Fan bij de olie cooler

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Beste forumleden ...
Ik ben in het bezit van een R1200RT en mijn vraag is of er forumleden zijn die met een fan bij de olie cooler rijden.
Afbeelding

En de vraag is, is deze fan ook nodig in Nederland angezien de temperatuur niet vaak boven de 25 graden komt ...
Zit er al een stekker aansluiting waar je gewoon deze fan kan inpluggen ... volgens mij ben je een dikke 400 euro aan onderdelen kwijt ... zonder inbouw.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
**AC**

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door **AC** »

Ik ben ze nog niet tegengekomen bij de 1200RT rijders. Ik heb men wel ooit een keer iets horen vertellen dat de 1200RT's bij de politie uitgerust zijn met een fan. Maar dat betwijfel ik eigenlijk.

Ben ook benieuwd!

Gr. Milan
ltjl

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door ltjl »

Idem als bij de 850/1150 is deze extra ventilator alleen gemonteerd bij de "overheidsuitvoering" :
viewtopic.php?f=1&t=874#p9559" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door han62 »

als dat echt nodig was dan zou hij standaard zijn gemonteerd zoals bij een K100. en als het aan te bevelen was zou hij op de accessoireslijst staan denk ik dan ik heb nog nooit gehoord dat je het bij normaal gebruik nodig hebt misschien wel in bepaalde landen.

Je kan de vraag natuurlijk aan BMW voorleggen of aan de dealer al zegt die vermoedelijk ook ik zou het niet doen. maar als het een origineel onderdeel van BMW is dan mag je verwachten als er een pakket van is dat daar net als bij alle andere componenten een uitgebreidde handleiding en alle materialen bij zit.
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik heb het gelezen op Amerikaanse RT forums had sommige last hadden van de temperatuur, door deze orginele R1200RT fan te plaatsen dan koelt de motor beter.
De bevestiging zit al op mijn RT alleen moet dit geheel gemonteerd worden, en ik geloof dat de contra stekker er ook al zit, dus plug en play.
De fan wordt dan aangestuurd door de boardcomputer, wat ik gelezen heb ... en ja dit wordt ook toegepast op de RT-P uitvoeringen ....
Nu is natuurlijk de vraag ... heeft iemand een RT-P in de schuur staan met deze fan ... :lol:

Ik heb ook niet het idee dat het nodig is in Europa of je moet 50x de alpen op 1 dag in scheuren :roll:
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
ltjl

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door ltjl »

D'r zit ook nog een extra olietemperatuur voeler in het motorblok. Deze voeler geeft signaal (aan/uit) aan de ventilator.
Mike Philippens

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Heeft idd alleen nut bij bv politie of kmar. Die staan wel eens een tijdje stil, en dat is nooit goed met een luchtgekoelde motor. Dus zolang je doet waarvoor die motor gemaakt is: rijden, is er totaal geen noodzaak voor zo'n extra fan. Misschien in de Sahara, maar dat is niet echt hét territorium voor een RT... (hoewel...ik ga er toch heel dicht naartoe straks).
Gebruikersavatar
Michl
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 feb 2009, 07:00
Type: R1200RT
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door Michl »

van horen zeggen is de van niet voor stilstaan, maar voor lange tijd langzaam / stapvoets rijden. Ik had afgelopen zomer eens de temp zien stijgen toen we achter een groep fietsers een smalle bergpad omhoog klommen.
In Italië op de Monte Weet niet meer ;-)

Groet,
Michl
Afbeelding
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Fan bij de olie cooler

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Baird schreef:Als ze de volgende boxer nou een vloeistof gekoeld maken, kan hij zuiniger en zijn we van stilstaan probleem af!

_oo_ -1150-
Ik heb liever dat ze de koeling zo laten. Wat mij betreft werkt het prima! De huidige opzet is juist één van de charmes van de R! _004

Het staat je natuurlijk vrij om je R in te ruilen voor een K als je zo nodig vloeistofkoeling wilt. :twisted:
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”