Op zaterdag 10 november 2018 was Paul van Hooff gast van de Motoport Wormerveer. Paul is bekend geworden door met zijn Moto Guzzi , Guus genaamd, twee echt grote wereldreizen te maken en over elke reis achteraf een boek te schrijven. Het leek me leuk om beide boeken door hem te laten signeren en natuurlijk de lezing met powerpoint bij te wonen. Vooral ook omdat de Moto Guzzi wellicht ook aanwezig zou zijn en ik dat ding dolgraag eens live wilde zien.
IMG_0850 kopie.jpg
Die hoop werd bewaarheid , 'Guus' stond prominent op de draaicirkel waar anders veel bling-bling voor de verkoop op wordt gefotografeerd. Niet uitgeladen van een aanhangertje maar Paul was door de stromende regen gewoon met Guus aan komen rijden. Ook na afloop van de lezing stapte hij er weer op om onder dezelfde weersomstandigheden huiswaarts te keren. Nix geen flauwekul dus, geen overdreven relikiwieërende handelingen, maar zoals het hoort gewoon op de motor gekomen en ook weer gegaan.
Schermafbeelding 2018-11-14 om 19.55.43.png
Uit zijn relaas en boeken bleek dat Paul vooral reiziger is, geen technofiel die zijn voertuig van binnen en van buiten kent en uit een bosje verdroogd pampagras een nieuw luchtfilter kan produceren. Wel is hij noodgedwongen goed geworden in het plakken van achterbanden. Opvallend is dat hij nog nooit echt pech kreeg en slechts één keer met de motor omviel in een aanhoudende sneeuwbui.
Zijn achterliggende technische filosofie snap ik goed, hoe eenvoudiger de motor is, hoe minder er ook aan kapot kan gaan. Geen sensortjes die zelf stuk gaan, waardoor je niet weet of het onderdeel stuk is of de sensor, maar gewoon een tamelijk grof tweecilinder V blok met iets meer dan 41 pk, zoveelste hands gekocht voor 2000 gulden in het jaar 2000 en slechts éénmalig voor het dubbele aanschafbedrag gereviseerd op essentiële onderdelen. Een toerenteller of zelfs maar snelheidsmeter ontbreken, op die plek zitten slechts twee lampjes. Wellicht voor het opladen van de accu en de oliedruk.
Schermafbeelding 2018-11-14 om 19.56.09.png
Ik word daar - met mijn keurig gepoetste BMW ees - toch even stil van.... 41 pk in een echt oude en zware motor die ik niet direct zou kiezen als ik een dergelijke reis zou mogen of moeten maken. Guzzi heeft wat onderhoud betreft haar naam ook niet mee. Het adagio van drie dagen rijden om dan twee dagen te sleutelen kleeft bijna onlosmakelijk aan dit merk. Dat het niet terecht is, blijkt zowel wel uit de lezing als de boeken over beide wereldreizen. Juist omdat de auteur verstoken is van basale technische kennis, is betrouwbaarheid in een sneeuwstorm of een zandwoestijn van levensbelang. Deze motor heeft hem nog nooit laten staan, zelfs na 31 dagen en nachten vorst tot - 32 graden onder een zeiltje , sloeg de motor direct aan. Daar stond Paul zelf overigens ook wel een beetje van te kijken.
De Guzzi is geen hardrijder en dat is maar goed ook. De remmen remmen niet, maar halen slechts de gang uit het gevaarte. De lage snelheden - tussen de 30 en 100 km/uur - zijn wel weer een voorwaarde om de omgeving optimaal te kunnen ervaren. Vandaar ook het ontbreken van een scherm, Paul hecht eraan de wind op zijn torso te voelen en de wereld niet door een ruitje te bekijken.
De motor is na alle ontberingen als een familiestuk voor hem geworden, hij zal er geen afstand van nemen. Hoewel....een bod van boven de 50k , dan weet weet je het maar nooit. Als de plaatselijke benzine slechts 20 eurocent de liter kost, dan kun je daar een aardig endje mee wegsturen.
Schermafbeelding 2018-11-14 om 19.56.40.png
Hoe eenvoudig kan het zijn om de dynamo door de krukas aan te laten drijven met een V snaar vanuit een open verbinding?
De derde wereldreis is nu in voorbereiding en natuurlijk weer op op zijn aangenomen familielid 'Guus'. Naar het derde boek en de daarbij horende toelichting kijk ik alweer uit.
De lezing en de boeken hebben me wel een stukje bescheidenheid bijgebracht over mijn motorreisjes naar Sauerland en de Eifel met een rits gevulde pasjes en een creditcard in de achterzak. Ben toch ook nog even stiekem de markt op geweest om te kijken wat zo'n Guzzi uit de jaren 70 nog kost....
Volgend voorjaar moest ik maar eens een stukje verder gaan met een van mijn dandy motoren ...
Zo'n V 700 zit er even niet in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.