Opstappen van de duopassagier.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Opstappen van de duopassagier.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Vandaag weer een ritje met mijn vrouw gemaakt. Ze vindt het helemaal geweldig en ziet er naar uit om dit veel vaker te gaan doen. Ze loopt echter wel tegen een probleem aan en dat is het opstappen.

Ze vindt het super lastig om haar rechterbeen voldoende hoog te krijgen om over de topkoffer te kunnen zwaaien.
Wie heeft er tips of technieken waardoor het op- en afstappen makkelijker gaat.

Alvast bedankt voor het meedenken.😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: Opstappen van de duopassagier.

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 27 apr 2021, 22:59 Ze vindt het super lastig
Het ís ook super lastig. Probeer het zelf eens met de topkoffer achterop en je vrouw op de plek van de bestuurder.
Je hebt het deksel van de koffer wel eerst dichtgeklapt? :D

Als bestuurder zijn we gewend op te stappen zonder iemand achterop. Dat biedt ruimte en voor sommigen is dat al een hele klus

Een duo-passagier heeft bij het opstappen aan de voorzijde nauwelijks ruimte door de plek die de bestuurder inneemt en achter niet door de standaard verhuiskoffer van BMW. Zonder topkoffer opstappen is een voor de hand liggende oplossing, maar geen goede. Juist met zijn tweeën is de topkoffer heel nuttig voor bagage en voor de duo passagier als veilige steun in de rug.

Mijn dochter is lang en lenig, die stapt gewoon vanaf het stepje op en zwaait dan eerst haar been over de buddy ipv over de koffer heen en maakt daarbij gebruik van mijn rug als geleiderail. Dan is het ook meteen duidelijk wanneer zij echt zit. Die lenigheid à la de familie Wevers-Balk heeft mijn vrouw niet meer, dat blijft een lastige exercitie maar ze doet het gelukkig net iets anders. Het duurt alleen wat langer en ik moet me wat meer schrap zetten. We rijden dan ook zelden samen op de RT vanwege o.a. dit gedoe.

Maar goed, dat biedt geen antwoord op je vraag.
Op dit filmpje wordt heel precies het opstappen met zij- en topkoffer gedemonstreerd door een dame die zo te zien de 18 lentes ook al enige tijd achter zich heeft liggen. Zelfs met de kofferklep open lukt het opstappen van de duo passagier dan nog. Natuurlijk wordt ook het afstappen ook nog even step-by-step -gedemonstreerd. Let ook nog even op de non-verbale communicatie tussen bestuurder en duo-passagier.

Daarna nog wel even extra de klep van de kofferdeksel controleren. Je weet maar nooit...
Laatst gewijzigd door fransgabler op 28 apr 2021, 16:55, 4 keer totaal gewijzigd.
kaaskop

Re: Opstappen van de duopassagier.

Ongelezen bericht door kaaskop »

PanEuRoel schreef: 27 apr 2021, 22:59 Vandaag weer een ritje met mijn vrouw gemaakt. Ze vindt het helemaal geweldig en ziet er naar uit om dit veel vaker te gaan doen. Ze loopt echter wel tegen een probleem aan en dat is het opstappen.

Ze vindt het super lastig om haar rechterbeen voldoende hoog te krijgen om over de topkoffer te kunnen zwaaien.
Wie heeft er tips of technieken waardoor het op- en afstappen makkelijker gaat.

Alvast bedankt voor het meedenken.😊
Mijn dochter heeft een verstandelijke beperking met daarbij een wat verminderde (lees: trage) motoriek. Maar ze zit graag achterop bij mij op de motor. Het enige wat zij wel wil is de topkoffer met rugkussen/-steun zodat ze wat meer vertrouwd voelt achterop (wellicht om het idee dat ze dan niet van de motor afvalt bij optrekken/rijden).

Als ik al op de motor zit stapt ze zo zonder probleem achterop ongeveer net zoals op het filmpje. Alleen trekt zij haar been voldoende omhoog om in 1x haar been over de buddyseat te "gooien". Afstappen in omgekeerde volgorde maar nog steeds haar been voldoende omhoog trekkend om in 1x eraf te kunnen stappen. ik zelf zit dan wel wat voorover gebogen op de motor om haar toch voldoende ruimte te geven om fatsoenlijk haar been over de buddyseat te kunnen "gooien".

Mijn dochter is ongeveer 1.58 mtr. lang.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Opstappen van de duopassagier.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dank jullie wel voor de reacties en Frans, voor het filmpje.
Ik denk dat we eerst maar eens droog moeten oefenen, to get the hang of it, voordat we dat weer gaan doen met de hele uitrusting aan.
Ik laat het nog wel weten als we wat vorderingen hebben gemaakt. 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”