Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door blackers »

In MR toeren staat een systeemhelmentest. Getest zijn:
  • Shoei Neotec
    • Schubert C4
      • BMW System 7 Carbon
        • X-Lite_X-1004
De Shoei Neotec komt als beste uit de test gevolgd door Schubert, BMW en als laatste X-Lite.
De Shoei scoort vooral uitstekend op de afwerking, gebruiksgemak, zonnevizier, rijeigenschappen. Geluidsisolatie en comfort scoren een goed.
De Schubert is een goede 2e, maar is veel (200gr) zwaarder dan de Shoei en scoort gemiddeld op gemak. De BMW scoort net iets minder dan de Schubert. Voordeel voor in de zomer lijkt mij de mogelijkheid bij de BMW om er een jethelm van te maken.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door Harro »

Dank voor het delen. Geluid vind ik erg belangrijk, scoorde Shoei daar het beste op?
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door blackers »

Harro schreef: 11 okt 2017, 19:23 Dank voor het delen. Geluid vind ik erg belangrijk, scoorde Shoei daar het beste op?
Shoei, Schubert en BMW kregen alle drie de score goed. Helaas geeft de test niet de onderlinge verschillen aan. Wel zeggen ze van de Shoei dat deze behoort tot de stillere. Maar andere zaken zijn ook van invloed op het geluid. Windscherm, rijsnelheid, lengte bestuurder etc. zijn ook van invloed.
Hoe stil de helm ook is, ik rijd nooit zonder oordoppen.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door Rebel »

Ik ben mij ook aan het oriënteren v.w.b. een nieuwe helm.
Nu heb ik een Nolan N104 en mijn vorige helm was een BMW System 5.
Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwe System 7 helm, maar kan er nog maar weinig over vinden
qua ervaringen van rijders.
Als ik kies voor de System 7, ga ik toch eerst wel proefrijden, zeker gezien de prijs.
Ik heb in het verleden wel eens meer een inpulsaankoop gedaan qua helm, maar dat doe ik nooit weer. -naughty-
Ik heb ook wel eens zo'n Shoei helm overwogen en gepast maar die zit me niet lekker.
Maat van mij heeft ook een Shoei en zweert erbij.

Zijn er hier op het forum mensen die zo'n helm hebben en hun ervaring willen delen?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
gasgever
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 nov 2009, 22:43
Type: R1200RT
Bijz: Corbin zadel / Nedplex ruit/Sena s20/garmin XT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door gasgever »

Ben tot een paar jaar geleden bezitter geweest van de diverse Arai helmen voor mij een perfecte pasvorm.
Tot het moment dat Ik de Shoei neotec ging passen want Ik was op zoek naar een systeem helm
mede omdat Ik ook een ingebouwd zonnevizier wel handing vond.
Hij bevalt mij zo goed dat Ik bij een volgende helm zeker eerst voor de Neotec ga.
Maar het blijft een feit een helm moet lekker zitten anders krijg je er spijt van.

Motorgroet Ger
Motorgroet Ger
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hoi,

Geluid is zeker een belangrijk punt, maar even zo belangrijk is dat de helm lekker zit.
Ieder hoofd is anders.
Rijd je met oor bescherming dan denk ik dat het verschil in het geluidsniveau bij de top helmen te verwaarlozen is.
Heb momenteel de Schuberth C4 en die bevalt mij goed. Heb vermoedelijk een Schubert hoofd :D
Helaas is door het ontbreken van een microfoon voor je mond bij hogere snelheid de verstaanbaarheid via de intercom slecht.

Heb ook gekeken naar de nieuwe BMW helm.
Zeker voor het afneembare kin stuk, lekker bij mooi weer.
Er zijn 2 punten waarom ik dit niet heb gedaan:

1. De BMW intercom is niet opgewaardeerd ten opzichte van de vorige helm.
Niet echt uitgebreid en daarbij volgens zeggen lastig te paren met andere systemen.

2. Het nadeel van het losse kin stuk is volgens mij, waar laat je het kin stuk als je met een dichte helm bent vertrokken.
Heb ooit een het vizier in mijn topkoffer gelegd, dus alleen met het zonne vizier.
Kon gelijk een nieuwe kopen vanwege de beschadigingen.
Je moet dus vooraf beslissen hoe je gaat rijden.
Dat zal voor een toer van een dag niet zo moeilijk zijn, maar op langere, meerdaagse tochten kan dat toch lastig zijn.

Succes met het zoeken.
Wil
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door Rebel »

Bij mij is de kogel door de kerk.
Was al langer aan het wikken en wegen maar vandaag dit alles omgezet in daden.
Eerst naar de nieuwe BMW System 7 helm gekeken. Dit is wel een hele mooie helm, vooral
de iets duurdere typen met de prints erop. De features van deze helm, zoals het afneembare
kinstuk, spreekt mij niet aan omdat ik dat toch nooit ga gebruiken. Toen de helm maar eens gepast.
Maar dat viel mij helaas toch wat tegen. Voor mijn gevoel heel anders dan de System 5 die ik ooit had.
Voor mij was het toch niet de juiste pasvorm. Vaak voel je meteen al als het hem niet gaat worden. Zo
ook in dit geval. Ter vergelijk toch ook nog eens de sterk afgeprijsde System 6 gepast. Ook hiermee had ik
dezelfde ervaring. Ook weer heel anders dan de System 5 en System 7. De 5,6 en 7 zijn werkelijk echt verschillende
helmen als het gaat om pasvorm.
Voor mij was het toch een klein beetje een teleurstelling, want ik vond de helm en look erg mooi.
Maar zoals al eerder opgemerkt, bij de keuze van een helm moet je je gezonde verstand gebruiken en je niet
teveel door emoties laten leiden, want dat loopt meestal uit op een teleurstelling.
Aangezien meneer BMW alleen BMW helmen verkoopt toch ook maar eens naar een andere bekende motorketen
gereden om eens wat verschillende helmen te passen en een voorselectie te maken.
Eerst maar eens de Schubert . . . Nee direct al geen lekker gevoel erbij en een beetje een saaie helm (dat laatste ga ik vaker zeggen :mrgreen: )
Zowel de C3 als C4 gepast, maar allebij een nee.
Toen toch maar eens naar de Shoei Neotec. Het is geen spectaculair design maar de pasvorm vond ik wel goed. Een voorzichtige ja.
Ook eens zo'n Bayard gepast . . . Oh nee past me totaal niet, voelde ik meteen al. Prijs is natuurlijk wel lekker.
Dan maar eens door naar de HJC . . . minder saaie helmen, maar ook hierweer de pasvorm niet geschikt voor mij.
Toen ook nog even bij de Caberg gekeken. Zeker geen saaie helm, maar ook hier weer de pasvorm niet voor mij geschikt.
Toen ook nog eens wat verschillende typen van Nolan gepast, maar ook die vallen voor mij toch af.
Toen toch maar weer terug naar de Shoei Neotec en de helm eens beter bekeken.
Ik moet zeggen dat de afwerking van de helm heel goed is, al vind ik het design een beetje saai en alledaags.
Maar ja de emotie moet aan de kant al is dat vaak best moeilijk en toch maar weer eens opgezet.
In vergelijking met alle helmen die ik hiervoor gepast heb, sprong deze er toch direct bovenuit qua pasvorm.
Deze helm voelde meteen goed aan en ik merkte ook direct de stilte om mij heen.
Dit zou hem misschien toch wel eens kunnen worden.
Vervolgens nog even wat verschillende maten geprobeerd, maar uiteindelijk was de XL de beste.
Na 10 minuten met deze helm op mijn harsens rondgelopen te hebben, was ik er ineens uit . . . dit wordt hem. _004
Toen kwam het grote dillemma _001 . . . . ik was helemaal nog niet van plan om vandaag al een andere helm aan te schaffen,
maar eerst eens te kijken wat mij het beste past.
Dat deze Shoei nu aardig afgeprijst was maakte het toch ook wel aantrekkelijk.
Toch maar eens internet geraadpleegd om een beeld te krijgen van de prijzen aldaar.
Gemiddeld toch nog zo'n 30 a 40 euro minder dan bij de welbekende keten waar ik nu stond.
Nou ben ik niet de persoon die voor 5 euro gaat lopen en gun ik de business ook wel wat, maar niet teveel natuurlijk :mrgreen:
Dus toch maar eens de al afgeprijsde helm voor mijzelf wat verder afgeprijst en dat als vijandig voorstel neergelegd bij de verkoper ter plaatse.
Er moest eerst even wat gerekend worden (What else) om te kijken of dat wel kon. Uiteindelijk kwam er logischerwijs een tegenbod wat lag
tussen mijn prijs en de vraagprijs.
Ik vond het tegenbod wat tegenvallen, maar het werd al laat en ik had honger, dus toch uiteindelijk het aanbod geaccepteerd.
M.a.w. ik ben nu de trotse bezitter van een Shoei Neotec. Big RT Smile
Met m'n nieuwe helm op en de oude op mijn rug gebonden naar huis gereden.
Nog even een ommetje gemaakt met een stuk snelweg.
Wat is deze helm stil en ook weinig geklapper enzo. . . . geweldig gewoon.
Het is nog kort om een definitief oordeel te geven natuurlijk, maar de eerste indrukken zijn boven verwachting.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door blackers »

Ze zeggen weleens het toeval wil. In mijn geval wil het toeval dat mijn zwager, die dit jaar gestopt is met motorrijden, nog een Shoei Neotec helm heeft liggen. Deze helm, net 3 jaar oud, zit als gegoten en voelt veel beter dan mijn BMW 6 van 9 jaar oud. Ik heb de helm nog niet op de motor geprobeerd, maar de verwachtingen zijn hoog.
Ik zou nooit een 2e hands helm kopen, maar ik vertrouw mijn zwager dat er niets raars met de helm is gebeurd.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door Bert M »

Ben dit jaar ook aan een nieuwe helm toe, maar wat een geld... :O
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik ben ook in de markt voor een nieuwe helm. M'n huidige Schuberth C3 gaat al weer wat jaren mee en na elke rit van een uur drukpijn op m'n hoofd wordt het nu toch echt tijd voor iets anders.

De C3-Pro bekeken, helaas, zelfde binnenwerk als de C3.
Dan maar de C4 eens goed bekijken...mooie helm, zit lekker maar de keuzemogelijkheid qua BT set is minimaal omdat er al van alles is ingebouwd. Kan er matuurlijk uit maar is wel zonde want daar heb je namelijk al voor betaald.
BMW helm moet ik nog bekijken.
En last but not least....en waarschijnlijk de helm die het gaat worden mits Shoei niet met een opvolger komt in de komende maanden, de Neotec. Zit heerlijk en met het Personnal Fitting System perfect passend te krijgen op je hoofd. Heeft iemand hier ervaring met het PFS van Shoei?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

De info over de Neotec 2 in jouw bericht heb ik schijnbaar overheen gelezen..... zeer interessant de Neotec 2, ga ik zeker in de gaten houden de komende weken.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door blackers »

Gister de SHOEI neotec voor het eerst getest bij een rit van plm 180km.

Ten opzicht van mijn BMW 6 helm is de Shoei met vizier dicht stiller. Gek genoeg is dat niet het geval met vizier open. Mogelijk komt dat door dat het vizier van de Shoei groter (lijkt). En dat brengt mij bij een pluspunt t.o.v. de BMW; je hebt meer zicht links en rechts. Dat is vooral prettig bij inhalen. Bij de aktie: "spiegel, schouder, spiegel" heb je meer zicht als je over je schouder naar links kijkt.

Het visier openen tijdens het rijden gaat wel lastiger. En de helm dreunt een beetje. Ik moet nog even uitvinden in welke stand het windscherm moet voor het optimaal resultaat.

Al met al een helm waar ik goed mee kan (blijven) leven.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
SpeedLess
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 jun 2016, 21:57
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Producttest 4 topsegment systeemhelmen

Ongelezen bericht door SpeedLess »

Heb zelf sinds een paar maanden de Schuberth C4 (pulse). Elke keer als ik de helm op doe dan denk ik weer: 'wat zit deze helm lekker zeg!'. Ligt uiteraard aan de vorm van je hoofd. Ik zou niet eens weten waar de helm tegen mijn hoofd komt; overal gelijkmatig denk ik. Zelfs mijn haar zit nog netjes als ik m af doe, haha. Ik koos de helm in eerste instantie vanwege het communicatiesysteem dat ingebouwd zit, maar toen ik m voor het eerst paste kon ik al niet meer terug en die communicatie is mooi meegenomen!
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”