De Notre-Dame is niet meer . . .

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door EileRT »

Beste forumleden,

Ik moet op ons forum mijn verdriet kwijt. De Notre-Dame, de iconische kathedraal uit de gotische bouwkunst van de late Middeleeuwen is afgebrand. Onvoorstelbaar. Als docent in de Kunstvakken op een Lyceum heb ik dit imposante bouwwerk met al haar pracht en praal veel besproken in mijn lessen en ben er met mijn leerlingen virtueel en in het echt nog tot vorig jaar met mijn vrouw en kinderen tijdens ons bezoek aan Parijs geweest. Ik heb haar bewonderd. Ze is niet meer . . .

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik voel met je mee, gisteren de :O :O beelden gezien
Helemaal weg is ze niet, maar opknappen/restaureren/herbouwen gaat een flinke klus worden.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ik heb de hele avond de brand, via de live-streams, met verbijstering gevolgd. Gelukkig is de structuur van het gebouw bewaard gebleven en zal de kathedraal weer hersteld gaan worden.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik was ook geschokt: wie is er niet (met schoolreis/werkweek) naar de Notre-Dame geweest? :(
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door siebke »

QuickFix schreef: 16 apr 2019, 14:04 knip.... wie is er niet (met schoolreis/werkweek) naar de Notre-Dame geweest? :(
ik :$ . Maar heb haar op neo-puberale leeftijd tijdens een vakantie toch nog mogen bewonderen, evenals andere bezienswaardigheden in Parijs. Een troost: Met de inmiddels beschikbaar gestelde gelden zal ze gegarandeerd weer in volle glorie herrijzen ;)
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: De Notre-Dame is er niet meer helemaal. . .

Ongelezen bericht door Baird »

Wij kunnen zeggen dat we bij de Grote Brand van 2019 mee gekeken hebben .....Het meeste dat verbrand is is van de restauratie uit de 19de eeuw, veel van de 13de eeuwse delen zijn toen vervangen, zelfs de spits is van later.

Ik hoop dat het orgel met zijn 7000 pijpen er ongeschonden van af gekomen is ...

Het blijft een ramp.

Waar is de permanente brandwacht die er moet zijn bij een verbouwing? Waar was het eerste vlammetje en hoe kwam dat? Etc ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door EileRT »

Nu de brand voorbij is is de schade opgemaakt. De twee karakteristieke klokkentorens staan nog. Een groot deel van de bouwstructuur is nog intact. De verzengende hitte heeft echter het transept, het dwarsschip, totaal vernield. Daarboven stond ook de spitstoren waar de brand (volgens de berichten) is uitgebroken.

Het orgel met de 7000 tinnen pijpen heeft het overleefd. Er zijn vele unieke schilderijen verbrand evenals een deel van de gebrandschilderde ramen. Ook is ongeveer zeventig procent van de waardevolle en dus ook onvervangbare schatten in de kathedraal verloren gegaan.

De herbouw zal naar verwachting tientallen jaren in beslag nemen. Gelukkig zet een ieder in Frankrijk (en daarbuiten) zijn of haar schouders eronder. De Franse staat zal primair het initiatief met de vele miljoenen euro’s voor haar rekening nemen.

Ten tijde van mijn posting schreef ik “De Notre-Dame is niet meer . . . “. De brand was toen nog niet onder controle. Ze is er nog wel maar is zwaar gehavend. Het is en blijft een ramp met een gigantische schade. De Notre-Dame is samen met de Arc de Triomphe en de Eiffeltoren één van de meest beeldbepalende monumentale bouwwerken van de stad Parijs.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Grote schade, inderdaad.
Maar als je nu leest wat er niet verloren is gegaan dan had het vele malen erger kunnen zijn. Restauratie in 5 jaar zoals nu in de planning staat is erg optimistisch, maar het valt allemaal nog op te knappen.

Fokke en Sukke zoals altijd bovenop de actualiteit:
Afbeelding
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Inderdaad pijnlijk dat zoveel historie zo beschadigd raakt. Wonder boven wonder lijkt het recent gerestaureerde Cavaillé-Coll orgel het redelijk overleefd te hebben.
fransgabler

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat de Fransen hechten aan cultuur, blijkt eens te meer vandaag.

Temidden van de bouwsteigers wordt er het eerste concert gegeven. Weliswaar met de veiligheidshelm op, nog zonder publiek et avec une petite orchestre, maar toch.
.
Schermafbeelding 2020-12-27 om 21.50.46.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor deze update. Dit geeft de burger moed! ;)
fransgabler schreef: 27 dec 2020, 22:01Temidden van de bouwsteigers wordt er het eerste concert gegeven. Weliswaar met de veiligheidshelm op, nog zonder publiek et avec une petite orchestre, maar toch.
De restauratie moet in 2024 afgerond zijn (althans dat is het streven). Meer nieuws:

https://www.vastgoedbs.nl/nieuws/nieuws ... me-parijs/
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door AGVerheij »

In het kader van concerten en de Notre Dame:
Jean-Michel Jarre geeft rond de jaarwisseling een openbaar en gratis concert vanuit de Notre Dame onder de naam 'Welcome to the Other Side'. Niet de echte kathedraal, maar een gedigitaliseerde versie :D



Een innovatieve, virtuele live-show dus, met 3D effecten (aardig voor degenen met een VR-bril), en van alles waar de concerten van JMJ beroemd om zijn.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: De Notre-Dame is niet meer . . .

Ongelezen bericht door AGVerheij »

En als je wilt weten hoe het er uit zag en klonk, voorlopig staat de show op youtube:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”