Wennen bij 100km/u

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Wennen bij 100km/u

Ongelezen bericht door japachap »

Well, het duurt even, maar net mijn 2e volledig week na de invoer van de verlaagd snelheidslimiet met mijn motor afgerond.
Het is toch wel even wennen om niet gas te geven als je de snelweg op rijdt!

Ik merk nu dat over de afgelopen 14 jaren (sinds mijn komst in NL) ik, en iedereen om mij heen hebben steeds sneller en sneller gereden- vooral de werkverkeer en zwarte bedrijfs autos.

Waar in 2006 ik was blij verassd hoe netjes iedereen toen de verkeersregels aanhield, heb ik de afgelopen jaren steeds meer haast gezien op de weg. En (deels) onbewust doe je ook mee.

Nu zitten wij met Covid-19 in het land. Veel mensen blijven thuis. De 100km/u is ingevoerd. Langzaamerhand besef ik dat dit misschien toch een goede ding is. Ik verveeld me ten eerste over hoe traag 100 is in verhouding tot 130 (+/-10%!!!), maar het is toch best ontspannend! Minder verkeer en vooral in het algemeen veel bestuurders die houden aan de nieuw regeling.
(Behalve de paar idioten in bedrijfs leen autos en de dikke zwarte bakken met Duitse kentekens...)

Het kost mij nu een extra 5 tot 10 minuten voor de rit naar werk toe elke dag, maar het gaat goed. De snelweg stress is weg en verder- het is echt goed voor de portemonnaie.
Ik kreeg vroeger gemiddeld 46MPG / 16,3 km/L / 6,14L/100km. Typisch 230miles/370kms per volle tank.
Afgelopen week- 52MPG / 18,4km/L / 5,4L/100km. 275 miles/ 443km! Ongekend goed op mijn RT!!

Dus- tussen een 13% en 20% besparing op verbruik. Dat is voor mij een goed 380euros minder brandstof per jaar- plus minder slijtage op de banden.

Het blijft even wennen on jezelf te afremmen, maar misschien is dat goed in deze tijden. Misschien hebben wij allemaal een beetje afremmen nodig. Misschien hebben wij langzaam allemaal zich steeds meer laten haasten en ik hoop dat als de Covid crisis voorbij is, wij zullen wel herenneren dat de extra tijd nodig om ons bestemming te kunnen bereiken is de moeite waarde- als dat brengt meer gerust in het leven; meer geld over in de portemonnaie; en een schooner milieu.

Excuseer mijn introspectieve gedachten, maar ik ben hoopvol dat dit tijd onder Covid een echte 'Reset' voor veelen zou worden.

Ben benieuwd naar de meninging en gevoel van anderen in deze tijden...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Wennen bij 100km/u

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ik zit in verplichte lock down, opgelegd door mevrouw MofkaP, omdat ik tot de risicocategorieën behoor.
Dus ik heb de 100 km/h nog niet mogen proeven.
Wel gisteren de arme opgesloten motor even gestart en gas gegeven, anders vergeet ik het aangename geluid dat hij maakt.

Mijn complimenten voor jouw Nederlands, toch een vreemde taal voor jou. Er zijn velen die het minder spreken en schrijven en die langer in Nederland zijn.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Wennen bij 100km/u

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ook ik hoop dat de huidige situatie een aanzet is tot een andere manier van doen en denken. Voor velen kan thuiswerken de norm worden. Dit geeft veel meer ruimte op de weg voor diegenen waarvoor thuiswerken niet mogelijk is. Bovendien is het een stuk beter voor het milieu.

Hartelijke groet, Nico

Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Wennen bij 100km/u

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb de laatste 6 jaar voor Woon Werkverkeer op en neer gereden naar Deventer; totaal ongeveer 100 km snelweg per dag, heen en terug.
In het begin heb ik inderdaad "snel"gereden. Ongeveer 125-130 km per uur waar dat ging. Verbruik was toen ongeveer 1:18.
Al snel na de eerste keren heb ik mijn snelheid afgeschaald naar ongeveer 100 km per uur. Kostte mij ongeveer 5 minuten extra tijd maar mijn verbruik ging ineens naar gemiddeld 1:23.
Dit heb ik ongeveer 5 1/2 jaar volgehouden. Heerlijk relaxed rijden en daarbij een behoorlijke kostenbesparing. Af en toe wel snel gereden omdat ik laat was. Dom want die vijf minuten scheelt eigenlijk niets. Wel liep mijn verbruik meteen weer!
Dus wat mij betreft blijft de 100 km per uur in stand. Heerlijk relaxed op de snelweg.
En laten we eerlijk zijn, het toeren over binnenweggetjes blijft toch leuk en daar speelt de snelheid gewoon minder. Als het maar niet te vaak beperkt wordt tot 60 km per uur. 80 is dan net iets leuker.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Marc H
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Wennen bij 100km/u

Ongelezen bericht door Marc H »

Ook ik ben geen hardrijder. Gemiddeld ietsje sneller dan het andere verkeer. Behalve dan (sommige) Audi's. Die halen je nog in bij 150 :D Het komt neer op 100 - 115 km/u. Ik vertrek lekker op tijd. Zo ben ik ook altijd nog een bakkie pleur te vroeg op het werk _004
Een vader is iemand die foto's heeft waar ooit zijn geld heeft gezeten.
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: Wennen bij 100km/u

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Ik ben nu twee keer onderweg geweest naar mijn werk via de A50. Mijn verbruik bleef op 4,9l/100km staan. Ik vindt het wel ongelofelijk saai.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wennen bij 100km/u

Ongelezen bericht door Baird »

Op de snelweg 110 km/h op de GPS en Flitsmeister in het oor, kwam toch gisteren nog een waarschuwing door: 3 klikjes op de CC terug en vriendelijk zwaaien, het zal je baan maar wezen ......maar wel erg saai met dit gangetje ........
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”