Alarm knipperled aanbrengen

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Alarm knipperled aanbrengen

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag mede RT ers,

Even een klein vraagje hopelijk dat iemand mij hierover kan inlichten?
ik heb een R 1150 RT 2002 en wil wat optische (afschrikking) aanbrengen als dat mogelijk is.
Nu wil ik een knipperledje in het daschbord maken die aangaat als de motor uit is.
Gezocht wordt dus naar een stroomdraad die onderstroom komt als het contact uit is.
Het liefst natuurlijk een draadje die voor het oplepelen licht.
Is er een canbus probleem bij deze aanpassing te verwachten _001

Hopende op een reactie,
[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Inspector Gadget

Re: Alarm knipperled aanbrengen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 1150RT heb je geen CAN-bus wat dat aangaat. ;)
Je hebt wel een soort van voorloper met de defecte-licht controle c.q. werking van het ABS circuit.
Lees: Motormanagement MA v2.4 versus de degene van de 1100RT, zijnde MA v2.2

Terug naar je vraag;
Zover mij bekend is er geen stroomdraad die onder spanning komt te staan zodra het contact uit gaat. _001
Maar ik kan het mis hebben, ik heb al mijn boeken weggedaan toen ik overgestapt was op de 1200RT.

Je zou het eventueel wat gemakkelijker kunnen oplossen door een 12 volt mini-relais te nemen met een wisselcontact;
Zodra de spanning aan gaat en het relais bekrachtigd wordt, schakelt het contact om en schakelt dan de led uit. (de Normally Closed contact)
De spanning om dat relais aan te sturen kan je nemen van je dimlicht of stadslicht, of van de radio.
Zolang het maar een spanning is die aanwezig is zodra het contact aangezet wordt.

Voordeel van op deze manier een relais te gebruiken, is dat alleen de alarm-led spanning gebruikt, en niet het relais (zolang het contact niet aan staat)
Je praat in beide gevallen over mili-ampères. ;)
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Alarm knipperled aanbrengen

Ongelezen bericht door Isaac »

Als het uitsluitend een led betreft is dit heel eenvoudig te doen. Advies is wel om een diode in serie te zetten met de led. De + van de led sluit je aan ergens op een vaste spanning (bijvoorbeeld de aanstekerplug) de - sluit je aan op een kontakt draad (bijvoorbeeld de radio aansluiting). Als het kontakt aan staat komt op beide zijden van de led dus 12 volt te staan (geen verschil dus niet branden). Zodra het kontakt uitgezet wordt dan wordt deze draad door de aanwezige gebruikers naar aarde getrokken en gaat de led branden.

Let wel op dat de meeste knipperleds standaard een vaste spanning moet hebben en dus niet met een weerstand maar met een zenerdiode moet worden aangesloten. Laat je hierover dus goed adviseren als je die aanschaft.

Succes
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Alarm knipperled aanbrengen

Ongelezen bericht door sacuL »

Dag Mannen,

Dank voor jullie uitleg en inbreng van mijn vraag -top-
Ik ga hier eens mee aan de slag en hou jullie hiervan op de hoogte.

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”