Opstap technieken

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Opstap technieken

Ongelezen bericht door Venzent »

Misschien een rare vraag, maar hoe stappen jullie op de motor?

Aanleiding is het volgende. Gisteren wezen rijden en vanwege de kou een textielbroek aan met voering. Hierdoor ben je iets meer beperkt in je beweging en ik had best moeite met opstappen als de motor op de bok staat en ik geen dikke kras wil maken aan de bovenzijde van mijn koffers tijdens de overzwaai van een laars.

Zonder textielbroek (heb normaal een motorspijkerbroek) is het al opletten en het rechterbeen goed optrekken voor je hem er overheen zwaait, maar met de textielbroek aan is het best wel een uitdaging, zeker natuurlijk door de brede koffers.

Ik stapte nu op door in de zwaai van mijn been, met mijn rechterhand mijn enkel te pakken en mijn hiel tegen m'n kont te trekken, totdat deze volledig over de motor was. Zal er niet uitzien, maar een andere mogelijkheid zag ik niet.

Een andere optie is misschien om op te stijgen als bij een paard, dus linkervoet op de step en er dan opstappen, maar staat de motor daarvoor stevig genoeg op de bok? Ik ben niet klein (1.88 mtr), en was benieuwd hoe anderen dit doen doe mogelijk misschien zelfs minder groot zijn.
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Voor jou lijkt mij de laatste optie de beste. Als je de motor op een goede ondergrond staat is dat prima te doen.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door Bens »

Waarom zet je hem op de bok om op te stappen? Ik gebruik de zijstanddaard, motor staat altijd in de eerste versnelling, en dan gaat het gemakkelijk.o ja ik ben 1.76 meter.
fransgabler

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door fransgabler »

Venzent schreef: 07 mar 2021, 09:51 Ik stapte nu op door in de zwaai van mijn been, met mijn rechterhand mijn enkel te pakken en mijn hiel tegen m'n kont te trekken, totdat deze volledig over de motor was. Zal er niet uitzien, maar een andere mogelijkheid zag ik niet.
Het is beslist geen rare vraag, een Rt is een grote zware fiets.
Ben het helemaal met je eens over het zicht...but who cares? Als jij maar veilig op je fiets komt.
Venzent schreef: 07 mar 2021, 09:51 Een andere optie is misschien om op te stijgen als bij een paard, dus linkervoet op de step en er dan opstappen, maar staat de motor daarvoor stevig genoeg op de bok? Ik ben niet klein (1.88 mtr), en was benieuwd hoe anderen dit doen doe mogelijk misschien zelfs minder groot zijn.
Vanwege heupproblemen, later prima opgelost met vervangende kunststof exemplaren, had ik met 1,86 mtr en gebrek aan bewegingsvrijheid geen andere keuze dan op die manier op te stappen. Een Rt is geen lage fiets, om die reden heb ik van de 'ruiteropstap' nooit afscheid genomen. Dat lukt eigenlijk altijd wel goed, de ondergrond is dan idd wel belangrijk. De bok van de RT kan het makkelijk hebben, getuige deze manier van opstappen met 90 kilo gedurende 3,5 jaar op een en dezelfde fiets.

De enkele keer dat de ondergrond slapjes is of schuin afloopt, stap ik traditioneel op maar dan vanaf de jiffy. Omdat de motor dan schuin staat, is de buddy ook beduidend lager.

Over geen gezicht gesproken:
Hoewel het dankzij de kunststof ingrepen niet echt meer nodig is, zet ik bij het afstappen nog steeds eerst de jiffy uit met mijn linkerhand (0:19) om dan pas af te stappen vanaf de schuine en dus lage positie. Pas daarna trek ik de Rt op de bok.

Het uitzetten van de jiffy met de hand is middels een onnodige, maar ingebakken gewoonte. Het afstappen met de jiffy uitgeklapt voorkomt het in evenwicht houden van de motor. Eenmaal over het kantelpunt aan de andere kant van de jiffy heen, is er bij willekeurig welke RT geen houden meer aan.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 07 mar 2021, 16:59, 12 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door fschuurman »

Met dikke textiel broek gebruik ik ook de bok. Op de standaard heb ik zelf het gevoel dat dit kan breken. Nu heb ik als luie it’er overgewicht (ondanks 10.000 stapjes per dag) wat mij dit doet denken. Het op de strepjes staan helpt om gemakkelijk op te stappen.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door Venzent »

Bens schreef: 07 mar 2021, 10:28 Waarom zet je hem op de bok om op te stappen? Ik gebruik de zijstandaard, motor staat altijd in de eerste versnelling, en dan gaat het gemakkelijk.o ja ik ben 1.76 meter.
Bens, hij gaat altijd op de bok aan het eind van de rit en hij voor langere tijd stilstaat, en met tanken gaat hij ook op de bok.
Ik vind het prettiger tanken als ik naast de motor sta en wil dan de motor rechtop hebben.

Gezien de ruitermethode door zowel Frans als een mede-ITer (fschuurman) al in de praktijk beproeft zijn, en ik denk dat we in de zelfde gewichtsklasse spelen, zal ik die de volgende keer eens toepassen.

Afstappen is trouwens minder een probleem, maar eerst via de zijstandaard is misschien toch wel goed om de balansoefening tijdens het afstappen te vermijden (motor rechthouden tijdens afstappen alvorens op de bok te zetten)
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door BRS07 »

De bok van de RT kan het makkelijk hebben, getuige deze manier van opstappen met 90 kilo gedurende 3,5 jaar op een en dezelfde fiets.
Met dikke textiel broek gebruik ik ook de bok. Op de standaard heb ik zelf het gevoel dat dit kan breken. Nu heb ik als luie it’er overgewicht (ondanks 10.000 stapjes per dag) wat mij dit doet denken. Het op de stepjes staan helpt om gemakkelijk op te stappen.
Hier wil ik een ernstige waarschuwing plaatsen!!!!!!
Zelf pas ik deze opstapmethode ook weleens toe maar de meeste keren zwaai ik het been er nog over heen.

Maar……..twee jaar geleden was ik via het stepje opgestapt en wilde ik de RT afbokken en dit lukte maar half. :O
Want wat bleek één van de scharnierbouten van de bok brak af en het gevolg was dat de RT zware slagzij ging maken. :cry:
Gelukkig geen schade want de RT raakte langzaam de grond en de cilinder- en kofferbescherming deden hun werk pfffff…..
De RT was inmiddels wel 10 jaar oud. _004

Nu heb ik vernomen van mensen die het kunnen weten dat het meer voorkomt. In de RT van mij zaten nog de scharnierbouten die met een inbussleutel 6mm gemonteerd moesten worden en de verbeterde bouten monteer je nu met een torxbit.

Dus mijn advies, kijk welke scharnierbouten er nu in je RT zitten, en vervang deze.
Voor die paar centen wil je onderweg geen narigheid hebben.
En als een bout gebroken is dan verliest de veer zijn functie en zal je de bok moeten vastbinden om deze omhoog te houden.

-groet- Hans Beijersbergen
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door joekes »

Opstappen doe ik met gebruikmaking van de zijstandaard. Zwaai mijn been over het zadel en probeer onder weg niets te raken... Big RT Smile

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door Venzent »

BRS07 schreef: 07 mar 2021, 17:22
Nu heb ik vernomen van mensen die het kunnen weten dat het meer voorkomt. In de RT van mij zaten nog de scharnierbouten die met een inbussleutel 6mm gemonteerd moesten worden en de verbeterde bouten monteer je nu met een torxbit.
Hoi Hans,
Kan je mij vertellen waar je deze bouten dan kan vinden?
Gezocht op internet, maar kom alleen een discussie op het Amerikaanse forum tegen waar er welgeteld 2 personen zijn die het hebben meegemaakt.
Daar wordt het verweten aan niet goed aangedraaid zijn, en droog zijn (onvoldoende vet).

Ik kan niks vinden over verschillende versies van die bouten...
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door BRS07 »

Daar wordt het verweten aan niet goed aangedraaid zijn, en droog zijn (onvoldoende vet).

Ik kan niks vinden over verschillende versies van die bouten...
Over de versies is ook niets te vinden maar kom je bij een dealer dan heeft deze ze meestal op voorraad.
Het onderhoud deed ik altijd zelf, en veelte uitgebreid! Dus ook deze scharnierpunten werden jaarlijks gesmeerd.
En verkeerd aangedraaid zijn is vreemd dat het na tien jaar breekt.

Het verbaasde mij dan ook ten zeerste dat deze bouten braken en er géén slijtage plekken te zien waren.

-groet- Hans Beijersbergen.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door QuickFix »

joekes schreef: 07 mar 2021, 17:51Opstappen doe ik met gebruikmaking van de zijstandaard. Zwaai mijn been over het zadel en probeer onder weg niets te raken... Big RT Smile
Dat laatste is iets dat mij niet lukt door mijn "Atletische" voorkomen. :D

Ik vroeg dat vorige week aan René (van Reco motorservice) toen ik mijn fiets voor z'n jaarlijkse beurt bij hem langs bracht.

Het was me namelijk al langer opgevallen dat er vegen op de bijrijderszetel zaten en vroeg hem of dat kwam door de bagage die ik er (voornamelijk tijdens vakantie) op vastbindt.
Vervolgens wees hij mij op de bovenkant van de koffers: "Nee, dat komt van het zwiepen van je been bij het opstappen"; ik moest lachen want daar had ik nooit bij stilgestaan. ;)
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door HansD »

Hier een hele serie tips voor het op- en afstappen.

https://youtu.be/oOD9NnTevH0
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door QuickFix »

HansD schreef: 08 mar 2021, 13:19Hier een hele serie tips voor het op- en afstappen.
Indrukwekkend: zo'n kleine vrouw (1,62m) met dito gewicht op z'n grote en zware fiets. _004
Bedankt voor de link Hans.
Freude am Fahren
fransgabler

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door fransgabler »

QuickFix schreef: 08 mar 2021, 14:25 Indrukwekkend: zo'n kleine vrouw (1,62m) met dito gewicht op z'n grote en zware fiets. _004
Bedankt voor de link Hans.
De crux bij dit soort filmpjes is dat het er heel eenvoudig en gemakkelijk uitziet. Dat is het natuurlijk niet en deze geschoolde dame zal het behaalde niveau vanuit het nodige talent, gevoel voor balans en met veel oefenen hebben bereikt. Zo ziet met name het rijdend opstappen er uit alsof dat in een stief kwartiertje wel te leren is.

Het probleem is niet zozeer om dit veel te oefenen, maar schuilt vooral in de keren dat het wat minder gaat. Oftewel een oefening lukt niet helemaal en mijn zware, gepoetste, glimmende en vooral dure RT gaat bij herhaling op z'n rechterkant....Dat is het me niet waard.

De post van #Hans ten aanzien van de gebroken bokbout heeft er direct toe geleid beide asjes te controleren op inbus of torx en ze meteen in te smeren met dikke olie. Stonden gortdroog...
knip/ Maar……..twee jaar geleden was ik via het stepje opgestapt en wilde ik de RT afbokken en dit lukte maar half. :O
Want wat bleek één van de scharnierbouten van de bok brak af en het gevolg was dat de RT zware slagzij ging maken. :cry:
Nu heb ik vernomen van mensen die het kunnen weten dat het meer voorkomt. In de RT van mij zaten nog de scharnierbouten die met een inbussleutel 6mm gemonteerd moesten worden en de verbeterde bouten monteer je nu met een torxbit. /knip
Het model 2010-2013 blijkt standaard al uitgerust te zijn met de genoemde torx asjes. Het kopje van de torx is niet vanaf de buitenkant, maar vanaf de binnenkant van de bok - op een ander merkforum ook wel ouwelullensteun genoemd - te zien. De ruiter-opstap is daarmee min of meer veilig verklaard.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door Venzent »

En dan is er nog deze opstap techniek, maar of me dit lukt?
https://www.facebook.com/groups/2380874 ... 801489289/
fransgabler

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door fransgabler »

Venzent schreef: 09 mar 2021, 13:46 En dan is er nog deze opstap techniek, maar of me dit lukt?
https://www.facebook.com/groups/2380874 ... 801489289/
Tuurlijk lukt je dat.
Je begint heel eenvoudig, eerst met het scherm in de laagste stand.
bert111bel
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
Type: R1200RT
Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
Land: België
Woonplaats of omgeving: LENDELEDE

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door bert111bel »

Venzent schreef: 07 mar 2021, 09:51 Misschien een rare vraag, maar hoe stappen jullie op de motor?


Ik stapte nu op door in de zwaai van mijn been, met mijn rechterhand mijn enkel te pakken en mijn hiel tegen m'n kont te trekken, totdat deze volledig over de motor was.
dit is de methode hoe ik afstap van de motor _004
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Venzent schreef: 09 mar 2021, 13:46 En dan is er nog deze opstap techniek, maar of me dit lukt?
https://www.facebook.com/groups/2380874 ... 801489289/
Krijg je in elk geval geen krassen op je koffers! :D
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door Venzent »

In het kader van "better safe then sorry" maar gewoon de hele set aangeschaft. Ga ik netjes alles vernieuwen op een lekkere buitensleutel dag....
IMG_0599.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
etienne
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 okt 2020, 17:17
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Re: Opstap technieken

Ongelezen bericht door etienne »

Bens schreef: 07 mar 2021, 10:28 Waarom zet je hem op de bok om op te stappen? Ik gebruik de zijstanddaard, motor staat altijd in de eerste versnelling, en dan gaat het gemakkelijk.o ja ik ben 1.76 meter.
Ja zo doe ik het ook het makkelijkst geen risico dat hij omvalt.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”