tijdens de rit naar huis (zo'n 60 km) viel mij op dat de motor voor mijn gevoel anders/slechter loopt. Ik heb het gevoel dat hij regelmatig even inhoud, of 'hikt'. Dit valt mij vooral op bij lage snelheden maar ik merk het ook bij hogere snelheden (ongeveer 100 km/u, om en nabij de 3000 toeren). Dit heeft hij voor het Hall-gever probleem nooit gedaan. Is dit het beruchte KFR en/of zou het een vergeten TPS calibratie kunnen zijn (wat me sterk lijkt bij een BMW dealer, maar het zijn natuurlijk ook gewoon mensen)? Heeft het nogmaals uitvoeren van de TPS calibratie nog gevaren, of kan ik dit ongestraft zelf nog eens doen om te kijken of het verbeterd?
Groeten,
Bart
vorige week viel mijn motor (1100RT uit '98) uit tijdens het rijden waarna er geen leven meer in te krijgen was. Om een lang verhaal kort te maken: ANWB -> Logix berging -> dealer. Ik had deze motor net een maand daarvoor gekocht en zat dus nog royaal in de garantieperiode van drie maanden. Vandaag heb ik de motor weer opgehaald. Naast de Hall-gever bleek uiteindelijk ook de ECU de geest te hebben gegeven, iets wat de dealer volgens eigen zeggen nog nooit gezien had. Onder garantie is er een nieuwe Hall-gever en een gebruikte ECU geplaatst. Tijdens de rit naar huis (zo'n 60 km) viel mij op dat de motor voor mijn gevoel anders/slechter loopt. Ik heb het gevoel dat hij regelmatig even inhoud, of 'hikt'. Dit valt mij vooral op bij lage snelheden maar ik merk het ook bij hogere snelheden (ongeveer 100 km/u, om en nabij de 3000 toeren). Dit heeft hij voor het Hall-gever probleem nooit gedaan. Is dit het beruchte KFR en/of zou het een vergeten TPS calibratie kunnen zijn (wat me sterk lijkt bij een BMW dealer, maar het zijn natuurlijk ook gewoon mensen)? Heeft het nogmaals uitvoeren van de TPS calibratie nog gevaren, of kan ik dit ongestraft zelf nog eens doen om te kijken of het verbeterd?
Groeten,
Bart
"It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses..."
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Is dit dus een BMW dealeRT?
Ik ben natuurlijk (!) geen BMW monteur maar een ECU defect lees ik vrij weinig.
Het is elektronica, en met name spanningspieken kunnen een dergelijk onderdeel naar de eeuwige jachtvelden brengen.
Ik zou in een dergelijke situatie overwegen een afspraak te maken met Kenny/Niels van MotorServiceAmersfoort, voor een 2nd opinion én hun expertise wat er met jou motor aan de hand is.
Slecht begin zo, hopelijk is het een kwestie van goed afstellen.
De TPS kalibratie kan je in principe ongestraft doen.
Ik ben natuurlijk (!) geen BMW monteur maar een ECU defect lees ik vrij weinig.
Het is elektronica, en met name spanningspieken kunnen een dergelijk onderdeel naar de eeuwige jachtvelden brengen.
Ik zou in een dergelijke situatie overwegen een afspraak te maken met Kenny/Niels van MotorServiceAmersfoort, voor een 2nd opinion én hun expertise wat er met jou motor aan de hand is.
Slecht begin zo, hopelijk is het een kwestie van goed afstellen.
De TPS kalibratie kan je in principe ongestraft doen.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Wat dacht je van eerst terug naar je dealer? Hij is je aanspreekpunt tijdens de garantieperiode, hij heeft je al keurig geholpen en om ellende (lees discussie achteraf) te voorkomen eerst naar hem!
Daarna is hier een schier onuitputtelijke bron van informatie en hulp te vinden om de meest voorkomende ellende op te lossen
Daarna is hier een schier onuitputtelijke bron van informatie en hulp te vinden om de meest voorkomende ellende op te lossen
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Bart176
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 14:09
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: In een huis
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Even voor alle duidelijkheid: ik ben zeer tevreden over de dealer en hoe hij alles tot nu toe heeft aangepakt. Niks dan lof! . Het ging mij er meer om dat het misschien een kleinigheidje is wat ik zelf kan oplossen. Scheelt mij weer een ritje van zo'n 120 km en hem wat tijd. Ik zal morgen de TPS kalibratie even uitvoeren en maandag tijdens mijn woon-werk ritje kijken of het beter gaat. Anders ga ik uiteraard weer even bij de dealer langs.
"It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses..."
- Bart176
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 14:09
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: In een huis
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
De TPS Kalibratie heeft geen verschil gemaakt. Terug naar de dealer dus. Iedereen bedankt voor het meedenken!
"It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses..."
- JDoubleOP
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
- Locatie: Emlichheim (D)
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Keep it simple: Gewoon terug naar de dealer. 1100 moet "gewoon" KFR vrij lopen.
fyi gr.Joop
fyi gr.Joop
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Hallgever kapot ok, bij een 1100 is het niet "of" maar wanneer.
Maar een motronic kapot da's toch redelijk zeldzaam.
-Freek-
Maar een motronic kapot da's toch redelijk zeldzaam.
-Freek-
- Bart176
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 14:09
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: In een huis
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Yup, dat hoor ik van meerdere kanten. En toch is het mij overkomen . En om het nog zeldzamer te maken: zoals hierboven gemeld ben ik weer terug naar de dealer gegaan vanwege het slecht lopen van de motor. De dealer dacht aan KFR en zou de motor opnieuw afstellen/nastellen terwijl ik ging genieten van anderhalve week Kreta (die vakantie hoorde niet bij de garantiebepalingen hoor, die had ik al eerder geboekt :mrgreen: ). Bovendien adviseerde hij daarnaast de montage van een ReCyclizer! Zondagnacht thuisgekomen en vanochtend de dealer aan de telefoon. Het opnieuw afstellen had niets verbeterd, de motor loopt nog steeds niet goed. De monteur beaamde dat hij echt niet loopt zoals het moet. Nu wordt wederom de ECU/Motronic verdacht. Een nieuw exemplaar is besteld en komt hopelijk morgen binnen (vorige was een gebruikte, ik weet niet of er nu een hagelnieuwe is besteld). To be continued!FreekC schreef:Hallgever kapot ok, bij een 1100 is het niet "of" maar wanneer.
Maar een motronic kapot da's toch redelijk zeldzaam.
-Freek-
Bart
"It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses..."
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Een dealer die de recyclizer adviseert bij een slecht lopende motor?
Tijd om heel snel weg te lopen!
Een recyclizer is absoluut niet bedoelt om een slecht lopende motor beter te laten lopen.
Een recyclizer kan zorgen dat je net dat ene beetje umpf krijgt, mits de motor van tevoren (!) goed is afgesteld!
Tijd om heel snel weg te lopen!
Een recyclizer is absoluut niet bedoelt om een slecht lopende motor beter te laten lopen.
Een recyclizer kan zorgen dat je net dat ene beetje umpf krijgt, mits de motor van tevoren (!) goed is afgesteld!
- Bart176
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 14:09
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: In een huis
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Nee, hij adviseerde om naast het afstellen ook een Recyclizer te installeren. Inmiddels is de ECU weer vervangen en nu loopt 'ie zoals het hoort. Ik heb van de week de Recyclizer er ook opgezet en dat geeft inderdaad, net zoals je zegt, dat ene beetje "umpf".Inspector Gadget schreef:Een dealer die de recyclizer adviseert bij een slecht lopende motor?
Tijd om heel snel weg te lopen!
Een recyclizer is absoluut niet bedoelt om een slecht lopende motor beter te laten lopen.
Een recyclizer kan zorgen dat je net dat ene beetje umpf krijgt, mits de motor van tevoren (!) goed is afgesteld!
Dus uiteindelijk: Hall-gever stuk en ECU stuk. Hall-gever en ECU vervangen, ECU blijkt wederom niet goed. ECU weer vervangen, motor weer als nieuw. Dealer alles zonder morren in de garantie opgelost. Bart blij :mrgreen: .
Groeten,
Bart
"It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses..."
Re: Hall-gever én ECU defect R1100RT
Duidelijk, want de volgorde maakt wel wat uit.Bart176 schreef:Nee, hij adviseerde om naast het afstellen ook een Recyclizer te installeren.
Blij dat het is opgelost, daar gaat het uiteindelijk om.