benzinemeter R1200RT

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ciske »

Eindelijk heb ik het nu echt goed voor elkaar!
Nadat 2 weken geleden wederom het benzine-meetlint in de tank vervangen is door wéér een nieuwe (gelukkig nu wel onder garantie) geeft deze nieuwe nu (2 tank vullingen verder)aan dat de tank VOL blijft! Dus geen waarschuwingslampjes meer voor mijn neus, ik hoef nooit meer te tanken en de boordcomputer bevestigd dat dmv het voortdurend aangeven van een forse actieradius.

Kortom, wederom kaduuk!
Ik overweeg nu maar om het zo te laten. Die irritante knipperende lampjes zorgden er tot dusverre voor dat ik telkens de boel heb laten repareren. Dat argument heb ik nu niet.
Ik vind het feitelijk te zot voor woorden dat BMW dit zo gemaakt heeft, maar erger nog dat ze niet in staat zijn(of geen zin hebben) een afdoende oplossing te bieden.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Flink balen voor je, daar wordt je niet echt vrolijk van.
Dus rijden op de dagteller.

Ik heb krek hetzelfde probleem, tank is altijd magisch-oh-magisch vol.
De experts gaven mij aan dat het mogelijk een kwestie is van her-kalibratie. _001
Wat de dealeRT én iedereen met de GS911 kan doen;

Nadeel is wel dat neet-strip uit de tank gemonteerd moet worden en kurkdroog moet zijn;
GS911:
Note: Only perform the calibration with a fully functioning fuel strip. The fuel strip must be dry.
Use a new fuel strip or remove the old fuel strip from the tank and wait until it is completely dry (use a fan).
Connect the dry fuel strip to the fuel tank flange, leaving it hanging outside the tank.
The fuel strip should be at room temperature.
To start the fuel strip calibration procedure, click on the button below.
BMW heeft het probleem "opgelost" door in 2009 de brandstof-niveaumeter strip te vervangen door een vlottermodel.
Helaas heeft deze volgens mijn schema's een afwijkende aansluiting en kan dus niet voor in de plaats van de meetstrip gemonteerd worden.
Wel zou, in mijn optiek althans, jou ZFE moeten kunnen herprogrammeren opdat het vlottermodel gebruikt kan worden.
Misschien eens navragen bij jou BMW dealeRT?
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door bmwalter »

Er is ook nog de truc met de piezo-aansteker. Heeft bij mij ruim 1 jaar weer goed gewerkt. Toevallig vorige week weer de geest gegeven :evil: Ik ga weer een poging wagen voor ik er weer ruim € 100 tegenaan gooi. Kan nu even niet omdat ie vanwege het valpartijtje van 2 weken geleden nog in reparatie staat. Voor de piezotruc (en de valpartij) zie elders op dit forum.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ciske »

Wel zou, in mijn optiek althans, jou ZFE moeten kunnen herprogrammeren opdat het vlottermodel gebruikt kan worden.
Misschien eens navragen bij jou BMW dealeRT?
zo zei IG!

Deze optie is wellicht het uitzoeken waard. De eerste vraag is inderdaad of de ZFE programmeerbaar is. De tweede vraag is of dat vlottermodel in de huidige tank past.

Ik zal de dealer in Enschede hierop bevragen.

De truc met de aansteker is volgens mij in dit geval niet toepasbaar. Ik denk dat er nu geen sprake is van een breuk in het meetlint maar dat de kalibratie de schuldige is. Ik heb gezien dat deze kalibratie bij de montage netjes volgens de voorschriften is uitgevoerd. Blijkbaar kan die dus in korte tijd verlopen.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door bmwalter »

Als er mogelijkheden zijn om om te bouwen naar vlotter hou ik mij van harte aanbevolen voor info. Ben het gedoe ook wel een beetje zat.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijkende naar de diverse uitvoeringen van de brandstofpomp (zie bijvoorbeeld Boonstra Parts) lijkt het mij dat het mechanisch moet kunnen passen.

Elektronisch & programmering is een ander hoofdstuk;
De meet-strip uitvoering heeft 4 aansluitingen, 2x voor het verwarmingselement en 2x voor de weerstandsmeting.
De vlotter uitvoering heeft 2 aansluitingen, 2x voor de weerstandsmeting.

In beide gevallen direct aangesloten op de ZFE.

Echter, naast een verschillend aantal aansluitingen (2 versus 4), zijn ze helaas ook nog op verschillende aansluitingen op de ZFE zelf, aangesloten. Helaas!
(volgens de Haynes schema's, die wellicht niet geheel foutloos zijn)

Daarnaast kan bij modeljaar 2010 zowel de meetstrip of vlottermodel in gebruik zijn.
Wat bij mij de voorzichtige aanname geeft dat dit blijkbaar kan worden ingesteld.

Voor degene die met een defecte meetstrip zitten en geen zin hebben in de extra kosten, maar ook de knipperende lampen irritant vinden, is er ook een oplossing, het monteren van enkele weerstanden;
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 085&page=6
Je moet dan wel op je dagteller rijden en deze bij elke tankbeurt resetten (maar dat is mij tijdens mijn rijopleiding ook aangeleerd ;) )
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb zelf ondertussen ook enig onderzoek gedaan naar de (on)mogelijkheden. De uitschakeling van de lampjes is een waardevolle aanvulling! Compliment aan de uitvinder en de doorgever!

Wat ik heb gevonden is dat er sprake is van verschillende benzinetanks (althans, verschillende onderdeelnummers) in het geval van een strip of een vlotter. Wat er verschillend aan is kan ik niet ontdekken. Ook heb ik ontdekt dat de unit van de brandstofpomp verschilt. Ik weet dus niet of de vlotter bevestigd kan worden aan de unit van de strip. Wellicht moet dan de gehele unit waar de pomp deel van uitmaakt vervangen worden, en wellicht dan ook de tank.
Dit alles nog los van de vraag of de ZFE kan worden ingesteld op een vlotter.

Het www heeft mij niets getoond van ervaringen over deze ombouw. Ik begin het vermoeden te krijgen dat een en ander toch (te) veelomvattend zal zijn. Ik ga het in ieder geval aan de dealer voorleggen.

Gr. V Ciske
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

G00gle is your friend. ;)
Ik zocht op de sleutel "replacing r1200rt fuel strip with float".

Helaas geen "hit" gevonden dat iemand daadwerkelijk dat avontuur aangegaan is.

Aangezien modeljaar 2010 de versie met meetstrip of met vlotter kunnen hebben, verwacht ik dat het mechanische gedeelte voor een goed deel overeenkomstig zal zijn. Ik hoop, maar dat is onderstaande afbeelding heel moeilijk te zien c.q. te bepalen, dat de vlotter, net als bij de 11xxRT's, onderaan de brandstofpomp-behuizing gemonteerd zal zitten. _001
Het zal dan waarschijnlijk, althans in mijn verwachting, een andere "houder" zijn voor de brandstofpomp e.d. _001

Misschien dat een demontage-bedrijf zoals Boonstra Parts daar wat duidelijkheid in kan scheppen voor wat betreft de mechanica. _001

Een ombouw zal inderdaad niet 1-2-3 zijn, laat staan de ZFE en hoe dat opgelost moet/kan worden.
Als dat überhaupt kan, natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Als je de tankdop eraf schroeft en trekt de vulbuis omhoog dan komt volgens mij de meetstrip mee omhoog.
Dacht dat ik dat gezien heb bij demontage van de tankdop destijds?
Weet het niet helemaal zeker misschien heeft iemand daar een explosietekening -naughty- van.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol:
Zoals ze stellen bij MythBusters; We like a big bang. ;)

T.z.t. zal ik overwegen de brandstofniveau-strip eens opnieuw te laten kalibreren via de GS911.
Hoewel die functie eigenlijk bedoelt is voor nieuwe strips.

Ondertussen uitgevonden dat de strip vervangen door het vlottermodel niet zo eenvoudig zal zijn;
Het vlotter-model is puur weerstand (pot-meter), waarschijnlijk lineair, maar kan ook logaritmisch zijn.

De strip werkt op basis van een verwarming-element en een sensor die "current sourced" is, dus op basis van stroom, niet op basis van weerstand.

Dus verschillend manier van werking en functioneren.

Naast het feit dat de ZFE hierop ingesteld is en dus dit verwacht te zien c.q. te meten.

Dit zijn de momenten dat ik het erg jammer vindt niet bij een shop te werken, want anders zou ik een vlotter aansluiten op de meetstrip-ingang en zien of de ZFE daarop reageert überhaupt.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Misschien een bevriende dealeRT even aardig aankijken.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De mij bevriende BMW dealeRTs laten mij soms in hun werkplaats wel toe.
En ik kan vrijwel alles met hen bespreken, zelfs de "erupties" uit mijn brein. :twisted:

Maar het gaan experimenteren, zeker in de buurt van de brandstof e.d., ik schat in dat het hen te ver gaat.

Kijkende naar de technische details hoe de brandstofstrip werkt;
Normale bereik van de brandstofstrip:
Fuel heater current: 0- 300mA
Heater voltage: 0 - 1V
Fuel sense voltage: 0 - 0.5V
Film sensor heating (PWM-aangestuurd): 0 - 100% (100% is volle tank)

Naar verluid zit er een brandstof-niveau detectie algoritme achter die bepaald wanneer en hoe het verwarmingselement aangestuurd moet worden en hoe het brandstof-niveau gedetecteerd wordt.

En aangezien dat per strip verschillend is, dient dit dus gekalibreerd te worden, beginnende bij een krukdroge strip.

Daarnaast schijnt bij een meting door derden, bij het vlottertype 0 ~ 5 volt gemeten zijn, terwijl de strip 0 ~ 0,5 volt gebruikt.
Naast het feit dat de brandstofniveau bij het vlotter-model slechts 2 draden zijn, en bij de brandstof-strip 4 draden. (weliswaar 2 voor het verwarmingselement en 2 voor de meting)

Ik kan natuurlijk een losse float-sensor aanschaffen (onderdeelnummer 16 14 7 724 845) maar ik schat in dat het een vrij duur onderdeel is.
Ik wil dan graag van mijn bevriende BMW dealeRTs vernemen of het überhaupt zin heeft.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ciske »

Volgens de dealer is het mogelijk om de vlotter in te bouwen...........mits je dan ook de ZFE vervangt.
Het is dus niet mogelijk helaas.

Gr. v Ciske
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En de draadboom ook verandert, het vlotter-model zit op een andere aansluiting van de ZFE. :$

Maar, wordt vervolgd wat mij betreft, ik heb nog teen-en-tander in bestelling staan bij een bevriende BMW dealeRT. :mad:
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

scan schreef:Als je de tankdop eraf schroeft en trekt de vulbuis omhoog dan komt volgens mij de meetstrip mee omhoog.
Dacht dat ik dat gezien heb bij demontage van de tankdop destijds?
Weet het niet helemaal zeker misschien heeft iemand daar een explosietekening -naughty- van.
Klopt!
Heb helaas geen plaatje maar heb dit gezien toen Hyperpro een nieuwe voordemper gemonteerd heeft.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De brandstof-meetstrip ligt/haakt in een holte gevormd onderin de tank en gehaakt in de metaalhanger bovenin de tank-vul.

Bovenin, respectievelijk onderin;
K26_16006b_small.jpg
K26_16011b_small.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Ja, zo was (is) het precies.
Toen ik daar melding van maakte bij de dealer waren ze stomverbaasd dat er geen vlotter systeem in zat.
Dat stond wel op de specs.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 1200-serie (RT & GS Adventure) is het vlottermodel pas sinds productie-datum augustus 2010 toegepast.

En GS911 geeft ook netjes melding waarop de ZFE is ingesteld;
2014-05-09_14-32-08.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ondertussen mij verder ingelezen in de materie;
Ik zal geen verdere technische handelingen beschrijven, tenzij iemand dat wel wenst, maar er bestaat dus ook een manier om een defecte meetstrip te foppen;
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 085&page=6

En dan met name de afbeelding "FuelStripSpoof_v2.jpg".
(let op: het verwarmingselement moet aangesloten blijven, de (defecte) meetstrip-gedeelte dient niet langer meer aangesloten te zijn)

1 ervaring die iemand op dat draadje melde is dat als de "dummy-meetstrip"-weerstand te hoog was, 2k2 in plaats van de aangegeven 2k in deze "spoof", het brandstofniveau een paar streepjes boven het minimum was, wat hij prettiger vond dan de "oneindig volle tank". ;)
Als visuele waarschuwing zijn dagteller in de gaten te houden.

En dat is tevens een "hint" hoe de weerstand verloopt in relatie tot het brandstofniveau (bij een meetstrip-configuratie);
Naar mate het brandstofniveau zakt, zal blijkbaar de gemeten weerstand toenemen.

Ik heb ondertussen de brandstofpomp mét vlotter-model besteld en ga dan meten welke weerstandsbereik die aangeeft.
Met een beetje goede wil is die qua weerstand vergelijkbaar en dan als vervanging van de meetstrip in een vergelijkbare configuratie/aansluiting van deze "spoof" ook te gebruiken.

Helaas heb ik nergens nog ervaringen gelezen van degene die mogelijk dezelfde gedachtes had en een poging gewaagd heeft dit verder te onderzoeken.

Kan zomaar zijn dat we hier de 1e in de wereld zijn. _001
En zo slim ben ik toch echt niet! -naughty-
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik volg dit draadje met veel belangstelling en ik denk velen met een -1200- tussen 2005 en 2010 met mij. Praktische vraag voor als het technisch lukt: wat kost het vervangen van een kapotte strip door een brandstofpomp met vlotter meer dan het vervangen van alleen de strip? En zou je ook alleen de strip kunnen vervangen door een vlotter met behoud van de oorspronkelijke pomp?
Het mag natuurlijk best wat kosten om van de strip af te komen. Vervangen blijkt in de praktijk toch een tijdelijke oplossing.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goede en terecht vragen! -top-

Ik weet niet wat de prijzen zijn, maar BMW kennende zullen die ook in dit geval zeker niet mals zijn.

Ik heb helaas er vooralsnog alleen geld voor over omdat ik het leuk vindt dit nader uit te pluizen.
Because I can. :mad:
Ik heb dus geen losse brandstofpomp eenheid hier liggen van de meetstrip-versie om de mechanische vergelijking te maken wat er zoal gelijkwaardig is c.q. overgezet kan worden tussen beide uitvoeringen.
Maar als ik de foto vergelijk van de meetstrip-versie met de daadwerkelijke vlotter-model (die ik nu in handen heb, zie het vervolg hieronder) is het een mechanische toevoeging, dus in principe een mogelijke add-on, wat dat betreft.

De vlotter-sensor is los te koop (onderdeel nummer 16 14 7 724 845, zie link hieronder) maar ik weet niet of dit ook de wit-plastic houder & delen van het vlottermodel omvat of alleen de (keramische!) weerstandsmodule met arm en daadwerkelijke vlotter; (onderdeel nummer 2 op de navolgende link)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=16&fg=14

Zo te zien, ook al weet ik dat tekeningen indicatief zijn, vrees ik het ergste.
Het zal, wellicht op een enkel te vervangen onderdeel na zoals de pomp-aanstuur elektronica (onderdeel nummer 5 op voorgaande link), een volledige aanschaf worden.

Dus of het allemaal praktisch is, qua kosten en verkrijgbare (eventueel losse) onderdelen is nog maar zeer de vraag.
Ik ben bang dat we aangewezen zijn op de diverse demontage-bedrijven wat dat betreft.

Vanmorgen de vlottermodel in goede orden ontvangen, volgens opgave van een februari 2012 1200RT model.

Alvast wat goed nieuws;
Het vlottermechanisme zit gemonteerd op de brandstofpomp, dus wat dat betreft plug-and-pray. (lees: geen moeilijke inhaak-handelingen zoals bij de meetstrip-uitvoering)
Het andere goede nieuws is dat de aansluiting, net als bij de brandstof-strip versie, ook een vierpolige stekker is, waarbij alleen de 2 middelste aansluitingen gebruikt worden.

Voor de geïnteresseerden, het wordt het gemaakt door Siemens VDO.
Meetwaarden;
Tank-vol: 86,6 ohm
Tank-leeg: 3,4 ohm

Saillant detail:
De modificatie getoond in de "Terug-roep actie BMW (USA)", zijnde de metalen ring rondom de plastic quick disconnect zit daar al op!
Dat betekend dat dit dus een gekende issue én oplossing is voor Herrn BMW! :shock:
viewtopic.php?f=107&t=8263&start=50#p95858
ThijsB

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ThijsB »

Ook bij mij gaf de meetstrip een jaar geleden er de brui aan. Na lezen van honderden forumposts liet ik het voorlopig zo in de wetenschap dat vervangen voornamelijk BMW sponsort en er prima op de dagteller kan worden gereden. Totdat.... ik de poging van het gele lampje een gat in mijn voorhoofd te branden wel beu was, de GS911 sinds kort kan calibreren en ik het stripje zelf kan vervangen. Gokje van 128 euro...

Een praatje met de dealer bevestigde mijn vermoeden dat het stripje mechanisch faalt. Dus niet chemisch agv benzine of ethanol of electronisch. Wat er gebeurt is dat door het klotsen van de benzine in de tank (optrekken en remmen) heen-en-weer gaande krachten op het onderdeel ontstaan. Geen grote krachten, maar afhankelijk van rijstijl en aantal kilometers, ontstaat na verloop van tijd door vermoeiing een microscopisch breukje in het stripje, genoeg om contact te verbreken. Het breukje zit atijd aan de bovenkant van het stripje, nooit in de bedrading of het plastic. Weer een beetje wijzer.

Nog een beetje wijzer na openen van de tank. De sensor zit (in tegenstelling tot bovenstaande foto) niet vast aan de onderzijde en kan ook niet vastgemaakt worden :O Inwendig is de tank aan de onderzijde volledig glad. We hebben hier dus een plastic staaf van bijna een halve meter alleen van bovenaf bevestigd en zo de heen en weer klotsende benzine moet weerstaan. Soort omgekeerd vlaggemastje in vloeistof. Geen wonder dat de bovenkant teveel te verduren heeft.

Volgende vraagstuk; Hoe krijg ik 'm dan van onderen vast? Schroefje in de tank is niet zo'n geweldig idee en lijmen aan de HDPE wand in benzine klinkt ook niet zo betrouwbaar. Bovendien risico dat de lijm oplost en de injecteurs verstopt. Toevalling kwam net de Plassende Postbode (ander verhaal) langs. Zijn tip was om lood te gebruiken en liet ik nou net nog een rolletje 15cm breed hebben liggen. Halve meter afgeknipt (1.3 kg) en onderin de tankt gevormd. Gaatje er in. Paar tie wraps er door en vast zit de sensor. Gaat geen kant meer op. Wel erg ontvette handen...

Eerste 60km zit er op en geeft goed aan. Nu dus afwachten... Goede hoop dat het gedonder nu is afgelopen. Tijd zal het leren.
20140628_155158.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ThijsB op 01 jul 2014, 10:11, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Geen loodvrij meer in jouw tank :O ;)
ThijsB

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ThijsB »

Hehehe, inderdaad. Gelukkig reageert metallisch lood echter niet met benzine en lost er ook niet in op. Het lood in de benzine van vroeger was het stofje "Tetra-Ethyl-Lood" dat met agressieve chemicalien uit metallisch lood of looderts werd geproduceerd. Benzine is verre van aggressief in die zin en bevat zelfs beschermende toevoegingen.

De aanpak die ik hier heb gevolgd is niet zozeer om een falend onderdeel te vervangen door een heel ander soort onderdeel dat (hopelijk) niet faalt, zoals bv. een vlotter. In plaats daarvan focust deze aanpak op het stoppen van de manier waarop het bestaande onderdeel faalt, in dit geval vermoeiing als gevolg van repeterende (over)belasting. De oplossing is dus om de overbelasting te elimineren door de strip deugdelijk aan beide uiteinden te bevestigen, ipv alleen aan de bovenkant.

Beide manieren van aanpak (ander systeem,vlotter, of bestaand systeem fixen) kunnen het gewenste resutaat opleveren, namelijk dat de benzinemeter het blijft doen.

Overigens ben ik wel geinteresseerd in tips voor een minder "gewichtige" bevestiging van de strip onderkant. 1.3kg lood is ongewenst gewicht, dus als iemand iets weet in de ordegrootte grammen? De binnenkant van de tank, zoals te zien op de foto is helemaal glad.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor de centrifuges af te dekken, zodat de kleding niet omhoog kan komen, bestaan er nylon roosters. Je moet dat zien als een onderzetter van nylon. Mogelijk dat die op maat geknipt kan worden zodat deze er klemmend inzit. Nu moet ik wel zeggen dat ik even niet helemaal kan zien hoe het zit en ook niet bij mijn motor kan kijken omdat die afwijkend is van de jouwe. Maar mogelijk een goede gedachte voor minder gewicht.

Succes,

Isaac
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door telekraan »

Nu ik heb geen 1200 maar volg dit wel met interesse.
Is het niet mogelijk om een kunstofpijp ( benzinebestendig) te nemen daar gaatjes in te boren en dan het vlotterelement daar in te doen en vast te lijmen of anders.
Dan aan de onderkant van de pijp een veer of een stuk rubber ook benzinebestendig natuurlijk welke wat opwaartse kracht genereerd.
Als je dan de vlotter monteert wordt de onderkant door de veer of rubber op zijn plaats gehouden en beweegt dus niet meer.

Fred
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door bmwalter »

Had de 1200 van deze bouwjaren maar een vlotter, das nou net het probleem.
Het pijp-idee is wel een inspiratiebron (komt vaker voor _005 ). Als je de strip van bovenaf in een pijp (met gaatjes) fixeert (pijp aan de bovenkant vastmaken op een of andere manier) dan voorkom je daarmee het zwabberen van de strip. En als je de beweeglijkheid van de strip kleiner maakt wordt ook de kans op breuk aan de bovenkant een stuk kleiner.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
ThijsB

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ThijsB »

De zwartplastic behuizing om het feitelijke stripje is eigenlijk al een pijp en ik ben best verrast hoe stijf die nog is. Het probleem was het ontbreken van bevestiging onderaan, waardoor idd zwabberen en stukgaan. Hopelijk nu opgelost door de loodoplossing. Vanuit de mechanicaleer zijn de buigspanningen nu 4 tot 8 keer lager.

Weet iemand overigens een geschikte lijm? Ik zou het liefst het loodstuk vervangen door een licht plaatje of oogje dat aan de tankwand zit vastgeplakt of anderszins bevestigd. Of het loodstuk netjes op z'n plek blijft liggen bij hard remmen vind ik nog wat onzeker. M'n gevoel zegt van wel (de plak zit klem tussen de uiteinden van de ruimte), maar je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door telekraan »

Mijn idee was om aan de onderkant van die pijp met gaatjes een stuk rubber of een veer te maken zodat de pijp op de bodem van de tank staat en de pijp niet meer kan bewegen.
Als de tankmeter dan in die pijp vast zit kan die ook niet meer bewegen.

Fred
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Baird »

Wat een ellende met dat ding zeg, ppppppffffffffffffff :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door bmwalter »

Er moet toch iets te zeuren zijn. Anders kun je net zo goed yamaha gaan rijden...... :roll:
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
ThijsB

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ThijsB »

engineerig_flowchart.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4367
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Neem van mij aan, gewoon op de dagteller rijden. Maar de techniek zou natuurlijk ook moeten werken . . . . Bij mij is dat ten dele, de benzinemeter VOL aan tot de helft bereikt is. En daarna gaat het o zo snel tot hij LEEG aangeeft. Ik tank gewoon bij 350 km . . . . ;)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door bmwalter »

Na een paar vervelende prenten :evil: (ga je boven een bepaalde bijdrage aan de staatskas toch wat voorzichtiger van rijden) en het boren van een gaatje in de vulpijp tank ik tegenwoordig pas boven de 500 km op de dagteller. En na het uitlezen en blijkbaar resetten van de computer geeft de strip nauwkeuriger aan dan ooit _004
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ook, wat betreft het gebruik van de dagtellers en de extra gaatjes in de vulpijp.
En dat klopt heel redelijk, ging 20 liter in vorige week.

Daarnaast heb de Garmin's (lees: BMW Navigator) die ik heb ook de mogelijkheid tot brandstofmeting via afgelegde afstand, maar nog nooit echt willen gebruiken.

Iemand daar ervaringen mee voor wat betreft de nauwkeurigheid? _001
easy_louis

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door easy_louis »

De Garmin (Zumo 550) gebruik ik al jaren, ook voor de brandstof, tot tevredenheid!
Bewust wat krapper ingesteld qua verbruik, met als gevolg dat je echt op tijd een reminder ziet verschijnen dat je eens moet gaan kijken om ergens te tanken.
Ik weet, dat ik als de Garmin de melding geeft, echt nog wel 40-50 km kan rijden.
Dat heeft als bijkomend voordeel dat ik ook meteen er aan herinnert wordt als ik ervoor gekozen heb vorige rit nog niet te tanken.
Is dus eigenlijk een 'voorloper' op het bekende gele klampje, alleen als dat lampje aangaat moet je wel heel erg snel gaan beslissen waar je gaat tanken, de melding van de Garmin geeft mij ruimschoots de kilometers te beslissen welke pomp het gaat worden.
Dus ja, een optie die mij zeker bevalt!
Gr.
Easy Louis
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel voor je reactie, ervaring en tip! _004
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door ciske »

Voor mij idem aan easy Louis

Gr. V Ciske
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dan idem, dank je wel! _004

Big RT Smile
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door tamme »

mijn vraag is
Zijn de benzinemeters na 2009 em het mechanisme wel betrouwbaar en functioneert het goed, of zijn daar ook nog twijfels/vragen bij
Tamme
Inspector Gadget

Re: benzinemeter R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De brandstofmeters op basis van het vlottermodel, gebruikt op de modeljaar 2010 vanaf augustus (!), zijn prima betrouwbaar heb ik vernomen. En kan noch hoef je niets aan te kalibreren. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”