Beantwoord: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Beantwoord: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door basplehn »

Beste RT-Forum vrienden,

In mijn vorige topic werd ik door het bericht van Lemoi getriggerd door "Het is in (D) met het kinstuk van de systeemhelm omhoog verboden te rijden"!
Nu heeft mijn Schubert C3 vanaf fabriek een ECE keuring, geldt deze keuring ook voor het kinstuk omhoog?
De meeste Jethelmen bijvoorbeeld zijn ook ECE goedgekeurd, en als er m.i. vanaf fabriek een ECE goedkeuring in je helm is gestikt, lijkt het mij onwaarschijnlijk een boete te krijgen in welk land van de EU unie dan ook.

Kan niet echt een duidelijk antwoord via het web vinden.

Ik hoor graag jullie adviezen in deze.

[groet]
Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Een ECE keuring wordt gegeven voor het gebruik waarvoor deze geschikt is en bevat o.a. een valproef. Bij een systeem helm wordt deze dus met gesloten kin stuk gedaan. Die keuring geldt dus niet voor het kin stuk omhoog. Maar niemand zegt/verplicht je deze te sluiten. Hoe vaak zie je de bereden politie zelf niet met open helm rijden? Gelijk waar in gelijk welk land? Ook in D? Je daarvoor een boete geven? Zullen ze met serieuze wetteksten moeten aankomen bij me waar er duidelijk in staat dat het rijden met een systeem helm enkel met gesloten kin stuk niet mag.
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door basplehn »

Bedankt voor uw toelichting _004
Ik dacht al zoiets, rij inmiddels met de C3 5 jaar rond en ben nog nooit staande gehouden in deze.

Wat mij wel het laatste jaar opviel, is dat de politie en met name in onze buurlanden streng aan het controleren waren op decibelen en aftermarket verlichtingen en met name Xenon.

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
beckysmile

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door beckysmile »

Bas,

als je in Duitsland een systeemhelm koopt, en je vraagt ernaar, zullen ze er inderdaad op wijzen, dat rijden met open helm niet is toegestaan, behoudens een of twee helmen die voldoen aan de ECE-norm, terwijl ze opengeklapt zijn. De Schuberth C3 hoort hier overigens niet bij.
Ik heb inderdaad nog nooit meegemaakt dat ervoor bekeurd wordt, of zelfs dat je er op aangesproken wordt. Daarbij zie ik de politie, die ook Schuberth helmen gebruikt, ook regelmatig met open helm rijden, waarschijnlijk onder het mom "functioneel".
Uiteindelijk bepaal je zelf wanneer en bij welke snelheid je je helm dicht maakt.
Ik vraag me ook serieus af, hoeveel onveiliger je opengeklapte helm is t.o.v. het dopje ofwel jethelm. Uit onderzoek blijkt, dat alleen in heel specifieke gevallen de integraalhelm veiliger is dan de jethelm, dat zal voor de systeemhelm niet anders zijn, tenzij gewicht de doorslag moet gaan geven, daar verliest de systeemhelm al gauw.

Belangrijk blijft natuurlijk, dat je gewoon moet zien te voorkomen dat je tester wordt van je eigen valhelm.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door basplehn »

beckysmile schreef:Bas,

als je in Duitsland een systeemhelm koopt, en je vraagt ernaar, zullen ze er inderdaad op wijzen, dat rijden met open helm niet is toegestaan, behoudens een of twee helmen die voldoen aan de ECE-norm, terwijl ze opengeklapt zijn. De Schuberth C3 hoort hier overigens niet bij.
Ik heb inderdaad nog nooit meegemaakt dat ervoor bekeurd wordt, of zelfs dat je er op aangesproken wordt. Daarbij zie ik de politie, die ook Schuberth helmen gebruikt, ook regelmatig met open helm rijden, waarschijnlijk onder het mom "functioneel".
Uiteindelijk bepaal je zelf wanneer en bij welke snelheid je je helm dicht maakt.
Ik vraag me ook serieus af, hoeveel onveiliger je opengeklapte helm is t.o.v. het dopje ofwel jethelm. Uit onderzoek blijkt, dat alleen in heel specifieke gevallen de integraalhelm veiliger is dan de jethelm, dat zal voor de systeemhelm niet anders zijn, tenzij gewicht de doorslag moet gaan geven, daar verliest de systeemhelm al gauw.

Belangrijk blijft natuurlijk, dat je gewoon moet zien te voorkomen dat je tester wordt van je eigen valhelm.

Groet, Aad
Aad bedankt voor de info _004

Zoals je me een beetje kent anticipeer ik zodanig om geen tester van mijn eigen helm te zijn :D
Maar zoals velen het beamen, het zit in een klein hoekje!!!

Heb jij een link naar een site welke helmen in beide toestand die ECE keuring hebben?

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door telekraan »

Let er op dat niet iedere systeemhelm een zogenaamde dubbele homologatie, of P/J keuring heeft. Deze dubbele homologatie betekent dat een helm goedgekeurd is voor gebruik als jethelm en als integraalhelm. Met een helm zonder deze goedkeuring kun je dus niet rijden met het kinstuk opengeklapt!

Let hier dus op Gr Fred
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Lemoi »

Een ieder moet natuurlijk doen waar ie zin in heeft maar mij lijkt het niet verstandig om met open kinstuk te rijden.
Een klant van mij heeft een ernstig ongeluk gehad en schijnbaar geluk dat hij een goede helm had en zijn kin niet ook verbrijseld was. (Hij is een jaar uit de running geweest en loopt met veel metaal rond)
Het probleem is dat het maar 1 keer hoeft te gebeuren. Daarom zal ik mijn dochter nooit naar school rijden zonder motor kleren aan. Het hoeft maar 1 keer te gebeuren en dan zal ik het mezelf nooit kunnen vergeven.

Maar goed, zoals gezegd: doen waar je jezelf goed bij voelt. (ik doe hem altijd dicht. Het hoeft maar 1 keer fout te gaan. Ik rijd dan ook bijna 50.000 KM per jaar)
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Mello »

Ondanks dat ik zelf ook regelmatig met het kinstuk omhoog rijd denk ik er nu toch iets anders over n.a.v. dit topic en de volgende link die ik van de week tegen kwam.
http://www.112groningen.nl/Groningen/ni ... ewond.html
Weet niet met wat voor helm de beste reed, maar zou best kunnen dat het een systeem helm was met open kinstuk.
Is zo te lezen wel redelijk goed afgelopen.

Iemand van het forum trouwens?

[groet] Johan
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Lemoi »

nog wat anders, misschien weet iemand dat. Maar hoe zit het met de verzekering? Je moet toch een duegdelijke helm dragen? En als je helm niet goedgekeurd is voor het met open kinstuk rijden, wat doet de verzekering?
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Bert M »

Lemoi schreef:nog wat anders, misschien weet iemand dat. Maar hoe zit het met de verzekering? Je moet toch een duegdelijke helm dragen? En als je helm niet goedgekeurd is voor het met open kinstuk rijden, wat doet de verzekering?
Ik denk dat je het wel kunt raden? Verzekeringen zijn er om vooral NIET uit te keren, dus als ze maar een dingetje kunnen vinden, zullen ze niet nalaten omdat te gebruiken...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Lemoi »

Bert, dat begrijp ik. Maar zou er wat in de voorwaarden staan? Ik kon het zo niet expleciet vinden
beckysmile

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door beckysmile »

Bas,

ik ben in het verleden een keer bij Cycleshop geweest voor een systeemhelm met goedkeuring met opengeklapt kinstuk. Zij wisten me toen te vertellen dat er op dat moment maar 1 helm was met die goedkeuring. het bijzondere aan die helm was, dat het kinstuk volledig achterover kon klappen, en daardoor uit ging zien als een soort spoiler achterop de helm. Het merk weet ik niet meer, al sla je me dood (hoewel dat ook niet zal helpen).
Ik heb die helm toen opgehad, en er ook even mee gereden, maar die maakte zoveel lawaai (windgeruis en knarsen) dat ik heel snel van de koop heb afgezien.
Meer info uiteraard bij cycleshop.

Groeten, Aad
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door basplehn »

Aad, heb reeds onderzoek gedaan naar naar helmen met dubbele keuringen.
Een van de weinige merken die op dit moment de dubbele keuring bezitten is o.a. Nolan, en dit alleen op de jethelmen met afneembare kinstuk.
Aangezien er veel over gesproken is en blijft zowel veiligheid als functioneel, blijf ik toch nog voorlopig bij mijn C3.

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Lemoi »

misschien nog eens een domme vraag. Waarom rij je met kinstuk open? Als het heel erg warm is kan ik me er nog iets bij voorstellen
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Baird »

Kinstuk open als het warm is of als wat meer zicht om me heen nodig heb, echt kortbij kijken dus.

Plaatje is van een helm na een ongeval, moet er niet aan denken bij deze crash een jethelm of een open systeem gedragen te hebben.
helm after crash

Plaatje met hoofdschade-percentages bij de diverse helmsoorten, dan wil je echt niet ander meer dan een integraal of systeem helm op.
percentage

(zal ze allebei opzoeken en op de juiste manier hier neerzetten, nu maar even zo)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door Lemoi »

Baird schreef:Kinstuk open als het warm is of als wat meer zicht om me heen nodig heb, echt kortbij kijken dus.

Plaatje is van een helm na een ongeval, moet er niet aan denken bij deze crash een jethelm of een open systeem gedragen te hebben.
helm after crash

Plaatje met hoofdschade-percentages bij de diverse helmsoorten, dan wil je echt niet ander meer dan een integraal of systeem helm op.
percentage

(zal ze allebei opzoeken en op de juiste manier hier neerzetten, nu maar even zo)
OK, zit de helm dan niet zo goed dat je niet dichtbij kan zien? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ik daar last van heb. Ik doe hem wel open als ik met de telefoon speel, maar dan sta ik stil. En zelfs als het warm is heb ik hem nog dicht.
Maar bedankt voor de uitleg

En plaatje hoofdschade percentages: dan moet je je kinstuk wel naar beneden hebben natuurlijk :D
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door basplehn »

Lemoi schreef:misschien nog eens een domme vraag. Waarom rij je met kinstuk open? Als het heel erg warm is kan ik me er nog iets bij voorstellen
Domme vragen bestaan niet -naughty-
Maar ik rij idd met warm weer en bij lage snelheden met het kinstuk open.
Ik weet ook wel dat dit het risico verhogend is bij een val, of dit met 50 Km/h is of daar boven of zelfs beneden.

Gr Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Systeemhelmen / Jethelmen en ECE keuring

Ongelezen bericht door basplehn »

Baird schreef:Kinstuk open als het warm is of als wat meer zicht om me heen nodig heb, echt kortbij kijken dus.

Plaatje is van een helm na een ongeval, moet er niet aan denken bij deze crash een jethelm of een open systeem gedragen te hebben.
helm after crash

Plaatje met hoofdschade-percentages bij de diverse helmsoorten, dan wil je echt niet ander meer dan een integraal of systeem helm op.
percentage

(zal ze allebei opzoeken en op de juiste manier hier neerzetten, nu maar even zo)
Sluit mij bij jou aan Baird _004
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”