- Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

- Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wie mee heeft gedaan aan het treffen2015 heeft schrijver, journalist en avonturier Paul van Hooff in levende lijve gezien. Paul is de auteur van roman Man in het zadel.
Zijn volgende reis gaat, zoals deze titel al zegt, van hier tot Tokio op zijn veertig jaar oude Moto Guzzi V7.

Paul zoekt voor deze één jaar durende reis donateurs.

Paul van Hooff:
"Nou, zullen we dan maar met zijn allen naar Tokio gaan? Via Europa, Turkije, Kazachstan, Kirgistan, Mongolië, Siberië (Road of Bones). Wolven, beren, woestijnen, steppes. Mannetje in het zadel. Jullie virtueel achterop. Met een beetje mazzel ben ik op tijd voor de winter in Kazachstan. Kortom, ik zal me weer laten leiden door de omstandigheden en niet door mijn verstand. Als tegenprestatie zal ik, los van de beloningen, iets moois laten zien – een leven on the road. Rauw, puur. Kom, reis met me mee van dorp naar dorp, van stad naar stad, van land naar land, om na een jaar vol avontuur te arriveren in die stad daar ergens ver in het oosten - Tokio.
Dank en een fijne avond Paul."

Fund mee en reis mee van Amsterdam naar Tokio!
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door head02 »

Goed gedaan Jos,
Ik heb gedoneerd.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

DAT was te verwachten . . . . ;)
head02 schreef:Goed gedaan Jos,
Ik heb gedoneerd.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door HansD »

Een gedurfd plan en vast een prachtige reis. Ik sponsor dit niet, want dat voelt toch alsof ik iemand zijn vakantie betaal. Misschien dat ik het boek later koop ....
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door blackers »

HansD schreef:Een gedurfd plan en vast een prachtige reis. Ik sponsor dit niet, want dat voelt toch alsof ik iemand zijn vakantie betaal. Misschien dat ik het boek later koop ....
+1
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door Dingeman »

HansD schreef:Een gedurfd plan en vast een prachtige reis. Ik sponsor dit niet, want dat voelt toch alsof ik iemand zijn vakantie betaal. Misschien dat ik het boek later koop ....

+1
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door WernerB »

Therese en ik hebben gedoneerd! We gunnen het Paul, die we inmiddels wat beter kennen.
Hopen dat hij de eindstreep haalt en er wederom een mooi reisavontuur van kan schrijven in boekvorm.
"Man in het Zadel" zwerft nu door onze familiekring en ieder is enthousiast over dit prachtig beschreven verslag van zijn reis van Noord-Alaska tot het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika.
Zet 'em op Paul!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Inmiddels lijkt de crowdfunding van Paul van Hooff een succes te worden. Er is al voor € 11.377,= gedoneerd. Het streefdoel van € 12.000,= komt nu in zicht. Namens Paul bedank ik de forumleden die hebben geïnvesteerd in zijn avontuur.

Wie helpt mee om de laatste 6% bijeen te brengen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

DOELSTELLING BEREIKT

De crowd fundactie van Paul Van Hooff is ten einde. Binnen 3 weken bleken 107 sponsoren, waaronder diverse forumleden, bereid om een donatie voor zijn reis naar Tokio te doen.

We wensen Paul wederom een hachelijk avontuur toe.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Avonturier/journalist Paul van Hooff begint zaterdag 3 september 2016 om 15.00 uur middags vanuit MotoPort Den Bosch aan zijn lange tocht naar het verre Tokio. Hij zal er om 13.00 uur zijn. Dan is er alle gelegenheid om zijn taaie Moto Guzzi V7 te bewonderen. Hoe leuk is het om de reiziger met een flinke colonne motorfietsen te begeleiden tijdens zijn eerste kilometers over de exotische A2 richting Maastricht, zijn eerste pitstop?
Ja, laten we er een feestje van maken. Hoe meer motorzielen hoe meer motorvreugde. De avonturier heeft beloofd om extra mooi weer mee te nemen.
Dus: niets te doen op zaterdag 3 september? Kom dan naar MotoPort Den Bosch om de sympathieke reiziger met zijn sympathieke motorfiets een uitgeleide te doen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Paul van Hooff is inmiddels alweer geruime tijd onderweg.
Hij heeft ook motormaatje José Ruiz (BMW K75) aan zijn zijde.
Inmiddels rijden ze in barre winterse omstandigheden in van Jerevan (Armenië) naar de Iraanse grens.
Paul houdt iedereen van zijn avontuur via Facebook:
https://www.facebook.com/paul.v.hooff

Ook middels zijn blog is hij te volgen:
http://guzzigalore.nl/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Van hier tot Tokio is uitgebracht

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Paul van Hooff:
"Vanaf zaterdag 29 september in de boekhandel: Van hier tot Tokio. Twee jaar geleden stuurden jullie mij op pad. Ik hoefde alleen maar naar Tokio te rijden, en er een boek over te schrijven. Waarvan akte. Veel plezier, en veel dank! "

Te bestellen bij
https://www.bruna.nl/boeken/van-hier-to ... 9492037800
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door EileRT »

Lijkt mij een mooi boek na "Man in het zadel".

Laat ik gisteren op mijn verjaardag nou een boekenbon te hebben gekregen . . . ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door Arjan W »

Ik ben 8 oktober jarig en mijn vrouw vroeg of ik nog een cadeau wilde :D
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De motorreis van Paul Van Hooff - Van hier tot Tokio
We gaan langs bij schrijver, motorrijder en avonturier Paul van Hooff. Op zijn oude Moto Guzzi 'Guus' reed hij van hier tot Tokio en beleefde uitzinnige avonturen. Daarover schreef hij een boek. Over reizen, afzien, ontmoeten en overleven. Bekijk hier zijn reisverhaal.

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
fransgabler

Bescheidenheid na lezing Paul van Hooff, 'Man in het zadel' en 'Van hier naar Tokio'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Op zaterdag 10 november 2018 was Paul van Hooff gast van de Motoport Wormerveer. Paul is bekend geworden door met zijn Moto Guzzi , Guus genaamd, twee echt grote wereldreizen te maken en over elke reis achteraf een boek te schrijven. Het leek me leuk om beide boeken door hem te laten signeren en natuurlijk de lezing met powerpoint bij te wonen. Vooral ook omdat de Moto Guzzi wellicht ook aanwezig zou zijn en ik dat ding dolgraag eens live wilde zien.

IMG_0850 kopie.jpg

Die hoop werd bewaarheid , 'Guus' stond prominent op de draaicirkel waar anders veel bling-bling voor de verkoop op wordt gefotografeerd. Niet uitgeladen van een aanhangertje maar Paul was door de stromende regen gewoon met Guus aan komen rijden. Ook na afloop van de lezing stapte hij er weer op om onder dezelfde weersomstandigheden huiswaarts te keren. Nix geen flauwekul dus, geen overdreven relikiwieërende handelingen, maar zoals het hoort gewoon op de motor gekomen en ook weer gegaan.

Schermafbeelding 2018-11-14 om 19.55.43.png
Uit zijn relaas en boeken bleek dat Paul vooral reiziger is, geen technofiel die zijn voertuig van binnen en van buiten kent en uit een bosje verdroogd pampagras een nieuw luchtfilter kan produceren. Wel is hij noodgedwongen goed geworden in het plakken van achterbanden. Opvallend is dat hij nog nooit echt pech kreeg en slechts één keer met de motor omviel in een aanhoudende sneeuwbui.

Zijn achterliggende technische filosofie snap ik goed, hoe eenvoudiger de motor is, hoe minder er ook aan kapot kan gaan. Geen sensortjes die zelf stuk gaan, waardoor je niet weet of het onderdeel stuk is of de sensor, maar gewoon een tamelijk grof tweecilinder V blok met iets meer dan 41 pk, zoveelste hands gekocht voor 2000 gulden in het jaar 2000 en slechts éénmalig voor het dubbele aanschafbedrag gereviseerd op essentiële onderdelen. Een toerenteller of zelfs maar snelheidsmeter ontbreken, op die plek zitten slechts twee lampjes. Wellicht voor het opladen van de accu en de oliedruk.

Schermafbeelding 2018-11-14 om 19.56.09.png

Ik word daar - met mijn keurig gepoetste BMW ees - toch even stil van.... 41 pk in een echt oude en zware motor die ik niet direct zou kiezen als ik een dergelijke reis zou mogen of moeten maken. Guzzi heeft wat onderhoud betreft haar naam ook niet mee. Het adagio van drie dagen rijden om dan twee dagen te sleutelen kleeft bijna onlosmakelijk aan dit merk. Dat het niet terecht is, blijkt zowel wel uit de lezing als de boeken over beide wereldreizen. Juist omdat de auteur verstoken is van basale technische kennis, is betrouwbaarheid in een sneeuwstorm of een zandwoestijn van levensbelang. Deze motor heeft hem nog nooit laten staan, zelfs na 31 dagen en nachten vorst tot - 32 graden onder een zeiltje , sloeg de motor direct aan. Daar stond Paul zelf overigens ook wel een beetje van te kijken.

De Guzzi is geen hardrijder en dat is maar goed ook. De remmen remmen niet, maar halen slechts de gang uit het gevaarte. De lage snelheden - tussen de 30 en 100 km/uur - zijn wel weer een voorwaarde om de omgeving optimaal te kunnen ervaren. Vandaar ook het ontbreken van een scherm, Paul hecht eraan de wind op zijn torso te voelen en de wereld niet door een ruitje te bekijken.

De motor is na alle ontberingen als een familiestuk voor hem geworden, hij zal er geen afstand van nemen. Hoewel....een bod van boven de 50k , dan weet weet je het maar nooit. Als de plaatselijke benzine slechts 20 eurocent de liter kost, dan kun je daar een aardig endje mee wegsturen.

Schermafbeelding 2018-11-14 om 19.56.40.png
Hoe eenvoudig kan het zijn om de dynamo door de krukas aan te laten drijven met een V snaar vanuit een open verbinding?
De derde wereldreis is nu in voorbereiding en natuurlijk weer op op zijn aangenomen familielid 'Guus'. Naar het derde boek en de daarbij horende toelichting kijk ik alweer uit.

De lezing en de boeken hebben me wel een stukje bescheidenheid bijgebracht over mijn motorreisjes naar Sauerland en de Eifel met een rits gevulde pasjes en een creditcard in de achterzak. Ben toch ook nog even stiekem de markt op geweest om te kijken wat zo'n Guzzi uit de jaren 70 nog kost....

Volgend voorjaar moest ik maar eens een stukje verder gaan met een van mijn dandy motoren ...

Zo'n V 700 zit er even niet in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 15 nov 2018, 18:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: - Paul van Hooff - Van hier tot Tokio -

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor je bovenstaande woorden ter reflectie fransgabler.

Het avontuur, het basale en pure motorrijden, bijna spartaans, is toch "iets" wat aanspreekt. Je weet niet wat er gaat komen. Het gaat tenslotte om de totaliteit van de reis die je beleeft . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”