Bestellen in China wordt een stukje duurder.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Bestellen in China wordt een stukje duurder.

Ongelezen bericht door MofkaP »

Het eerste zijn de posttarieven, tot 2021 gold voor postverzending vanuit China een gereduceerd tarief.
De tarieven lagen onder de kostprijs.
Dat was afgesproken met de internationale wereldpostunie en was bedoeld om ontwikkelingslanden te steunen.
Die overeenkomst dateert vanuit de jaren 60 van de vorige eeuw.
De nieuwe afspraak is dat de Chinese posttarieven over 5 jaar tijd verhoogd worden naar internationaal gebruikelijk niveau.

Het tweede - en veel belangrijker - is de BTW vrijstelling voor goederen tot een waarde van €22.
De EU heeft besloten dat die BTW vrijstelling per 01 januari 2021 vervalt.
Dus over alle goederen - hoe gering en hoe goedkoop ook - van buiten de EU zal BTW moet worden afgedragen.
Alles om de interne markt te "beschermen." Het is gewoon een ordinaire importheffing in de heersende handelsoorlog.
En nu komt de onaangename verassing in de vorm van een koude douche.
De verschuldigde BTW wordt door postNL (of een andere vervoerder) voorgeschoten en dient bij aflevering door de ontvanger te worden betaald.
Voor die "service" rekent postNL een bedrag van minimaal €13 "afhandelingskosten."
fransgabler

Re: Bestellen in China wordt een stukje duurder.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dank voor de info: daarmee worden vele 'verrassingen' in 2021 bespaard bij het afleveren van een pakketje aan de deur. Geen fijne job voor de vaak overwerkte bestellers, die eerder nog op een ruimhartige fooi rekenden. Zij mogen in plaats daarvan de tirades aan de deur in ontvangst nemen.
MofkaP schreef: 31 dec 2020, 20:22 De nieuwe afspraak is dat de Chinese posttarieven over 5 jaar tijd verhoogd worden naar internationaal gebruikelijk niveau.
Die aanpassing lijkt logisch en wellicht zelfs verlaat te worden ingevoerd. China is van een lopend en fietsend ontwikkelingsland al enige tijd verworden tot de fabriek van de wereld.
Het tweede - en veel belangrijker - is de BTW vrijstelling voor goederen tot een waarde van €22.
De EU heeft besloten dat die BTW vrijstelling per 01 januari 2021 vervalt.
De verschuldigde BTW wordt door postNL (of een andere vervoerder) voorgeschoten en dient bij aflevering door de ontvanger te worden betaald.
Voor die "service" rekent postNL een bedrag van minimaal €13 "afhandelingskosten."
Als ik het goed begrijp dan komt de verhoging van het totale bedrag tot een max aankoopbedrag à 22 euro niet zozeer tot stand door de invoering van de BTW, maar vooral door het vaste bedrag dat de vervoerder rekent als 'servicekosten ' om de BTW voor te schieten?

Concreet: uitgaande van een aankoopbedrag à €22 + BTW heffing €4,62 + minimum servicekosten €13 = €39,62 ex de aangepaste posttarieven. Als deze berekening klopt, betekent dat bijna een verdubbeling van het aankoopbedrag en bij bedragen lager dan €22 kan dat zelfs tot een verdrievoudiging of hoger veelvoud leiden.

Werd over bedragen hoger dan €22 al eerder BTW geheven en zijn de genoemde servicekosten van tenminste €13 euro dan niet van toepassing? Als dat zo is, dan lijkt het voor de hand te liggen om bestellingen op een en hetzelfde adres / account zoveel mogelijk te clusteren tot boven de €22.

Ik bedenk opeens een pakketje al in oktober/november te hebben besteld, dat sterk verlaat pas in januari 2021 wordt afgeleverd.
Oei, oei, dat wordt een duur voltmetertje.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 01 jan 2021, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bestellen in China wordt een stukje duurder.

Ongelezen bericht door MofkaP »

fransgabler schreef: 31 dec 2020, 23:17 Ik bedenk opeens een pakketje al in oktober/november te hebben besteld, dat sterk verlaat pas in januari 2021 wordt afgeleverd.
Oei, oei, dat wordt een duur voltmetertje.
In Nederland is het nog niet geconcretiseerd in de belastingwetgeving. De bedoeling is wel dat het zo snel mogelijk wordt ingevoerd.
Met de voortvarendheid waarmee dit kabinet besluiten neemt zal er nog wel wat water door de Rijn vloeien voordat het zover is.
Eerst wordt er een ambtelijke commissie ingesteld om de implicaties te bestuderen, en die commissie - ook niet lui - formeert terstond een subcommissie, die tot taak heeft alle betrokken instanties de consulteren; waarna iedereen naar bed gaat met het gevoel dat er toch iets gebeurd is en actie is ondernomen.
skull
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
Type: Ik heb een andere motor
Land: Belgium
Woonplaats of omgeving: Buggenhout

Re: Bestellen in China wordt een stukje duurder.

Ongelezen bericht door skull »

Het hele zakenmodel van de Chinese onlinespelers, gebouwd op gratis leveringen voor bestellingen van amper een paar euro’s, dreigt dus als een kaartenhuisje in elkaar te vallen. Gevaers en Dewulf voorspellen daarom dat Europese webretailers opnieuw aan kracht zullen winnen, tenzij de Chinezen snel werk maken van een eigen Europese logistieke basis – niet toevallig wat Alibaba betracht in Luik en rivaal JD.com in de haven van Zeebrugge...
https://www.retaildetail.be/nl/news/alg ... hina-zicht
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Bestellen in China wordt een stukje duurder.

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik wist nog niet welke datum er aan deze verandering hing, maar nu ben ik weer bij: bedankt voor de update. 8)_

Regelmatig bestel ik wat in China en het was me al opgevallen dat (zeker) het laatste jaar er (bijna) geen producten meer met "Free shipping" konden worden gekocht in mijn categorie (voornamelijk elektronicacomponenten) of dat het totaal bedrag van deze "Free shipping" aanbieders even hoog of zelfs hoger was dan die waar de verzendkosten apart aangegeven staan.
Het viel me ook op dat je tegenwoordig veel zaken (veelal normale producten, niet echt losse componenten) vanuit een "European warehouse" kunt bestellen; dat zal wel dezelfde oorzaak hebben.

Ik ga aankijken hoe het loopt (het implementeren van Nederlandse wet- en regelgeving gaat inderdaad niet echt vlot) en mijn opties heroverwegen als het moment daadwerkelijk daar is.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Bestellen in China wordt een stukje duurder.

Ongelezen bericht door MofkaP »

De invoering van de BTW onder €22 is (voorlopig) uitgesteld tot 1 juli 2021.
Voordeel van European warehouses voor de consument is alleen snellere levering.
De goederen in die pakhuizen staan nog steeds "airside." D.w.z. dat ze nog niet zijn geïmporteerd, de douane nog niet zijn gepasseerd en dat er nog geen belasting of heffing over is geheven. Pas als een artikel verstuurd wordt dan wordt het ingevoerd en moet de koper nog BTW en eventueel importheffing betalen.
Fiscaal is het nog steeds een goed uit China (buiten de EU).
Staat ook op de website van Ali bij de algemene voorwaarden. Information on additional charges: For items delivered internationally, you as a buyer may be subject to additional charges for VAT and/or customs duties in your country. For more information about these costs, please contact the customs office in your country.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”