Alarm R1200RT DOHC

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Alarm R1200RT DOHC

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Mijn R1150RS was voorzien van een alarm dat ik met een staafje moest activeren door het staafje op een contactje te drukken. Activeren ging probleemloos, deactiveren niet altijd even soepel hetgeen tot wat genante situaties in de Albert Heijn parkeergarage heeft gezorgd (daar klinkt dat ook meteen zo heerlijk door, zo'n alarm dat niet uit wil gaan).

Mijn R1200RT waarvan ik nu 1 week, 3 dagen en 1.000 km de trotse "nieuwe" eigenaar ben is voorzien van een zeer intelligent alarm systeem voorzien van een afstandsbediening met 2 knoppen. Tot zo ver het zeer goede nieuws.

Staat u mij toe te citeren uit de gebruiksaanwijzing van Herrn BMW:

Bladzijde 8:
"Behoud van de accu.
Als de alarmfunctie moet worden geactiveerd, nadat het contact langer dan een minuut geleden is uitgeschakeld, moet de toets 1 langer dan een seconde worden bediend. Na circa een uur in gedeactiveerde toestand schakelt de DWA zichzelf uit om de accu te sparen. Om de alarmfunctie na deze periode te activeren moet het contact worden in- en weer uitgeschakeld".

Paar vraagjes:

Mijn BMW staat op het werk onder een afdak gezamelijk met vrij veel andere motoren. De kans is behoorlijk groot dat mensen tijdens het parkeren of tijdens het voorbereiden voor vertrek, mijn motor raken waardoor het alarm geactiveerd zou worden. Ik ben meestal zo'n 3 a 4 dagen de hort op voordat ik weer bij de motor terug kom. Tot op heden laat ik de motor achter op het stuurslot en voorzien van een remschijf slot. Met mijn variabelen: druk bezochte motor stalling en aantal dagen van huis, is het nu wel of niet verstandig het alarm te activeren?? Hoe veel keer kan de motor aangestoten worden en gaan loeien in die 4 dagen voordat ik met een platte accu kom te zitten?

Heb sowieso gelezen in de gebruiksaanwijzing dat ik aan de slag moet wil ik ook een audio signaal krijgen dat ik succesvol het alarm heb weten te activeren:
bladzijde 11:
"Fabrieksinstellingen
De diefstalbeveiligingsinstallatie wordt met de volgende fabrieksinstellingen geleverd:
-Bevestigingstoon na het inschakelen/uitschakelen van de DWA: nee"

En verder op bladzijde 11:
"De eigenlijke programmering vindt plaats in vier stappen, waaraan bij stap 2 geen functie gekoppeld is. Het aantal knippersignalen van de DWA-controlelampg van de auto geeft de actieve programmeerstap weer." Maar.... mijn BMW is geen auto.... Enfin, hier zal ik verder niet moeilijk over doen. Maar het was wel chique geweest als meneer BMW twee stapeltjes gebruiksaanwijzingen voor het alarm had laten drukken, stapeltje motor fiets en stapeltje automobiel.

Graag lees ik van jullie of jullie ook ervaring hebben met het een aantal dagen parkeren op een publieke plek met het alarm er op en of dat jullie al een platte accu opgeleverd heeft. Ga ik vanavond eens aan de spielerij want ik wil toch wel graag iets horen als ik het alarm er op zet. Tot op heden heb ik dat 1 keer gedurfd...

Groet,

Jeroen.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT DOHC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Laat ik beginnen over je documentatie;
Kijk goed dat er zoiets als "Diefstalbeveiligingssysteem DWA 6" op de voorkant van die handleiding staat.
Kijk daarna ook op de schutpagina, daar zal een datum aangegeven staan als "maandnummer/jaartal", eventueel met Editie.
Dat moet in jou geval 2010 zijn, tenminste.

Want volgens mij heb je de verkeerde documentatie.
In mijn documentatie staat aangegeven dat het alarmsysteem zich pas in de spaarstand plaatst na een paar dagen. (!)

Dan je vragen;

- Over de gevoeligheid in nabijheid van andere motoren, personen & drukte;
Je kunt zelf e.e.a. testen;
Schakel het alarm in en wacht een paar minuten (alarm schakelt namelijk niet direct in).

Ga dan wat duwen, tikken en sjorren aan je RT.
Als het goed is zal je merken dat je de RT toch behoorlijk moet bewegen voordat het alarm afgaat.

- Over accugebruik e.d.;
Als het alarm af gaat zal dit na 26 seconden weer automatisch gereset worden (alarm gaat dus uit), dan een 12 seconden pauze, en dan weer wachten op de volgende alarm-trigger (beweging, foutieve sleutel etc).
Het is dus niet zo dat het alarm oneindig af blijft gaan totdat de accu leeg is. ;)
Als je accu een beetje fris-en-fruitig is, zal een alarm-situatie niet je accu leeg trekken.

Bij terugkomst, als je het alarm uitschakelt, knippert de alarm-led in je dashboard gedurende 1 minuut in een bepaald patroon als er een alarm-situatie heeft voorgedaan. (1x = bewegingssensor voorover, 2x = bewegingssensor zijwaarts, etc, zie handleiding)
Als de alarm-led niet knipper bij het uitschakelen van het alarm, heeft er zich geen alarm-situatie voorgedaan.

- Over het programmeren;
Je kunt inderdaad zelf de programmering aanpassen voor geluidssignaal bij in- en uitschakeling, soort geluid van de sirene en automatische inschakeling.
De BMW dealeRT kan via de BMW Diagnose Systeem nog meer instellingen wijzigen, zoals "Actieve tijd van het alarm" en "Actieve tijd dashboard LED" en dan de parameters 3,7, 10 dagen of altijd.

Ik zou wel het alarm activeren.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Alarm R1200RT DOHC

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Bedankt voor de info!

Boekje gecheckt, DWA 6. Programmeren js gelukt. Inderdaad flink wat beweging voordat de fiets begint te loeien. Vandaag op het werk kreeg ik hem niet op het alarm, waarschijnlijk druk ik niet lang genoeg op de knop 1. Ondertussen denk ik er over om de optie "Alarm automatisch activeren bij uitschakelen contact" te activeren. Eens kijken of hij vaak af gaat bij het ritueel daarna (tassen er uit halen, helm in de top koffer, remschijfslot er op).

Groet,

Jeroen
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT DOHC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je moet inderdaad wat langer drukken op de geribbelde knop als je wat lang(er) wacht na het afschakelen van het contact. (na 1 minuut).

Als je automatische inschakeling instelt, duurt het 30 seconden voordat de 15 seconden activatiefase start, dus 45 seconden voordat je motor op "scherp" staat.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Alarm R1200RT DOHC

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Ik heb m op automatisch activeren staan, handig, het alarm is nog nooit afgegaan tijdens uitpakken tas, inpakken helm, slot plaatsen e.d.

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”