Bobine doormeten

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Bobine doormeten

Ongelezen bericht door WernerB »

Wellicht is het een van de meest domme vragen ooit gesteld hier, maar ik waag de gok...... :geek:
Domweg omdat ik het graag wil weten, wil ik mijn bobines doormeten.
De manual rept over het volgende:
Hoofdbobine: primaire weerstand op klem 1 en 15: 0,87 Ohm.
Secundaire weerstand op klem 4a en 4b: 6000Ohm/ 6KOhm.

Deze waarden te meten op dezelfde klemmen, gelden ook voor de secundaire bobine.

Vraag: waar in hemelsnaam moet ik meten? Staan er nummers op die klemmen? Moet ik elke bobine afzonderlijk meten?
En dat ze in koude toestand gemeten moeten worden, snap ik wel.

Maar hoe komt het dan dat die dingen als ze warm worden, "uit de pas" kunnen gaan lopen?

Ben benieuwd of iemand van de aanwezige techneuten mij kan informeren.
Enne.....ja, ik heb een multimeter.

Oh ja, hoe ik hier plotseling bij kom? Omdat ik bij de dealer in Goes iemand sprak die mij wist te vertellen dat deze dingen op onze RT-tjes zeeeeer gevoelig zijn op storingen. En dat die kleine storingen niet altijd direct te merken zijn, maar wel op subtiele manier het rijgenot kunnen bederven.....
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door WernerB »

De bobines heb ik nog steeds niet doorgemeten, maar heeft geen enkele prioriteit. De RT draait heerlijk, dus ik kom er tzt nog wel eens op terug....als ik zin heb....en het me weer te binnen schiet..... :geek:
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou me om de bobines niet druk maken. Ze gaan toch niet zo vaak kapot. En als het dan zover is dan is de ANWB je beste vriend. Ik heb er nog maar ooit een paar hoeven te vervangen bij mijn Suzuki GS850. Maar ik moest eerst wel 100km rijden voordat mijn bobine het even opgaf. En dan na enkele minuutjes werkte hij weer. En dan was het ook alweer te laat om te meten. Door de hitte bereikt na 100 km gaf hij even op totdat de temperatuur van de bobine weer lager werd.
beckysmile

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ton, ik moet je even tegenspreken. Bobines die op de bougie gemonteerd zitten, zoals bij de 1150RT,gaan wel degelijk kapot, door de nogal forse wisseling in temperatuur uiteraard.
Afgelopen week eentje vervangen (links, hoofdbougie) voor €80,- bij Notten, en volgens hem komt dit toch echt regelmatig voor.
Daarna even afstellen en mijn RT loopt weer geweldig -top-

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

beckysmile schreef:Ton, ik moet je even tegenspreken. Bobines die op de bougie gemonteerd zitten, zoals bij de 1150RT,gaan wel degelijk kapot, door de nogal forse wisseling in temperatuur uiteraard.
Afgelopen week eentje vervangen (links, hoofdbougie) voor €80,- bij Notten, en volgens hem komt dit toch echt regelmatig voor.
Daarna even afstellen en mijn RT loopt weer geweldig -top-

Groet, Aad

Heb ik geschreven dat ze nooit kapot gaan? En wat noemt de dealer regelmatig? Volgens mij rijden er heel veel R1150Rt's rond? Ik zie dus nog geen reden om regelmatig bobines te gaan doormeten. Er zijn zoveel dingen die kapot kunnen gaan. Daarbij ging de vraag over een 1200RT. Ik neem aan dat bobines zo tussen de 100000 en 150000 best wel eens kunnen sneuvelen zeker als ze op de bougie zitten. De kans dat die kapot gaan ligt waarschijnlijker hoger omdat ze dan bij de beurt al kunnen beschadigen ook.
beckysmile

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door beckysmile »

Even nuanceren, bobines die op de bougie zitten gaan veel vaker stuk, dan bobines die ergens anders, op een minder warme plek hangen. Sneuvelen door het verwijderen komt nauwelijks voor, maar bij een 1150 moet je niet vreemd opkijken van defecte bobines vanaf zo'n 50.000 km, en dat is eigenlijk toch wel snel. Vervangen is heel eenvoudig, en een defecte bobine leidt niet meteen tot stilstand, wegens twinspark. Je merkt wel dat de motor slechter loopt, maar je bent niet meteen uitgeschakeld. Lang doorrijden is een slechte bezuiniging, er treedt beslist gevolgschade op (pingelen, en daardoor schade aan kleppen en/of zuigers).

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Toch lees je er hier niet vaak over dat ze kapot gaan. Ik had verwacht het dan wel vaak tegen te komen hier. Onder de tank zullen ze ook behoorlijk warm, worden verwacht ik. Bij mijn BMW F650 werd het zelfs zo heet dat je daar in de buurt je hand niet zou kunnen houden.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door Baird »

Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.
En hoeveel bobines heb je daarna nog moeten vernieuwen Bert?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.
En hoeveel bobines heb je daarna nog moeten vernieuwen Bert?
Geen, dus een mooie voor de statistiek! Stand is nu 70k (in km's).
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bobine doormeten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:
Ton1959 schreef:
Baird schreef:Bij mijn import-UK RT was ook een rekening van een nieuwe bobine, motor gekocht bij 11k mls, dus vóór die stand al gebeurd.
En hoeveel bobines heb je daarna nog moeten vernieuwen Bert?
Geen, dus een mooie voor de statistiek! Stand is nu 70k (in km's).
Gelukkig dan valt het nog mee _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”