Afschaffen euro 95

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door CCvW »

Binnenkort kun je slechts nog E10 en Euro98 tanken. Wat gaan jullie kiezen? En waarom? Ik E10 omdat mijn BMW er tegen kan, en Euro98 minder km's voor het geld biedt.

Als de motor veel stil staat zou ik zeker Euro98 tanken. Ethanol trekt vocht aan en dat zorgt voor corrosie. Ook vergomt het waardoor je injectors niet meer goed dicht gaan en gaan druppelen.

https://motorfans.nl/motornieuws/euro95 ... -door-e10/
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Jekihero »

98 omdat mijn RT daar beter op rijdt.

Ronald
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Alle BMW motoren (ook van voor 1990) zijn volgens BMW zelf geschikt voor E10.
Ik tank zelf altijd 98 benzine (of hoger). Als dat er niet is Euro 95. Heb ook wel eens E10 getankt. Geen probleem van technische aard of motorloop o.i.d. Verbruik is wel hoger, wat niet helemaal gecompenseerd wordt door de lagere literprijs.

Als Euro 95 straks niet meer leverbaar is, en er is geen 98 voorhanden, tank ik gewoon E10. Ik zie daar geen probleem in.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door japachap »

Ik heb geen probleem met beide- maar idd, als de motor moet blijven staan dan is 98 de keuze.

E10 tanken is zeer gunstig net de grens over in Duitsland (scheelt meer dan 25cents/litre ivt 95 in NL- prijzen 17mei 2017)!!- maar dat is ook te overwegen met de tijd en afstand om buitenlands te gaan tanken...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik tank bijna altijd in het buitenland... :lol: Maar wat kost op dit moment in Nederland eigenlijk een liter euro95? ik heb er geen flauw idee meer van. Ik betaal hier in Engeland (omgerekend met de dagkoers van vandaag) Euro 1,32 per liter en Diesel een cent of twee duurder.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door AGVerheij »

reken hier voor euro95 op €1,50 bij de voordelige pompen, en zo'n €1,65 langs de snelwegen.
Diesel zit dacht rond de €1,30 (tank ik nooit) en LPG rond de €1,00 (ook nooit getankt)
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door CCvW »

PaPinkelman schreef:Alle BMW motoren (ook van voor 1990) zijn volgens BMW zelf geschikt voor E10.
Ik tank zelf altijd 98 benzine (of hoger). Als dat er niet is Euro 95. Heb ook wel eens E10 getankt. Geen probleem van technische aard of motorloop o.i.d. Verbruik is wel hoger, wat niet helemaal gecompenseerd wordt door de lagere literprijs.

Als Euro 95 straks niet meer leverbaar is, en er is geen 98 voorhanden, tank ik gewoon E10. Ik zie daar geen probleem in.
Dus je tankt goedkoper met Euro98? Heb je daar een rekenvoorbeeldje van?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door japachap »

Adviesprijzen per land vind je op-
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbe ... zen-europa

Natuurlijk, het kan zowel duurder als goedkoper bij de pomp....
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

CCvW schreef:Dus je tankt goedkoper met Euro98? Heb je daar een rekenvoorbeeldje van?
Nee, dat bedoelde ik niet. Benzineverbruik bij tanken van Euro 95 en 98 is ongeveer hetzelfde (ik hou het nauwkeurig bij en zie niet veel verschil).
Verbruik is bij E10 hoger, in Duitsland is die wel wat goedkoper per liter (lagere accijns) en dat compenseert het hogere verbruik dus niet.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door CCvW »

PaPinkelman schreef:
CCvW schreef:Dus je tankt goedkoper met Euro98? Heb je daar een rekenvoorbeeldje van?
Nee, dat bedoelde ik niet. Benzineverbruik bij tanken van Euro 95 en 98 is ongeveer hetzelfde (ik hou het nauwkeurig bij en zie niet veel verschil).
Verbruik is bij E10 hoger, in Duitsland is die wel wat goedkoper per liter (lagere accijns) en dat compenseert het hogere verbruik dus niet.
Het gekke is dat het in Nederland één cent goedkoper is dan Euro95, maar dat in het artikel staat dat het straks duurder word. Dat zal wel komen omdat het nog steeds een stuk goedkoper is dan Euro98.

Is E10 duurder om te produceren dan Euro95?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Op de laatste vraag kan ik geen antwoord geven. Omdat in Duitsland E10 wordt gemaakt met Bio-ethanol, wordt daar met een lagere accijns gerekend.
Het is wel zo dat zowel in NL als in Duitsland, de prijs aan de pomp voornamelijk wordt bepaald door belastingen en accijns. De productiekosten zijn dus maar een klein deel van de uiteindelijke prijs die wij betalen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door siebke »

Met de auto tank ik, bijna wekelijks zo'n 50 l. voornamelijk (Duitse) E10, en dat al zolang die in Dld verkrijgbaar is. Met de motor bij voorkeur toch Super (Euro95) die bij vrijwel elk Duits tankstation te tanken is gebleven. Waarom? Omdat op het tankklepje staat: Euro 98 (Super Plus), logisch toch? Maar natuurlijk ook omdat het verder niet veel uitmaakt, vind ik. In voorjaar/zomer kan er wel eens E10 in gaan, maar tegen de winter aan toch liever de Euro 95 vanwege de eerder genoemde zaken.
Waarom mogen Nederlanders straks die keuze tussen E95 en E10 (eigenlijk E90?) dan niet maken, vraag ik me af. We leven toch in één Europa :mrgreen: ?. Of gewoon om weer exhorbitante prijzen te kunnen hanteren, gewoon omdat Nederland alwéér de braafste van de klas moet willen zijn? Ook het kwartje van Kok betalen we hier in Nederland nog steeds...... :evil:
Ben toch wel blij dat onze Oosterburen dicht bij mij in de buurt wonen ;) .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Bert M »

siebke schreef: We leven toch in één Europa :mrgreen: ?.


Geloof je daar nog steeds in? :O Het tabelletje met verschillende brandstofprijzen in europa (zie eerder linkje in dit topic) zegt alles, denk ik zo...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door siebke »

Bert M schreef:
siebke schreef: We leven toch in één Europa :mrgreen: ?.


Geloof je daar nog steeds in? :O Het tabelletje met verschillende brandstofprijzen in europa (zie eerder linkje in dit topic) zegt alles, denk ik zo...
:D Het was dan ook als sarcastische opmerking bedoeld. Maar dat had jij natúúrlijk begrepen, wonend in een land dat (als eerste) er niet alleen niet (meer) in gelooft, maar ook de daad bij het woord gaat voegen :O .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Bert M »

siebke schreef:
Bert M schreef:
siebke schreef: We leven toch in één Europa :mrgreen: ?.


Geloof je daar nog steeds in? :O Het tabelletje met verschillende brandstofprijzen in europa (zie eerder linkje in dit topic) zegt alles, denk ik zo...
:D Het was dan ook als sarcastische opmerking bedoeld. Maar dat had jij natúúrlijk begrepen, wonend in een land dat (als eerste) er niet alleen niet (meer) in gelooft, maar ook de daad bij het woord gaat voegen :O .
:lol: Het zou in eerste instantie niet mijn keuze geweest zijn om er uit te stappen, maar nu het gaat gebeuren en ik met eigen ogen zie wat het betekent voor de Engelse economie (en voor mijn bedrijf hier), ben ik er erg tevreden mee... Maar ik dwaal nu af. Terug naar het topic...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
bazz
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 mei 2017, 15:29
Type: R850RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: leopoldsburg

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door bazz »

Ik tank steeds 98 octaan , die E10 laat smurrie na en is schadelijk bij lang stilstaan .voor die paar cent verschil neem ik deze wel dan want als er extra onderhoud nodig moest zijn door die E10 ben ik nog steeds goedkoper af .
en hier kan je enkel kiezen uit de E10 of de 98 octaan .
ook kale mensen vliegen soms in elkaars haren
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door mkoskamp »

BP 98. Loopt die van mij het beste op.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Rebel »

Ik zal primair 98 gaan tanken en indien niet voorhanden E10.
Volgens mij is de huidige Euro95 ook al vermengd met maximaal 5% ethanol en spreken we ook wel van E5.
E10 is dus eigenlijk EURO95 met 5% extra ethanol.
Door de extra ethanol zou theoretisch het brandstofverbruik iets toenemen, aangezien ethanol minder energie in zich heeft dan
gewone benzine. Ik denk alleen dat je er in de praktijk weinig van zult merken en dat de rechter hand/voet grotensdeels je
brandstofverbruik bepaald.
Wat voor sommige motoren wel een punt kan worden is het lagere octaan getal van E10, want het octaan getal gaat volgens mij naar beneden
door de 5% extra ethanol.
Motoren die gevoeliger zijn voor pingelen zullen opnieuw afgesteld moeten worden om mechanische schade aan de draaiende delen te
voorkomen. Immers hoe hoger het octaan hoe vroeger de ontsteking moet staan, dus bij lager octaan ontsteking later.
Ik weet niet welk effect het heeft op motoren met anti pingelregeling (lees: automatische ontsteking verlating regeling) en of die binnen de toleranties blijven. Ik neem aan dat de automotive sector hier al wel naar gekeken heeft en dat de electronica dit aan kan.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door siebke »

Ik vraag me af of het octaangehalte in E10 lager is dan in Euro 95. De energetische waarde is inderdaad iets lager, en de ethanol (alcohol dus) kan bij oudere motoren de rubbers ed. aantasten. Ik tank met de auto sinds de invoering in Duitsland vrijwel alleen nog E10, sporadisch nog Euro 95 alleen als het hier in Nederland moet. Met de -1200- toch meestal de Euro 95, terwijl daar Euro 98 op de tankklep staat. Maar ook met E10 is mijn ervaring niet slecht. Blijkbaar doet de inregelelectronica goed zijn werk.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Rebel »

siebke schreef: 21 jul 2017, 16:15 Ik vraag me af of het octaangehalte in E10 lager is dan in Euro 95. De energetische waarde is inderdaad iets lager, en de ethanol (alcohol dus) kan bij oudere motoren de rubbers ed. aantasten. Ik tank met de auto sinds de invoering in Duitsland vrijwel alleen nog E10, sporadisch nog Euro 95 alleen als het hier in Nederland moet. Met de -1200- toch meestal de Euro 95, terwijl daar Euro 98 op de tankklep staat. Maar ook met E10 is mijn ervaring niet slecht. Blijkbaar doet de inregelelectronica goed zijn werk.
Het is natuurlijk moeilijk om precies te zeggen of octaangetal lager is of niet, omdat het ook afhangt van welk merk en welke soort/kwaliteit benzine als basis gebruikt wordt. Maar theoretisch zou E10 lager moeten zijn. Euro 95 is immers benzine met 5% ethanol en heeft lager octaan dan Euro 98.
Dus dan neem ik aan dat E10 (benzine met 10% ethanol) een lager octaangetal geeft.
Het is allemaal een beetje duister hoe het nu precies zit.
Theorie is ook dat ethanol hygroscopisch is en dus water opneemt. Maar dat is vooral van toepassing op zuivere ethanol en minder op concentraties waarover we het hier hebben (10% Ethanol 90% Benzine).
Mocht het zo zijn dat E10 wel snel water aantrekt, dan wordt het octaangetal van E10 juist weer hoger naarmate er meer water wordt opgenomen.
Water-Methanol injectie wordt in de racerij ook wel toegepast volgens mij om het octaangetal omhoog te krikken en tegelijkertijd de koppen/cilinders te koelen zodat er meer vermogen uit gehaald kan worden.
Snappen jullie het nog _001 ik zo langzamerhand niet meer, want ik ben geen chemicus.
Ik lig er ook niet wakker van gelukkig, maar het is wel leuk om te weten hoe het nou precies zit.

De lijst van BMW geeft aan dat vele modellen geschikt zijn voor E10, dus dat zal voor onze motoren dan wel kloppen en weinig problemen geven.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Het percentage ethanol in benzine zegt niks over het octaangetal. Voordat er ethanol werd bijgemengd hadden we normaal (95) en super (98).
De wateteinjectie en methanol in de racerij is weer heel iets anders, maar daar heb ik verder ook geen verstand van.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door Rebel »

Best moeilijke materie.
Zat een stukje te lezen in een studie hierover http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf, maar ik was op een gegeven moment de draad wel een beetje kwijt moet ik zeggen ;)

Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating staan ook nog wat octaan getallen op een rij.

Uit de studie en wiki lees ik juist een hoger octaan voor methanol enzo. mmmmhh :$
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door zadkine »

Met de auto ga ik hier, zeker in nederland, weinig van merken.
KWH blijft KWH tanken....uit het stopcontact dus.
Voor de motor wacht ik af wat de deskundigen adviseren....BMW zelf dus zal hier wel een uitspraak over gaan doen voor mijn 1100 uit het jaar 2000
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door siebke »

Vóór de tijd van E10 kon je in Dld ook nog 'Normal' tanken, octaangehalte 91. Daar zat ook niet meer ethanol bij dan bij de E95 (áls dat er toentertijd al bij zat). Op het tankklepje van de VW Golf 2ltr. stond de waarschuwing om tenminste de 91 te tanken en daar ging dus niks anders in dan dat, tot de E10 op de proppen kwam (en 'Normal'91 verdween). Zelfs nog soms in de -1100- (bj.'99) getankt en daarna altijd E10.
Maar weer on-topic: In Dld kuns je in de meeste gevallen kiezen tussen 'Super +' 98, 'Super'95 en 'Super E10'. Waarom dat hier in Nl de Euro 95 moet verdwijnen is me dus een raadsel :$ . Toch maar weer het braafste jongetje van de klas???? Of money, money, money??? :cry:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Hmmm, blijft een lastig onderwerp....

Het octaangetal (RON) van pure ethanol is (veel) hoger dan dat van (normale) benzine, dus bijmengen van ethanol zorgt in principe voor een verhoging van het octaangetal. Maar dat is voor ons niet zo spannend, de benzine maatschappijen zorgen ervoor dat de benzine die in de handel gaat het gevraagde octaangetal heeft (91, 95, 98, in Dld. zelfs 100 en 102). Overigens zie ik in Europa nauwelijks nog RON 91 aangeboden....

In de huidige Euro95 zit al iets van 5% ethanol bijgemengd, 10% ethanol heet dan E10 (nog steeds met 95 RON). Dat is op zich niet iets waar Nederland in voorop loopt. Tijdens mijn laatste weekend in België was bij sommige pompen Euro95 al vervangen door E10. Gewoon een kwestie van niet genoeg "plek" in de pompenrij....

Of "onze" motoren geschikt zijn voor E10, dat is al een uitgekauwd verhaal. BMW heeft al heel lang geleden gepubliceerd dat alle BMW motoren geschikt zijn voor E10. Zie ook: http://www.e10check.nl/motorscooter/bmw/

Bezwaar tegen het gebruik van E10 zit naar mijn mening meer "tussen de oren" dan dat er rationele gronden voor ziin....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
bazz
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 mei 2017, 15:29
Type: R850RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: leopoldsburg

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door bazz »

E10 schadelijk voor motorfietsen?

Techniek

Over de risico’s van het gebruik van de nieuwe E10 brandstof, met hoger ethanolaandeel, hebben we inmiddels ruimschoots bericht. Maar ook bij motorfietsen is het oppassen geblazen om klakkeloos E10 te tanken. De techniek is daar namelijk niet altijd blij mee. Wat is het probleem?

E10 schadelijk voor motorfietsen?

De standaardbenzine die we momenteel aan de pomp tanken is overigens ook vaak niet ethanolvrij. Volgens de EN 228:2008-norm mag de benzine maximaal 5% ethanol bevatten. De huidige Euro95 benzine is dus veelal een E5 benzine. Navraag bij de benzineleverancier moet duidelijk maken welke benzine nog vrij is van ethanol.
Bij motoren die op ethanolhoudende benzine draaien, gaat het in hoofdzaak om twee vragen: Is het complete brandstofsysteem geschikt voor ethanolhoudende benzine en gaat vocht voor problemen zorgen?

Lekkages

Als er afdichtingen of leidingen toegepast zijn die gevoelig zijn voor ethanol, ontstaan er lekkages of problemen met de membranen van brandstofpompen of constant vacuüm (CV) carburateurs. Ethanol lost namelijk de weekmakers in sommige keerringen en slangen op. Alleen de motorfabrikant kan vertellen of het systeem ethanolbestendig is. Grofweg gezegd zullen alleen de moderne motorfietsmotoren met benzine-inspuiting probleemloos op E5 of E10 benzine draaien.

Vochtprobleem

Het vochtprobleem ontstaat vooral in de tank en in de vlotterkamers van motoren met carburateur(s). Zeker tijdens langere stilstand is dat vervelend. Het is beter alle vorming van corrosie te vermijden, dus geen ethanolhoudende benzine te gebruiken.
Het bovenstaande geldt in sterkere mate voor tweetaktmotoren met carterspoeling. Niet alleen de tweewielers, ook kettingzaag- en buitenboordmotoren kunnen beter niet draaien op ethanolhoudende benzine, tenzij de motorfabrikant dat nadrukkelijk toestaat.

Bron ;Auke Cupédo (Redactie AMT)
ook kale mensen vliegen soms in elkaars haren
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

bazz schreef: 24 jul 2017, 21:43Alleen de motorfabrikant kan vertellen of het systeem ethanolbestendig is. Grofweg gezegd zullen alleen de moderne motorfietsmotoren met benzine-inspuiting probleemloos op E5 of E10 benzine draaien.
BMW Motorrad heeft al lang geleden aangegeven dat alle BMW motoren geschikt zijn voor ethanolhoudende benzine, dus ook de carburateur types.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Tank sinds jaar en dag 98. Hoger octaan staat voor mij gelijk aan mooiere verbranding en voor het prijsverschil tussen 95 en 98 hoef je het niet te laten. Ben dan wel een van de gelukkigen die meestal in een land verblijft waar de brandstofprijzen toch behoorlijk scheelt met de buurlanden (diesel vorige week 0.93€ en benzine 95 1.11 en 98 1.17. Voor dezelfde diesel betaalde ik gisteren in de UK 1.28€ bij Tesco wat toch 35ct verschil is Leve de accijnzen lol)
Gebruikersavatar
bazz
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 mei 2017, 15:29
Type: R850RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: leopoldsburg

Re: Afschaffen euro 95

Ongelezen bericht door bazz »

PaPinkelman schreef: 25 jul 2017, 07:28
bazz schreef: 24 jul 2017, 21:43Alleen de motorfabrikant kan vertellen of het systeem ethanolbestendig is. Grofweg gezegd zullen alleen de moderne motorfietsmotoren met benzine-inspuiting probleemloos op E5 of E10 benzine draaien.
BMW Motorrad heeft al lang geleden aangegeven dat alle BMW motoren geschikt zijn voor ethanolhoudende benzine, dus ook de carburateur types.
en die met carburator hebben dan geen last van het vocht , en die oude knarren hun dichtingen en leidingen lossen niet op dan ?
De motoren zullen er wel op lopen dat geloof ik wel maar of die geen last gaan hebben van die bijverschijnselen, daar ben ik nog niet mee weg ;)
ook kale mensen vliegen soms in elkaars haren
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”