Opgelost: Beslaan pinlock?

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Opgelost: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik heb sinds een paar weken de HJC R-PHA Max systeemhelm, die als winnaar uit de bus komt bij het Duitse Motorrad.
De helm zit perfect, is heerlijk stil en is met zijn 1450 gram aanzienlijk lichter dan mijn vorige HJC.
So far, so good!
Maar de helm sluit rondom zo goed af, dat bij langzaam file rijden, het pinlock vizier aan de binnenkant van de helm bewasemd! Dus niet tussen pinlock en vizier in, maar echt aan de binnenzijde van de helm. En dan met name aan de zijkanten van het vizier! Tuurlijk kan ik het oplossen door het vizier een miniem streepje open te zetten. Maar dat resulteert direct in een toename van geluid! Eenmaal op de snelweg verdwijnt het vocht vrij snel, overigens.
Heeft iemand dezelfde ervaringen? Wat kan ik ertegen doen? Beetje rainex aan de binnenzijde van pinlock vizier aanbrengen?

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
doov650

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door doov650 »

Gewoon op een kiertje open zetten. Of je adem inhouden, maar dat lukt alleen een parelvisser lang genoeg.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Baird »

Binnenzijde van de pinlock moet je niets aan doen, (heb me laten vertellen dat) hier een laagje zit dat vocht absorbeert, is dat verzadigt dan beslaat het alsnog. Het is net als een woning: altijd ventileren! Als bij lage snelheid in de file de boel beslaat: krijg jij dan nog wel zuurstof genoeg? _001 Moet toch heel benauwd worden? Gewoon het raampje open zetten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1

Een pinlock mag je voorzichtig schoonmaken (zal mij onthouden van instructies om wederom Libelle-reacties te voorkomen) maar nooit behandelen.

Ik zou ook eens kijken of je betreffende helm ook de zogenoemde "zomergaten" in de binnen-voering heeft zitten (meestal bovenin, afgedekt door flapjes) of deze in de open-stand zorgen voor wat meer luchtdoorstroming.

Sommige helmen hebben ook een, via klittenband, een windstopper in het vizier zitten, nabij de neus/kin.
Die is soms losneembaar en kan eruit gehaald worden, zie handleiding van je helm.
doov650

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door doov650 »

Daar komt nog bij dat je geen Rainex of soortgelijk spul volgens de instructies op een pinlock mag smeren.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door scan »

Als het aan de binnenkant van de Pinlock beslaat is er meestal sprake dat er ergens niet voldoende contact is tussen visier en pinlock.
Je kunt dit controleren door met de hoek een strookje briefpapier langs de silicone rand te gaan. Daar waar het contact ontbreekt schuif nl. het stukje papier er makkelijk doorheen.
De bevestiging van de pinlock zijn niet centrische nokjes, door deze te verdraaien kun je het bijstellen.
Even gepriegel maar wel de oplossing.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Dank voor jullie reacties. Ik zal geen Rainex of zo gebruiken! De siliconenrand lijkt overal goed aan te sluiten en, inderdaad, om lucht te krijgen heb ik de neusflap er al uit gehaald. Dat voelt een stuk minder opgesloten. Overigens heb ik nergens zomer-of winterflapjes of zo aan de binnenzijde kunnen ontdekken. Ook in de handleiding wordt daar niet over gesproken.
Maar, Rob, mocht je iets bijzonders ontdekken, dan hoor ik dat graag van je. Wees niet bang voor Libelle-reacties! Die krijg je van mij niet!
En inderdaad heb ik de tip van Baird ook al toegepast....gewoon het ruitje op een kier en doorluchten. _004

By the way: kan het zijn dat de pinlock al wat verouderd/uitgedroogd is, waardoor er juist waterdamp op aanslaat? In dat geval is een nieuwe pinlock de remedie!
Want vanmiddag in de regen rijdend, kon ik alleen de boel wasemvrij houden door het vizier op een kier te zetten.

Ik hoor jullie reacties graag!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door HansD »

Naar mijn ervaring wordt de binnenkant van het scherm en de pinlock ook gewoon vies en moet regelmatig gereinigd worden, net als de buitenkant. Ik doe dat gewoon met schoonmaakzeep of Glassex uit het huishouden. Goed naspoelen/vegen met een natte doek en daarna droge tissues, en klaar is Kees. Ik smeer er verder niks op.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Hans, dank voor je reactie! Echter, gelet op het feit dat de helm nog maar 2 weken oud is, zal het met de viezigheid nog wel meevallen. Ik heb mijn probleem ook al met de dealer besproken. Ook hij meldde als mogelijkheid het eenzijdig uitdrogen van het pinlockvizier, waardoor het beslaan aan die ene kant verklaard is. Ik wacht nog even op zijn aanbod omdat hij dit ook met de importeur gaat overleggen.
Ben benieuwd!

Have a nice BMWday!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Tuinbank

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Pinlock vizier kan beslaan als er geen luchtstroom is. Bij file rijden me lage snelheid kan dat het geval zijn.
Dan blijft alleen de mogelijkheid over om vizier iets open te zetten.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Klinkt inderdaad zeer logisch, Tuinbank!
Zou best eens heel erg waar kunnen zijn! :O
Maar waarom dan alleen aan de rechterzijde? En niet aan de linkerkant?

Verklaring?
Ik hoor het graag.

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vandaar dat ik vroeg of de helm een zogenoemde wintersluiting heeft (in de binnenvoering);
Hierbij worden de gaten aan de bovenkant aan de binnenzijde van de helm (al dan niet gedeeltelijk) afgedekt in de winter, om koude lucht op den hersenpan te voorkomen.
(als de helm aan de bovenkant aan de buitenzijde ook een ventilatieopening heeft zitten die, al dan niet instelbaar, voor een verfrissend briesje zorgt).

Dat het niet beslaat aan de ene kant kan misschien komen omdat aan die kant de sluiting van je kinband zit die voor net wat "turbulentie" zorgt dat daar de lucht wel bij kan komen? _001

Ik zou in ieder geval Scan's tip van briefpapier ook ff proberen.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Rob, met een papiertje afdichting gecheckt. Alles rondom aansluitend. Daar zit het probleem dus niet. Morgen bij dealer langs. Gaan we verder kijken. Even proef op de som met stoomapparaatje. Kijken wat er gebeurt.
Persoonlijk heb ik echter het vermoeden dat de prima afdichting rondom de nek de belangrijkste oorzaak is dat er nauwelijks sprake is van een luchtstroom in combinatie met het Z-Technik scherm waar je heerlijk achter beschermd zit.
De ventilatiesleuf bij de kin, die ook de luchtstroom langs het vizier moet bewerkstelligen, zal daardoor minder effectief zijn met sneller beslaan tot gevolg....denk ik....
En die insluiting kan inderdaad het verschil tussen rechts en links maken. Dank voor die tip. Overigens ik heb geen specifieke zomer/winterstrips in de helm.

Have a nice BMWday!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een andere tip die ik dan ook nog heb is de kraag van je jas cq als je een motorkolletje draagt. _001

Je VStream zal inderdaad voor minder luchtstroming zorgen, die doet de job dus net ff "te goed" in dit geval, wellicht.
In combinatie met afdichting rondom de nek, vaak bedoelt tegen het lawaai (van de turbulentie).

Als je dan eventueel ook een (flink _001) opstaande kraag of kolletje draagt die ook nog eens de eventuele luchtstroming onder je kin door naar je helm tegen gaat, kan ik mij daar iets bij voorstellen.

Als ik flink ga lopen hijgen en bij (vrijwel) geen luchtstroming beslaat mijn pinlock ook. Iets. Maar is heel snel weer weg. (minder dan een seconden).
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Rob, ik denk zomaar dat je de spijker op de kop hebt geslagen! _004 inderdaad draag ik een hooggesloten col, die ook nog eens onder de kin en kinband doorloopt! Lekker warm, maar het sluit wel af! Ik moet straks nog op route en ik zal de col eens achterwege laten en alleen een dunne buff dragen. Kijken wat er gebeurt.

Dank voor je tip!!! _004

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Baird »

WernerB schreef:Klinkt inderdaad zeer logisch, Tuinbank!
Zou best eens heel erg waar kunnen zijn! :O
Maar waarom dan alleen aan de rechterzijde? En niet aan de linkerkant?

Verklaring?
Ik hoor het graag.

WernerB
Moet je mijn neus nemen: rechter neusgat zit altijd dicht en het linker blaast ongeveer naar linksboven ...................... _003
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Bert, dan hoop ik voor jou dat het alleen je neus betreft en niet andere lichaamsdelen...... :O

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

WernerB schreef:Rob, ik denk zomaar dat je de spijker op de kop hebt geslagen! _004 inderdaad draag ik een hooggesloten col, die ook nog eens onder de kin en kinband doorloopt! Lekker warm, maar het sluit wel af! Ik moet straks nog op route en ik zal de col eens achterwege laten en alleen een dunne buff dragen. Kijken wat er gebeurt.

Dank voor je tip!!! _004
Graag gedaan, uiteraard!

Iets meer luchtstroming is belangrijk om dat beslaan tegen te gaan, verwacht ik zelf.
Ben benieuwd of het voor jou probleem helpt. _001
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door WernerB »

Vandaag bij leverancier van mijn HJC terug geweest. Condenstestje op het losse pinlockvizier gedaan en wat bleek.....de ene helft van het pinlockvizier werd direct vochtig, terwijl de andere kant keurig droog bleef. Leverancier( Jos Smit Haarlem) deed er uiteraard niet moeilijk over en wisselde het pinlock vizier om voor een nieuw exemplaar. Terwijl hij de boel keurig schoonmaakte, nieuwe pinlock erin plaatste en nog even een testje uitvoerde, kon ik genieten van een prima kopje koffie! Goede service, die Jos Smit.
Teruggereden naar Tholen en geen probleem meer gehad, ondanks de col die ik toch maar weer omhoog had gedaan.

Volgens Jos Smit heeft ook een pinlock vizier een soort coating. Hij bemerkte zelf al dat de linker binnenhelft van het pinlockvizier anders aanvoelde dan de rechter binnenhelft.

Dus....probleem opgelost!
Dank voor de prima reacties en tips!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: Beslaan pinlock?

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Goed om te lezen. Heb donderdag dezelfde helm in geel gekocht. Heb gelijk thuis van alles geprobeerd om hem te laten beslaan. Dat lukte niet, alleen het zonnevier beslaat.
Maar prettig om te weten dat als er wel iets is de service prima is.
_oo_
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”