Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Ik heb nu ruim een jaar een Schubert C3 Pro helm (polycarbonaat) en vraag mij af wat de levensduur van deze helm is. Ik ben een mooiweer rijder en dus staat mijn RT tijdens de winter still. Heel veel km rij ik niet per jaar en dus wordt de helm ook niet erg intensief gebruikt.

Ik overweeg een originele headset van Schubert aan te schaffen maar die kosten een vermogen!! Als ik mijn helm om veiligheidsredenen om de 5 jaar moet gaan vervangen, dan schaf ik mij zo'n headset niet aan. Wel een mooi systeem natuurlijk.

Wat is nu de gemiddelde levensduur van een polycarbonaat helm?
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door mikanos »

Ik heb een scala rider g4 aan mijn shubert helm zitten.
Werkt voor mij perfect.
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
doov650

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door doov650 »

Na 5 jaar begin ik de aanschaf van een nieuwe helm wel te overwegen.
En na 7 jaar heb ik hem zeker vervangen. In de tussentijd kom ik vast ergens een mooie aanbieding tegen.
En ja, ik rij ook met een Schuberth op mijn knar.

BTW: bij mij zit er een Sena 5 op die ik louter voor de navi gebruik. Werkt prima en kan mee naar de volgende helm. Voor € 120 ben je klaar.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Kees »

Kijk eens op de volgende site:
http://www.arbo-online.nl/artikelen/de- ... %26Fashion

Met groet,
Kees
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door WernerB »

Helm vervang ik rond 5 jaar. Maximum tot nu toe is 6 jaar.
Heb nu de HJC RPHA Max met een aangebouwde MidlandBT NeXT. Prima!
Uiteraard is de inbouwset voor jouw Shuberth machtig mooi, maar ook machtig duur.
Ik zou voor een aanbouwset gaan! Makkelijk over te zetten naar een volgende helm. Is stukken goedkoper en zeker niet minder in kwaliteit. Kies dan voor een degelijke set, zoals genoemde Sena, Interphone, Cardo of Midland.
Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mariecke
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 okt 2014, 22:02
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Mariecke »

Kees schreef:Kijk eens op de volgende site:
http://www.arbo-online.nl/artikelen/de- ... %26Fashion

Met groet,
Kees

Hoi Kees, miss een een domme vraag, maar dit gaat over veiligheidshelmen, geld dit ook voor motorhelmen? Ik weet dat die ook van verschillende materialen zijn zoals polycarbonaat enz.

Ik heb al 5 jaar dezelfde diensthelm, die ik intensief gebruik, maar krijg geen nieuwe....helaas....
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
Gebruikersavatar
Dominiq
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 nov 2014, 13:58
Type: R1100RT
Bijz: Tomtom, Zend ontvangapp, ex gendarmeriemotor
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Creuse
Locatie: Creuse

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Dominiq »

Iedere zes jaar krijgen wij een nieuwe helm van de baas. :mrgreen:

[groet] Dominique _004
Multis periculis supersum

In bezit van:
BMW R1100RT uit 1998 met 250.111 KM
BMW R1100RT uit 2000 met 5.000 KM in conservatie
Nieuwe motor 2015 HD Dyna Low Rider mei 2015, 51079KM.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Kees »

Hoi Kees, miss een een domme vraag, maar dit gaat over veiligheidshelmen, geld dit ook voor motorhelmen? Ik weet dat die ook van verschillende materialen zijn zoals polycarbonaat enz.

Ik heb al 5 jaar dezelfde diensthelm, die ik intensief gebruik, maar krijg geen nieuwe....helaas....


Hallo Mariecke,

Naar ik aanneem is er qua levensduur geen verschil. Het gaat immers om de veroudering van de gebruikte materialen.

Hoe snel een helm aan vervanging toe is door andere oorzaken was nmm geen discussie en verschilt per geval.

Het artikel en de daarin aangegeven tabel geeft in ieder geval een goede basis om de discussie met je chef/baas te starten.

Met groet,

Kees
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Er is wel verschil in levensduur als functie van het gebruikte materiaal. Polycarbonaat veroudert onder UV licht sneller dan bijv. Glasfiber (Schuberth C3 als ik me niet vergis).
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Baird »

Eric r1200rt schreef:Er is wel verschil in levensduur als functie van het gebruikte materiaal. Polycarbonaat veroudert onder UV licht sneller dan bijv. Glasfiber (Schuberth C3 als ik me niet vergis).
Veroudering van kunststoffen heeft onder andere te maken of het basis materiaal een thermoplast, een thermoharder of een epoxy is.
Thermoplast is een kunststof die onder invloed van temperatuur zacht wordt en bij afkoelen weer hard wordt, verder zitten daar ook weekmakers in. De weekmakers verdwijnen in de loop van de tijd en daardoor wordt het materiaal bros en breekbaar. De goedkopere helmen zijn van dit materiaal gemaakt. Hier moet je ook oppassen met stickers op je helm want in die lijm zitten weer weekmakers die je helm kunnen verzwakken.
Thermoharder is een kunststof die eenmaal uitgehard onder invloed van warmte niet meer zacht wordt onder invloed van warmte, daar zitten geen weekmakers meer in en kunnen er dus ook niet uit. UV heeft hier minder invloed op.
Verder heb je nog kunststoffen als epoxy: door een chemische reactie van een paar materialen ontstaat er een kunststof die niet zacht wordt onder invloed van temperatuur en ook niet met oplosmiddelen weer zacht te maken is. Hier worden de betere helmen van gemaakt: glasvezel versterkte epoxy veroudert niet, kun je stickers op plakken etc.

Bij de C3 is de schaal van glasvezel met epoxy (of een thermoharder, weet ik niet) en het kinstuk is een thermoplast.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Alle helmen worden natuurlijk nog wel slechter aan de binnenzijde. Ze worden steeds ruimer. En de helm lijd bij de ene wat meer dan bij de andere in het gewone gebruik al. En als de helm te ruim word is hij qua veiligheid natuurlijk ook niet veel waard meer.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Levensduur Schuberth C3 Pro helm

Ongelezen bericht door japachap »

Ik rijd met een 'ouderwets' maar uitstekend functioneering bedraad Autocom met aangepast luidsprekers (van een walkman hooftelefoon set) al jaren. Er moet een uitsparing moeten gemaakt worden langs de onderrand van de helm om de aansluitbedraading langs de nekgordijn te laten lopen, maar verder past alles netjes binnen de helm.
Ik zal ter minst 5 jaar levenduur verwachten van de schaal van mijn helm. Aangezien dat je niet zo veel kms maakt, zal dit ook voor jou geen probleem zijn.
Echter heb ik naar bijna 3 jaar gebruik de binnenvoering van mijn C3 laten vervangen. Had meerdere keeren met dagelijks gebruik laten wassen, maar op een moment blijft het platgedrukt en vervuild. Het verast mij met de nieuw voering hoe veel de oude platgedrukt was. Reken om 120-140 euros voor een compleet nieuw binnenvoering.
De autocom is goed spul als je niet wilt uitgeven voor bluetooth- en er zijn plekken zat op de 1150RT om de bedraading voor rijder, duo, GPS enzo te verbergen.
Het enige nadeel met bedraad systemen is dat de meest GPSs zijn nu met bluetooth, maar zelfs Autocom heeft een bluetooth adaptor voor hun systeem. Ik overweeg de probleem met een wat oudere GPS met hooftelefoon aansluiting...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”