Snap ik het nou niet meer ...??

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Baird »

Op ons onvolprezen kom ik (weer) draadjes tegen over het plaatsen van LED en/of Xenon verlichting en hoe erg dat is als je er in Duitsland of Oostenrijk mee angetroffen wordt, zware boetes etc.

Verder kom ik stukken tegen over het uitbouwen van (I-)ABS om diverse redenen inclusief handleiding hoe te doen.

Ik vraag me af als je in het zelfde Duitsland of Oostenrijk betrokken raakt bij een ongeval en het blijkt dat je een wezenlijke verandering aan je motor hebt aangebracht hebt zoals het verwijderen van ABS en/of het I-gedeelte.

Ergo: We zijn gevoelig voor de RDW-waarschuwing voor het gebruik van een ander koplampje en raden dat af maar 'faciliteren' het verwijderen van de I-ABS zonder het opgestoken vingertje van hoge boetes.

We hebben hier regelmatig bijdragen van leden gehad die op de juridisch aspecten ingingen op bepaalde zaken zoals door de wetgever bepaald, een bijdrage op het onderwerp 'veranderingen aanbrengen na een type goedkeuring' lijkt me hier welkom.
Daarnaast is er nog het verzekeringsaspect. Verzekeringsmaatschappijen hebben als hoofdoel het maken van winst en zo vaak mogelijk geen schade uitkeren tenzij ze er ècht niet onderuit komen en dan knarsentandend een zo laag mogelijk bedrag uitkeren. Ik ben dus benieuwd wat hun houding is als je willens en wetens je voertuig aangepast zodat het niet meer de typegoedkeuring voldoet. We hebben het over een andere verandering dan de banden waar je nu op rijdt en er destijds nog niet waren etc.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Misschien kan ik de verwarring nog een beetje erger maken.....

Hoe zit het dan met onze cafe-racers, scramblers, kortom elke zelfbouw motor zal dan een probleem hebben....

Er zijn diverse bedrijven die je motor aanpassen, koplampen, achterlichten....

Je zet ook LED-lampjes in knipperlichten, achterlichten( in principe is dit hetzelfde als een LED lamp in de koplamp monteren).....noem maar op....

Het is niet zo dat een verzekering daar moeilijk om zal doen, ik heb 2 motoren die aangepast zijn, dit gemeld bij de verzekering...geen probleem..

Moet je dan bij elke aanpas, zelfbouw, of wat dan ook naar het RDW om de motor te laten keuren??

Volgens mij niet, alleen als je het frame aanpast of het motorblok/cilinderinhoud dan moet je naar de RDW.

Hoop dat dat het gelukt is de verwarring een beetje groter te maken. :)

henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Vooral bij berichten over het uitbouwen van de (i)abs, denk ik: zouden ze dat bij hun auto óók doen als ie stuk was? Daar heb je zelfs 2 wielen meer.. :$
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Baird »

Berrybeer schreef: 15 okt 2018, 11:19 Vooral bij berichten over het uitbouwen van de (i)abs, denk ik: zouden ze dat bij hun auto óók doen als ie stuk was? Daar heb je zelfs 2 wielen meer.. :$
Ik begrijp je opmerking maar ik wil hier expliciet buiten beschouwing laten of een verandering verstandig is en/of aan te raden, het gaat me om het feit dat je een verandering doorvoert die mogelijk in conflict komt met de typegoedkeuring die ooit afgegeven is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Baird »

Henk7777 schreef: 15 okt 2018, 10:48 knip

Het is niet zo dat een verzekering daar moeilijk om zal doen, ik heb 2 motoren die aangepast zijn, dit gemeld bij de verzekering...geen probleem..

Moet je dan bij elke aanpas, zelfbouw, of wat dan ook naar het RDW om de motor te laten keuren??

Volgens mij niet, alleen als je het frame aanpast of het motorblok/cilinderinhoud dan moet je naar de RDW.

knip

henk7777
En wat als jij met die motor in Duitsland rijdt krijg jij dan een bon of niet omdat hij afwijkt van hoe die motor ooit zijn typegoedkeuring kreeg?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door MofkaP »

Er zijn uitgebreide lijsten behorende bij EU wetgeving (verordeningen en richtlijnen) waarin staat wat wel en wat niet tot de (Europese) typegoedkeuring behoort.
De Regeling Voertuigen verwijst naar die wetgeving, dan hoeft dat allemaal niet herhaald te worden.
De RDW weet (of zou moeten weten) welke technische wijziging wel of niet tot vervallen typegoedkeuring leidt.

In het algemeen zijn alle (technische) modificaties aan het voertuig, die een mogelijk gevaar voor de verkeersveiligheid of de veiligheid van bestuurder of passagier kunnen vormen, verboden. Met die ruime bewoording schiet je dus niets op.

Wat wel weer mag is een technische aanpassing die een verbetering betekent. B.v. het monteren van RAW's of schijfremmen op een oude motorfiets of het monteren van stalen remleidingen.

Om het zeker te weten of iets mag zonder dat de typegoedkeuring vervalt, neem contact op met de RDW of lees de EU wetgeving door (eurlex). Trek daar wel een paar dagen voor uit.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door EileRT »

In een recente posting van mij in een ander topic, gaf een medewerker van de RDW afdeling technische zaken mij afgelopen vrijdag ook dat advies. Ik heb hem vragen gesteld die ook hier w.b. aanpassingen aan de orde komen.
Stuur dus de RDW even een mail (over een voorgenomen aanpassing) en je krijgt zwart op wit bericht. Dit kun je (als er goedkeuring is afgegeven) vervolgens voorleggen aan jouw verzekeraar. En de cirkel is rond . . .
MofkaP schreef: 15 okt 2018, 19:42Om het zeker te weten of iets mag zonder dat de typegoedkeuring vervalt, neem contact op met de RDW . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Gisteren maar meteen de RDW gemaild of het achteraf verwijderen van je abs, wél of géén invloed op de type goedkeuring heeft. Kreeg vanochtend al antwoord: ze sturen mijn vraag door naar hun technische afdeling en ik krijg binnen 5 werkdagen antwoord.

Wordt vervolgd.. ;)
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Baird schreef: 15 okt 2018, 19:29
Henk7777 schreef: 15 okt 2018, 10:48 knip

Het is niet zo dat een verzekering daar moeilijk om zal doen, ik heb 2 motoren die aangepast zijn, dit gemeld bij de verzekering...geen probleem..

Moet je dan bij elke aanpas, zelfbouw, of wat dan ook naar het RDW om de motor te laten keuren??

Volgens mij niet, alleen als je het frame aanpast of het motorblok/cilinderinhoud dan moet je naar de RDW.

knip

henk7777
En wat als jij met die motor in Duitsland rijdt krijg jij dan een bon of niet omdat hij afwijkt van hoe die motor ooit zijn typegoedkeuring kreeg?
Ben met mijn R65 scrambler wel in Belgie en Frankrijk geweest, wel politie gezien (zij mij ook) maar ben niet aangehouden..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Baird »

Henk7777 schreef: 16 okt 2018, 10:47
Baird schreef: 15 okt 2018, 19:29
Henk7777 schreef: 15 okt 2018, 10:48 knip

Het is niet zo dat een verzekering daar moeilijk om zal doen, ik heb 2 motoren die aangepast zijn, dit gemeld bij de verzekering...geen probleem..

Moet je dan bij elke aanpas, zelfbouw, of wat dan ook naar het RDW om de motor te laten keuren??

Volgens mij niet, alleen als je het frame aanpast of het motorblok/cilinderinhoud dan moet je naar de RDW.

knip

henk7777
En wat als jij met die motor in Duitsland rijdt krijg jij dan een bon of niet omdat hij afwijkt van hoe die motor ooit zijn typegoedkeuring kreeg?
Ben met mijn R65 scrambler wel in Belgie en Frankrijk geweest, wel politie gezien (zij mij ook) maar ben niet aangehouden..

Henk7777
Met alle respect, fijn voor jou maar het al dan niet aangehouden worden zegt niks over het onderwerp hier. Ik rij al jaren in Frankrijk met mijn Xenon, nooit aangehouden maar het zegt niets al een individuele agent niet reageert op jouw verschijnen.

Ben benieuwd naar de reactie van de RDW n.a.v. de vraag van Berry.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Arjan W »

Wellicht dat de RDW hier niet een goed antwoord op kan geven. Wat ik wel weet is dat als je aan je motor aanpassingen maakt zonder herkeuring je een kans loopt op een WOK-melding. De WOK-melding wordt nu veel gebruikt om motorbestuurders met specifieke club-badges het leven minder makkelijk te maken. Dus.... juridisch gezien kan je een WOK-melding krijgen, ook op café-racers en moet je de technische staat van je terugbrengen in originele staat.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door MofkaP »

Zoals eerder gezegd, er zijn modificaties die niet zijn toegestaan zonder herkeuring en modificaties die gewoon mogen.
Een deel van die laatste is terug te vinden in de afdeling permanente eisen van de Regeling Voertuigen.
Andere raw's mogen, raw's aan de voorzijde gedimd continue laten branden mag, andere uitlaat mag, beter of extra spiegels mogen ook, ander zadel mag, stalen remleidingen plaatsen mag, retroreflectie aanbrengen mag, enz.
In het algemeen zijn technische wijzigingen die een gevaar of risico kunnen vormen voor de verkeersveiligheid, de veiligheid van het voertuig zelf, van de bestuurder of van de passagier niet toegestaan.
Technische wijzigingen of aanpassingen die een verbetering betekenen mogen gebruikelijk ook.
In de Europese wetgeving staan de wel of niet toegestane wijzigingen in extenso beschreven en vermeld. De RDW kent ze.
Ik kan mij niet voorstellen dat oom agent of tante agente een dergelijke dieptekennis van Europese voertuigwetgeving heeft dat een WOK melding wordt opgelegd.
Duidelijk is dat sommige dingen niet mogen, maar dat staat ook vaak al in de Regeling Voertuigen. Zoals bijvoorbeeld het voeren van zwaai- of knipperlichten (anders dan de raw's) of plaatsen van armaturen daarvoor, het voeren van striping die de indruk wekt of kan wekken dat het een dienstvoertuig betreft, enz.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Weliswaar nog geen antwoord van de RDW, maar dit vond ik op de site van de KNMV (Dat rijmt :D ):

REMMEN
Aanpassingen aan je remsysteem, zoals rvs remleidingen of een rem-/schakelset, monteer je natuurlijk goed en veilig. Als je de permanente eisen van de Regeling voertuigen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) opvolgt, zit je altijd safe. Een RDW-herkeuring is nodig zodra je veranderingen aanbrengt in de bedieningsplaats, -manier of - kracht van het remsysteem.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Berrybeer schreef: 17 okt 2018, 13:55 Weliswaar nog geen antwoord van de RDW, maar dit vond ik op de site van de KNMV (Dat rijmt :D ):

REMMEN
Aanpassingen aan je remsysteem, zoals rvs remleidingen of een rem-/schakelset, monteer je natuurlijk goed en veilig. Als je de permanente eisen van de Regeling voertuigen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) opvolgt, zit je altijd safe. Een RDW-herkeuring is nodig zodra je veranderingen aanbrengt in de bedieningsplaats, -manier of - kracht van het remsysteem.
Als je het ABS systeem verwijderd moet je dus een herkeuring laten doen. Dit heb ik al eerder gelezen. En als het goed gedaan is zal de goedkeuring geen probleem zijn tenzij je motor van een zodanig bouwjaar is dat een ABS systeem verplicht is. Bij een vrij nieuwe motor mag je het dus niet verwijderen.
Bolletje

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Bolletje »

Hallo,

Wat staat op het kenteken met of zonder ABS als het met ABS dan moet je volgens kenteken een werkende ABS hebben.

Groet Arno


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door QuickFix »

Bolletje schreef: 18 okt 2018, 12:38dan moet je volgens kenteken een werkende ABS hebben.
Staan dergelijk technische details (anders dan brandstof en motorinhoud) op het kenteken (bij mij niet in ieder geval)? :$
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Berrybeer »

En zojuist antwoord verkregen op mijn vraag aan de RDW

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Uw vraag is of de (type-)goedkeuring van de motorfiets vervalt als het ABS is verwijderd. Het antwoord is dat dit niet met een typegoedkeuring van doen heeft. U bedoelt misschien dat u kans heeft op een bekeuring als bij een verkeerscontrole wordt aangehouden. Het antwoord hierop is dat een ABS-systeem voor een motorfiets niet verplicht is gesteld in de permanente eisen.

Mooi...zijn we wat dat betreft weer wat wijzer ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Baird »

Berrybeer schreef: 18 okt 2018, 20:33 En zojuist antwoord verkregen op mijn vraag aan de RDW

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Uw vraag is of de (type-)goedkeuring van de motorfiets vervalt als het ABS is verwijderd. Het antwoord is dat dit niet met een typegoedkeuring van doen heeft. U bedoelt misschien dat u kans heeft op een bekeuring als bij een verkeerscontrole wordt aangehouden. Het antwoord hierop is dat een ABS-systeem voor een motorfiets niet verplicht is gesteld in de permanente eisen.

Mooi...zijn we wat dat betreft weer wat wijzer ;)
Dus een Xenonlampje plaatsen is wel een afwijking van de type-goedkeuring en een ABS-systeem verwijderen niet ..... Kun je dit eens specifiek aanje RDW-contact vragen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Baird schreef: 18 okt 2018, 20:42 .. Kun je dit eens specifiek aanje RDW-contact vragen?
Het mailtje is naamloos onderschreven Bert, maar op de RDW pagina kun je via hun contactformulier de vraag zelf even stellen :D
Zo...en nu verder met mijn voorbereiding om morgen voor een weekendje naar het Sauerland te gaan..
Bolletje

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Bolletje »

Tijdje terug had ik een k1200LT via de rdw site kun je zien dat bijzonderheden ABS staat vermeld.
Als er een apk komt voor motoren dan heb je wel een probleem als er geen ABS meer aanwezig is.
Goed op tijd remvloeistof vervangen dan voorkom je dat de print door brand en dat de kleine motoren vast gaan zitten in de k1200 zat 4 motoren in en er zaten 2 vast.

Groet Arno


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door MofkaP »

Reken maar dat het ABS is opgenomen in de permanente eisen.
Vanaf 2016 is ABS op een motorfiets verplicht.

De wet: Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien niet wordt voldaan aan de aantekeningen die ingevolge artikel 52b van de wet voor het voertuig in het kentekenregister zijn opgenomen.

In het kentekenregister staan alle technische typegoedkeuringseisen, daar behoort het ABS (sinds 2016) gewoon bij.

Regeling Voertuigen, permanente eisen, art. 5.4.1.1: De motorfiets moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens.
Dat wordt pas echt een WOK melding, alsdan niet meer rijden en niet meer verzekerd.
Dat is geen Mulderboete meer, het boetebedrag wordt door de OvJ vastgesteld (Strafbeschikking).

De RDW is dus ook al niet meer te vertrouwen.

Overigens is xenonlampje inbouwen in een halogeenarmatuur niet verboden, dat mag zonder vernieuwde typegoedkeuring
Wel loop je gerede kans dat het lichtbeeld niet meer voldoet aan de wettelijk eisen. Immers het lichtkarakter en het lichtafgiftepunt van een xenonpeertje is wezenlijk anders dan dat van een halogeenpeertje, waarvoor de reflector specifiek is gebouwd.

Als je het goed wilt doen dan vervang je ook de hele koplampunit, maar dat is prijzig.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En dit had ik dus ook verwacht. Vanaf die datum dat een ABS systeem verplicht is mag je het volgens mij ook niet verwijderen. Maar voor die datum is het geen probleem. De remrestfunctie valt zonder I ABS systeem nog steeds binnen de wettelijke eisen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Baird »

MofkaP schreef: 18 okt 2018, 22:05 Reken maar dat het ABS is opgenomen in de permanente eisen.
Vanaf 2016 is ABS op een motorfiets verplicht.

De wet: Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien niet wordt voldaan aan de aantekeningen die ingevolge artikel 52b van de wet voor het voertuig in het kentekenregister zijn opgenomen.

In het kentekenregister staan alle technische typegoedkeuringseisen, daar behoort het ABS (sinds 2016) gewoon bij.

Regeling Voertuigen, permanente eisen, art. 5.4.1.1: De motorfiets moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens.

knip
Begrijp ik jou goed als ik stel dat In het kentekenregister van mijn R1150RT alle technische typegoedkeuringseisen staan maar dat daar het ABS dus niet bij behoort omdat dat pas sinds 2016 verplicht is?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ja, dat begrijp je goed.
Vergelijk het met autogordels of hoofdsteunen. Toen die nog niet verplicht waren, waren sommige modellen (soms als optie) er wel al mee uitgerust.
Die gordels of steunen konden (en kunnen nog steeds) zonder probleem of APK afkeur worden verwijderd.
Bij de latere modellen mag dat niet, dan voldoet de auto niet meer aan de goedkeuringseisen en leidt dat ook tot APK afkeur.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door Baird »

MofkaP schreef: 19 okt 2018, 08:19 Ja, dat begrijp je goed.
Vergelijk het met autogordels of hoofdsteunen. Toen die nog niet verplicht waren, waren sommige modellen (soms als optie) er wel al mee uitgerust.
Die gordels of steunen konden (en kunnen nog steeds) zonder probleem of APK afkeur worden verwijderd.
Bij de latere modellen mag dat niet, dan voldoet de auto niet meer aan de goedkeuringseisen en leidt dat ook tot APK afkeur.
En is het dan correct te stellen dan een verzekeringsmaatschappij niet mag weigeren om uit te keren omdat ze zich niet kan beroepen op het feit dat je de ABS verwijderd hebt op grond van bovenstaand?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door MofkaP »

Dat hangt van de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappij af.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Snap ik het nou niet meer ...??

Ongelezen bericht door EileRT »

Als je van plan bent om het ABS (van een motor van voor 2016, vanaf 2016 is het sowieso verplicht) te verwijderen adviseer ik per definitie vooraf overleg te hebben met je verzekeraar.

Ik zou het zwart op wit gegeven antwoord van de RDW, n.a.v. je voornemen om het ABS te willen verwijderen, meenemen in het telefonisch gesprek met de verzekeraar. De kleine lettertjes worden je dan door een medewerk(st)er verduidelijkt. Vraag van deze mondelinge toelichting, met het gegeven antwoord, ook even een schriftelijke bevestiging. Just for sure.

Pas daarna kun je beslissen om deze “verwijderingsactie” wel of niet uit te voeren. Ik adviseer je om er goed over na te denken. Persoonlijk zou ik nooit voor de verwijdering van het ABS van mijn motor te kiezen, maar dit terzijde.
MofkaP schreef: 21 okt 2018, 13:07 Dat hangt van de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappij af.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”