Accu na een week leeg ondanks druppellader

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Wel geen RT maar wel een BMW met een CAN-bus:

Vandaag stond voor de 2e keer in een maand tijd mijn F800GT met een lege accu. Laatste rit was ruim een week geleden, daarna aan de druppellader gelegd, die via een tijdschakelaar alleen 's nachts aan staat.
De lader is een Optimate 4 (CAN-bus versie) die ik via het standaard 12V stopcontact heb aangesloten. So far so good zou ik zeggen...

Vanmiddag wilde ik starten, maar geen sjoege. De accu was zodanig leeg dat ik alleen maar een paar klikken hoorde (startrelais?). Boordcomputer ging wel aan, maar uit tijdens het starten.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Accu nu al stuk (motor is pas 1,5 jaar oud) ? Of toch ergens een grote lekstroom? Of is mijn werkwijze (alleen 's nachts aan de druppellader) toch niet optimaal?

Alvast dank voor jullie meedenken!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door concours »

Dan klopt er idd iets niet Frank. Ik zou de motor starten met een starthulp. Maak dan even een ritje van een minuut of 20 en rijd dan even langs een motorzaak en vraag of ze je accu willen testen. Klusje van een minuut en ze doen het gratis. Als je accu defect is hoor je dat meteen. Als je accu nog goed is, dan werkt je Optimate wellicht niet goed, of ontlaadt het apparaat je accu zonder te laden. Laat ons svp weten wat er aan de hand was. Gr. Hans
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij motoren met CAN-bus, zoals de F800GT (en de 1200RT) gaat het display van het dashboard tijdens starting uit om 1 van de 2 navolgende redenen;
- De startmotor kan maar moeizaam de motor rond trekken (om wat voor reden dan ook) waardoor de startstroom zo hoog oploopt en de accuspanning zo laag zakt, dat CAN-bus tijdelijk allerlei verbruikers gaat uitschakelen, gedurende die starting.

- De accu heeft een verslechterde start- en/of restcapaciteit waardoor de startmotor niet de motor kan laten rond gaan, de accuspanning zal in elkaar duiken, en dan schakelen diverse CAN-bus modules (zoals het dashboard) zichzelf uit als de spanning te laag wordt.

De accu van jou motor zou naar verluid 12Ah zijn, en dat is niet echt heel veel. Hoewel het wel een AGM accu is.
Die kunnen over het algemeen best wel wat hebben.

Je kunt zelf al iets van een meting doen;
Zonder de motor daadwerkelijk te starten, zet het contact aan, en meet met een universeelmeter de spanning van de accu.
Die mag niet lager zijn als 12,4 volt. Lagere spanning duidt op een slechte accu, een diepte-ontladen accu (kan dan naar de milieu-straat van de gemeente waarschijnlijk) of een accu die niet voldoende geladen is.

Omdat je al een starting getracht hebt en niet gelukt is, is het risico dat je accu nu diepte-onladen is vrij groot.
Het is zaak de accu goed op te laden, liefst met een acculader. Een druppellader zal moeizaam na een paar dagen (!) de accu wellicht enigszins op lading nog kunnen krijgen. (maximaal 80% lading, in het gunstigste geval. Net voldoende voor 1 starting)
Een druppellader een paar uur aansluiten helpt niet om een accu volledig op te laden.
Dat kan alleen een acculader, met een fatsoenlijke laadstroom.

Lees ff heel goed wat je gebruikershandleiding zegt over het gebruik van een starthulp, dat kán schade aan je motor-elektronica veroorzaken.
Anders je bevriende BMW dealeRT ff bellen.



Als je accu met een universeelmeter al qua spanning
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Dank voor de snelle reacties!

Het lijkt begonnen te zijn toen ik (uit overwegingen van energiebesparing) de Optimate achter een tijdklok heb geschakeld. Ik heb het vermoeden dat dit niet echt handig is geweest.

Ik heb de accu nu aan een CTEK lader hangen (direct, niet via het 12V contact van de GT). Zodra die klaar is zal ik de accuspanning onbelast meten en de komende dagen volgen, zoals Inspector Gadget adviseert. Ik hoop dat de accu deze sterke ontlading overleeft heeft. Er zit inderdaad standaard een AGM accu in en die zou wel wat kunnen hebben.....

Ik moet binnenkort voor een ander akkefietje (stuurschakelaar links, lijkt op het probleem dat ik ook voor de 1200RT gemeld heb gezien) toch naar de dealer, laat ik gelijk de accu doormeten.

Als ik een nieuwe accu moet plaatsen, zou ik graag weer een Odyssey hebben. Deze had ik ook in de 1100RT, tot volle tevredenheid. Moet alleen even zoeken welk type ik moet hebben. Het is jammer dat zij zich niet houden aan 'standaard' afmetingen, ik moest bij de RT ook een beetje knutselen om het passend te maken!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met jou 12Ah accu kan je met de Optimate 4 wel redelijk op lading krijgen.
De Optimate 4 kan maximaal (!) een laadstroom geven van 0,8 ampère.
Een accu dien je te laden met een laadstroom die tenminste 10% is van je Ah-waarde, dus in jou geval 1,2 ampère, als je lang, heel lang van je accu wilt blijven genieten. (hogere laadstroom mag, lagere laadstoom is niet verstandig)
Een druppellader is in mijn optiek niet verstandig omdat deze nooit de accu volledig op kan laden, als de accu te leeg is. Daar is vaak de laadstroom van een druppellader te laag voor.
Daarnaast heb je altijd (!) slapende verbruikers met CAN-bus en dat is niet alleen je alarm.
Die Optimate 4 zal dus voor een groot deel de stroom van die slapende verbruikers compenseren en de rest van die laadstroom die daarvan overblijft (heel erg weinig dus) de accu proberen op peil te houden.
Als je dat ook nog op een schakelklok doet, kan dat uitdagingen geven.

De Optimate 4 verbruikt 0,15 ampère bij 240 volt, als bulk-laden gedaan wordt (0,8 ampère aan de 12-volt kant)
Je kunt denk ik zelf wel aan de slag met de rekenmachine hoeveel dat kost.
En dan is die Optimate 4 niet eens zo'n hele slimme druppellader, hij kent maar 3 laad-cycli, zijnde Bulk, Pulse en Turbo.
Je praat qua kosten over enkele euro's aan stroom.

De Odyssey is ook een AGM accu, dus wat dat betreft dezelfde vergelijkbare eigenschappen als jou huidige AGM accu.
Het is dan zaak uit te vinden welke Odyssey accu voor jou F800GT voorgeschreven wordt, wat ik tot nu toe zie is het de overbekende PC680?
Die is 17Ah (of 16Ah, afhankelijk welke documentatie je leest) dus wat meer pit.
Maar, ook een (iets) zwaardere belasting van je dynamo!
Het opladen van de PC680 op jou motor zal dus wat meer tijd in beslag nemen als je huidige AGM accu van 12Ah.

Ik weet niet welke CTek lader je precies gebruikt maar als dat een "echte" acculader is, zou ik die in het vervolg gebruiken om je accu van jou F800GT op te laden.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hartelijk dank voor je (als vanouds) uitgebreide en nuttige antwoord!

Mijn CTEK lader is een Zafir 90, met een max. laadstroom van 3.3 A (afhankelijk van de instelling), dus dat moet ruim voldoende zijn. Ik zal deze nu instellen op de AGM stand (14.7 V, max. 3.3 A).

Inderdaad ben ik waarschijnlijk penny wise & pound foolish geweest door een tijdklok te gebruiken, gaat er dus uit. Misschien zelfs beter om een aansluiting te maken direct op de accu, ipv laden via het aan de CAN-bus gekoppelde 12V contact.
Goed, eerst maar eens kijken of de accu zijn spanning wil vasthouden, nadat die opgeladen is.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

We doen ons best, natuurlijk niet alleen ik! ;)

Ik heb de handleiding ff opgezocht van die CTek Zafir 90;
Zet de lader inderdaad in die "sneeuwvlok" mode. (lees: hogere laadspanning, zijnde 14,7 volt & 3,3 ampère).
En anders tenminste op de Automobiel-stand.

Ik begrijp zeker wel je gedachtes over de schakelklok, energie is tegenwoordig behoorlijk duur. :(

Je CTek lader zal binnen 3 á 4 uur (afhankelijk van de conditie én lading van je accu) je accu volledig opgeladen moeten kunnen hebben.
Kijk & zie dat je het accu-vol symbool ook daadwerkelijk ziet.

Voordat je gaat meten aan je accu en je hebt net je accu een paar uur staan laden met de CTek, zet het contact & je lichten ff aan (motor niet starten!) voor een minuut of zo, omdat er nog een "surface-charge" (oppervlakte-lading) aanwezig zal zijn in de accu. (ik zal je niet verder vermoeien met de details maar het heeft te maken met de chemische reactie van een accu door het laden, waardoor je een "foutieve"=te hoge spanning zult meten)

Of je moet na het loskoppelen van de lader tenminste 15 minuten even wachten (niet het contact, noch de lichten hoeven aan) voordat je gaat meten.
Meet dan de spanning van de accu, noteer die waarde, en zet daarna het contact aan, en noteer wederom die spanning.
Probeer dan te starten terwijl je probeert de accuspanning ook dan in de gaten te houden (vooral de laagste waarde van de meting tijdens het starten is van belang.)
Helaas is dat soms heel moeilijk te zien met sommige meters.

Een goed opgeladen accu meet (onbelast) 12,6 volt en hoger.

Tijdens het starten mag de accuspanning niet beneden de 10 volt komen, anders is die accu echt niet meer zo fris-en-fruitig.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Inderdaad heb ik de CTEK lader gisteravond op het "sneeuwvlok" symbool ingesteld. Vanmorgen gaf de lader aan dat de accu vol was.

Accuspanning na een half uur "rust" gemeten:
Contact uit: 12.80 V
Contact aan: 12.54 V (met als kanttekening dat mijn alarmlichten (LED) dan wel branden vanwege een defect in de schakelaar, standaard brandt dan ook het stadslicht, voor & achter)

Vanavond volgende meting...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Qua voltages lijkt het erop dat je accu geladen kan worden en is.
(een accu is volledig geladen als de spanning 12,6 volt is of hoger)

Met een digitale accucapaciteit-meter (of de bekende broodrooster) kan gemeten worden wat de daadwerkelijke startcapaciteit van de accu is.
Het is jammer dat je niet naast de deur woont, anders had ik dat ook voor je kunnen meten.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Lemoi »

kijk eens in de handleiding van de optimate. Wat doet ie als ie aangesloten is en de stekker erin zit (en na de spannign ingeschakeld wordt)? en wat zijn de volgende stappen? Misschien blijft hij in een bepaalde modus "hangen" en laad hij daarom niet bij.
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Optimate 4 is een vrij eenvoudige druppellader, met flink wat hype, in mijn optiek. ;)

Om bezitters te helpen, in de bijlage een overzicht van de diverse LED's en hun betekenis;
OptiMate_LED_panel_indications.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Aangezien ik de Optimate de laatste weken alleen 's avonds/'s nachts aan heb staan, heb ik niet kunnen zien wat de status was voordat ik merkte dat de accu vrijwel leeg was. Ik ken de Optimate vrij goed (ook zijn voorganger, de Optimate 3), nog nooit problemen mee gehad. De Optimate 4 hangt nu aan een andere motorfiets en vertoont 'normaal' gedrag wat betreft de LED indicaties. ik zal vanavond eens kijken wat de accuspanning van die accu is.

Het kan natuurlijk zijn dat de accu al defect was toen ik de eerste keer het probleem had. Ik heb daarna wel een motorweekend gehad en geen enkel startprobleem gehad. Motor stond buiten, ook in de regen en startte altijd in één keer, ook meerdere keren kort achter elkaar.

Ik heb sinds kort wel een probleem met de de linker stuur schakelaars (BC info en alarmlichten). Het kan natuurlijk zijn dat deze 'iets' doen met de boordelectronica? _001

Enfin, ik laat eerst testen of de accu nog goed is. Stuk of niet 100%: vervangen!
Voorlopig laat ik de lader (CTEK of Optimate) óf permanent actief, of koppel deze geheel los bij niet gebruik.
Als het linker stuur armatuur is vervangen/gerepareerd, eventueel verder op zoek naar een lekstroom.

Dank voor alle support en adviezen tot dusver!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het kán dat problemen met de stuurschakelaar(s) nog meer problemen veroorzaakt waardoor je accu onnodig belast wordt. _001
Nadeel van CAN-bus is dat het nooit 100% uit gaat, dus wat met eventuele schakelaarproblemen gebeurt, kan ik je niet zo 1-2-3 zeggen.
Maar uitsluiten kan ik het zeker ook niet!

Het voordeel van CAN-bus is dat dit alles via het diagnose-systeem (en eventueel stroomklem op de accu, meten van lekstroom e.d.) door de BMW dealeRT uitgelezen kan worden.

1e stap is het laten testen van de startcapaciteit van je accu, daarna aan het diagnose-systeem en daarna de stuurschakelaars.
Althans, zo zou ik het doen. ;)
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Gisteren bezoekje aan de dealer gebracht:
Accu is nog goed genoeg, lijkt de diepe ontlading goed doorstaan te hebben. Wel een kwestie van in de gaten houden...
Stuurschakelaar wordt onder garantie vervangen, maar is niet de oorzaak van het "accu-probleem".

Het leegtrekken van de accu is bijna zeker veroorzaakt doordat mijn druppellader de CAN-bus actief maakt tijdens het laden, en dat de CAN-bus ook actief blijft als de lader via de tijdschakelaar uitgeschakeld wordt. Tel daarbij op dat de lader in een error modus terecht komt als deze via de tijdschakelaar weer stroom krijgt (is sowieso wel gek....) en het probleem is daar: de GPS voeding trekt langzaam maar zeker de accu leeg.

Er zijn nu verschillende opties:
- Lader permanent actief houden
- Lader direct op de accu aansluiten
- GPS voeding direct op de accu aansluiten (via een schakelaar)

Wat mij betreft ga ik voorlopig voor de eerste optie, en daarna de tweede (aansluiting knutselen, maar dat is niet zo moeilijk ;) ).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi dat je accu nog in orden is, dan hoef je daar geen zorgen over te maken. _004

Dat de lader in error-mode gaat via de tijdklok kan, omdat ook de Optimate 4 een eigen "tijdklok" heeft ingebouwd voor de diverse cycli.
(er zijn overigens 6 cycli in tegenstelling wat ik eerder aangaf, maar niet alle 6 cycli worden gebruikt in CAN-bus mode)
Misschien dat het e.e.a. asynchroon verloopt wat de Optimate mogelijk als een error-situatie ziet. _001

Dat de CAN-bus open blijft staan terwijl de Optimate 4 aangesloten is maar niet voorzien van 220 volt was mij niet bekend.
Voor mij nog een extra reden om de Optimate 4 niet via die manier te gebruiken.

Ik zou eerder de acculader direct op accu aansluiten dan dat ik de GPS direct op de accu zou aansluiten.
Dan heb je al dit "gedonder" niet meer en is in mijn optiek het meest efficiënt.
Je acculader hoeft dan alleen maar de accu op te laden en niet langer meer trachten de CAN-bus aan (en uit!) te schakelen.
Dus alle laadstoom van je acculader wordt maximaal benut om je accu op lading te houden, in plaats van (ook) nog de CAN-bus open te houden.

Een lader via CAN-bus is meer voor gebruikersgemak.
Maar dat is uiteraard mijn mening. ;)

Ik gebruik nu een extra accessoiresaansluiting direct naar de accu (ziet er heel erg OEM uit) en dat werkt perfect.
Kan zo elke acculader gebruiken. En testen. ;)
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Rob,

Na mijn ervaring, ben ik het volledig met je eens: lader kan het beste direct op de accu aangesloten worden en de GPS via de CAN-bus. Het gedrag van de Optimate 4 heeft mij ook onaangenaam verrast, maar het is nu even niet anders. Ik ga er geen andere lader voor kopen.

Dank voor het meedenken en de adviezen!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu na een week leeg ondanks druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vandaar ook dat je weinig andere CAN-bus laders kunt kopen;
Alleen degene van BMW (ondertussen in verschillende uitvoeringen, w.o. ook een echte acculader) of degene van Optimate (welke een druppellader is).
Andere bekende merken zoals CTek en Fronius hebben geen CAN-bus acculaders.
Tja.

Natuurlijk begrijp ik het gemak en de filosofie achter de CAN-bus lader maar het schiet wel een doel voorbij;
Het probleemloos opladen van je accu.

Ik heb heel wat accu- en druppelladers in mijn verzameling.
W.o. ook een hele reeks van Optimate, zoals de Optimate 4 CAN-bus, de Optimate 6 en zelfs de Optimate Lithium.
Optimate probeert revolutionair te zijn, maar met elk van die laders heb ik wel op- en aanmerkingen.
Zo beweert (min-of-meer) Optimate Lithium een LiFePo4 accu goed te kunnen laden met cell-balancing zonder (!) gebruik te maken van de BMS (Battery Management System) aansluiting (waarmee elke cell afzonderlijk geladen kan worden), wat in de praktijk niet juist blijkt te zijn als je die cellen (via diezelfde BMS aansluiting) monitort.

Goede ervaringen heb ik met CTek, Fronius (en de perfecte service van NedPlex) en de nieuwste BMW acculader.

Dat je niet zit te wachten om een nieuwe/andere lader te gaan kopen, kan ik uiteraard heel goed begrijpen.

Als je de Optimate 4 gaat gebruiken om je accu op te laden, laat de Optimate dan een paar dagen aangesloten, op z'n minst.
En liefst direct op de accu zelf.

Uiteraard heel graag gedaan en blij dat het uiteindelijk inzichtelijk geworden is wat het probleem veroorzaakte.
De rest is historie. ;)

PS: Ik heb het ff geprobeerd uit te rekenen, maar ik kom uit op 1 euro per jaar qua stroomkosten bij de Optimate 4 ? _001
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”