Bobine doormeten
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Bobine doormeten
Wellicht is het een van de meest domme vragen ooit gesteld hier, maar ik waag de gok......
Domweg omdat ik het graag wil weten, wil ik mijn bobines doormeten.
De manual rept over het volgende:
Hoofdbobine: primaire weerstand op klem 1 en 15: 0,87 Ohm.
Secundaire weerstand op klem 4a en 4b: 6000Ohm/ 6KOhm.
Deze waarden te meten op dezelfde klemmen, gelden ook voor de secundaire bobine.
Vraag: waar in hemelsnaam moet ik meten? Staan er nummers op die klemmen? Moet ik elke bobine afzonderlijk meten?
En dat ze in koude toestand gemeten moeten worden, snap ik wel.
Maar hoe komt het dan dat die dingen als ze warm worden, "uit de pas" kunnen gaan lopen?
Ben benieuwd of iemand van de aanwezige techneuten mij kan informeren.
Enne.....ja, ik heb een multimeter.
Oh ja, hoe ik hier plotseling bij kom? Omdat ik bij de dealer in Goes iemand sprak die mij wist te vertellen dat deze dingen op onze RT-tjes zeeeeer gevoelig zijn op storingen. En dat die kleine storingen niet altijd direct te merken zijn, maar wel op subtiele manier het rijgenot kunnen bederven.....
Domweg omdat ik het graag wil weten, wil ik mijn bobines doormeten.
De manual rept over het volgende:
Hoofdbobine: primaire weerstand op klem 1 en 15: 0,87 Ohm.
Secundaire weerstand op klem 4a en 4b: 6000Ohm/ 6KOhm.
Deze waarden te meten op dezelfde klemmen, gelden ook voor de secundaire bobine.
Vraag: waar in hemelsnaam moet ik meten? Staan er nummers op die klemmen? Moet ik elke bobine afzonderlijk meten?
En dat ze in koude toestand gemeten moeten worden, snap ik wel.
Maar hoe komt het dan dat die dingen als ze warm worden, "uit de pas" kunnen gaan lopen?
Ben benieuwd of iemand van de aanwezige techneuten mij kan informeren.
Enne.....ja, ik heb een multimeter.
Oh ja, hoe ik hier plotseling bij kom? Omdat ik bij de dealer in Goes iemand sprak die mij wist te vertellen dat deze dingen op onze RT-tjes zeeeeer gevoelig zijn op storingen. En dat die kleine storingen niet altijd direct te merken zijn, maar wel op subtiele manier het rijgenot kunnen bederven.....
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- WernerB
- Berichten: 841
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Bobine doormeten
De bobines heb ik nog steeds niet doorgemeten, maar heeft geen enkele prioriteit. De RT draait heerlijk, dus ik kom er tzt nog wel eens op terug....als ik zin heb....en het me weer te binnen schiet.....
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bobine doormeten
Ik zou me om de bobines niet druk maken. Ze gaan toch niet zo vaak kapot. En als het dan zover is dan is de ANWB je beste vriend. Ik heb er nog maar ooit een paar hoeven te vervangen bij mijn Suzuki GS850. Maar ik moest eerst wel 100km rijden voordat mijn bobine het even opgaf. En dan na enkele minuutjes werkte hij weer. En dan was het ook alweer te laat om te meten. Door de hitte bereikt na 100 km gaf hij even op totdat de temperatuur van de bobine weer lager werd.
Re: Bobine doormeten
Ton, ik moet je even tegenspreken. Bobines die op de bougie gemonteerd zitten, zoals bij de 1150RT,gaan wel degelijk kapot, door de nogal forse wisseling in temperatuur uiteraard.
Afgelopen week eentje vervangen (links, hoofdbougie) voor €80,- bij Notten, en volgens hem komt dit toch echt regelmatig voor.
Daarna even afstellen en mijn RT loopt weer geweldig -top-
Groet, Aad
Afgelopen week eentje vervangen (links, hoofdbougie) voor €80,- bij Notten, en volgens hem komt dit toch echt regelmatig voor.
Daarna even afstellen en mijn RT loopt weer geweldig -top-
Groet, Aad
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bobine doormeten
beckysmile schreef:Ton, ik moet je even tegenspreken. Bobines die op de bougie gemonteerd zitten, zoals bij de 1150RT,gaan wel degelijk kapot, door de nogal forse wisseling in temperatuur uiteraard.
Afgelopen week eentje vervangen (links, hoofdbougie) voor €80,- bij Notten, en volgens hem komt dit toch echt regelmatig voor.
Daarna even afstellen en mijn RT loopt weer geweldig -top-
Groet, Aad
Heb ik geschreven dat ze nooit kapot gaan? En wat noemt de dealer regelmatig? Volgens mij rijden er heel veel R1150Rt's rond? Ik zie dus nog geen reden om regelmatig bobines te gaan doormeten. Er zijn zoveel dingen die kapot kunnen gaan. Daarbij ging de vraag over een 1200RT. Ik neem aan dat bobines zo tussen de 100000 en 150000 best wel eens kunnen sneuvelen zeker als ze op de bougie zitten. De kans dat die kapot gaan ligt waarschijnlijker hoger omdat ze dan bij de beurt al kunnen beschadigen ook.
Re: Bobine doormeten
Even nuanceren, bobines die op de bougie zitten gaan veel vaker stuk, dan bobines die ergens anders, op een minder warme plek hangen. Sneuvelen door het verwijderen komt nauwelijks voor, maar bij een 1150 moet je niet vreemd opkijken van defecte bobines vanaf zo'n 50.000 km, en dat is eigenlijk toch wel snel. Vervangen is heel eenvoudig, en een defecte bobine leidt niet meteen tot stilstand, wegens twinspark. Je merkt wel dat de motor slechter loopt, maar je bent niet meteen uitgeschakeld. Lang doorrijden is een slechte bezuiniging, er treedt beslist gevolgschade op (pingelen, en daardoor schade aan kleppen en/of zuigers).
Groet, Aad
Groet, Aad
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bobine doormeten
Toch lees je er hier niet vaak over dat ze kapot gaan. Ik had verwacht het dan wel vaak tegen te komen hier. Onder de tank zullen ze ook behoorlijk warm, worden verwacht ik. Bij mijn BMW F650 werd het zelfs zo heet dat je daar in de buurt je hand niet zou kunnen houden.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bobine doormeten
Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bobine doormeten
En hoeveel bobines heb je daarna nog moeten vernieuwen Bert?Baird schreef:Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bobine doormeten
Geen, dus een mooie voor de statistiek! Stand is nu 70k (in km's).Ton1959 schreef:En hoeveel bobines heb je daarna nog moeten vernieuwen Bert?Baird schreef:Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bobine doormeten
Gelukkig dan valt het nog meeBaird schreef:Geen, dus een mooie voor de statistiek! Stand is nu 70k (in km's).Ton1959 schreef:En hoeveel bobines heb je daarna nog moeten vernieuwen Bert?Baird schreef:Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.