Ervaring met Nolan N44 gezocht

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Robbedoes23
2023
2023
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 apr 2012, 19:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: Zumo XT Nolan N100-5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Ervaring met Nolan N44 gezocht

Ongelezen bericht door Robbedoes23 »

Ben op zoek naar een nieuwe helm en mijn oog laten vallen op de nieuwe Nolan N44. Heeft iemand inmiddels ervaring met deze helm en het bijbehorende N- com systeem?
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Ervaring met Nolan N44 gezocht

Ongelezen bericht door BertL »

Welkom !
GrTz
BertL
RhanRT

Re: Ervaring met Nolan N44 gezocht

Ongelezen bericht door RhanRT »

Ook van mij, welkom op ons forum!
Maar het zou wel leuk zijn als jij je eerst even introduceert op ons forum, is geen moeite toch?
met vriendelijke groet,
RhanRT
Gebruikersavatar
maarten1970
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:43
Type: R1200RT
Bijz: Darkgraphit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ervaring met Nolan N44 gezocht

Ongelezen bericht door maarten1970 »

Dag Robbedoes,
Ik heb mijn oog ook op de N44 laten vallen en heb op de motorbeurs eens goed rond gekeken.
Wat mij opviel is dat het N-com systeem bij de nieuwe modellen van Nolan alleen nog in de BT (bluetooth) versie verkrijgbaar is.
Een simpel setje van ca. 50 euro met alleen speakertjes en een microfoon en een jack-aansluiting is er niet meer bij.
Dat betekent dat als je voor een Nolan-systeem gaat, je wel meteen minstens 200 euro kunt aftikken.
Voor de N43(air)-modellen is wel nog een basissetje te koop.

Pasvorm is voor mij goed (heb nu ook een Nolan, blijkbaar past Nolan goed bij mijn hoofd en andersom), vizier klikt stevig in 3 standen (dicht, half open en helemaal omhoog).
De sunvisor heeft een quickrelease-knop. Loopt soepel en blijft goed omhoog zitten als hij is opgeklapt.

Belangrijke plus vind ik het grote vizier: zelfs met gesloten helm heb je heel veel zicht en het gevoel dat je een jethelm op hebt.
Er zit ook een ventilatieklepje in het vizier. Of het vizier snel beslaat weet ik niet, maar hij is wel pin-lock voorbereid (niet standaard meegeleverd). Vraag me overigens wel af of het mooi staat en goed werkt, een pin-lock in zo'n groot vizier; de onderste helft blijft toch enkel-laags ...

Ik heb er nog niet mee gereden, dus qua geluid kan ik er niets over zeggen.

Hoor graag van anderen hun ervaringen!

Groet, Maarten
“Anyone who isn't confused really doesn't understand the situation.” – Edward R. Murrow
Gebruikersavatar
Robbedoes23
2023
2023
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 apr 2012, 19:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: Zumo XT Nolan N100-5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Re: Ervaring met Nolan N44 gezocht

Ongelezen bericht door Robbedoes23 »

Heb de N44 inmiddels aangeschaft, in rood metallic net als mijn motor, met de B1 set er in en moet zeggen dat hij fantastisch zit. Geluid is ook geweldig van de BT set. Wat inderdaad opvalt is het enorme zicht wat je naar opzij hebt, ik zie de rand van de helm niet, zelfs al doe ik mijn best er voor. Ben zeer benieuwd hoe hij in de praktijk bevalt. Aanstaande donderdag ga ik naar Kenny voor een grote beurt van mijn RT-tje, dus dan kan in het gaan testen.

Gr. Rob
Gebruikersavatar
maarten1970
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:43
Type: R1200RT
Bijz: Darkgraphit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ervaring met Nolan N44 gezocht

Ongelezen bericht door maarten1970 »

Ha Rob,
ik vermoedde al dat de lakkleur van je motor een rol speelde in de keuze voor de N44 ;)
Ben benieuwd naar je ervaringen qua geluid en gevoel van rijwind.
Mocht je naar het treffen2013 komen, dan spot ik je hopelijk en spreek ik je wel even aan om een praatje te maken en je nieuwe helm te bewonderen.

Groeten, Maarten
“Anyone who isn't confused really doesn't understand the situation.” – Edward R. Murrow
Gebruikersavatar
maarten1970
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:43
Type: R1200RT
Bijz: Darkgraphit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ervaring met Nolan N44 gezocht

Ongelezen bericht door maarten1970 »

Inmiddels ook een N44 (Storm Mat zwart/rood) aangeschaft inclusief N-com BT4 headset. Gekocht via internet bij motortrendshop http://www.motortrendshop.nl/helmen-nol ... -1957.html . Snel geleverd met tot mijn verrassing de bluetoothset al keurig netjes ingebouwd. Bij het terug inpakken hadden ze vergeten om de enduro-klep erbij te doen, maar die werd direct nagestuurd toen ik ze daarover berichtte. Prima zaak qua prijs en service!
De helm zit comfortabel, het zicht is zoals al gezegd bijzonder goed: met zo'n groot vizier heb je echt beduidend meer blikveld dan met bijvoorbeeld mijn vorige (systeem)helm Nolan N102. Wat wel even wennen was is dat er in het vizier een zwart ventilatiestuk "zweeft", want je vergeet bijna dat je door een vizier kijkt.
Je zet de helm net zo makkelijk op als een open systeemhelm als je het kinstuk eraf geklikt hebt, ook met een bril op. Het kinstuk terug op zijn plek steken en vastklikken is even wennen, maar als je dat een paar keer gedaan hebt is dat een fluitje van een cent. Wel even met een hand achter je helm tegendruk geven: het is een stevige klik, maar dat voelt wel zo veilig.
De helm is licht en koel, en redelijk stil. Ik ben net iets te lang (1.88 m) om met de standaardruit op mijn R1100RT helemaal uit de wind te zitten waardoor ik wel wat last heb van turbulentie. Volgende item op mijn lijstje is dan ook een V-stream ruit. Het ventilatiesysteem met in- én uitlaat zorgt echt voor een koel blijvend hoofd ook als de buitentemperatuur boven de 20°C uitstijgt. En met zulke temperaturen zet je je vizier natuurlijk lekker open, eventueel met het zonnevizier omlaag.Het ingebouwde zonnevizier is trouwens makkelijk te bedienen onder het rijden en met de quick releaseknop schiet hij snel en volledig terug in de helm. bij regen moet je het vizier wel helemaal naar beneden klikken en niet in de eerste, iets geopende stand laten staan: dan gaat er water naar binnen druppelen. Ik heb geen pinlock ingebouwd, maar nog geen last gehad van condens op het vizier. Maar ook nog niet uren in de stromende regen of onder de 5 °C. Dat is dus nog even afwachten. De helm is er in ieder geval wel voor voorbereid.

De headset geeft goed geluid en is ook bij 130 km/u nog goed te horen (met oordoppen in). Wat ik erg fijn vind is dat er in het systeem ook FM radio is ingebouwd. Voortaan onder het rijden op de hoogte van nieuws en verkeer. De bedieningsknoppen op de zijkant van de helm zijn goed te vinden en te bedienen. Ik heb ze nog niet getest met mijn winterhandschoenen, maar de knoppen steken goed uit waardoor je ze goed kunt voelen. De instelling die je ermee doet wordt akoestisch bevestigd door verschillende piepjes, waardoor je weet of je een knop lang genoeg ingedrukt hebt gehouden voor de gewenste functie. De communicatieset is verder te configureren via de computer door het via USB kabel (meegeleverd) aan je computer te koppelen en het programma via de site van Nolan te downloaden en installeren. Dit programma werkt alleen op Windows-machines. Dus Apple-gebruikers (zoals ik) zullen windows via Bootcamp of Virtual Box of Parallels op hun mac moeten gebruiken, of even een windows-computer van iemand moeten lenen. Niet zo'n heel groot probleem vind ik, aangezien je dit waarschijnlijk maar een enkele keer zal doen.

Need I say more? Al met al heel blij met deze helm in het middensegment!
“Anyone who isn't confused really doesn't understand the situation.” – Edward R. Murrow
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”