Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Twee jaar terug bezoek ik een lezing van Paul van Hooff, die bekend wordt met zijn V700 Moto Guzzi, Guus genaamd. Hij maakt er twee wereldreizen mee en schrijft er net zoveel boeken over. Hopelijk staat de Guzzi er bij de lezing voor wat foto's en wil Paul mijn - inmiddels stukgelezen - boeken alsnog signeren.

Die hoop wordt bewaarheid, 'Guus' staat prominent op de draaicirkel waar anders veel bling-bling voor de verkoop op wordt gefotografeerd. Niet uitgeladen van een aanhangertje maar Paul is door de stromende regen gewoon met Guus aan komen rijden, met een lading boeken in de vetleren zijtassen. Na afloop van de lezing stapt hij weer op om onder dezelfde weersomstandigheden huiswaarts te keren. Nix geen flauwekul dus, geen overdreven relikiwieërende handelingen, maar zoals het hoort gewoon op de motor gekomen en ook zo weer gegaan. Voor een ander forum schreef ik daar indertijd al een geillustreerd verslagje over.
.
Schermafbeelding 2020-11-25 om 20.11.24.png
.
Pauls filosofie: Hoe eenvoudiger de motor is, hoe minder er aan kapot kan gaan. Geen sensortjes die stukgaan, waardoor je niet weet of het onderdeel stuk is of de sensor, maar gewoon een tamelijk grof tweecilinder V blok met iets meer dan 41 pk. Toerenteller en snelheidsmeter ontbreken, op die plek zitten slechts twee lampjes. Wellicht voor het contact en de oliedruk. De V700 is voorzien van trommelremmen die nauwelijks remmen, maar vertragen.
.
Schermafbeelding 2020-11-25 om 20.12.11.png
.
ik ben daar – nu met een R1200RT met een bc - toch even stil van.... 41 pk in een echt oude en zware motor die ik niet direct zou kiezen als een dergelijke reis gemaakt zou mogen worden. Deze V700 heeft Paul nog nooit laten staan, zelfs na 31 dagen en nachten vorst tot - 32 graden onder een zeiltje, slaat de motor direct aan.

Hoe eenvoudig kan het zijn om de dynamo door de krukas aan te laten drijven met een V snaar vanuit nb een open verbinding?
.
Schermafbeelding 2020-11-25 om 20.12.22.png
.
Waar het ook om gaat bij zijn keuze voor zo’n oude motor legt Paul in het kort als volgt uit: Als ik daar bij straatarme mensen in een dorpje kom binnenrijden, geeft het geen pas als ik daar met een dure bling bling machine aan kom zetten. Die mensen zullen zelfs van vele jaarlonen zo’n ding nooit kunnen betalen en dat schept meteen een enorme afstand. Mijn oude Guzzi straalt met zijn berijder uit dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken en die hulp geven de mensen graag in de vorm van technische ondersteuning, eten en onderdak.

Vanuit die logische achtergrond bekijk ik een aantal afleveringen van Waldemar Torenstra “Ondersteboven van Afrika’. Met een geluids- en cameraman trekt hij door Afrika op zoek naar roots en verhalen.
In tegenstelling tot de filosofie van Paul van Hooff trekken de drie avonturiers Afrika door op drie fonkelnieuwe BMW GS sen 1250, die voorzien zijn van allerlei elektronica. Het verschil in filosofie is meteen duidelijk: Drie gesponsorde rijders die - in prachtige BMW doorwaaipakken op fonkelnieuwe en peperdure motoren - zo'n straatarm Afrikaans dorpje binnenrijden. Zelden wordt een grotere tegenstelling tussen de plaatselijke bevolking en de gebruikte motoren zo prominent in beeld gebracht.
.
Schermafbeelding 2020-11-25 om 20.42.20.png
.
Tegen de zender, het programma en de figuur van Waldemar heb ik niets. Het is een buitengewoon goede acteur en een prettig, oprecht mens met oog voor zijn medemens.

Wel vrees ik dat de doorgeslagen sponsoring het echte contact met de bevolking in de weg staat. 3 x BMW R1250 GS…. Er zijn voordeliger en vooral lichter uitgevoerde merken die ook beter geschikt zijn dan de peperdure 250 kilo wegende GS om zo’n zanderig landschap door te trekken. Hoe integer of de bedoelingen dan ook zijn, je komt dan toch echt binnen als de rijke tourist uit West Europa.

De vraag is of die opzet de sponsoring waard is.

Beide boeken van Paul kan ik in deze wat treurige Covid 19 tijden - met de donkere dagen voor de kerst nog voor de boeg - warm aanbevelen.
Het gaat om: 'Man in het Zadel' en 'Van hier naar Tokio'.

Ook 'Het Aarden Beest' van Benno Graas - met een 350 cc 18 pk eencilinder Royal Enfield Bullet met aanhangertje en duo passagier - valt in deze categorie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Ongelezen bericht door Baird »

Paul is ook bij een jaarlijkse happening van ons RT Forum geweest, heeft daar zijn verhaal gehouden en daar heb ik een gesigneerd exemplaar van zijn eerste boek gekocht, zijn tweede boek ligt hier naast mij :D .

Over onze Afrikagangers: Het is volgens mij maar één 1200GS en 2 kleinere BMW's GS'n. Ze rijden op mooie motoren en worden zo wie zo als witte geldzakken gezien worden door de lokale bewoners. Ik kijk een beetje door de sponsering heen en wat ik veel interessanter vind zijn de gesprekken die hij voert met bewoners van dit grote Land zoals hij het noemt, die gesprekken mogen van mij langer zijn want wij weten veel te weinig van hen en kennen alleen ons eigen verhaal over dit continent waar wij met onze arrogantie wel even zullen komen vertellen hoe het moet en hoe het niet moet etc.....

Ik hoop op nog vele afleveringen!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik heb de reportage gezien van The Long Way Down van Charley Boorman en Ewan Mc Gregor,die van John o Groats in Schotland naar Kaapstad in Zuid- Afrika reden. Daar was er een budget naar het schijnt van 5.000.000£. Als ge ziet dat die 3 nieuwe BMW,s bijhadden en enkele auto,s dan moet je voorbij de sponsering kijken.
Een voorbeeld in The long way down: Ewan en Charley worden (toevallig) uitgenodigd op een trouwfeest in Kigali in Rwanda. Het is (toevallig) de zuster van de president Paul Kagame, en dan worden ze ook uitgenodigd bij de president z,n buitenverblijf hoog in de bergen.Ik denk niet dat Paul Kagame mij zal uitnodigen bij hen thuis, maar als ge Ewan Mc Gregor heet kan je wel iets meer.
Het is zoals Baird zei,door de sponsering kijken,zoals ze van Soedan naar Etiopië rijden, van de woestijn naar het groene land, of s,morgens wakker worden in een lodge met de geluiden van de jungle.
Ik begrijp ook niet dat sommige wereldreizigers onderweg zijn met filmcameras en drones om alles te filmen.
Ik heb zelf 3 maanden rondgereden in Amerika, en 4 maanden in Australië,ik heb enkel herinnerringen, en een paar 100 foto,s,maar ja ,ik heb alles zelf betaald, en had geen sponsering.
Geniet dus en kijk.
Salu.
Chris.
fransgabler

Re: Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Een extra reden om de apple tv met deze original maar eens te activeren, die gratis met m'n Apple SE 2020 meekwamen.

Het gaat dan om een variant op 'the long way down', in dit geval 'the long way up' . De route leidt door 13 landen van het zuidelijkste puntje van Zuid Amerika naar Los Angeles, een tocht van 13000 km met dezelfde hoofdrolspelers.
.
IMG_6042.jpeg
.
Wat ik aan de eerste afleveringen zie, is het een gelikte documentaire over de tocht. Geen wonder, want behalve beide motorrijders rijdt er een complete staf mee met professionele camera's waaronder de onvermijdelijke drone. De staf voor beide motorrijders bestaat uit:
- extra motorrijder voor het camerawerk vanaf de motor.
- 3 x cameramannen
- 2 x director-producers

Deze staf cirkelt in elektrische SUV 's om de motorrijders heen, wat natuurlijk wel prachtige shots oplevert. Opvallend is de quote vanuit de staf over de rijders: 'We spreken af bij de grenzen en verder staan ze er alleen voor'. Dat komt natuurlijk een tikje ongeloofwaardig over, ook gezien de beelden onderweg.
.
IMG_6041.jpeg
.
Het is een mooie vorm van docutainment die veel motorrijders zal aanspreken mits er voorbij de sponsoring en romantische opzet gekeken wordt. De hoofdrolspelers rijden overigens op elektrisch aangedreven motorfietsen. Tsja..., ook dat nog..

Toch blijft het echt alleen de wereld intrekken met een motor zoals Benno Graas en Paul van Hooff dat doen van een heel andere orde dan de verzorgde reis in ' the long way up". Wellicht zou het aantal oplaadpunten op de routes van Paul en Benno enigszins tekortschieten...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 dec 2020, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Ongelezen bericht door tamme »

Het is en blijft een heel leuke serie, en met veel respect dat dit wordt ondernomen.
Van die zogenaamd kritische houding ,daar hou ik zelf niet zo van, of je moet het zelf ook gedaan hebben
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Ongelezen bericht door Baird »

Ik vind jou nogal negatief over de reizen van anderen, in mijn eerdere commentaar meld ik dat ik geen probleem heb met sponsering van dit soort tochten zodat wij gewone stervelingen naar deze werelden kunnen kijken.
Ik ben nooit in Zuid-Amerika geweest en zal er waarschijnlijk nooit komen, verder ben ik al jaren werkzaam in het Duurzame wereldje met zonne-energie en laadpunten, deze serie maakt heel erg duidelijk met welke uitdagingen we te maken krijgen als we overstappen van het rijden op geperste Dinosauriërs naar alternatieve energiestromen, andere energiedragers en energiebronnen.
En dat doet niets af aan mijn respect voor mannen als Paul van Hooff en Sjaak R1 etc. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Waldemar Torenstra op BMW 'Ondersteboven van Afrika'

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor alle bijdragen in dit topic. Het is interessant, informatief en de meningen zijn gedeeld. Dank daarvoor. _004

Ik ga dit topic sluiten.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “RT Café”