Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Helaas beperkt het nieuwe fenomeen 'mondkapje' zich niet tot de indamming van het Covid19 virus, maar duikt het gebruikte product steeds vaker op langs bermen, in goten en temidden van bosjes. Kortom, een nieuwe vorm van opzichtig zwerfvuil heeft z'n intrede gedaan. Ondanks het naderende vaccin neemt het gevaar op besmetting verder toe door de Engelse en wellicht ook de Zuidafrikaanse varianten, die dreigend op ons afkomen. Iedereen kijkt natuurlijk wel uit om zo'n bron van besmetting op te rapen en alsnog weg te gooien.

Waar het mondkapje ook steeds vaker ongewenst opduikt is aan de binnenspiegel van de auto. Je moet zo'n ding toch ergens laten en dan lijkt dat een uitgelezen plek te zijn om het kapje in ieder geval niet te vergeten zoals het daar duidelijk in het zicht hangt te pendelen.

Voor het motorvolk betekent zo'n bungelkapje aan de spiegel 2 dingen:
1 Door het bewegende mondkapje vallen andere bewegende voorwerpen - bijv. rijdend of stilstaand motorvolk op een RT - in de omgeving minder op.
2 Door de plaatsing dicht bij het gezicht van de automobilist valt een groot gedeelte van het gezichtsveld aan de rechter voorkant buiten de waarneming. Een motor valt al weg achter de midden- of achterstijl van de auto en dat wordt er bij een bungelend mondkapje aan de binnenspiegel bepaald niet minder op.
.
Schermafbeelding 2021-01-13 om 20.54.55.png
.
Dan maakt het voor het zicht niet uit om in kaketoe-achtige kleuren - verder nog aangezet met fluoriserende accenten - rond te rijden. Een flink aantal motorongelukken gebeurt al doordat de motorrijder over het hoofd wordt gezien. Vooral als de motor van rechts de auto nadert, is de kans groter dan ooit aan het zicht onttrokken te worden.

Wellicht een aandachtspunt erbij....Ook als we zelf in de Kooi van Faraday rondtuffen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 13 jan 2021, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door siebke »

Gelukkig is in de media eindelijk ook (wat) aandacht hier aan besteed. Maar ja, het zijn dan ook niet alleen de (RT-)motorrijders die op die manier uit het zicht verdwijnen. De aandacht betrof ook andere soorten weggebruikers.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Nu zijn het mondkapjes
Maar al tijden zie ik GPS-units (die alleen maar groter worden) en/of telefoons (idem), luchtverfrissers en andere rommel onder de binnenspiegel hangen die zowat de halve voorruit in beslag nemen.

Zal wel iets met gezond verstand zijn, en nooit niet verder vooruit kijken dan de bumper :evil:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door siebke »

Misschien toch hoog tijd voor een verplichte botsproef (al dan niet gesimuleerd) vóór het behalen van het B-rijbewijs? Krijgt mijn trekhaak van mijn RR (Roemeense Renault) misschien ook weer wat meer lucht... :$
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door Wullum »

Nadat ik in 2013 volledig over het hoofd ben gezien door een automobilist in België ben ik daar alerter op, qua gezien worden. Rondrijden als een kanarie (gele jas, gele helm, ze denken nu dat ik een pliesie ben) en veel reflectie op de fiets als gevolg.

Maar in de auto had ik in maart toch dat ding heel kort ook aan mijn spiegel hangen (is in Duitsland vanaf maart al verplicht in winkels incl. tankstations) maar merkte dat telkens het zicht werd belemmerd... Hangt nu aan mijn telefoonhouder... Gelukkig ben ik het pluche mascottebeestje wat ook al 20 jaar aan de spiegel hangt wel gewend, maar daar ga ik nu ook over nadenken...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
fransgabler

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Wullum schreef: 15 jan 2021, 13:08 Nadat ik in 2013 volledig over het hoofd ben gezien door een automobilist in België ben ik daar alerter op, qua gezien worden. Rondrijden als een kanarie (gele jas, gele helm, ze denken nu dat ik een pliesie ben) en veel reflectie op de fiets als gevolg.
Als automobilisten niet (kunnen) kijken, zien ze je niet.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door EileRT »

En als ze wel kijken kunnen ze je ook niet zien oftewel opmerken.

Dat heb ik geleerd bij de VRO cursus Risico herkennen in augustus van het afgelopen jaar. Dit op mijn vraag over fluor/reflectie in kleding en helm. Het gaat dus om de opmerkzaamheid van de medeweggebruiker. Dat laat onverlet dat het hele circus van roerende en onroerende prullaria bungelend of vast zittend aan een spiegel of voorruit bij automobilisten het zicht (ernstig) beperken.

Zelfs al is er oogcontact met een automobilist dan nog is dat geen garantie voor zijn of haar opmerkzaamheid. De automobilist kan in gedachten zijn. Verkeer is en blijft een samenspel binnen de geldende verkeersvoorschriften en verkeersregels. Het grote verschil is dat automobilisten beschikken over mechanische airbags en wij als motorrijders hebben slechts onze longen als airbags. Ook hebben wij geen kreukelzone of kooiconstructie. Ik heb ooit gehoord wat de snelheid of impact kan zijn op ons lijf en ik ben geschrokken over het cijfer. Afhankelijk van wat we raken en hoe we vallen is dat erg laag. Het lichaam kan tot maximaal 9 km/u aan impact “schadevrij” verdragen.
fransgabler schreef: 15 jan 2021, 16:16
Wullum schreef: 15 jan 2021, 13:08 Nadat ik in 2013 volledig over het hoofd ben gezien door een automobilist in België ben ik daar alerter op, qua gezien worden. Rondrijden als een kanarie (gele jas, gele helm, ze denken nu dat ik een pliesie ben) en veel reflectie op de fiets als gevolg.
Als automobilisten niet (kunnen) kijken, zien ze je niet.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Wat te denken van al die nieuwe ADAS systemen in auto's?
Automobilisten gaan daardoor steeds minder opletten!
Denk ook maar eens in deze aan vrachtauto's op de snelweg, door de adaptieve cruisecontrole rijden ze tegenwoordig veel te kort achter elkaar, bespaard brandstof en ze hoeven minder op te letten want als nummer 1 moet remmen remt de rest automatisch.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door HenkvanR »

WaltzingMatilda schreef:Wat te denken van al die nieuwe ADAS systemen in auto's?
Automobilisten gaan daardoor steeds minder opletten!
Denk ook maar eens in deze aan vrachtauto's op de snelweg, door de adaptieve cruisecontrole rijden ze tegenwoordig veel te kort achter elkaar, bespaard brandstof en ze hoeven minder op te letten want als nummer 1 moet remmen remt de rest automatisch.
Weet je dat uit ervaring of raad je maar wat. Want met dat systeem kun je niet dicht achter elkaar rijden. Dat doet de chauffeur echt zelf. En bovendien zijn nog lang niet alle vrachtwagens daarmee uitgerust.


Groeten Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
fransgabler

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik denk dat de teneur die Waltzingmathilda aangeeft belangrijker is dan de precieze invulling met de vrachtwagens als voorbeeld.

Onlangs las ik een mooie vergelijking: met een bajonet die permanent uitsteekt op de plaats waar nu de airbag zit, gericht op de borst van de chauffeur zal die opstelling direct tot een voorzichtiger rijstijl leiden. Absurde vergelijking natuurlijk, die de realiteit wel ver wegdrukt, maar de kern is wel helder.

Waar systemen als cruisecontrol enz zich doorontwikkelen zodat voertuigen bijna zelfstandig tussen de lijntjes naar een bestemming rijden, lijkt het logisch dat de aandacht van de bestuurder verslapt. Dat begint al bij een minder oplettende attitude voor het routine werk. Immers, het systeem houdt het voertuig wel tussen de lijntjes en remt zelfs af als de detectie daartoe aanleiding geeft. Dat kinderziektes daarbij niet uit te sluiten zijn, bewijzen de ongelukken met de eerste autopilots van Tesla, die het voertuig klem reden onder bijvoorbeeld opleggers omdat die boven de detectiehoogte van het systeem uitstaken.

Er zijn dan twee stromingen:
  • Omdat systemen de routinehandelingen overnemen, is de chauffeur minder vermoeid en kan alerter reageren op situaties waarin de systemen ten dele of geheel niet voorzien
  • Omdat systemen de routinehandelingen overnemen , gaat de chauffeur andere activiteiten ondernemen die geen raakvlakken hebben met het rijden. Er wordt administratie afgewerkt, geappt enz.
Wat blijft er over van de alertheid en de handelingssnelheid in het geval van calamiteiten waar het systeem niet in voorziet? Ik ambieer geen Tesla, maar vermoed dat de verveling als vanzelfsprekend toeslaat en dat bijvoorbeeld appen al veel minder gevaarlijk lijkt dan het is. Het 'rijdende kantoor' is een ingeburgerd begrip geworden. Op enig moment lokte een Tesla rijder zelfs een proefproces uit door handvast te bellen. .

Niet iedere technische ontwikkeling leidt tot een veiliger situatie op de weg. Vanaf m'n motor zie ik veel bestuurders van SUV ees en het hogere segment elektrische auto's appen of andere activiteiten uitvoeren. Meer dan de gemiddelde weggebruiker in zijn/haar Polootje....

Het heeft bij mij tot een gedragsverandering geleid dat er rijdend in een rij - meer nog dan vroeger - aandacht uitgaat naar het type auto en bestuurder van de achterligger...
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door tamme »

Geniet je nog wel van het motorrijden, als ik dit lees dan zou ik stoppen met motorrijden
fransgabler

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door fransgabler »

tamme schreef: 17 jan 2021, 21:31 Geniet je nog wel van het motorrijden, als ik dit lees dan zou ik stoppen met motorrijden
Ten volle.

Als motorrijder leer je al defensief te rijden - vooruit te denken voor anderen - en de tijden veranderen. Toen ik in 1975 met een L plaatje en een proefrijbewijs mocht rondtuffen, was er een ander verkeersbeeld.

Dan is het niet onverstandig met een veranderend verkeersbeeld mee te bewegen.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

tamme schreef: 17 jan 2021, 21:31 Geniet je nog wel van het motorrijden, als ik dit lees dan zou ik stoppen met motorrijden
We genieten allemaal van het motorrijden, de een wat meer dan de ander.
Maar het betoog van fransgabler hierboven slaat wel de spijker op z'n kop!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door tamme »

Gelukkig, dat is heel mooi Big RT Smile
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Mondkapjes, automobilisten en motorvolk.

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

* off-topic* Vandaag en morgen voor mijn werk onderweg en woensdag een ritje van een kleine 300km met een motormaat *on-topic*
We blijven genieten.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”