Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Een hekel aan vorst heb ik niet, wel aan de gevolgen ervan als die veel tijd in beslag nemen. Dat gaat om modderige en te langzaam wegsmeltende papperige sneeuw en vooral....pekel. Zolang het niet hard en langdurig regent, kan pekel zelfs wekenlang aan het wegdek blijven kleven. Pekelhekel...
.
Schermafbeelding 2021-02-12 om 22.58.32.png
.
Het ontstaan van bloemkolen op blokken en velgen is dan bijna niet te vermijden en niet in alle gevallen te herstellen. Zelfs droge pekel krijgt dat voor elkaar door de hygroscopische werking van de kristallen; juist droge pekel heeft de eigenschap om de vocht uit de lucht aan zich te binden en dan kwetsbare metalen op te vreten.

Vroeger had ik nog wel eens de illusie pekel met koud water weg te kunnen spoelen tot in de kleinste gaatjes aan toe, om er in de zomer bij een ontkuiping achter te komen dat er toch flink schade aangericht was. Om die reden rijd ik niet meer in de natte of droge pekel met de motor. Makkelijk praten, mijn kilometers zijn allemaal post-pensioen, woon-werkverkeer met de K serie ligt al al geruime tijd achter me.

Om de pekelhekel-periode door te komen - en toch motor-gerelateerd bezig te zijn - is het dan heerlijk om youtube filmpjes op te zoeken van zonnige oorden en eindeloze kronkelwegen door het vlakke land en de haarspeldbochten op bekende en minder bekende passen. Kopje koffie erbij en genieten maar. Ook het maken van routes voor het komende voorjaar en zomer werkt heel therapeutisch om op afstand alvast te genieten van voorgenomen een- of meerdaagse tripjes en reizen.

Zo kwam ik een Nederlandse serie tegen van een slimme ondernemende meid, die een reeks leuke filmpjes schiet en en daar inmiddels haar stiel van heeft gemaakt. Vooral haar bezoek aan het oefencircuit te Lelystad- waar motoragenten getraind worden in allerlei vaardigheden - zal de RT rijder aanspreken.

De naamgeving van de series "Itchy Boots" geeft aan dat haar laarzen jeuken, naar ik aanneem om diverse motoren te beklimmen om op die manier flinke reizen en andere motoractiviteiten op Youtube in beeld te brengen. Dat doet ze werkelijk uitstekend!
.
Schermafbeelding 2021-02-12 om 22.43.07.png
.
Het gaat om Noraly Schoenmaker, die al vloggend met vooral basic motoren - denk ook aan de basic V700 Guzzi 'Guus' van Paul van Hooff - wereldreizen maakt en ook in Nederland allerlei uitdagende motoractiviteiten aangaat. Het overzicht van haar activiteiten kun je op haar eigen kanaal vinden.

Have fun!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 01 mei 2021, 19:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fschuurman »

Leuk dat je haar ook gevonden hebt. Een genot om haar reizen vanuit India bijvoorbeeld te volgen. Net als de trips van Engeland naar New York of van de punt van zuid Amerika naar Los Angeles. Lekker relaxed verhaal om te kijken, absoluut een aanrader zonder een verplicht abonnement op Amazon Prime of Apple TV.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door EileRT »

Frans, bedankt voor deze welkome versnapering in ons RT Café. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Itchy Boots, een echte aanrader.

"Good morning Internet, it's now ............in the morning and welcome to my channel." 😊
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 17 feb 2021, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door jbazelmans »

fschuurman schreef: 12 feb 2021, 23:12 Leuk dat je haar ook gevonden hebt. Een genot om haar reizen vanuit India bijvoorbeeld te volgen. Net als de trips van Engeland naar New York of van de punt van zuid Amerika naar Los Angeles. Lekker relaxed verhaal om te kijken, absoluut een aanrader zonder een verplicht abonnement op Amazon Prime of Apple TV.
Die trips van engeland naar New York en van Zuid Amerika naar Los Angeles heb ik nog niet gevonden op haar kanaal
Wel haar trip van Patagonië naar Alaska, maar die heeft ze moeten onderbreken in Peru door Covid

Maar haar eerstr trip, van India naar Maleisië en vervolgens van Oman naar huis op een Royal Enfield Himalayan vindt ik echt een prestatie. en een genot om die trip te volgen
fransgabler

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

jbazelmans schreef: 15 feb 2021, 16:37 Maar haar eerste trip, van India naar Maleisië en vervolgens van Oman naar huis op een Royal Enfield Himalayan vind ik echt een prestatie en een genot om die trip te volgen
Het is zeker een prestatie. Indertijd heb ik bij de mega manifestaties in Vijfhuizen een half uurtje op een Royal Enfield gereden - een ander type overigens - en dat viel om de dooie donder niet mee. Er was weinig Royal's aan te ontdekken en ik kwam er lichtelijk gebroken vanaf. Een RT is daarbij een geoliede multi-cilinder, geheel vrij van trillingen. _004

Het vermogen en koppel van de Royal Enfield Himalayan van Itchy Boots zijn beide beperkt en liggen nog onder de specs van de V700 Guzzi van Paul van Hooff.
.
Schermafbeelding 2021-02-15 om 19.32.11.png
.
Ook wereldreiziger Benno Graas rijdt op een Royal Enfield de wereld over, een 350 cc'er de Luxe uit 1982 met slechts 18 pk, notabene met zijn vrouw Thecla achterop en een karretje achter de motor aanslepend. Van beroep is Benno vrachtwagenmonteur en de vaardigheden die bij dat vak horen, komen hem onderweg zeer van pas.
Schermafbeelding 2021-02-15 om 19.39.03.png
De Himalayan van Itchy Boots
.
De specificaties van de Royal Enfield Himalayan
Schermafbeelding 2021-02-15 om 21.42.21.png
Het is wel duidelijk waarom er voor zo'n basic motor gekozen wordt en niet voor het broertje van onze RT, de Gelände Strasse. Met alle electronica in motorblok en frame zou dat niet als vanzelfsprekend lang goed gaan. Een BMW is geen eenvoudige machine die langs de kant van de weg gerepareerd kan worden.

Zo verkocht ik ooit een Suzuki DR 800, de grootste eencilinder productiemachine met een soort verfbus als cilinder, aan iemand die een reis naar Mongolië wilde maken. Zo'n DR 800 levert toch nog even 53pk bij 58 Nm bij 225 kilo. Aan zo'n Japanse machine kan echt weinig kapot, ik had er twee en kan me geen uitval herinneren.

Dat repareren lukt veel beter bij een eenvoudige luchtgekoelde sohc ééncilinder motorfiets, die juist door het beperkte vermogen en koppel al betrouwbaar is. Zo herinner ik me uit het boek van Benno Graas 'Het Aarden Beest' dat hij de koppeling van zijn fiets repareerde met wat opgespaarde flessenkurken.... Kom daar bij een BMW maar eens om.

Aan de andere kant is er op youtube voldoende te vinden over de kwalitatief matige frames van de Royal Enfield. Kennelijk is de kwaliteitscontrole nog niet zover, dat iedere machine aan dezelfde hoge kwaliteitstandaard voldoet. De zogenaamde 'maandagochtend machine' kan in India zomaar op een willekeurige woensdagmiddag geproduceerd worden. IItchy zelf verhaalt over de lagers van haar nieuwe Himalya, die na 11000 km al flinke speling vertonen.

Hoewel ik deze solitaire wereldreizigers - zonder enige backup in volgauto's en/of cameraploegen - op basic-motoren niet benijd, heb ik veel respect voor hun doortastendheid , durf en ondernemerszin. Waar Paul en Benno zich vooral toeleggen op boeken, richt Itchy Boots zich vooral op de sociale media

Prachtig om op die manier mee te kunnen genieten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Itchy Boots is er inmiddels achter dat Nederland toch wel een erg klein landje is, er rijkelijk met pekel is gestrooid en de buurgrenzen gesloten zijn voor niet-noodzakelijke reizen. Om die reden pakt ze het vliegtuig naar Zuid Afrika, om daar vanaf scratch te beginnen.
Geen vakantie, zoals ze aangeeft, maar inmiddels 'a way of living'.

Het vervolg van haar avonturen is weer op youtube te volgen, om te beginnen vanaf Schiphol - met veel women's talk - en vervolgens bij het kopen van een geschikte motor in Zuid Afrika. Dat wordt uiteindelijk de fraaie Honda CFR 250 L die nog geprepareerd wordt voor met name de bagage.
.
Schermafbeelding 2021-03-24 om 19.47.40.png
.Hier de Honda CFR 250 L, compleet met bagage en rijkelijk behangen met opname-apparatuur.

Aan het begin van de proefrit bij 10.42 komt ze tot een niet onbelangrijke ontdekking...

Totdat de nieuwe video's verschijnen is een inspirerende compilatie van 60.000 km op de motor te zien oftewel Itchy's 'Most Memorable Events'. Opvallend daarin is de gastvrijheid van de mensen in met name Iran, waar wij een ander beeld van hebben vanwege het daar heersende regime. Ook uit het boek van Paul van Hooff 'Van hier naar Tokio' komt dezelfde gastvrijheid van de Iraanse burgerbevolking naar voren, ondanks de geldende strenge nationalistische en religieuze ver- en geboden.

Petje af...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 24 mar 2021, 20:49, 5 keer totaal gewijzigd.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door tamme »

ja een geweldige serie, leuk om te volgen Big RT Smile
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik ben ook begonnen en wel met seizoen 1 :
https://www.youtube.com/watch?v=l3lLNVQJFPA
Of bij youtube zoeken op Itchy Boots S1-Eps. 1 en daarna Itchy Boots S1-Eps 2 etc.

Leuk om bekijken, ze is altijd enorm vrolijk en opgewekt, met een ogenschijnlijke onbevangenheid, best stoer. Ik doe het haar niet na.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
fransgabler

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Uit een van de afleveringen van Seizoen 5 blijkt dat Itchy er een sponsor bij heeft gekregen. Het gaat om MR GPS, ons aller Hans Vaessen, de man die uitgebreide recensies geeft van zowel de nieuwste TomTom's als de Garmin/ Zumo navs. De verkoop van apparaten zit Hans niet in de weg bij de recensies, hij verkoopt als erkende dealer beide apparaten. Hans is dé autoriteit als het gaat om navigatie op het land te voet en/of op wielen.

MR GPS sponsort Itchy Boots met een hagelnieuwe Zumo XT die nu prominent op haar stuur prijkt bij de tocht door Zuid Afrika. Verrassend om te zien dat de XT behalve de wegen ook de hoogte aangeeft, wat mijn TomTom 550 niet doet. Het lijkt me wel aardig om die tocht ook op kaart te kunnen volgen, bijvoorbeeld doordat Itchy de route trackt om die in haar vlogs als gpx route te tonen.

Om die reden mail ik MR GPS met dat verzoek. Wat blijkt? Daar heeft Mr GPS al eens met Itchy over gesproken. Zij blijkt het echter te druk te hebben met rijden en editen van de vlogs en komt er - naast het opladen en plaatsen van camera's en drone plus wat er allemaal komt kijken om zo'n actueel vlog samen te stellen - helaas niet aan toe.

Om toch een idee te krijgen van de afstanden en de routes neem ik het omzetten van de dagrpoutes in gpx tracks zelf ter hand. Natuurlijk is niet elke route tot in detail te volgen, zeker niet als die offroad gaat, maar is op hoofdlijnen goed te doen. Op een dergelijke wijze reconstrueerde ik ook de 'Noord/Zuidamerikaanse' en de 'van hier naar Tokio' routes van Paul van Hooff uit zijn beide boeken.

De vlogs van Itchy over de Zuidafrikaanse reis bieden hier en daar aanknopingspunten om de route in ieder geval op hoofdlijnen in gpx bestand vast te leggen en weer te geven. In de routebeschrijving aan de linkerzijde worden de urls van de afleveringen op youtube en de bezochte lodges weergegeven alsmede aanvullende info.

De map met daarin de gpx routes zoals die telkens worden aangevuld met de nieuwe dagroutes kun je hier vinden.
.
ZuidAfrika.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 02 mei 2021, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

In de Moto 73 van 11-24 maart staat een artikel van de hand van MR GPS Hans Vaessen over de manier waarop Itchy Boots in verre oorden navigeert. Na het het per ongeluk achterlaten van de Zumo 396 gebruikt ze aanvankelijk alleen nog maar de smartphone met open street kaarten en de maps.me-app.

De smartphone blijkt echter niet bestand tegen met name het offroad geweld en MR GPS voorziet haar bij wijze van sponsoring van een Zumo XT. Een Garmin/Zumo is een stuk duurder dan een Tomtom maar ook uitermate geschikt als het aankomt op het rijden van minder begaanbare 'wegen' die in Afrika nogal eens voorkomen. Dat is ook de reden dat de precieze route niet echt te reconstrueren is nav de geposte vlogs, daarvoor zijn er te weinig aanknopingspunten en wordt niet ieder karrenspoor of onverhard pad op de kaart weergegeven. Op hoofdlijnen, met steun van de vlogs, diverse gebeurtenissen/plaatsen onderweg en met de namen van de lodges, is de route echter prima te reconstrueren.
.
artikel.png
.
Eigenlijk navigeert Itchy door de bestemming in te toetsen en dat levert onderweg genoeg leuke weggetjes op om die spontaan in te slaan. Uiteindelijk zorgt de nav ervoor dat de bestemming bereikt wordt. De opeenvolgende dagroutes en de totale route houd ik op hoofdlijnen bij in gpx bestand. De rood gekleurde routepunten zijn POI's van activiteiten, bezienswaardigheden of overnachtingen. Op 24 maart 2021 ziet de totaal afgelegde route in Zuid Afrika tot dat moment er als volgt uit:
.
Schermafbeelding 2021-03-24 om 20.51.14.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

In episode 14 van dit seizoen verricht Itchy een bijzondere prestatie, waarbij de scheidslijn tussen 'gedurfd' en 'volstrekt onverantwoord' in offroad rijden wordt benaderd. Het gaat om het beklimmen van de Sani Pass vanaf 1600 mtr tot aan 2600 mtr. met de 250 cc lichte Honda.
.
Sani Pass.png
.
Dat lijkt op zich niet zo heel bijzonder, zo ben ik al apentrots op m'n Galibier met dezelfde hoogte, maar gezien de staat van de weg, de waanzinnige hoogteverschillen en het ontbreken van enig leven en voorzieningen op de Sani Pass Gate is dit een buitengewone prestatie. Ze haalt niemand in, niemand haalt haar in en er komt ook geen enkele tegenligger voorbij. Volstrekt logisch, gezien de staat van deze Zuidafrikaanse Pass.

Alle routes, inclusief alle achter elkaar gezette dagroutes, kun je hier vinden.
Beeld en geluid spreken voor zich, zijn zeer de moeite waard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Met Itchy Boots door de vorst- en pekelperiode heen.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Itchy Boots is - na een stop van 14 dagen in Zuid Afrika bij een vriendin - weer met 'full throttle' on the road . Dat zal wel even wennen zijn.
.
Schermafbeelding 2021-05-01 om 22.13.48.png
.
De motor is geserviced en zelfs gepoetst, al zal de lakglans het niet lang houden onder de plaatselijke omstandigheden. ' The road' is nl meestal een dirtroad, wat het poetswerk niet ten goede komt. Het volgen van de route is niet eenvoudig door de Zuidafrikaanse opvatting wat onder een 'weg' verstaan wordt.

Vooralsnog lukt dat volgen nog redelijk vanuit het HERE kaartmateriaal met de Michelin kaart als overlay.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”