Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik houd van mooie motoren en die zijn er gelukkig genoeg, ook bij de Bayrische Motoren Werke . Met de introductie van een motor, voorzien van een stroomlijn die helemaal paste bij het ontwerp van de luchtgekoelde boxer, verliet BMW het pad van waaruit vooral functionele motoren werden geleverd. Het concept was vernieuwend omdat het de eerste fiets was met een geïntegreerde stroomlijn die af-fabriek werd geleverd. De stroomlijn was achter de tekentafel ontworpen en vervolgens geperfectioneerd in de windtunnel. Het gaat hier natuurlijk om de legendarische R100RS, die het levenslicht rond 1976 zag.
.
R100RS.jpg
.
Als beginnende motorrijder stond ik er kwijlend naar te kijken en meestal niet als enige. Eigenlijk vond iedereen dit een prachtig concept waarin functionaliteit en schoonheid hand in hand gingen. Voor deze motor worden heden ten dage nog aardige bedragen betaald, mits voorzien van loodvrije koppen en nieuwe rubbers 'all over the place'. Zo wordt het bovenstaande exemplaar geheel gerestaureerd aangeboden voor maar liefst 12k aan euro's. De R100RS is daarmee een echte klassieker gebleken.

Bij de introductie van R1200C en R850C deed zich ongeveer hetzelfde effect voor. Met name de exemplaren in 'elfenbeinweiss' - de naam dekt de lading wel aardig - met het prachtige opstaande zitje van de duo-passagier als rugsteuntje voor de rijder, sprak tot de verbeelding. De prijs van, ik meen zo'n 25000 gulden, weerhield velen van een emotionele aankoop. De rijeigenschappen bleken echter niet bijster goed en de motoren leverden voor hun gewicht en omvang een beperkt vermogen van respectievelijk 50 en 61 pk. Om met de onderbenen een hoek te benaderen van 90 graden, zonder de cilinders te raken, werd de zitpositie ver naar achteren geplaatst. Het gevolg daarvan was wel dat er een tamelijk groot en naar achteren gebogen stuur moest worden gemonteerd.
.
Schermafbeelding 2020-10-10 om 21.35.23.jpg
.
Je moest echt wel een superman of agent in dienst van het Majesty's Secret Service zijn om met deze zware cruiser flink vaart te kunnen maken. Heden ten dage staan er veel te koop in allerlei kleuren rond de 5 a 6 k aan euro's. De kwaliteit van het chroomwerk houdt niet over, corrosie op een blinkende cruiser tast het uiterlijk - en daarmee de restwaarde - enorm aan. Gezien het aanbod en de vraagprijzen heb ik nog niet de indruk dat hier een klassieke motorfiets staat, waar nu en later veel belangstelling voor bestaat.

In dat rijtje zou - als ik de introductiestorm mag geloven - de R1800 de absolute topper moeten worden.
Laat ik voorop stellen dat ik het een prachtige motorfiets vind, buitengewoon knap om het nadeel van de aan beide kanten ver uitstekende cilinders optisch om te zetten in twee enorme blikvangers.

Technisch gezien is het opvallend dat BMW een enorme sprong maakt met haar grootste boxer van 1250 cc naar een inhoud van 1800 cc, bepaald geen stapsgewijze vergroting van de cilinderinhoud met een sprong van liefst 44%. Een Japanse groteske boxer heeft dezelfde inhoud, maar dan wel verdeeld over maar liefst 6 cilinders. BMW vergrootte of verkleinde haar boxers altijd stapsgewiijs met 50 tot 100cc naar de R1250 en de kleine R45 toe.
Een zuigermotor blijkt technisch het meest effectief te zijn bij een inhoud rond de 250 cc. Door het stapelen van cilinders met die inhoud naar een multicilinder toe, wordt een efficiënte en krachtige motor verkregen. Het is niet voor niets dat de 900- 1000 cc klasse met vier cilinders nu zo enorm aan de weg timmert met o.a. de Kawa Versys 1000 en de BMWS S1000XR. Het is ook geen toeval dat de zescilinder-in-lijn van BMW met 6 x 260 cc op 1600 cc uitkomt.

Echter, een deel van de motorrijders wil juist graag de motor onder zich 'voelen werken' en die beleving geven deze multicilinders veel minder in vergelijk met een tweecilinder boxermotor. Onlangs repareerde ik de Yamaha Fazer 1000 met nog gewone carbs van mijn zoon uit 2004 en reed er daarna - overigens zo goed als dubbelgevouwen - even proef op. De zitpositie was beroerd, maar wat rijdt zo'n viercilinder trillingsvrij en wat gaat gaat zo'n motor er bliksemsnel vandoor... Mijn R1200RT leek kort daarna meer op een lekkende stoommachine dan op een moderne en vlotte tourmotor. Toch zou ik niet gauw overgaan op een viercilinder met meer dan 100 pk. Die opzet geeft enorm veel acceleratie en power maar weinig terug van wat ik als een prettig motorgevoel ervaar. Vreemd, maar waar.

Boxerrijden is dan misschien niet zo efficiënt met - in mijn geval - 2 potten van ieder zo'n 600 cc maar het geeft wel het echte motorgevoel. Ik sluit dan ook niet uit dat boxerrijders de laatste groep rijders is die vrijwillig zou overstappen op een ZERO achtige elektrofiets.
Even terug naar die R1800, hoe zit het met deze 'over the top' ontworpen 2 x 900 cc boxer? Ik put uit een aantal reviews van Youtube: waar BMW vaak staat voor doorrijden, lange afstanden afleggen vanuit een goede zit voldoet deze machine daar niet aan. De zit klopt niet, een cruiser heeft de kniehoek traditioneel naar voren vanuit een 'onderuit' zit. Echter, de grote potten van cilinders verhinderen die houding. Dat merkte ik zelf ook toen ik er even droog op zat. Uit de reviews blijkt ook dat 1800 cc - verdeeld over twee grote potten die tegenover elkaar staan - behoorlijk trilt en precies in het gebied tussen de 80 en 120 km uur.

Ik had zoiets bij m'n R1150RT die rond 3100 toeren ook wat extra trillingen gaf. Niet eenvoudig te vermijden want dat was altijd rond de 50, 80 en 100 km, uitgerekend snelheden die veel gereden worden. Dat was nog wel op te lossen door een iets te hoge of lage versnelling in te schakelen. Bij de R1800 lijkt dat echter niet uit te maken.

Op een motor wordt nog wel eens een bocht genomen en bij voorkeur niet op een manier die we kennen als 'vierkant' rijden. Zoals een motormaat van me al opmerkte: "Gezien de grondspeling van de R1800 zou het me niet verbazen als die bij het zien van een bocht al spontaan aanloopt". Bij het ontwerp van deze motor lijkt dan ook weinig rekening gehouden te zijn met het fenomeen bochten en hellen, toch geen onbelangrijk onderdeel van het motorrijden. Met een vermogen van 91 pk bij een gewicht van zo'n 345 (!) kilo dringt zich de vergelijking op met de eerder genoemde cruiser van BMW.

Wat me als verstokte BMW rijder wat irriteert en zelfs grieft, is dat de machine volgehangen is met plaatjes met daarop nb in hoofdletters de Engelse tekst: 'BERLIN BUILT'.
.
IMG_5892.jpeg
.
In mijn beleving hoort immers iedere BMW in Duitsland te worden geproduceerd en niet in China, Indonesië, India of welk lage lonenland dan ook. Waar een kwalificatie uitgaat naar de thuisbasis van de R1800, betekent dat ook een impliciete diskwalificatie van de andere types van hetzelfde merk die kennelijk niet (meer) 'BERLIN BUILT' zijn. Ik weet niet of dat een verstandige marktstrategie van BMW is bij een motor die slechts mondjesmaat verkocht zal worden.

De prijs is niet absurd hoog, enigszins herkenbaar in de lijn van BMW, deze nieuwe grote boxer moet zo'n 30 K kosten.Het is een exclusieve machine en de prijsstelling stijgt nog boven die van de R1250RT en de K1600GT uit. Omdat de R1800 meestal op korte stukjes bij mooi weer gebruikt zal worden als tweede motor naast een 'echte' gebruiksmotor, zou het me niet verbazen de machine in real life pas volgende zomer langs te zien ploffen en waarschijnlijk op een lange rechte weg.

Nogmaals; ik vind het een zeldzaam mooie motor om te zien en kan me voorstellen dat de R1800 het beter in de receptie van een groot bedrijf als blikvanger doet, dan rijdend in real life op de openbare weg. Gezien de prijs is de motor ook niet voor iedereen weggelegd, wat voor meer motoren opgeld doet, die echter over het algemeen qua prestaties en zitpositie de R1800 verre zullen overtreffen.
Maar mooi, dat is ie zeker.
.
R1800.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 11 okt 2020, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door tamme »

Leuk kort verhaal, ik vind het zeer uitnodigend om te lezen
De R1800 is inderdaad een hele mooie motor Big RT Smile
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ter ondersteuning van mijn vermoeden dat de nieuwe R1800 meer een motor voor in de etalage dan op de weg is:

Van de week kocht ik een winddicht motorjack, het moest er eens van komen. Bij motorjacks - en niet alleen die van leer - heb ik altijd grote moeite om er afscheid van te nemen. Ze zitten als ingelopen schoenen, trekken makkelijk aan en uit, zijn op veel plekken geweest en hebben allerlei weersomstandigheden langdurig meegemaakt. In de loop der tijd komen er wat slijtplekken in en op en uiteindelijk dringt zelfs een klein mot-regenbuitje door tot op de huid. De jas blijft nog steeds lekker zitten, maar houdt eigenlijk al lang geen warmte meer binnen en de weersinvloeden buiten.

Bij het eindeloos passen - uiteraard op het uitverkoop-rek - sprak de patron van de BMW dealer me even aan of het lukte met passen. Dit leek me een mooie gelegenheid om even langs mijn neus te vragen hoe het ging met de verkoop van de R1800. Ergens las ik immers dat de motor uitverkocht zou zijn en er inmiddels wachtlijsten worden aangelegd. Deze - niet nader aan te duiden - BMW dealer kon een glimlach niet onderdrukken.

Nee, als ik er eentje wilde dan kon hij hem zo leveren, een wachttijd was hem onbekend. "Maar", zo voegde hij eraan toe "de eerste exemplaren vlogen de folder uit, dat was nog voordat de nieuwe eigenaren er op hadden kunnen proefrijden..."
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door tamme »

Er is nu ook een R1800 classic, zie motorplus :D
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Meestal onderscheidt een classic zich van het basismodel door het ontbreken van allerlei zaken die niet strikt nodig zijn om te kunnen rijden. Bij BMW denken ze daar anders over, de classic is hier ten opzichte van het basismodel juist voorzien voorzien van windscherm, buddyseat, zadeltassen, Led lamp, 16 inch voorwiel en cruisecontrol.
.
Schermafbeelding 2020-10-29 om 16.55.10.png
De aspirant eigenaren kunnen nu proefrijden in real life, dat kon bij verkoop uit de folder nog niet. _004

Als je al over the top gepresenteerd bent, kun je daar dan nog overheen of zijn deze toevoegingen een knieval om de R1800 meer rijdbaar te maken ipv de motor op een kleedje uit te stallen omdat ie wel errug mooi is.

Less is more...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 20 dec 2020, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat een blok in verschillende uitvoeringen door een fabrikant wordt ingezet, is niet nieuw. Zo ontwikkelde Yamaha 2 blokken waarmee de 700 en 900 series in allerlei uitvoeringen worden bediend. Dat werkt prima, zorgt voor lagere ontwikkelingskosten die de consument bij de aanschaf en latere onderdelenvoorziening ten goede komen. Monteurs kennen zo'n blok door en door en hebben minder tijd nodig voor onderhoud en reparatie.

BMW ontwikkelde onlangs het 1800 concept en bracht in eigen beheer naast het basismodel bovenstaande classic variant uit, waarmee de R1800 wat meer roadwaardig wordt. Wellicht volgen er nog wel meer types en varianten met hetzelfde 1800 blok.

Zoals in Italie Pininfarina bestaande auto's ombouwt naar een sportievere of cabrio uitvoering, zo heeft ook de Nippy Normans de ontwikkeling van het 1800 motorblok met belangstelling gevolgd. Waar BMW zelf nog geen initiatieven ontwikkelt om dit blok in een ander frame te hangen, overweegt Normans dit wel te doen. Geen gekke gedachte, mocht het blok goed uitpakken - wat een eerste serie bij o.a. BMW nog wel eens nalaat - dan biedt dat mogelijkheden. Het meest verkochte model van BMW is nog steeds de GS uitvoering, het mateloos populaire Gelände Strasse concept dat overigens bijna uitsluitend op de verharde weg wordt gebruikt. De GS is in de traditionele uitvoering al een veel te zware motor gebleken om bijv de blubber in te gaan. Het type ken ik redelijk goed, reed er zelf twee jaar op in de 1150 uitvoering. Het is een fijne motor, zolang het droog en niet te koud is en.....los zand en prut vermeden wordt.

Commercieel is het een logische gedachte om het best verkopende BMW model te voorzien van het grootst verkrijgbare tweecilinder motorblok, niet toevallig van de onlangs ontwikkelde R1800. De oorspronkelijke gedachte dat een GS vooral voor off road ingezet zou worden, verdwijnt daarmee definitief naar de achtergrond. Interessant om eens te kijken hoe het GS forum staat ten opzichte van dit nieuwe plus-plus model. De offroaders binnen dit forum laten zich nogal gelden als het op die momenten aankomt.

Een GS frame met een zwaar 1800 motorblok krijgt wel wat mee van een Frankenstein concept. Hoe bedenkt iemand een concept waarbij een zwaar uitgevoerd motorblok in een aangepast GS frame gelepeld wordt, wat dan off-road waardig zou moeten zijn? Dan lijkt de plaatsing in een R, RS of RT model meer voor de hand te liggen, ware het niet dat het prachtige blok - want dat is het - bij de RS en RT grotendeels aan het oog onttrokken wordt. Ik weet ook niet of RT rijders op een 1800 blok zitten te wachten. Aan de andere kant: Ik herinner me nog goed de introductie van de 900 serie van BMW, waarbij velen zich afvroegen of 900 cc wel zou passen binnen het rijgedrag van een boxermotor. Zou dat niet heel erg stoten en bokken, zelfs bij hogere toerentallen? Inmiddels is die cilinderinhoud verdubbeld....

De doorontwikkeling vanuit de BMW met het R1800 blok is redelijk voorspelbaar en daar kan Normans op aan blijven sluiten. Het luchtgekoelde blok zal de olie/luchtgekoelde en LC gekoelde weg volgen, waardoor het concept jaren en wellicht decennia mee kan. Dat gaat weliswaar ten koste van de esthetische uitstraling van het blok, maar de consument zal vernieuwingen wensen en wellicht zelfs eisen.
.
Schermafbeelding 2020-12-20 om 11.53.29.png
De sportieve 1800 GS uitvoering
.
Normans bedacht meteen twee versies: een sportieve versie en echt waar....... een offroad versie met - om in de sfeer te blijven - traditionele camouflagekleuren. De tijden van de zware viertakten in de modder uit de tijd van Broer Dirkx - al dan niet met zijspan - dreigen een onverwachte comeback te maken met een 1800 motorblok. De onvermijdelijke alu kofferset zal er vast vanwege de uitstraling standaard op verschijnen.
.
Schermafbeelding 2020-12-20 om 11.53.46.png
De offroad GS uitvoering, uiteraard met alu koffers.

.
dirckx.png
.
Broer Dirkx in actie op een zware viertakt pot voor die tijd, eind jaren 50 .
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

De vorige posts over de R1800 dateren al van een jaar her.

Dat is een mooie periode om eens te kijken of de 'over de top' kwalificatie voor de R1800 min of meer is uitgekomen of door de praktijk is gelogenstraft. Prachtmotor om te zien, helaas met een paar mindere punten als het om het rijden en de prijsstelling gaat.
Op mooie dagen rijd ik nog wel eens een extra rondje, maar een R1800 ben ik in het wild niet tegengekomen. Dat zegt op zich niet alles, al hoopte ik er wel een te spotten om eens te kijken hoe de bochten ermee genomen worden. Zover is het helaas niet gekomen.

Dan maar eens een objectievere standaard geraadpleegd door te kijken bij het aanbod van de R1800 op de site motoroccasion.nl .
Wat blijkt? Er staan op dit moment van schrijven maar liefst 32 stuks R1800 occasions te koop bij dealers en handelaren. Het merendeel daarvan is demo, te herkennen aan de lage kilometerstand, of zelfs nagelnieuwe exemplaren uit de bedrijfsvoorraad. Gezien het wringende concept van de voorliggende hete cilinders die de typische cruiserhouding van de rijder verhinderen, lukt het ook geen mens om daar wat langer op te zitten en zo eens een stukje naar en in het buitenland te toeren. Die lage km stand kon wel eens een kenmerk blijven van de R1800...

Omdat de waarde van nieuwe exemplaren en demo's stevig op de balans van de motorzaken drukt, moet zo'n occasion veel geld opbrengen. Het aanbod begint dan ook bij 23.950 euro en loopt door tot 39.750 euro. Om zo'n typische zomercruiser te verkopen in de maand oktober - met 32 concurrenten in ongeveer dezelfde prijsklasse - gaat een flinke uitdaging worden. Bij dit soort motoren maakt het ook uit dat de lichting over drie maanden een jaartje ouder is geworden.

Waar Harley Davidson een geslaagde gooi met de hoogtoerige Pan American doet naar de Europese hegenomie van de GS, zit BMW met een gooi naar de Amerikaanse Harley cruisemarkt in de hoek waar de klappen vallen. De R1800 verkoopt niet en het ziet er ook niet naar uit dat het alsnog gaat gebeuren. Er lijkt voor BMW echter geen weg terug meer te zijn, zo werden onlangs drie nieuwe types R1800 gelanceerd waaronder een typisch Amerikaans geörienteerde 'Bagger'
.
bagger c.jpg
Hoe Amerikaans wil je het hebben? Op de houding na dan..
.
De achterliggende gedachte bij de ontwikkeling van de R1800 is dat BMW niet wil blijven varen op het succes van de GS serie. Met de ervaring van de R1200 C in het achterhoofd heeft BMW wel een hele grote gok genomen door weer met een cruiser op de markt te verschijnen, waar de vaste klantenkring van BMW niet echt op zit te wachten. Een BMW wordt ook door de wat oudere motorrijders gereden en dan is een gewicht van net geen 400 kilo een flinke hijs. Of de hegemonie van HD kan worden doorbroken aan de overkant van de plas is gezien de prijsstelling en het concept van de R1800 maar zeer de vraag. Kijk maar eens wat je voor dat bedrag aan moois kunt krijgen.

En die Harley Pan American?
Dat zal over een jaartje wel blijken. De motorbladen zijn er unaniem enthousiast over, al valt daar - met uitzondering van de Chinese nieuwkomers - zelden een kritisch geluid te beluisteren. Wellicht is er een verband met de paginagrote advertenties van de Amerikaanse GS en de Europese cruiser.... De nieuwprijs van de Pan is met 18.995 euro tenminste concurrerend te noemen.

Over een jaar weten we meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 09 okt 2021, 11:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Leuk geschreven teksten Frans _004
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door nvdw »

Grappig: als ik in Google iets zoek als 'BMW R18 sales figures' krijg ik a) alles behalve dat en b) deze blog die de spijker wel op de kop slaat.

Het is een mooie motorfiets maar geen goede motorfiets, laat staan een goede cruiser. Nog los van de uitvoering vind ik het veelzeggend dat elke andere fabrikant, behalve Harley en Indian, met de komst van Euro 5 de handdoek al in de ring heeft gegooid. Japanse cruisers? Als je een Kawasaki Vulcan 650 of Honda Rebel 1100 meetelt wel, maar de klassieke Ventures en Intruders zijn hier niet meer leverbaar. Bij Moto Guzzi vind je de California ook al niet meer terug.

Het is een hebbeding, en dan is 30.000 euro heel veel geld.
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

En net als je denkt dat het niet erger kan met de R1800...

Voorheen stonden nieuwe motoren vooral op de balans van de importeur. Dat is al jaren niet meer zo, ondanks de lage rente. Dealers worden onder grote druk gezet om motoren te verkopen, alle voorraad bij de dealer staat op de zaak zelf. Om toch nog een beetje geld aan de R1800 te verdienen en er meer mensen kennis mee te laten maken, wordt de machine nu tegen afbraakprijzen per dag aangeboden als extended proefrit. Zie onderstaand bericht uit de BMW Motorrad post. Normaalgesproken is dat een huurprijs die ver onder het niveau van een machine die 30 k aan euro's op moet brengen.

Het is te hopen voor BMW dat de R1800 ergens op de wereld aanslaat, anders wordt het de bekende molensteen om de nek. Als vermeld: gelukkig ligt de rente historisch laag. Als ik een groot bedrijf met een receptie had, kocht ik er eentje als absolute blikvanger. Misschien dat daar nog ergens een bescheiden markt voor te vinden is.

Van een financiële zeperd hebben we immers als BMW rijders vroeg of laat allemaal last. Niet alleen in financiële zin, maar het remt ook de ontwikkeling van nieuwe concepten. De R18 heeft vanwege de grootte van eigenlijk alles aan de motor een prijzig ontwikkelingstraject doorlopen. Het is geen doorontwikkelde R1300 geworden, vanuit de bestaande R1250RT en GS en de ervaringen daarmee op de weg.
.
Voor de daghuur kun je ook nog eens kiezen uit diverse uitvoeringen.
.
Schermafbeelding 2021-10-09 om 11.17.43.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Of de hoge heren van BMW worden wakker, nemen het verlies en stoppen met dit project. Vaak zijn dit soort projecten prestige zaken en om dan te mogen erkennen dat men fout zit doet men niet gauw. Een verkeerde aankoop toegeven doet ook zeer maar je wordt er wel sterker van.

Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Net zoals in de auto industrie koopt het merk de garages in en worden ze zelf importeur (zeker als de verkochte aantallen het verantwoorden in dat land). Ze leggen al jaren eisen op hoe je garage er moet uitzien en welke types er in de show room moeten staan. Daar 'helpen' ze met plezier in omdat de kosten de pan uit rijzen. En ja hoor, de naam blijft nog bestaan maar de eigenaar is al lang geen eigenaar meer maar werknemer. Ik ken er nog enkele in de auto wereld (B) die voldoende eigen vermogen hebben om aan hun eisen te voldoen maar die zijn heel dun gezaaid. Rijst er ergens een nieuwe garage uit de grond en staat die vol met auto's of motoren dan weet je meestal hoe laat het is. Mercedes en BMW spannen hier in de kroon.

Dat de R1800 ondertussen een dure miskleun is, is ondertussen bekend. De markt van de super cruisers is eigenlijk de USA. Daarvoor werd ook de MG California destijds ontwikkeld trouwens om een voetje tussen de deur te krijgen bij de HD rijders. Als je dan de commentaren leest op de US fora over de R1800 klagen ze allemaal over de zit positie en de te dure prijs. Diegenen die er daar dan toch eentje kopen is om mee naar motor bike shows te gaan maar zeker geen alledaagse rijder.
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door Arjan W »

Mwa, ik moet van de baas volgende week een weekje vrij zijn. Wellicht dat ik er eentje ga proberen, als dat nog lukt. Ik denk dat ik daarna beter een mening kan vormen. Blijft wel, voor dezelfde prijs heb je ook een gevulde RT of basis GT. Maar je moet bij jezelf te raden gaan waarvoor je de motor wilt gebruiken.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Arjan W schreef: 11 okt 2021, 16:30 Mwa, ik moet van de baas volgende week een weekje vrij zijn. Wellicht dat ik er eentje ga proberen, als dat nog lukt. Ik denk dat ik daarna beter een mening kan vormen. Blijft wel, voor dezelfde prijs heb je ook een gevulde RT of basis GT. Maar je moet bij jezelf te rade gaan waarvoor je de motor wilt gebruiken.
Dat is natuurlijk de beste manier om erachter te komen of de kritiek op de R1800 ook zo door jou zo ervaren wordt. En laten we wel zijn: zo'n dure machine voor een prikkie huren is natuurlijk al een belevenis op zich. Ben benieuwd - als het zover komt - wat je ervaringen zijn met deze 'Built in Berlin'. Hopelijk blijft het volgende week een dagje droog.

Cruisers en choppers (*) zijn al weer een tijdje allesbehalve trendy en ook nog niet oud genoeg om klassiek te zijn. De Japanse fabrieken die furore maakten in de jaren 80 en 90 met hele series V twins vanaf 500 cc produceren die al een tijdje niet meer.
,
Schermafbeelding 2021-10-12 om 21.40.13.png
,
De huidige tijd kent op motorgebied weer andere trendy machines. Op dit moment zijn vooral de hoogpoters / allroads / adventures mateloos populair. Oorspronkelijk ontworpen om ook het terrein in te kunnen - denk aan de R80 GS - worden deze machines inmiddels vooral voor het asfalt ontwikkeld, met wellicht en hier en daar een uitstapje op een pad met een gravelharde ondergrond.
.
Schermafbeelding 2021-10-12 om 21.47.50.png
.
Moderne allroads als de BMW 1250 GS, Kawasaki Versys 1000 of Yamaha XT1200 zijn veel te zwaar om de prut of het losse zand in te duiken, zonder tractor en stevige lijn komen ze daar zelfstandig echt niet meer uit. De vorm en functie komen bij deze populaire types niet meer met elkaar overeen, maar ze vliegen wel de deur uit. De allroads worden van alle gemakken voorzien die met name op touren gericht zijn. Denk aan dynamische en/of actieve cruise control, handvatverwarming, diverse rijmodi, actieve vering en demping en ......bagagemogelijkheden.

Daarmee begeven ze zich op het terrein dat voorheen voorbehouden was aan specifieke tourmachines als de BMW RxxRT, de Yamaha FJR en de Honda ST Pan European. De Honda ST wordt niet meer geproduceerd en van de Yamaha is de laatste serie dit voorjaar bij de dealers uitgezet. De allroads zijn nu gewilder en zijn daarmee trendy. Motorrijden is voor velen behalve rijden op een motor ook 'zien en gezien worden'.

Motoren en types motoren zijn altijd kinderen van hun tijd. Na de tweede wereldoorlog sloopten veteranen alles van de HD Liberators af om er vervolgens uitdagend mee rond te scheuren. Het zou het begin van de Hell's Angels met hun choppers worden, die later onder de legendarische Sonny Barger uitgroeiden tot een gevreesde motorbende. Hun motoren kenmerkten zich door een basic uitrusting. Alles wat niet strikt noodzakelijk was, werd er rücksichloss afgeslepen. Zo verhuisde de kentekenplaat - bij gebrek aan een achterspatbord - naar de linkerzijde van de achteras.
.
Schermafbeelding 2021-10-12 om 22.37.19.png
.
Met de film 'Easy Rider' kregen de choppers een nieuwe boost. In plaats van het ratbike achtige uiterlijk van de Liberators verscheen er al het nodige aan blinkend chroom op deze motorfietsen. Het was hartje zomer 1969 en deze motoren stonden symbool voor vrijheid en onafhankelijkheid. Door met name de balhoofdhoek te vergroten werd er een enorme naloop gecreëerd, wat het aanzicht en het rem- en rijgedrag van de motor structureel veranderde. In 1969 had ik mijn eerste blokje van m'n Sparta open en was net oud genoeg om deze film te zien. Zo'n ding wilde ik ook wel in plaats van m'n met een pluizige kwast geverfde Sparta JLO 'piano' 2V. Helaas, verder dan het plaatsen van een breed en hoog stuur reikten de financiën indertijd nog niet.

Deze trend van gechopte - (choppen = afhakken) motoren die voorzien werden van over the top accessoires kregen rond 2000 aan de overkant van de plas een enorme boost. Het lukte de familie Teutel om een langdurige familievete rondom het bouwen van unieke op maat en op thema gemaakte choppers met een HD blok om te zetten in een nog langduriger t.v. serie. Het was de geboorte van O.C.C "American Chopper", in Nederland uitgezonden door Discovery Channel en inmiddels à la 'Happy Days" diverse keren herhaald.
.
Schermafbeelding 2021-10-12 om 21.24.47.png
Mede door deze serie wilde bijna iedereen wel zo'n bling bling chopper. De voorgespiegelde eigenschappen leidden daar ook rechtstreeks toe: een zeer relaxte zithouding, waarmee moeiteloos Route '66 kon worden afgereden en een overdaad aan power dat door het open uitlaatgeluid extra werd geaccentueerd. Er waren genoeg mensen die daar een consumentenlening tussen de 12 en 20 procent voor wilden afsluiten. In Europa werd daar al wat kritischer naar gekeken en met name BMW tourrijders - die al bijna een decennium over de absolute tegenhanger van de chopper/cruiser met de R1100 RT beschikten - schudden meewarig het hoofd bij de bedragen en de verwachte rij-eigenschappen.

Dan is het leuk om zo'n gewilde-kind-van-zijn-tijd-motor in retroperspectief eens op het feitelijke gebruiksgemak en rijeigenschappen te toetsen. En daarnaast: Hoe is het gesteld met de afschrijving op zo'n unieke bling bling machine?

De resultaten van deze toetsing is in dit youtube filmpje te bekijken.

(*) Cruisers, bobbers en choppers heb ik maar even voor het gemak onder dezelfde noemer geplaatst.
Er zijn wel onderlinge verschillen:
- Bobber: al het overbodige wordt gechopped, verwijderd. Het frame blijft echter ongemoeid. De bobber is de voorloper van de chopper
- Chopper: alle overbodige onderdelen worden verwijderd, daarnaast wordt het frame gemodificeerd. 'Het gezien worden' is een belangrijk item.
- Cruiser: Aangepast frame, maar minder modificaties op het uiterlijk dan de chopper. Het frame brengt de rijder niet in een benarde 'exposure positie' als op een chopper. Zo kan het frame behalve verlengd, zelfs verkort uitgevoerd zijn. De motor zelf is onveranderd of zelfs opgevoerd om langdurig zonder moeite relaxed te kunnen rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 13 okt 2021, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door MotoCon »

Van die chopper-plaatjes bovenaan herken ik er 2. De middelste (Een Vulcan 750) is mijn startmotor, een kleine 20 jaar geleden. Die heb ik denk ik na anderhalf jaar verkocht. Ik kwam met mijn benen boven de tank uit, echt geen gezicht. Maar wel een fijne motor. Daarna kwam dus die wat daar rechts van staat. Een Honda Shadow VT1100 vanaf 88, maar die van mij was al in 87 geproduceerd). In dezelfde kleurstelling zelfs. Ik had er een illegaal breed stuur op gezet, en forward controls. Zodoende een echte schommelstoel :D Ik had er 13 jaar lang enorm veel schik mee en voor het spreekwoordelijke rondje om de kerk is een chopper eigenlijk nog altijd het leukst. Je zag ook bij kids-rides toch altijd een bovengemiddelde belangstelling voor de blingbling. Toen ging-ie stuk en heb hem van de hand gedaan. Effe later een FJR gekocht waar ik eigenlijk vanaf de start al wild van was. Dat was 4 jaar geleden, maar ik vond de zo bejubelde FJR toch wel tegenvallen. Ja kracht zat ja, maar ik ben een chopperrijder, geen racer, dus dat boeit niet. Ik had zelfs op de spartaanse Shadow niet zoveel last van turbulentie, hij is zwaar, maar vooral ook topzwaar. Ik heb in die 4 jaar zwaar ingeleverd op mijn rijstijl naar aanleiding van wat ongewenste uitstapjes van het achterwiel. Je bent continu aan het opletten dat je niet teveel gas geeft (het 2002 model, géén ABS en ASC moest nog worden uitgevonden). Bij een Shadow trek je gewoon aan het gas tot de eindaanslag ;) Dat gaat met een FJR natuurlijk niet. Ik liet hem dus steeds meer in de garage staan, de lol was er van af. Dit voorjaar heb ik hem ingeruild voor een R1200R. Naked, dus weer lekker met de kop in de wind (en dus géén turbulentie!). De boxer sleurt ook flink aan het asfalt, en levert zijn koppel bij toerentallen die je ook zonder schaamte rijdt. Dus ik heb echt niet het gevoel dat ik inlever qua vermogen. Maar de fun is wel terug. Het is een fantastische brug tussen het chopperrijden en een grote zware toerfiets. _004 Ik zie mij hier zo weer 13 jaar mee rijden. Ik rij geen hoge kilometrages dus dat moet best kunnen!
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Er zijn toch nog heel wat MG rijders die trouw zweren aan hun California. Of dit nu een V7, T3, II, III of EV is. Enkel de Nevada's begin je wat minder te zien. Een stukje Italiaanse historie die je in je, overigens mooi geschreven geschiedenis stukje, jammer genoeg over het hoofd gezien hebt. Wie herinnert ze zich de serie Chips nog waar de US cops op een MG California V7 reden?
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Volgens mij reden ze in CHIPS op Kawasaki’s
655192FA-EFC8-46EF-AB5A-B8EBACB20375.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fschuurman »

Klopt een Z1000P
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 13 okt 2021, 09:06 Van die chopper-plaatjes bovenaan herken ik er 2.
De meeste linkse 'fabrieks-chopper' is er een uit de Yamaha Virago serie. Vanaf 700 t/m 1100 cc onderscheidde deze serie zich met name door de afwijkende dubbele schijf aan de voorzijde. De Virago 1100 rijdt heerlijk en remt in overeenstemming met het gewicht en het vermogen.

De genoemde en afgebeelde Shadow had ik ook enige tijd in m'n bezit, maar niet lang. Nix mis met het motorblok - zo weinig aansprekend de meeste modellen van Honda zijn, zo goed zijn de motorblokken - maar zoveel te meer met het frame en de remmerij. Een Honda Shadow 1100 in de afgebeelde uitvoering is een apert zware machine, die aan de voorzijde slechts één schijf heeft.

De motor remt aan de voorzijde echt slecht als het op de vertraging aankomt. Bij stevig doorremmen verlaat de voorvork bovendien alle stijfheid en tordeert in hevige mate. Dat het trommelremmetje aan de achterzijde daar weinig aan toevoegt, hoeft verder geen betoog. Er was overigens een ander type Honda Shadow 1100 leverbaar, dat wel van een dubbele schijf is voorzien.

Paul van Hooff beschrijft deze vorm van remmen zo mooi in zijn eerste boek: 'Man in het zadel'. Zijn motor - toevallig gaat het hier om een V700 Guzzi met vóór en achter trommelremmen en voorzien van 42 pk - remt niet, maar vertraagt. Het was dan ook in deze korte Shadow 1100 periode dat ik ruim afstand heb leren nemen van voorliggers.

De looks van de motor wint het bij vele choppers van de veiligheid. Dat het bij OCC choppers het geval is, ziet een kleuter maar het verbaast me dat Honda zo'n standaard product op de markt bracht. Kennelijk hoort op een chopper slechts één schijfrem aan de voorzijde. Zie hiervoor de vele loeizware Harley's, die het daarmee moeten doen. Poor chaps, maar voor een rondje om de kerk is het misschien genoeg.

Naar aanleiding van de genoemde Chips serie is rond 2017 nog een remake gemaakt in de vorm van een film. Ziehier de trailer daarvan.
Ook in deze trailer is er geen Guzzi te spotten. De dienders rijden daar al rond op hun BMW R1200 RT OHC, compleet met de bekende P stopnaalden aan weerszijden.
.
1200.png
.
Waar de Moto Guzzi in dienst van de politie wel een prominente rol inneemt, is bij een film uit de Dirty Harry reeks en wel 'Magnum Force' uit '73.
.
guzzi.png
.
Terugkerend naar de R1800 van BMW:
Uit het testverslag blijkt dat de zware motor ondanks de relatief dunne voorband heel behoorlijk remt en daarmee voldoet aan moderne maatstaven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 16 okt 2021, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ben inderdaad verkeerd geweest met de serie Chips aan te halen. Was inderdaad een kawa. KZ900 in de eerste serie en KZ1000 in de tweede. Mea culpa, mea maxima culpa.

Hier wat politie modellen in de US: https://www.thisoldtractor.com/moto_guz ... odels.html
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
Het enige wat ik mij afvraag aan de nieuwe R18,is wat er gebeurd met de open cardan na 50.000km?
Als men in weer en wind rijdt met die open cardan, en er komt stof en vuiligheid tussen, hoe lang duurt
het voordat de rubbers kapot gaan?
Misschien komt er een aftermarket firma (Wudo, Wunderlich)met een chrome buis die men daar over kan schuiven,
en dat staat nog mooi voor de poetsers onder de eigenaars.
Wat die Chips motoren betreft: In de serie ging de acteur Erik Estrada ( de donkerharige) eens onderuit,en zijn zonnebril,
die in zijn hemdje zat bovenaan,zat daar nog steeds toen hij opstond.
En die choppers in Easyrider, ze reden maar aan 20 a 30 km/u, want anders blijft Dennis Hopper z,n hoed niet opstaan,
die waait er anders wel af.
Salu.
Chris.
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Chris Wils schreef: 16 okt 2021, 16:20 Het enige wat ik mij afvraag aan de nieuwe R18,is wat er gebeurt met de open cardan na 50.000km?
Als men in weer en wind rijdt met die open cardan, en er komt stof en vuiligheid tussen, hoe lang duurt het voordat de rubbers kapot gaan?
In de serie ging de acteur Erik Estrada ( de donkerharige) eens onderuit,en zijn zonnebril, die in zijn hemdje zat bovenaan, zat daar nog steeds toen hij opstond.
Men rijdt met een R18 niet in weer en wind. Althans, dat is niemand toe te wensen. -naughty-
Het is als met Erik Estrada's zonnebril. Door die na een stoffige schuiver niet te verplaatsen wordt de illusie van onaantastbaarheid versterkt.

De R1800 is een droommotor om te zien en dat beeld laat zich niet verstoren door een ordinaire veronderstelde gebruikservaring.
Bij de R18 plaatjes en folder is het immers heerlijk wegdromen. _004
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Als ik kijk naar een foto van de cardan van de R18 zie ik alleen aan de voorkant een stukje rubber welke denk in alleen iets van een koppeling verbergt om de cardan te demonteren.
Zelfs bij mijn R51/3 met open cardan zijn er geen delen die onbeschermd zijn.
Aan de ene kant zit alleen de Hardyschijf naar de aandrijving en aan de andere zijde zit een chrome afdekking over de kruiskoppeling met daarover heen nog een stofkap
351E7E8E-7302-41E0-A7C6-441F6250C2EA.jpeg
211FC368-4043-4121-ACD2-F923AF7CA7B0.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 16 okt 2021, 11:36 Een Honda Shadow 1100 in de afgebeelde uitvoering is een apert zware machine, die aan de voorzijde slechts één schijf heeft.
Het is geen lichte jongen natuurlijk, maar hij weegt nauwelijks meer dan mijn R1200R (245 tegen 230?). En dan heb je een motor zónder plastic spatbordjes, zijkapjes, bagagedrager etc. Voordeel ook van een laag zwaartepunt.
fransgabler schreef: 16 okt 2021, 11:36 De motor remt aan de voorzijde echt slecht als het op de vertraging aankomt. Bij stevig doorremmen verlaat de voorvork bovendien alle stijfheid en tordeert in hevige mate. Dat het trommelremmetje aan de achterzijde daar weinig aan toevoegt, hoeft verder geen betoog.
Ik herken jouw slechte ervaring niet. Ja mijn BMW remt veel strakker, er zit ook 25 jaar leeftijdsverschil in. De achterrem deed inderdaad niet veel. Ik heb op de FJR daarna ook echt moeten wennen aan een achterrem die het wèl doet :D
fransgabler schreef: 16 okt 2021, 11:36 Het was dan ook in deze korte Shadow 1100 periode dat ik ruim afstand heb leren nemen van voorliggers.
Dat is op àlle motoren een goed idee natuurlijk. Misschien omdat ik dat besef had, dat de wat minder presterende rem voor mij nooit een probleem was. Je kon ook gewoon flink doorknijpen zónder het gevoel dat je er af gekatapulteerd wordt. Vergeet niet dat zo'n chopper geen racemotor is. Het is een onthaast-motor. Ik heb me er nooit onveilig op gevoeld.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Atra Hasis schreef: 17 okt 2021, 09:45 Zelfs bij mijn R51/3 met open cardan zijn er geen delen die onbeschermd zijn.
.
r513.png
.
Wat een prachtig stukje techniek bij zo'n motor van exact 70 jaar oud, basic en toch voor alledaags gebruik. Een luchtfilter wisselen is een kwestie van het afnemen van een deksel en het filter kan gewisseld of waarschijnlijk uitgeklopt worden. De R18 is gebaseerd op deze reeks modellen, dit soort technische details - de cardan is daar ook een mooi voorbeeld van - was het waard geweest om 1 op 1 over te nemen.

Wat me bij de R51/3 opvalt, is dat er direct na het haakse kickstarten een echte motor staat te stampen
Prachtding!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

En inderdaad destijds al voorzien van slimmigheden :
Het achterspatbord kan gedeeltelijk omhoogkwamen om het achterwiel er uit te halen
De horizontale steun van het voorspatbord kan omgeklapt als een soort “middenbok” zodat het voorwiel er uit kan.
Zowel de voetsteunen van de bestuurder als van de passagier kunnen omhoog/ omlaag worden versteld zonder dat je bij herr Hornig of herr Wunderlich hoeft te shoppen.
Zomaar wat voorbeelden .
Hier mijn trots (ook te zien bij rubriek sleutelprojecten ) :
6D44FC94-C533-44B6-A180-319DE7EC1004.jpeg
Maar goed ; terug on topic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Onze Vlaamsche vrienden hebben een aardige review gegeven over R18 en wel in de zogenaamde Bagger uitvoering. De Transcontinental - big- bigger - biggest - stond er weliswaar naast, maar was nog niet klaar om getest te worden. De voorkant van de machine is nu ook wat duidelijker zichtbaar, waaruit tevens blijkt waarom het aangezicht wat minder exposure in de folders heeft genoten. Let in de promo in het bijzonder op het bochtenwerk, de snelheid en de resterende grondspeling. Die beelden zullen wellicht niet in een enkele take genomen zijn..

Vanuit de alleszins beperkte 91 pk - zelfs met een 50% vermogenstoename na de R1200 C - en de riante 158 NM bevindt 'the sweet spot' zich rond 2000-2500 toeren. Welke snelheid daarmee bereikt wordt, wordt helaas niet vermeld. Op m'n R1150RT en R1200RT zit deze spot rond de 3500 toeren, al kan dat per exemplaar verschillen.Het geeft me altijd het vermeende idee dat de motor dan niet aan slijtage onderhevig is en elk onderhoud volstrekt overbodig is. In 6V geeft dat bij deze traditionele RT'ees een snelheid rond de 110 km per uur, wat een mooie snelheid in Nederland is. Daarmee wordt ook het aanbod aan wit/licht paarse enveloppen in de brievenbus beperkt qua aantal en hetzelfde geldt voor de hoogte van de aangeboden schikkingsbedragen.

Het is zo'n beetje de enige fysieke brief die me nog wel eens bereikt, de rest gaat digitaal. De zwart wit foto - die ongetwijfeld uit de administratiekosten wordt betaald - wordt dan na enig zoekwerk digitaal geleverd. Dat dan weer wel en het scheelt weer portokosten.
.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door nvdw »

Even snel de beschikbare data in een toeren-vs-snelheid-calculator gepropt, en dan kom je op 2.000 toeren in de hoogste versnelling bij 100 km/uur.

De grondspeling is en blijft beroerd. Niet voor niks dat de ‘volgfiets’ een GS is ;)
fransgabler

Re: Is de nieuwe R1800 van BMW een motor "over the top"?

Ongelezen bericht door fransgabler »

nvdw schreef: 23 okt 2021, 15:26 Even snel de beschikbare data in een toeren-vs-snelheid-calculator gepropt, en dan kom je op 2.000 toeren in de hoogste versnelling bij 100 km/uur.
Hé, dat is een opvallende waarde, zeker in relatie tot een andere review. Dan komt 2500 tpm ongeveer uit op 125 km/uur.

Waar 2000-2500 tpm bij de R18 in de bagger uitvoering door den Vlaming als een sweet spot wordt ervaren, wordt in een andere review gesteld dat de standaard R18 uitgerekend in het gebied tussen de 80 en 120 km uur behoorlijk trilt. Dat zal niet liggen aan het ongetwijfeld marginale verschil tussen de Bagger en de Standaard uitvoering.

In het geval dat een journalist onbekend is met het gedrag van een boxermotor, dan begrijp ik wel waar zijn ervaring van het 'trillen' vandaan komt. Boxers trillen nu eenmaal, het ene type en exemplaar wat meer dan de ander.

In het geval forumlid Arjan W zijn voornemen om de R18 te huren heeft kunnen uitvoeren, ben ik erg benieuwd naar zijn ervaringen. Arjan is al door en door bekend met het typische boxergedrag van zijn R1150 RT, waarmee zijn bevindingen over o.a. het trillen in diverse gebieden bij de R18 voor de BMW rijder aan waarde wint.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”