Nolan N100-5

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Robbedoes23
2023
2023
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 apr 2012, 19:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: Zumo XT Nolan N100-5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Nolan N100-5

Ongelezen bericht door Robbedoes23 »

Ben deze zomer weer toe aan een nieuwe helm. Heeft op het forum al iemand ervaring met de Nolan N100-5?
Ulympos
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:11
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Yamaha TDM900A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heiloo (NH)

Re: Nolan N100-5

Ongelezen bericht door Ulympos »

Ik! Vorig jaar gekocht. Daarvoor had ik de HJC RPHA Max een aantal jaren, maar die begon ruimer te worden. Bovendien wilde ik een stillere helm. De Nolan N100-5 scoorde in een test (ik meen MotoPlus) op dat vlak goed. En de Nolan is mooi afgewerkt.
Daarnaast wilde ik niet de hoofdprijs betalen voor bijvoorbeeld een Shoei Neotec. Wel zit deze Shoei ook comfortabel (op de Utrechtse Beurs vorig jaar gepast).
Ik wilde een helm uit het middensegment wat prijsklasse betreft en had twee producten op het oog. De nieuwe HJC RPHA 90 en de Nolan N100-5. Met die opties naar voordeelhelmen te Amsterdam getogen en gepast.
De HJC is een mooi afgewerkte helm, de kwaliteit straalt er van af en de helmschaal is van lichtgewicht composiet (carbon - carbonglasvezels). Het vizier van de HJC laat zich makkelijker verwijderen (handig bij het schoon wassen van je vizier) dan de Nolan (een beetje pielen).
Maar de HJC zat niet lekker (drukpunten op de schedel). De Nolan wel, die sloot mooi om mijn hoofd. Hoewel de Nolan iets zwaarder is, helmschaal van polycarbonaat (Lexan), zat die helm het fijnst. Een en ander is wel afhankelijk van de vorm van je hoofd en dus zeer persoonlijk. Net zoals de een bij Schubert zweert en een ander bij Shoei.
Bij de eerste ritten twijfelde ik nog of de Nolan misschien iets te klein was gekocht, maar dat is nu niet meer het geval. De binnenbekleding/vulstukken vormen zich langzamerhand toch naar de vorm van je hoofd.
Ik maak wel de opmerking dat het overzetten van mijn Sena SMH10 headset van de HJC ---> Nolan wel een dingetje was. Het profiel (niet rond) van en de helmrand zelf aan de zijkant van de Nolan is dusdanig, dat de klemverbinding van de Sena houder/cradle niet past. De specifiek voor de Nolan ontwikkelde headset N-Com (mooie en strakke oplossing), was me op dat moment even te duur. Enfin door de Sena houder/cradle meer naar achter op de helmrand (ronder profiel) te plaatsen/plakken met de bij de Sena SMH geleverde 3M kleefstuk, heb ik een redelijke oplossing gevonden. Maar erg handig is het niet... Wie weet koop ik t.z.t. toch de N-Com headset.
Mijn advies: hou de helm(en) in je handen, kijk naar de afwerking en vooral passen en ervaren of je ergens druk- en of knelpunten voelt.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Nolan N100-5

Ongelezen bericht door Wullum »

Ulympos schreef: 19 mar 2019, 13:06 knipperdeknip
Wie weet koop ik t.z.t. toch de N-Com headset.
Pas wel op, de compatibiliteit met de Nolan N-Com sets met andere merken zoals Sena is niet geweldig. Je komt dan snel uit bij het Universal Intercom protocol, dan moet je elkaar telkens "opbellen", groepsgesprekken gaan dan volgens mij ook niet. Om die reden heb ik de N-Com uit mijn vriendin's N104 vervangen door een Sena SC10R... Ook in mijn Schuberth C3 heb ik een Sena SC10U ingebouwd ipv de Schuberth/Cardo SRCS die ik er eerst in had zitten. We werden knetter van dat telkens elkaar "opbellen".

En ook voor mijn vriendin overwegen we een Nolan N100-5, ik was nog aan het puzzelen hoe ik die Sena 10R knoppenunit op de helmschaal monteer (op de gewenste plek gaat niet door N-Com voorbereiding in de plastic rand...)
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Ulympos
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:11
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Yamaha TDM900A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heiloo (NH)

Re: Nolan N100-5

Ongelezen bericht door Ulympos »

Wullum schreef: 22 mar 2019, 13:20
Ulympos schreef: 19 mar 2019, 13:06 knipperdeknip...Wie weet koop ik t.z.t. toch de N-Com headset.
Pas wel op, de compatibiliteit met de Nolan N-Com sets met andere merken zoals Sena is niet geweldig. Je komt dan snel uit bij het Universal Intercom protocol, dan moet je elkaar telkens "opbellen", groepsgesprekken gaan dan volgens mij ook niet. Om die reden heb ik de N-Com uit mijn vriendin's N104 vervangen door een Sena SC10R... Ook in mijn Schuberth C3 heb ik een Sena SC10U ingebouwd ipv de Schuberth/Cardo SRCS die ik er eerst in had zitten. We werden knetter van dat telkens elkaar "opbellen". knip...
Wullum, die compatibiliteit van headsets tussen verschillende headsetmerken en apparaten (telefoon en GPS) vind ik een ramp.
Ten eerste over verschillende merken headsets. Ik heb mijn Sena SMH10 altijd voorzien van de nieuwste firmware. Zo zou het vlgs. Sena dan ook mogelijk zijn om te communiceren tussen Sena en andere merken headsets. Nou, vergeet dat maar. Inderdaad geen communicatie tussen mijn headset en van een motormaatje met Cardo SRCS in zijn Schuberth helm.
Ten tweede, ook de afhandeling van communicatie tussen headset, GPS en smartphone is verre van stabiel. Af en toe "gooi" ik de pairing tussen toestellen weg en maak ik een verse pairing aan. Nu weer enige tijd stabiel.
Met de TTR550 kun je (in theorie) ook de communicatie tussen de drie apparaten laten afhandelen door dit GPS-toestel, maar dat werkte bij mij niet. Ook bij de Garmin Zumo toestellen zou dat kunnen.
Ik laat dat nu over aan de Sena SMH10. Wel hou ik een volgorde aan in opstarten en aanzetten blauwtand (BT). Eerst BT aanzetten op de smartphone, dan de GPS incl. BT inschakelen en tot slot de Sena headset. Tot nu werkt dat bij mij het best.
Maar we gaan off-topic.... Beter voorzetten in "draadje" headsets?
En om terug te keren, ik kijk nog naar het N-Com systeem van Nolan. Dan maar geen gesprekken met mede-motorrijders, maar wel een netjes aan- en ingebouwde headset voor de Nolan N100-5.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nolan N100-5

Ongelezen bericht door EileRT »

Ulympos schreef: 24 mar 2019, 17:34Maar we gaan off-topic.... Beter voortzetten in "draadje" headsets?
+ 1

Graag weer on-topic over de vraag van topicstarter:
Robbedoes23 schreef: 07 mar 2019, 10:10 Heeft op het forum al iemand ervaring met de Nolan N100-5?
Bedankt. _004

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”