Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Mogen motoren met luidere dan standaard uitlaten nog deelnemen aan evenementen van het RT forum?

Ja natuurlijk
20
38%
Liever niet
30
58%
Geen mening
2
4%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Bert M »

Een Poll in het kader van de regelmatig terugkerende discussie over het al dan niet afsluiten van de dijkwegen voor motorfietsen in Nederland. Regelmatig wordt er, zowel op het RT-forum als ook op de RT-pagina's op Facebook aandacht besteed aan dit vraagstuk en de meningen zijn, als altijd, zwaar verdeeld. Ik ben benieuwd hoe de verdeling getalsmatig is. Daarnaast zie ik regelmatig topics voorbij komen met de vraag hoe men een RT meer geluid kan laten produceren.

Persoonlijk ben ik van mening dat wij als RT-forum ook een zekere morele verplichting hebben om het motorrijden leuk en positief te houden. Niet alleen voor onze leden, maar ook voor bewoners van de gebieden waar we met onze toerritten en treffen te gast zijn. Het produceren van overmatige (geluids)overlast, hoort daar zeker niet bij. Vandaar dat ik de mening van de overige leden eens wil peilen om te zien, of het nuttig is om een "bler-pijp uitsluiting" op onze toertochten van toepassing te laten verklaren, om zo ons steentje bij te dragen aan een (hopelijk) positieve uitkomst van de strijd tegen de dijkafsluitingen.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Wildripper »

Ik denk dat een nuance op z'n plaats is.

Je hebt nl iets luidere en daarnaast de open uitlaten, dat is wel een verschil.

Maar waar de grens ligt is een nog wel een dingetje. _001

En gaan we dan met een decibel meter staan?

Het is volgens mij heel lastig uitvoerbaar om personen daadwerkelijk te weigeren. -naughty-

We kunnen alleen maar hopen dat de overheid de excessen aan zal pakken.

[groet]

Jack
Big RT Smile
Zümo XT
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Soms is het niet eens te doen om een harder geluid, maar om een ander geluid. Ik heb jaren gereden met een akrapovic met DB killers. Zelfs met certificaten er bij dat het geluid binnen het toelaatbare blijft. Een mooie donkere roffel, heerlijk en niets mis mee.

Hartelijke groeten van S60 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door siebke »

Ga eens een hele dag aan een geliefde motorroute zitten, of rij eens een (mid-)dag achter zo'n knettergeval. Dan krijgt 'hard' geluid een heel andere dimensie. Schoonzoon haalt ook graag de dB-killers er uit; ik vind er geen klap aan. Wat toegestaan is, is wettelijk vastgesteld. Wat normen en waarden betreft, is dit subjectief. En dan bedoel ik niet alleen het geluid.... Vandaar dat - ook voor de fatsoenlijke motorrijder - wegen worden afgesloten, helaas maar begrijpelijk.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Baird »

Ik organiseer al jaren toertochten en heb een bloedhekel aan te veel geluid. Te veel is meer dan de standaarduitlaat die bij de motor geleverd is. En dan weet ik wel dat er allerlei trucjes zijn om een originele uitlaat meer te laten klinken, zo heeft mijn GS een of ander klepje in de uitlaat heb ik me laten vertellen, donkere roffel maar wel origineel dus ... _001

Ik zal voor de RTForum Zuid van oktober nog een zinnetje opnemen dat ik voorheen nog wel eens gebruikte en dus weer actueel wordt ...

viewtopic.php?f=51&t=14447&p=150320#p150320
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Bert M »

Wildripper schreef: 30 aug 2018, 19:50
...We kunnen alleen maar hopen dat de overheid de excessen aan zal pakken...

Ik vrees dat als we het louter aan "de overheid" overlaten, de spreekwoordelijke rapen echt gaar zijn voor de motorrijder in het algemeen. Zowel voor de goedwillende rijder, als ook voor diegenen waarop dit gericht zou moeten zijn. De overheid doet namelijk niet aan bron aanpak maar slechts aan symptoombestrijding. En symptoombestrijding is het afsluiten van dijken voor alle motorrijders en niet het "buiten verkeer stellen" van de werkelijke herrieschoppers.

Het is te gemakkelijk om achterover te leunen en te zeggen "laat de overheid het maar regelen" en vervolgens collectief te gaan mopperen als de overheid het daadwerkelijk regelt, alleen niet naar onze zin... Ik vind persoonlijk dat in, een (relatief) vrije, samenleving als de onze, ieder individu haar of zijn eigen verantwoordelijkheid heeft om de boel leefbaar te houden. En dat betekent dat we ook elkaar mogen of zelfs moeten aanspreken op gedrag wat we liever niet zien.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Dingeman »

Soms vraag ik mij wel eens af of de betrokkenen, die graag een harder en/of een zwaarder uitlaatgeluid willen, wel beseffen en/of begrijpen hoeveel andere mensen dit als (ernstige) geluidsoverlast ervaren. Ook ik vind het heel begrijpelijke dat plaatselijke overheden om die reden wegen gaan afsluiten. Nu zijn het nog voornamelijk dijkwegen. Daarna volgen al snel andere wegen of zelfs hele dorpen, zoals dat nu al in Duitsland in het weekend voorkomt.

Ik vind dat onze overheid niet te lang meer moet wachten met een APK-keuring voor motoren en daarin moet het uitlaatgeluid een van de prioriteiten zijn. En als onze overheid het niet doet dan maar in groot Europees (EEG) verband.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door QuickFix »

Als ik een overdreven herriebak had willen rijden, had ik wel op een HD gezeten. :roll:
Aangezien ik liever op mijn gemak geniet van de rit en niet na een dag rijden een piepgeluid in mijn oren hoef, mogen wat mij betreft de dB's netjes (ruim) onder de geldende limieten blijven.

In een liberaal land als het onze wordt de sloot pas gedempt als het schaap verdronken is, dus op de wetgever wachten heeft geen zin want dan is het te laat.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door siebke »

Dingeman schreef: 31 aug 2018, 09:00 .....Knip.....Ik vind dat onze overheid niet te lang meer moet wachten met een APK-keuring voor motoren en daarin moet het uitlaatgeluid een van de prioriteiten zijn. En als onze overheid het niet doet dan maar in groot Europees (EEG) verband.
Dit zal gegarandeerd z'n doel voorbij schieten. dB-killer er in --> APK keuring --> dB-killer er héél snel weer uit. De foefjes voor een APK goedkeuring zijn allang bekend óf zo gevonden.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Dingeman »

siebke schreef: 31 aug 2018, 12:12
Dingeman schreef: 31 aug 2018, 09:00 .....Knip.....Ik vind dat onze overheid niet te lang meer moet wachten met een APK-keuring voor motoren en daarin moet het uitlaatgeluid een van de prioriteiten zijn. En als onze overheid het niet doet dan maar in groot Europees (EEG) verband.
Dit zal gegarandeerd z'n doel voorbij schieten. dB-killer er in --> APK keuring --> dB-killer er héél snel weer uit. De foefjes voor een APK goedkeuring zijn allang bekend óf zo gevonden.
Ik heb kennis van het feit dat er opsporingsambtenaren zijn die zich zelf "gespecialiseerd" hebben in bepaalde onderwerpen de Wegenverkeerswetgeving aangaande. B.v. goederenvervoer, personenvervoer, landbouwvoertuigen, aanhangwagens, alcoholwetgeving, brom(snor)fietsen, etc. etc. Hopelijk zijn er dan ook die zich "specialiseren" in motoren. Dan kan het wel heel gemakkelijk worden. Bij controle en dan constateren van het ontbreken van een Db-killer, uitlaat demonteren en in beslag nemen, kentekenbewijs invorderen en de motor opnieuw binnen een bepaalde termijn ter keuring aan laten bieden bij de RDW (Rijksdient voor het Wegverkeer). En uiteraard een "dikke vette" bekeuring. Je zou eens moeten zien hoe snel het klaar is met deze geluidsoverlast.

Maar ik vermoed, ik weet bijna wel zeker, dat het niet zover komt.
En dat is wel spijtig.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door QuickFix »

In beslag nemen gebeurt niet meer: kentekenbewijs wordt (na verbalisering) ingenomen en/of voertuig krijgt een WOK-status. :idea:
Net als bij andere voertuigen wordt er maar weinig gecontroleerd op de technische staat, tenzij het wel erg opvalt en/of de veiligheid in het geding is.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Baird »

Als je weet wat er nodig is om een correcte geluidsmeting bij een motorfiets uit te voeren die stand bij justitie dan snap je waarom er niet meer gecontroleerd wordt, ik heb er kort geleden iets over gelezen, weet niet meer waar (MAG-magazine of elders).

APK voor motorfietsen is zinloos en daar protesteren we iedere 5 á 6 jaar tegen als Brussel weer eens gezwicht is voor de lobby van bedrijven als DEKRA en andere gieren die er een bron van inkomsten zien om iedere motorrijder ieder jaar weer eens binnen te krijgen voor een uurtje onzin-keuring.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Bert M »

Baird schreef: 31 aug 2018, 19:23 ...en andere gieren die er een bron van inkomsten zien om iedere motorrijder ieder jaar weer eens binnen te krijgen voor een uurtje onzin-keuring.
Volkomen correct en geen speld tussen te krijgen: de MOT keuring voor motoren en auto's hier in GB stelt, excusez le mot, geen reet voor. Ik stond hier met een auto bij de keuring die op geen enkele wijze als "road worthy" beschouwd kon worden, maar voor vijf tientjes cash onder de toonbank, kon het gebakje er weer een heel jaar tegen... Kortom: zet geen geld op de apk want dat gaat, zoals Baird terecht opmerkt, echt geen verschil maken.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag wil ik onderstaand citaat aanhalen uit een ander topic genaamd "Uitlaat", welke mijns inziens de kern van de discussie is waar het feitelijk om draait. Ik ben het dan ook volledig eens met forumlid Dingeman.
Dingeman schreef: 31 aug 2018, 19:38
Speedy Gonzales schreef: 31 aug 2018, 18:58 En toch is de demper van de 1200 GS normaal toegestaan en het overige uitlaatsysteem identiek. Dus wat hier nou voor overlast voor dijkbewoners zou ontstaan snap ik niet helemaal. Ja er zijn mensen die een gs van het DOCH type hebben die vinden dat de demper te veel lawaai maakt, maar daarom is die nog niet illegaal toch ??
Begrippen die jij hierboven aanhaalt zoals "normaal toegestaan", "legaal" en "niet illegaal" hebben volgens mij maar weinig te maken met begrippen als "lawaai" en "overlast". Volgens mij is elk geluid lawaai en kan elk geluid worden ervaren als overlast, zeker als je hiermee continu, nagenoeg continu of vele malen per dag mee wordt geconfronteerd (dijkbewoners). Zeer zeker als het allemaal niet toegestaan, en dus illegaal, is.

Bedenk dat elke wijziging/verandering aan je uitlaatsysteem teneinde een harder en/of zwaarder geluid te verkrijgen jij dit zelf niet alleen ervaart. Veel mensen worden door jou toch "verplicht" om dit geluid/lawaai ongewild mede aan te horen en dit als overlast te ervaren.
bron: viewtopic.php?f=1&t=14497
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Thesis
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Thesis »

Moet wel lachen om deze discussie met een wel heel hoog moraalridder gehalte. Wel eens een Nine-T met standaard demper horen wegknallen? Helemaal legaal maar zo “ sound engineered” dat een Remus of de hier verketterde Dominator er fluisterpijpen bij lijken. Het blijkt zelfs dat de als origineel accessoire aangeboden Akrapovic stiller is dan standaard demper! In vrijwel alle tests wordt dat opvallend harde geluid genoemd. Het is helemaal zo dat sinds de nieuwe wetgeving nieuwe motoren juist meer geluid zijn produceren, alleen in een ander toerenbereik. De after market industrie is daar dan ook helemaal niet blij mee. Ga maar eens naast een volkomen standaard Panigale, S1000 of KTM 1290 staan... Die dingen blazen je compleet weg. Maar goed, ook Herr BMW beseft zich heel goed dat een “ zwaarder” geluid voor bepaalde modellen zeer gewaardeerd wordt en zorgt daar dan ook voor. En wat betreft onze dijkbewoners, die hebben zo langzamerhand wel een overdosis aandacht gehad met hun gejammer. Wij hebben ook meebetaald aan die dijken. Begrijp dat ze graag aan een privé-weg willen, wie niet. Herriepijpen dienen door de politie eruit gevist te worden, niet door een hele groep zeer legale weggebruikers te verbannen en in een aso vakje te plaatsen. Heerlijk om met een chagrijnig smoel iedere motorrijder aan te staren die over “ hun” weg rijdt. Vergeet niet dat dit maar een beperkt deel van het jaar plaats vindt. Overlast van vliegtuigen ervaren sommigen 24/7, dus sluiten we Schiphol. De tram krijst bij mij 24/7 door de bocht, dus geen tram meer? Heel goed dat de rechter subbiet een eind heeft gemaakt aan die ( die wel) illegale wegafsluitingen. Overlast ervaren we allemaal wel eens, kom op zaterdagavond maar luisteren als Scheveningen leegloop. Dus sluiten we de boulevard af? Kom op zeg.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik neem aan dat je moet lachen om een mening of standpunt. Als je, zoals je aangeeft, lacht om deze discussie, dan lach je direct ook om jezelf. Jij neemt namelijk deel aan deze discussie.

Ik lach overigens niet om jouw mening welke je uitvoerig hebt verwoord. Zoals Bert M al aangaf zijn de meningen in dit topic nogal verdeeld. Dat maakt het tot een boeiende discussie.
Thesis schreef: 01 sep 2018, 04:50Moet wel lachen om deze discussie met een wel heel hoog moraalridder gehalte.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Dingeman »

Thesis schreef: 01 sep 2018, 04:50 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Overlast van vliegtuigen ervaren sommigen 24/7, dus sluiten we Schiphol. De tram krijst bij mij 24/7 door de bocht, dus geen tram meer?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Overlast ervaren we allemaal wel eens, kom op zaterdagavond maar luisteren als Scheveningen leegloop. Dus sluiten we de boulevard af?
Heeft de piloot (of zijn baas) soms veranderingen/wijzigingen aan het vliegtuig aangebracht voor een "zwaarder" en/of "sportiever" geluid? Heeft die trambestuurder (of zijn baas) soms veranderingen/wijzigingen een de tram aangebracht voor een "zwaarder" en/of "sportiever" geluid? Etc. etc. etc. Volgens mij gaat het in deze discussie over de veranderingen/wijzigingen die men (onnodig) aanbrengt aan hun motor.

Ik ben het met je eens, geluid kunnen we allemaal als overlast ervaren. De een (veel) meer als de ander en er zijn zelfs mensen die niets kunnen verdragen. Maar volgens mij gaat het in deze discussie over de veranderingen/wijzigingen die men aan zijn motor aanbrengt die leiden tot ONNODIGE geluidsoverlast. Want zeg nu zelf waarom is het nodig dat men een "zwaarder"/"harder"/"sportiever" geluid van je motor wilt, terwijl je weet (als je er bij nadenkt) dat de meeste anderen daar ook ongewild mee geconfronteerd worden.

PS
Ik zat gistermiddag op een groot druk bezet terras aan een doorgaande weg in een dorp. Op een gegeven moment kwam er een colonne van 27 motoren rustig voorbij rijden. Nagenoeg allemaal van die "herriebakken", zoals een forumlid het hier in dit onderwerp verwoordt. Als oorverdovend ervaarde ik het en met mijn vele vele anderen. En als "toetje" mocht men het op dat terras even later nog een tweede keer aanhoren, vermoedelijk was men verkeerd gereden. Dit is toch niet wat men wilt?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Jipper
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:49
Type: R1200RT
Bijz: Gaat als de brandweer.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Jipper »

Dingeman schreef: 03 sep 2018, 09:18
PS
Ik zat gistermiddag op een groot druk bezet terras aan een doorgaande weg in een dorp. Op een gegeven moment kwam er een colonne van 27 motoren rustig voorbij rijden. Nagenoeg allemaal van die "herriebakken", zoals een forumlid het hier in dit onderwerp verwoordt. Als oorverdovend ervaarde ik het en met mijn vele vele anderen. En als "toetje" mocht men het op dat terras even later nog een tweede keer aanhoren, vermoedelijk was men verkeerd gereden. Dit is toch niet wat men wilt?
Lijkt mij ook niet. Vreselijk irritant. En dan allemaal bij hetzelfde bochtje optrekken alsof ze Rossi zijn om vervolgens hard in de ankers te moeten omdat de voorste al weer af slaat... Relaxt toeren is anders.

En er is natuurlijk een verschil: ik snap best dat het totaal aan decibel soms wel goedgekeurd wordt, maar dat het door bijvoorbeeld de andere toonhoogte als harder wordt ervaren. Een dof geluid zal vet klinken, maar draagt veel verder. Een hoog geluid is scherper en is al snel irritant en het kan best zijn dat die wél door de keuring komt en het lage geluid niet.
Broem, lekker zwieren.
Thesis
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Thesis »

Om maar eens een eind te maken aan de vooringenomen meningen over after market uitlaatdempers, die allemaal “herriepijpen” zouden zijn. Motorrad nr. 19 testte uitlaten en wat bleek: de standaard demper van Nine T was met afstand de luidste... Piekwaarde maar liefst 97 decibel. Akrapovic 96 db, BOS 94 db en Hattech 96 db. Zelfs stationair was de originele BMW demper met 92 db maar liefst 2 db luider dan de Akrapovic. En decibelwaarden zijn logaritmisch dus 2 db minder is bijna een halvering van de geluidsdruk. Motorrad omschreef het geluid van de originele demper ook als “leicht agressiv”. De BOS werd juist geprezen vanwege het “ sehr leise Auftreten”. Conclusie: dat gemauw dat alleen origineel goed is, blijkt dus kletskoek te zijn. Wil je een herriepijp laat dan vooral de originele demper zitten!
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Georgio »

De text en de onderbouwende cijfers in bovenstaande post zijn volgens mij niet met elkaar in overeenstemming _001 , maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door QuickFix »

Thesis schreef: 21 sep 2018, 11:33de vooringenomen meningen over after market uitlaatdempers
Er zit hierin natuurlijk wel een klein nuanceverschil (afhankelijk van hoe je het wilt lezen): het gaat niet zozeer om after market dempers en pijpen in het algemeen, maar om diegenen die juist als doel hebben je fiets een luider/voller/harder/rijker/[UwOmschrijvingHier] geluid te geven en dat zijn juist de typen waar hier tegen geageerd wordt.

De titel van bovenstaande poll luidt ook:
Poll schreef:Mogen motoren met luidere dan standaard uitlaten nog deelnemen aan evenementen van het RT forum?
Uiteraard is er niets mis met een andere uitlaat als de nieuwe (esthetisch) mooier en/of stiller is.
Zolang het aantal dB's op hetzelfde peil (of lager) ligt als waarmee de RDW tijdens de typegoedkeuring akkoord ging, dan zal niemand hier over vallen.
Freude am Fahren
Thesis
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Thesis »

Georgio schreef: 21 sep 2018, 12:26 De text en de onderbouwende cijfers in bovenstaande post zijn volgens mij niet met elkaar in overeenstemming _001 , maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben
Wat is hier niet duidelijk dan?
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Georgio »

Thesis schreef: 21 sep 2018, 19:11 Wat is hier niet duidelijk dan?
Ik lees alleen maar een lagere waarde van 92 db voor de originele uitlaat en hogere waardes voor de alternatieven, ik kan zo geen conclusies trekken.
Gebruikersavatar
jpauwels
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 apr 2011, 11:14
Type: R1200RT
Bijz: Saphir Schwarz Metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Riel

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door jpauwels »

Bert M schreef: 30 aug 2018, 17:15
Het produceren van overmatige (geluids)overlast, hoort daar zeker niet bij. Vandaar dat ik de mening van de overige leden eens wil peilen om te zien, of het nuttig is om een "bler-pijp uitsluiting" op onze toertochten van toepassing te laten verklaren, om zo ons steentje bij te dragen aan een (hopelijk) positieve uitkomst van de strijd tegen de dijkafsluitingen.
Ik snap je punt, en ik ben ook van mening dat je geen overlast moet veroorzaken. Ik vind het uitsluiten van aftermarket uitlaten van forum activiteiten te ver gaan. Maar je zou wel bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je dB killers gemonteerd moet hebben bij als je mee wilt rijden met een toertocht.

Jurgen
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Dingeman »

QuickFix schreef: 21 sep 2018, 14:17
Thesis schreef: 21 sep 2018, 11:33de vooringenomen meningen over after market uitlaatdempers
Er zit hierin natuurlijk wel een klein nuanceverschil (afhankelijk van hoe je het wilt lezen): het gaat niet zozeer om after market dempers en pijpen in het algemeen, maar om diegenen die juist als doel hebben je fiets een luider/voller/harder/rijker/[UwOmschrijvingHier] geluid te geven en dat zijn juist de typen waar hier tegen geageerd wordt.

De titel van bovenstaande poll luidt ook:
Poll schreef:Mogen motoren met luidere dan standaard uitlaten nog deelnemen aan evenementen van het RT forum?
Uiteraard is er niets mis met een andere uitlaat als de nieuwe (esthetisch) mooier en/of stiller is.
Zolang het aantal dB's op hetzelfde peil (of lager) ligt als waarmee de RDW tijdens de typegoedkeuring akkoord ging, dan zal niemand hier over vallen.
+1
En lees,,, toch weer een forumlid die wel begrijpt waar dit onderwerp uiteindelijk over gaat.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Thesis
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 00:54
Type: Overig R-serie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Thesis »

Haha, kennelijk op wat lange teentjes getrapt! Een herriepijp van Herr BMW die veruit de meeste decibellen produceert én een aggressief geluid (tekst Motorrad) levert is dus ok, daar heeft niemand kritiek op want, tja, wél origineel hè. Prima politiek correcte uitspraken hier van de Gutmenschen. Kijk maar eens of die dijkdwergen ook blij zijn met een Nine T die lekker dootrekt met de originele uitlaatdemper. Reken erop dat het glas in de ramen rinkelt. Laten we stoppen met dit topic, het is moeilijk discussiëren met mensen die zo zwelgen in het eigen gelijk en lekker losse zinnen quoten om daarmee iedere tekst uit z’n verband te kunnen rukken. Verlang weer naar mijn R69S met de Hoske Tüten.
Gebruikersavatar
FredBurgmans
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 sep 2010, 23:45
Type: R1200RT/LC
Bijz: Carbon schwarz metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hardenberg

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door FredBurgmans »

Thesis schreef: 22 sep 2018, 17:05............. Laten we stoppen met dit topic, het is moeilijk discussiëren met mensen die zo zwelgen in het eigen gelijk .............
Owjee, ik zie een ban aankomen :lol:
--------------
Gr. Fred

Afbeelding
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door EileRT »

Echt niet, een ieder hier op dit RT-forum heeft recht op zijn of haar mening. Uiteraard verwoord binnen de betamelijke fatsoensnormen. _004

[groet]

Eilert
Moderator
FredBurgmans schreef: 22 sep 2018, 17:18Owjee, ik zie een ban aankomen :lol:
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Aftermarket uitlaten en het RT-Forum

Ongelezen bericht door Bert M »

Thesis schreef: 22 sep 2018, 17:05 ...het is moeilijk discussiëren met mensen die zo zwelgen in het eigen gelijk...
Zei de man die muurvast zit in zijn eigen gelijk en zich, ten behoeve van het kracht bijzetten van zijn argumenten, bedient van termen die ik meer dan graag voor zijn eigen rekening laat... "gutmenschen", "dijkdwergen", "vooringenomen mening": Het zal het tijdgewricht zijn, waar we in leven, maar fraai vind ik het persoonlijk niet.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”