Helmtesten door de Engelse overheid

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Henk

Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door Henk »

De Engelse overheid vindt goede helmen belangrijk en laat het Department of Transport regelmatig helmtesten doen.

Sinds 2007 zijn er ruim 300 soorten helmen getest. De helmen die getest worden moeten in ieder geval in de UK verkocht worden, maar de overlap met de helmen die in Nederland verkocht worden is vrij groot.
Je zult zien dat alle helmen in ieder geval voldoen aan de minimum wettelijke eisen, ook in de UK geldt de ECE-R 22.05 norm net als in Nederland, maar dat er toch verschillen zijn in veiligheid hoe de helmen zich gedragen bij botsproeven.

Ze leggen ook netjes uit hoe de tests gedaan worden en waar op gelet wordt. Vervolgens krijgt de helm een beoordeling van 1 tot maximaal 5 sterren, waarbij 5 sterren de beste score is en de veiligste.
Naast het testen leggen ze ook uit waar je op moet letten als je een helm koopt. Want de maat en de pasvorm wordt niet getest, dat is voor ieder hoofd weer anders, de een heeft een rond hoofd, de ander een blokhoofd, een volgende weer een andere vorm.
Voor mij bijvoorbeeld is veiligheid het belangrijkste wat de helm mij kan bieden (open deur natuurlijk), dan direct hierna comfort: de helm moet lekker zitten en vervolgens helmlawaai.

Voor degenen die de site nog niet kennen: motorhelmtesten zie: http://sharp.direct.gov.uk en doe er je voordeel mee.

groet, Henk
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door HansD »

Bedankt voor de link.
Opvallend: "slechts" 3 sterren voor de Schuberth C3!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En 4 sterren voor mijn goedkope Airoh helm dus daar ben ik blij mee.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door Nico4sen »

5 sterren voor mijn Caberg Konda Big RT Smile
Erteetje

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door Erteetje »

Schuberth C3 een magere 3 sterren
Shoei Neotec 4 sterren
Nolan N104 4 sterren.

Mijn vooroordeel dat Schuberth een slechte prijs kwaliteit verhouding heeft is hiermee weer bevestigd. Blijkbaar vindt Schuberth het belangrijker een helm te maken die stil is, duur is, maar verder te wensen over laat.

Verrassend dat sommige goedkope helmen zo goed uit de test komen.
Bedankt voor deze interessante link!!

Luc
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door japachap »

Erteetje schreef:Schuberth C3 een magere 3 sterren
Shoei Neotec 4 sterren
Nolan N104 4 sterren.

Mijn vooroordeel dat Schuberth een slechte prijs kwaliteit verhouding heeft is hiermee weer bevestigd. Blijkbaar vindt Schuberth het belangrijker een helm te maken die stil is, duur is, maar verder te wensen over laat.

Verrassend dat sommige goedkope helmen zo goed uit de test komen.
Bedankt voor deze interessante link!!

Luc
Sommige goedkope helmen zijn van plastic waarvan een deels van de impact energie wordt verloren door de hervorming van de helmschaal. Plus ze hebben vaak een dikker schuimlaag waarvan meer energie wordt verdeeld over de hooft.
Waar goedkope helmen vaak ontbreken is de pasvorm, gewicht, gebruiksvriendelijkheid, ventilatie, lawaii, afsluiting van de visier en levensduur van de lining.

Ik heb geen klachten over mijn C3, 3-sterren of niet.

Het is een beetje zoals de NCAP tests- 5 sterren is geweldig, maar kom je uit met een auto vol met padding en geen gebruikbaar ruimte over voor praktisch gebruik...

Vergeet niet- ALLE helmen voldoen aan de minimaal eisen waarvan wij al (ahem, decennia) lang hebben meegereden. Duidelijk zin sommige beter dan anderen- maar geven het keuze tussen een slecht-passende 5-ster helm en een goede-passende en stil 3-ster helm- ik neem de C3...

Jouw geld, jouw keuze.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ze hadden beter ook de keuringstations er in opgenomen (het land staat op het label in je helm). Denk dat Schuberth en BMW (ook schuberth dus) ze laten testen in luxemburg. Enkel de minimum eisen dus.

Verder speelt nog een rol of er verschillende schalen gebruikt worden per 2 groottes of er gespeeld wordt met de dikte van het schuim binnen in. Nolan bv heeft per 2 groottes een andere spuitmoule en die dingen kosten geld.
Raar wind ik dat NZI zo laag scoort. Moest je weten hoeveel helmen van bekende merken daar gemaakt worden... Is trouwens de grootste fabrikant van helmen.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door Bert M »

Wat mij een beetje bevreemd is dat de testresultaten voor de BMW System 6 en Schuberth C3 afwijken (resp 4* en 3*), terwijl deze helmen qua bouwwijze nauwelijks van elkaar verschillen :?:

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Helmtesten door de Engelse overheid

Ongelezen bericht door japachap »

Bert M schreef:Wat mij een beetje bevreemd is dat de testresultaten voor de BMW System 6 en Schuberth C3 afwijken (resp 4* en 3*), terwijl deze helmen qua bouwwijze nauwelijks van elkaar verschillen :?:

[groet]

Bert M
Ik noem dat geen 'representative batch testing'....
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”