Schuberth M1

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Schuberth M1

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Na veel wikken & wegen en het lezen van talloze reviews wist ik het zeker: mijn nieuwe wordt een M1 icm SRC Cardo setje. Gisteren meteen vanuit mijn werk naar de MP Den Bosch gereden en daar een tijdje met de M1 op mijn knar rondgelopen (was gelukkig heel rustig daar op de 1ste etage :D ).

En toen...de twijfel!! Moet het niet toch een C3 (Pro) worden? Een C4 misschien? Of toch maar een BMW 6? Waarom zou ik zo'n dure helm willen voor die luttele 4000 km's die ik per jaar maak...als het niet regent tenminste? Waarom waarschijnlijk afscheid nemen van mijn perfecte maar bedraade Baehr Ultima XL waarvoor je tot op de dag van vandaag nogsteeds €700, moet neerleggen?

Alle bovenstaande vragen gingen werkelijk als een flits door mij heen toen de vriendelijke verkoopster voorstelde dat ik gewoon even een proefritje met de M1 mocht maken. Nadat ik haar aanbod onder het mom dat ik er nog niet helemaal uit ben had afgeslagen, ben ik met lege handen huiswaarts gereden.

En dan nu mijn ham/helm vraag aan jullie: wie heeft er daadwerkelijk een M1 in zijn bezit en wat vind je de plus- en minpunten? Ennuh...voor de goede lezer: ik ben benieuwd naar specifiek Schubert M1 ervaringen :-) Dat er heel veel andere merken zijn die ook goed zijn is mij bekend..
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Bert M »

De M1 is toch de jethelm met vizier van het maatje 'schuifpui'?

Persoonlijk zou ik nooit een helm willen hebben die mijn kin niet zou beschermen: ooit eens als brommerrijder met een maatje wezen rijden die onderuit ging met zijn jet-helm en face-first op het asfalt klapte... brrrr...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Baird »

Ondanks dat Berry alleen iets wil horen over zijn droomhelm, sorry:

Nooit meer een openface helmet, hieronder een link naar een artikel dat jaren geleden al te vinden was, let even op het plaatje met percentages en vraag jezelf dan af of je wilt blijven eten en drinken via een rietje ........

https://www.quora.com/Is-it-unwise-to-r ... ace-helmet
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Point taken heren! Aan de andere kant: als ik kijk wat het veiligste voor mijn lichaam is, rijd ik voortaan alleen nog in mijn auto :D . Heb net nog even op de site van de Californian Highwal Patrol gekeken en die gasten rijden al jaren enkel en alleen met een jethelm...terwijl de Amerikaanse verkeersveiligheids wetten één van de strengste ter wereld zijn. Desalniettemin begrijp ik ook wel dat een volledige systeemhelm beter beschermd dan een jethelm, niet voor niets dat de Schuberth J1 zo'n beugeltje had.

Maar terug on topic: wie kan mij uit eigen ervaring over de M1 informeren?
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Jekihero »

Destijds, een jaar of drie terug, was de C1 niet leverbaar en kozen wij voor een BMW Airflow 2.

Over de M1 kan ik niets vertellen, maar rijden met een Jethelm op de RT is verademend zeker met b.v. 35gr, rondom het Gardameer.

Eerlijkheidshalve moet ik er bij vertellen dat we de RT op de trailer zetten en dus geen snelweg met de Airflow hebben gereden.

Regenkleding, doorwaaij-jacks, C3 pro en Jethelmen lagen in de kofferbak Big RT Smile

Ronald
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Toevallig vanmorgen bij MSA het er nog over gehad toen ik de J1 (die helaas niet meer wordt gemaakt) van Kenny zag liggen. Ikzelf zou nooit zonder kinbescherming willen rijden, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Berrybeer schreef:..Heb net nog even op de site van de Californian Highwal Patrol gekeken en die gasten rijden al jaren enkel en alleen met een jethelm...
Dat is niet geheel correct, geeft mijn kennis die daar werkt, aan;
Het is waar dat uit "nostalgie" je afbeeldingen en sommige dienders er nog wel eens mee ziet rondrijden.
Het is nog uit traditie en er zijn pro's voor het dragen van de jethelm voor de handhavers, zoals meer kunnen zien (breder blikveld), het is minder intimiderend voor het publiek, en weert minder het omgevingsgeluid af/
Maar het overgrote deel rijdt meer en meer met een systeem-helm (van Shoei) in de bekende zwart-wit kleurstelling.

https://www.youtube.com/channel/UC2Deut ... 4JdomiiUyw
https://www.quora.com/Why-dont-Californ ... ce-helmets
https://www.quora.com/Why-do-police-off ... otorcycles
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door RToon »

Ik zou ook twijfelen met maar 4000 km per jaar en alleen maar bij droog weer
Zelf ben overgestapt naar een Schuberth 3 met kraag intercom omdat mijn vorige helm er eentje was van nog geen honderd euro
Volgens mij is bedraad nog altijd beter als Bluetooth
Zou nog effe doorteijfelen als ik jou was Big RT Smile
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Je zou eventueel ook kunnen opteren voor een soort van modulaire helm? _001
Via g00gle "modulaire systeemhelm" kom je aardig wat mogelijkheden tegen.
Gebruikersavatar
ElsPeet
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 mar 2009, 21:37
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Triumph Trophy SE uit 2013 met alle opties
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Warmenhuizen
Locatie: Warmenhuizen

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door ElsPeet »

Berrybeer schreef:Na veel wikken & wegen en het lezen van talloze reviews wist ik het zeker: mijn nieuwe wordt een M1 icm SRC Cardo setje. Gisteren meteen vanuit mijn werk naar de MP Den Bosch gereden en daar een tijdje met de M1 op mijn knar rondgelopen (was gelukkig heel rustig daar op de 1ste etage :D ).

En toen...de twijfel!! Moet het niet toch een C3 (Pro) worden? Een C4 misschien? Of toch maar een BMW 6? Waarom zou ik zo'n dure helm willen voor die luttele 4000 km's die ik per jaar maak...als het niet regent tenminste? Waarom waarschijnlijk afscheid nemen van mijn perfecte maar bedraade Baehr Ultima XL waarvoor je tot op de dag van vandaag nogsteeds €700, moet neerleggen?

Alle bovenstaande vragen gingen werkelijk als een flits door mij heen toen de vriendelijke verkoopster voorstelde dat ik gewoon even een proefritje met de M1 mocht maken. Nadat ik haar aanbod onder het mom dat ik er nog niet helemaal uit ben had afgeslagen, ben ik met lege handen huiswaarts gereden.

En dan nu mijn ham/helm vraag aan jullie: wie heeft er daadwerkelijk een M1 in zijn bezit en wat vind je de plus- en minpunten? Ennuh...voor de goede lezer: ik ben benieuwd naar specifiek Schubert M1 ervaringen :-) Dat er heel veel andere merken zijn die ook goed zijn is mij bekend..
Ik heb er een. Staat iets over in "het zwarte gat". Ik ervaar alleen maar plussen. Had eerst een C3. Ben erg blij met m'n M1.

Groet en succes met de keuze.

Peter
KreidlerFlorett K54 1968
KreidlerFlorett RS 1970
YamahaXJ900F 1993
BMWR1100RT 1998
BMWR1150RT 2001
BMWR1200RT 2008
Triumph Trophy SE 2013
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Kijk, daar hebben we wat aan, bedankt Peter! _004
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Wij hebben beide een C3 (partner en ik)..

Vorig jaar gingen we naar Amerika en dan een C3 op je hoofd met die temperaturen dat zag ik niet erg zitten..

We hebben allebei een M1 gekocht met cardo systeem voor de "babbelbox", we vinden het een erg prettige helm voor de zomer omdat de helm lekker "open" is..

In de regen rijden is ook prettig, doordat hij "open" is beslaat de ruit niet....

Ik heb zelf wel de onderzijde van het scherm, ongeveer 3 cm beplakt met folie..

Als ik het scherm nu helemaal omhoog zet heb ik een "dakje/zonneklep" boven mijn ogen tegen het zonlicht, erg prettig en dit kan niet bij een C3...

Neerklapbaar donker scherm werkt net als bij de C3, erg prettig..

Voor ons dus bij koude dagen de C3 en warme zonnige dagen de M1..

Bevalt gewoon erg goed..

En wat betreft die kinband....het ligt er bij een ongeval helemaal aan wat je raakt en hoe je terechtkomt.
Veiligheid begint in de eerste plaats bij jezelf, bij je rijstijl, anticiperen is er een mooi woord voor...

Succes met je keuze..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Top Henk! Mijn twijfel is zo goed als weg :D Ben een pure hobby rijder en trek er enkel en alleen met droog weer uit, dus moet zo'n M1 ruim voldoende voor mij zijn. Kan mijn huidige BMW 5 nog altijd gewoon achter de hand houden.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Henk7777 schreef:En wat betreft die kinband....het ligt er bij een ongeval helemaal aan wat je raakt en hoe je terechtkomt.
Veiligheid begint in de eerste plaats bij jezelf, bij je rijstijl, anticiperen is er een mooi woord voor...
Ben ik grotendeels met je eens. Maar helaas is het zo dat veiligheid bij jezelf begint, maar eindigt bij een (sms'ende/whatsappende/bellende/slapende/vul zelf maar in) ^*&%%! Oia achter het stuur van het voertuig naast je. En áls het dan mis gaat heb je maar heel beperkte keuze in hoe je de grond gaat raken. Na mijn val in Ierland had ik een schram op mijn kin omdat ik de binnenkant van mijn systeemhelm -toentertijd een Caberg- heb geraakt. Zonder kinstuk had ik toch zeker een jaartje met een rietje moeten eten......
Die M1 is verder best een fraaie helm, maar niet voor mij.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Schuberth M1

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Heren, allen bedankt voor uw inbreng! _004 Omdat we het er met zijn allen waarschijnlijk wel over eens zijn dat bij een ongeval een systeemhelm meer beschermd dan een Jethelm, zal ik een slotje op dit topicje zetten :D
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”