strip op plus v/d accu

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
karelh
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 aug 2014, 21:06
Type: R1150RT
Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
Land: nl
Woonplaats of omgeving: enschede
Locatie: enschede

strip op plus v/d accu

Ongelezen bericht door karelh »

Om een aansluiting voor een navigatie te zoeken zag ik op de plus aansluiting van de accu een dikke metalen strip met een rubberkap over het eind.

Is dit soms voor een startmogelijkheid met externe accu??

Wie het weet mag het zeggen

Waar kan ik het beste de voeding voor navigatie weghalen zonder al te veel rompslomp

Vriendelijke groet

karelh
Inspector Gadget

Re: strip op plus v/d accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je avatar geeft nog steeds aan dat je een "BMW...RT" zoekt, terwijl je volgens mij al gevonden hebt? _001
Want je hebt ondertussen een 1150RT twinspark? _001

Anyhoe, terug naar het onderwerp;
Over het algemeen zou ik niet willen adviseren dingen direct aan de accu te hangen zonder tussenkomst van "schakelkastjes".
Omdat sommige apparaten dan aangesloten aan de accu, constant stroom blijven trekken, de zogenoemde actieve houders (vaak met spanningsomzetters ingebouwd)

Je kunt beter een geschakelde 12 volt gebruiken, zoals dimlicht of van de radio-aansluiting links-onderin.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: strip op plus v/d accu

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Inspector Gadget schreef:Je kunt beter een geschakelde 12 volt gebruiken, zoals .... van de radio-aansluiting links-onderin.
Deze aansluiting is ideaal, heb ik ook gebruikt om mijn 1100RT. Gaat uit als je het contact uit zet.
Let wel op, ik had zowel een geschakelde plus als een 'permanente' plus in die kabelboom zitten (voeding van radio geheugen?). Maar het is natuurlijk eenvoudig met een multimeter na te gaan welke de juiste/geschakelde is...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: strip op plus v/d accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op de 1100RT is het helemaal gemakkelijk;
Je kunt daar heel eenvoudig het stadslichtje die met een rubberen houder onderin (van buitenaf :O ) in de koplamp geschoven is, de geschakelde 12 volt vandaan halen.
Die paar ampère van een navigatie zal daar weinig problemen moeten geven (= zekering #2, 4 ampère)

Als ik het mij goed herinner is het in de radio-connector de violet/zwarte draad welke naar zekering #8 (4 ampère) gaat.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: strip op plus v/d accu

Ongelezen bericht door japachap »

Kijk hier-
http://65.38.186.184/forums/showthread. ... 861&page=2
Post #21 zie je de blauw stekker waarvan je een geschakeld aansluiting kunt maken (en hoe je een passende plug kunt maken).
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”