Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door Baird »

Wil je weten hoe hoe veilig jouw huidige of toekomstige helm is?

SHARP, the Safety Helmet Assessment and Rating Programme

Met dank aan Beemer-Tycoon.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door Wullum »

Hm. C3 komt er maar bekaaid af...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
peterBig
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 sep 2009, 22:33
Type: R1200RT

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door peterBig »

Baird schreef:Wil je weten hoe hoe veilig jouw huidige of toekomstige helm is?

Met dank aan Beemer-Tycoon.
Vraag me wel af waarom de BMW 6 EVO en de Schuberth er maar met 3 sterretjes vanaf komen???

ik zie deze helmen in de praktijk het meest, en ze zijn niet direct de goedkoopste.

zijn wij dan allemaal dom -naughty-

gr,

Peter
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jun 2013, 03:55
Type: R1150RT
Bijz: 2002 - 64dkm - Zumo660 - LED DRL - VStream Tall
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Hengelo

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door Hamster »

peterBig schreef:
Baird schreef:Wil je weten hoe hoe veilig jouw huidige of toekomstige helm is?

Met dank aan Beemer-Tycoon.
Vraag me wel af waarom de BMW 6 EVO en de Schuberth er maar met 3 sterretjes vanaf komen???

ik zie deze helmen in de praktijk het meest, en ze zijn niet direct de goedkoopste.

zijn wij dan allemaal dom -naughty-

gr,

Peter
Wat niet getest wordt: het gemak van een systeemhelm (er zijn maar weinig systeemhelmen met 5 sterren), comfort (persoonlijk) en dB in de helm. Dat allemaal mee genomen ben ik toch blij met mijn C3.
BMW R1150RT (2002) - Schuberth C3 - Zumo 660 - Scala Rider Q2 PRO - 60dkm - LED DRL - VStream Tall - Maxi Sound Twin - PC680
J vd B te V

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Hmmm, ene Henk heeft in juni 2013 deze site al bekend gemaakt.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door Bert M »

Zie het maar het zelfde als de internationale test van de vierwieligen: de NACAP. Ook al heeft een auto 5 sterren als testresultaat, je kunt jezelf er gewoon mee te barsten rijden.

Testresultaten geven geen garantie op de afloop van een ongeval. Als je mazzel hebt kom je er met een helm met één ster goed vanaf en als je pech hebt breek je me een helm met 5 sterren je nek. Ik vind dat soort tests erg relatief...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Hansie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2012, 22:05
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door Hansie »

De Sharp-helmtest bestaat al een tijdje.
Prima toch dat helmen op een groot aantal punten worden getest en onderling vergeleken. Volgens de site worden bij elke nieuwe test, zeven exemplaren van een bepaald helmtype getest, elk op 32 verschillende punten, onder verschillende (gesimuleerde) snelheden.
Inmiddels heeft men 328 helmen kunnen testen. Aan de eindresultaten worden sterren verbonden, van 1 tot 5.

Ieder die deze test of de eindbeoordeling bekijkt, kan doen wat hij wil met de testresultaten. Het is een onderlinge vergelijking, voornamelijk op benoemde veiligheidspunten. Maar het blijft wel een onderlinge vergelijking, waarvan het lijkt dat die redelijk serieus is uitgevoerd.
Natuurlijk is comfort, draaggemak en persoonlijke voorkeur zeker een bepalende factor bij de aanschaf van een nieuwe helm. Mooi toch dat je daarnaast ook van de resultaten van deze test gebruik kunt maken en ieder voor zichzelf daar een consequentie aan kan verbinden.

Een helm beoordelen met "hij is best wel duur" of "je ziet hem best wel veel", vind ik wat kort door de bocht. De aanmerking dat zo'n test "maar relatief is", trouwens ook.

Zelf vond ik het wel opvallend dat veel van de duurdere helmen, niet allemaal met een hoge score (5 ster) uit de test komen. Misschien is de test niet goed gedaan of misschien zit er wel een heel goed marketing apparaat ("duur is goed") achter bepaalde fabrikanten.
Ieder kan hier wat van vinden.
Zelf heb ik, mede op basis van de testresultaten, een prima 5-ster systeemhelm gevonden die (bij mij!) ook lekker zit en waar ik tevreden over ben.

Ik wens iedereen heel veel motorplezier toe, met een veilige (?!) en comfortabel zittende helm.

Hansie
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door japachap »

Systeem helmen kommen vaak slechter uit in de Sharp test doordat ze minder padding hebben rond de wangen om plaats te maken voor de draiibaar kinstukmechanism. Maar dat is niet zo erg- omdat de kans van een direct botsing precies op deze minder goed beschermed locaties is vrij klein. Meestal komt de klap op de bovenkant van de helm, boven de scharnierpunt van het vizier. veel bescherming
Volgen mij gaat de Sharp test ook over multiple-botsings. Hierbiy kommen polycarbonate helmen better uit omdat de energie is weggewerkt door de verforming van de plasitc- de na de botsing terug springt. Glasvezel en koolvezel-versterkt helmen gaan vaak 'splitsen' of splinteren- maar dan met een flinker klap. Als het een keer gesplintered is op een plek is het nooit meer zo sterk- maar het heeft de schuim liner beter beschermed in de eerste instantie dan de polycarbonate helm waarvan meer van de shuim wordt ook verformed tijdens het eerste klap.

Als je onthoud goed dat de helmen zijn meestal getest met een botsing snelheid van -wat?- 20km/u, ofzo- dan besef je dat geen helm geeft veel bescheming. Denk aan dat als je valt flauw op het grond - je hooft gaat 2 metres na beneden onder de invloed van de zwaartekracht. Als hij tegen de vloer komt is hij al aan bijna dezelfde snelheid als de waarop de helm getest is.

Uiteindelijk is een helm meest bestemd om schuur en snijwonden te voorkomen en letsel door schuin botsingen te verminderen.

Net zoals de NCAP (de uiteinelijk helemaal nutteloos is als alle autos een 5-ster krijgen dan is dat net zo veilig als iedereen een beetje langzaamer en oplettende rijd met en 3-ster auto..) een helm moet aan minimaal eisen voldoen, maar ik neem nooit de verschillende tests aan als 'gospel'.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Veiligheid van Helmen, testen en sterren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat de tests wel degelijk iets aangeven. Als ik kijk naar de NCAP test en alleen al kijk naar de auto's die ik zelf heb gehad snap ik heel goed waarom de laatste 4 heel goed scoorde in de test. Ze waren ook echt veel veiliger. Een aantal punten waar ik zelf al over twijfelde bij mijn eerste auto's zijn aangepakt in de latere. En het verschil kan ik duidelijk zien.
Ik denk dat een aantal dure helmen ook gewoon helemaal niet beter kunnen zijn dan degene die de helft kosten maar er zitten tussen die dure helmen ongetwijfeld ook zeer goede helmen. Voor veel mensen is duur gewoon goed en daar profiteren andere weer goed van. Dat noemen ze toch handel.
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”