Lamp achterlicht brand binnen de 15 minuten door.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Patje
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2009, 04:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Quartz Blue Metalic...
Land: BE
Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Locatie: Tstad...
Contacteer:

Lamp achterlicht brand binnen de 15 minuten door.

Ongelezen bericht door Patje »

Hallo,

Ik heb een ouwe trouwe R1100RT en sinds deze week heb ik een vervelend probleem. Het lampje van het achterlicht/nummerplaatverlichting (12V/10W) brand door binnen de 15 minuten na plaatsen. Ik heb er al 3 vervangen en dat was de eerste keer in 79.000KM of 8 jaar. Meten is weten en draad nakijken ook, dus 'even' het kontje gedemonteerd en gecontroleerd op uiterlijke schade aan de kabelbundel en niets gevonden. Dus de multimeter erop en wat meet ik?

Achterlicht krijgt bij draaiende motor 13.40V. Stoplicht en koplamp moeten het stellen met 12.50V. Bij stilstaande motor worden alle lampen gevoed met 12.40V.

Iemand een idee 1. of dat voldoende is om dat lampje te doen doorbranden? 2. of het normaal is dat het stoplicht en de koplamp 12.50V voorgeschoteld krijgen en het stoplicht 13.40V.

Patrick
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-)
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
motorpappa

Re: Lamp achterlicht brand binnen de 15 minuten door.

Ongelezen bericht door motorpappa »

ik heb even zitten denken over dit probleem.
13.4V is volgens mij te weinig om laadspanning te zijn, bovendien zou de voorlamp dit dan ook moeten krijgen. Ik blijf hangen op een gecorrodeerde stekkerverbinding. Of bij de schakelaar. kun je bv verschil meten als je het remlicht bedient met de voorrem, of met de voetrem? Dan zit het in de betreffende schakelaar, anders toch ergens een stekker.
Succes met uitzoeken.
edit; begreep dat je remlicht 13,4 V krijgt, maar is je gewone achterlicht. Kijk dan ook even naar de schakelaar op het stuur voor corrosie.
Gebruikersavatar
Patje
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2009, 04:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Quartz Blue Metalic...
Land: BE
Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Locatie: Tstad...
Contacteer:

Re: Lamp achterlicht brand binnen de 15 minuten door.

Ongelezen bericht door Patje »

motorpappa schreef:begreep dat je remlicht 13,4 V krijgt, maar is je gewone achterlicht. Kijk dan ook even naar de schakelaar op het stuur voor corrosie.
Neen het remlicht en al de rest, op het achterlicht na, krijgen een 12.5V, het achterlicht 13.4V. Veel schakelaars kan ik niet vinden die het achterlicht bedienen, enkel die van aan het stuur, en die bedient zowel voorlicht als achterlicht. Ik heb al de halve kabelboom proberen te ontwarren en kan eigenlijk niets vinden... Het is vreemd. Ik denk dat ik er voorlopig gewoon een LED module ga in stoppen, ik heb er enkele gevonden die het uithouden tussen 10 en 15V. Dan kan ik ondertussen toch terug rijden...

Patrick
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-)
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
Gebruikersavatar
Patje
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jan 2009, 04:37
Type: R1200RT/LC
Bijz: Quartz Blue Metalic...
Land: BE
Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Locatie: Tstad...
Contacteer:

Re: Lamp achterlicht brand binnen de 15 minuten door. - update..

Ongelezen bericht door Patje »

Het probleem is verdwenen. Ik vermoed niet echt iets wezenlijks veranderd te hebben dus het raadsel blijft, het probleem niet...
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-)
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”