Hond(je) bijt naar motorfiets..

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Ed17
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geel

Hond(je) bijt naar motorfiets..

Ongelezen bericht door Ed17 »

Beste forumlezers,

Mijn hond(je) (Cairn) flipt telkens ik de RT van de middenbok zet. Hij komt dan afgestormd en begint naar het voorwiel/band te bijten.
Dat doet hij ook wanneer ik vertrek of aankom. Ik moet afstappen en 'm veilig wegzetten voor ik verder rij, of hij zit er vandaag of morgen onder.
Ik vermoed dat één en ander te maken heeft met "verlatingsangst" of dergelijke, maar weet iemand hoe de vork exact aan de steel zit?
N.B. grapjes zullen ongetwijfeld ten berde komen en zijn ook welkom, maar ik zou toch graag een gefundeerde uitleg ontvangen opdat ik 'm dat kan afleren.
Alvast bedankt...
Ed.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hond(je) bijt naar motorfiets..

Ongelezen bericht door Baird »

Heb daar ooit eens een aflevering van Cesar Millan over gezien, uiteindelijk werd de hond in een soort wacht stand gezet door het hoofd van de roedel (jij) en bleef vervolgens uren rustig in de woning tot dat het baasje weer terug kwam. Jij, als zijn baas in de roedel, doet iets wat niet in zijn patroon valt en hij weet niet wat hij wél moet doen.

Vriend van mij werkt de hele dag buitenshuis en hondje blijft rustig, komt hij thuis heeft het beestje wel even aandacht nodig ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Hond(je) bijt naar motorfiets..

Ongelezen bericht door EileRT »

Een hond kijkt per definitie naar de leid(st)er in de roedel. Dat zit in zijn/haar gedrag ingesloten. Het is van jongs af aan bepaald.

Als baas van deze hond ben jij de leider of het hoofd van de roedel. De hond ziet de motor als een “wereldvreemd” ding. In jouw situatie richt de hond zich tot dat rare vreemde ding waar jij volledig mee bezig bent. Vandaar het bijten naar dat ding. Dat is dus te verklaren.

Dan je vraag. Wat kun je aan dit gedrag doen? Ik zou (uitgaande van mijn ervaringen waarbij ik in een gezin ben groot gebracht met jawel, vier boxers (niet zijnde BMW’s), de hond onder appèl houden bij een klein stukje wegrijden (vervolgens even afstappen) en bij het aankomen. Daarna direct belonen door aandacht te geven en te prijzen. De hond ervaart van jou de aandacht die hij of zij zo graag wil. Uiteindelijk kijkt de hond tegen jou op en adoreert jou.

Ik realiseer mij dat dit niet een 1 op 1 oplossing is maar uiteindelijk weet ik dat duidelijkheid en structuur heel belangrijk zijn. Er ontstaat een ingeslepen en dus geconditioneerd gedrag.

Succes toegewenst en een mooi psychologisch topic tussen mens en dier in ons RT Café! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Ed17
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geel

Re: Hond(je) bijt naar motorfiets..

Ongelezen bericht door Ed17 »

Bedankt voor de raad. Ik ga 's kijken wat ik er aan kan doen.
De hond meenemen op de motor heb ik nog niet geprobeerd...misschien maakt ie daarom zo van zijnen tak ;-)
Ed.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”