Service Simako-BDM

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Eind oktober 2020 heb ik mijn R1200RT gekocht bij Stella Motoren Apeldoorn. Stella Motoren is een onderdeel van Simako-BDM.
Motoren die worden ingeruild bij aankoop van een nieuwere, nieuwe BMW, maar al wat ouder zijn of van andere makelij zijn, worden niet via Simako-BDM verkocht, maar via Stella Motoren.

Mijn aankoop was een R 1200 RT van 2009. Drie maanden garantie op het rollende deel. Computerstoringen horen hier dus niet bij.
In de eerste week kwam ik er achter dat mijn zadel niet verwarmd was en een laag model was. ( dat van dat lage zadel ontdekt via het forum 😊)
Dit gemeld en dat zou worden opgelost door dit zadel te ruilen op een ingeruilde motor,

Twee weken na aankoop, kom ik stil te vallen op een bijzonder drukke rotonde in België. Oorzaak: lege tank. De BC gaf aan dat ik nog 108 km kon rijden. Het was kwart voor vier in de middag. ANWB ingeschakeld en vervolgens Touring Mobilis. Lang verhaal kort, ik was om tien uur thuis. Ik heb het probleem gemeld bij Stella. Afspraak gemaakt in Elst om het op te lossen.

Diagnose: Zwakke accu en kapotte lintsensor. Beide zijn vervangen. Op mijn vraag; "Wat zijn de kosten?" kwam het antwoord: "Niets meneer, de motor moet gewoon goed zijn."

In de week nadien een volgend probleem gemeld met de remmen. Als ik langzaam kwam aanrijden bij een verkeerslicht, met slepende rem, dan was dat niet vloeiend maar met schokken. Ik rem wel, ik rem niet, wel, niet, wel, niet. Ik vond dat super irritant. De remmen zouden worden nagekeken als het zadel kon worden omgeruild.

Afspraak gemaakt met de werkplaats. Gisteren weer de reis naar Apeldoorn gemaakt. Dat is enkel toch weer een ritje van 230 km. Ik ga dus niet elke week een kijkje nemen, dat voert wat te ver. Na testrijden door de monteur, het verdict: het ligt aan de remschijven.
Er werden twee nieuwe remschijven gemonteerd.
Op mijn vraag; "Wat zijn de kosten?" kwam het antwoord: "Niets meneer, de motor moet gewoon goed zijn."

Een dergelijke service op een motor van 2009, die is dus echt niet nieuw meer, vind ik grote klasse. We mopperen op de diverse fora wel over dealers -stealers-, maar dat gaat wat mij betreft in dit geval zeker niet op.

Simako-BDM cq Stella Motoren, topbedrijf, top service!!!
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 22 mei 2021, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door fransgabler »

De manco's die je noemt zijn typische BMW kwaaltjes, die ook expliciet vermeld worden met een prijsindicatie in de rubriek die geschreven is voor aspirant kopers van een BMW. De occasion motor die je beschrijft vertoont wel veel van die kwaaltjes en bevestigt daarmee de genoemde aandachtspunten uit dat artikel.

De reparaties ervan zijn zelfs voor een bedrijf kostbaar wat betreft de onderdelen, de manuren nog niet eens meegenomen. Het is goed om te horen dat bij een dergelijke occasion-leeftijd een service geleverd wordt die er uiteindelijk toe leidt dat de klant tevreden wegrijdt, ondanks dat daarmee de marge op de verkoop wel heel gering en misschien wel negatief uitvalt.

Goed bericht over een BMW specialist, die geen BMW dealer is en zich ook niet als zodanig gedraagt.

In die zin wil ik het wel opnemen voor de BMW dealers, dat hun weinig welwillende servicegedrag vooral wordt ingegeven door de enorme druk die ze door de importeur wordt opgelegd. De importeur heeft op zijn beurt weer last van een dwingende fabrikant op zijn nek. Er moeten immers vooral omzetten gedraaid worden aan nieuwe motoren. De wijze waarop de Nederlandse BMW importeur oudjaarsdag van het boekjaar 2020 afsloot - net even voor Yamaha - als meest nieuw verkopend merk is daarin veelzeggend.

Goed verhaal PanEuRoel!
Laatst gewijzigd door fransgabler op 17 mei 2021, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Kleine aanvulling: Simako-BDM is wel een officieel BMW-dealer. :geek:
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 17 mei 2021, 08:53 Kleine aanvulling: Simako-BDM is wel een officieel BMW-dealer. :geek:
Je verhaal was al volstrekt duidelijk in de eerste post. Je motor is niet geleverd door de BMW dealer, maar door een satelliet daarvan met een andere naam en op een andere vestiging. Die satelliet levert ook andere occasions, maar BMW is wel hun specialisme en core-business. Dat de firma op die manier opgesplitst is, geeft al aan de vestigingen andere verantwoordelijkheden hebben en ook andere doelen nastreven.

In de buurt van een voor-motoren-in-het-weekend verboden dijk, in het midden van het land zit een grote motordealer. Een prachtzaak, waar ik graag over de vloer kom. De zaak levert ook nieuwe en premium BMW motoren, maar in een apart pand aan de overkant van de straat. Zelfs de twee werkplaatsen bevinden zich strikt gescheiden, ieder in het eigen pand. Je hoeft niet onder professor Heertje gestudeerd te hebben om te bedenken dat die opzet economisch tamelijk inefficiënt is. Daar zit een BMW gedachte achter, die in het recente verleden diverse vestigingen hun BMW dealerschap kostte.

Tsja, van die dingen.
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Mijn vorige BMW, een R1150RT kocht ik ook bij Stella motoren.
Ik kon een uitgestelde garantie periode regelen omdat ik de motor kocht in oktober en ik dan toch niet meer rijd.
Dit werd geregeld dmv een afgelezen km stand.
Perfect.
Ook ontbrak de afstandsbediening van het alarm, er was alleen het “stiftje” om op het contactpunten in de Kuip te drukken.
Ook dit werd kosteloos geregeld door Stella.
Eenmaal aangekomen in het voorjaar en de garantieperiode ging mijn abs kapot, hetgeen wederom kosteloos gerepareerd werd via Simako, inclusief een motor van Simako om weer huiswaarts te gaan.
Topservice
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik kan het verhaal over de kwaliteit en service van Simaco uit Elst ( en nu ook Apeldoorn) alleen maar bevestigen. Ik heb meerdere BMW motoren bij hun aangeschaft en kan alleen maar beamen dat hun after-service prima is.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ook mijn ervaring. Kom er al meer dan 20 jaar (ook voor de overname). Bij mijn laatste reparatie zeer goed en zeer coulant geholpen.
Gratis koppelingsplaat gekregen omdat de boel toch open lag. Je wordt er echt niet afgescheept en krijgt altijd een goede oplossing.

Binnenkort weer langs voor een beurtje en dan kunnen we binnenkort hopelijk weer een keer naar de Highlands.
willemk
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jul 2021, 18:39
Type: R1200RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: pannerden

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door willemk »

Ook ik heb zeer goede ervaring met Stella en Simako, in de garantietermijn ging mijn linker richtingaanwijzer stuk en is, ondanks dat ik alleen garantie had op draaiende delen, gratis gerepareerd. Hulde voor zo'n geweldige service
Dacher
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 apr 2019, 09:03
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: geen
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Gaanderen

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door Dacher »

Zaterdag was de bedoeling om met mijn vrouw op de goldwing (1500) naar Stella te gaan.
Het was echter petweer dus in de auto erheen, en inderdaad een zeer prettig gesprek gehad daar, hij nam alle tijd voor ons dus dat was als goed.
Tuurlijk mochten we " passen " en hoewel iets krapper als op de ... paste het prima, volgende stap is een lange proefrit maken op de (2016) rt en kijken of hij dan nog steeds bevalt.
We zijn daar mede heen gegaan vanwege de goede recensies, dank hiervoor 👍
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik wil niet stoken en ben misschien wat pessimistisch geladen na de zoveelste persconferentie :$
maar als zoveel mensen zoveel moeten laten repareren lijkt het ook wel een beetje alsof de kosten reeds zijn bijgeteld bij verkoop, maar de reparaties niet zijn gedaan. In het kader van "als de klant niet klaagt is het extra marge".
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door Dingeman »

MotoCon schreef: 03 nov 2021, 10:38 Ik wil niet stoken en ben misschien wat pessimistisch geladen na de zoveelste persconferentie :$
maar als zoveel mensen zoveel moeten laten repareren lijkt het ook wel een beetje alsof de kosten reeds zijn bijgeteld bij verkoop, maar de reparaties niet zijn gedaan. In het kader van "als de klant niet klaagt is het extra marge".
Bovenstaande begrijp ik niet.
Ligt dit aan mij?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
fransgabler

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dingeman schreef: 03 nov 2021, 15:25
MotoCon schreef: 03 nov 2021, 10:38 Ik wil niet stoken en ben misschien wat pessimistisch geladen na de zoveelste persconferentie :$
maar als zoveel mensen zoveel moeten laten repareren lijkt het ook wel een beetje alsof de kosten reeds zijn bijgeteld bij verkoop, maar de reparaties niet zijn gedaan. In het kader van "als de klant niet klaagt is het extra marge".
Bovenstaande begrijp ik niet.
Ligt dit aan mij?
Even los van de firma in kwestie, spelen er hier twee zaken

1 Topicstarter PanEuroel beschrijft een aantal zaken die aan zijn motor kennelijk al niet kloppen en/of niet gecontroleerd zijn bij aflevering. De motor in kwestie wordt afgeleverd met een zwakke accu en een kapot tanklint. Ook met de remmen is dan al het een en ander niet in orde. In dit soort gevallen gaat het verhaal van Motocon wel degelijk op. Er zijn genoeg klanten die het erbij laten zitten vanwege afstand, desinteresse, geen zin in gedoe of de motor niet willen missen voor reparatie en dan is de betaalde garantiepot voor de afleverende dealer.
Let wel: Dan gaat het om specifieke zaken waarvan de dealer kan weten dat ze bij aflevering niet in orde zijn. (*)

2 Daarnaast gaan er zaken in of na de garantieperiode kapot, die de dealer zelfs na een zorgvuldige eindcontrole niet kan voorzien. Het is immers techniek en dat kan gaandeweg kapot. Dat defecten zonder veel babbelen, onderhandelen en gedoe 'als vanzelfsprekend' gerepareerd worden strekt een afleverende dealer tot eer. Het onvoorziene defect wordt gerepareerd zonder bijkomende kosten voor de afnemende klant vanuit de filosofie dat " de motor goed moet zijn' . Dat het zo hoort te gaan, is wel duidelijk. Dat het vaak anders gaat ook.
Als een dealer daarnaast zaken - die buiten de garantieperiode of garantieafspraken vallen - budgettair neutraal of tegen een sterk gereduceerd tarief repareert is heel bijzonder en bezorgt de dealer terecht een goede naam. _004

In het verlengde hiervan maak ik nog wel eens mee dat tijdens een proefrit het een en ander aan een motor niet in orde blijkt te zijn. De dealer of handelaar verzekert me vervolgens dat de gebreken bij aflevering alsnog gerepareerd zijn. Die volgorde wordt veel gehanteerd en bevreemdt me telkens opnieuw. In zo'n geval - afhankelijk van de geconstateerde gebreken - laat ik de motor per definitie staan. Verkooptechnisch is ook niet handig, ik zal niet de enige zijn die een motor dan niet afneemt. Dat gebeurde me zelfs bij een grote officiēle BMW dealer.

Het maakt verschil of er een lampje stuk is (hoewel bij canbus weet je het maar nooit), het spatbord rammelt of dat het blok olie lekt, er vreemde geluiden uit de bak komen en 'n cardanfiets naar één kant trekt.

(*) Fabrikanten doen overigens precies hetzelfde, de klant is tegenwoordig behalve afnemer en financier tevens testpiloot. Dat verklaart de vele terugroepacties, die uit de praktijk van het straatgebruik voortkomen. Dat scheelt vele testkilometers, tijd en alle kosten - kennelijk hoger dan een terugroepactie - die daarmee gemoeid zijn in de ratrace om een nieuw model uit te brengen.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 nov 2021, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door MotoCon »

Dingeman schreef: 03 nov 2021, 15:25 Bovenstaande begrijp ik niet.
Ligt dit aan mij?
Ik refereer inderdaad aan punt 1 van fransgabler hierboven. Sommige dingen worden duidelijk niet gecontroleerd en niet in orde gemaakt, in de hoop dat de koper niet gaat klagen of niks in de gaten heeft. Door ze wèl op voorhand in te calculeren kun je na een klacht van een klant makkelijk klantvriendelijk doen door uitspraken als "de motor hoort gewoon goed te zijn", maar mijn vraag is dan eigenlijk "wat heb je nog meer niet gecontroleerd".

Ik ken de firma in kwestie niet, en ik wil hem dus niet in een kwaad daglicht stellen, maar we weten allemaal wel dat 90% van de motorhandel (en auto's en brommers net zo) op die manier werkt.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Service Simako-BDM

Ongelezen bericht door MotoCon »

fransgabler schreef: 03 nov 2021, 17:21 In het verlengde hiervan maak ik nog wel eens mee dat na een proefrit het een en ander aan een motor niet in orde blijkt te zijn. De dealer of handelaar verzekert me vervolgens dat de gebreken bij aflevering alsnog gerepareerd zijn. Die volgorde wordt veel gehanteerd en bevreemdt me telkens opnieuw. In zo'n geval - afhankelijk van de geconstateerde gebreken - laat ik de motor per definitie staan. Verkooptechnisch is ook niet handig, ik zal niet de enige zijn die een motor dan niet afneemt. Dat gebeurde me zelfs bij een grote officiēle BMW dealer.
Ja ik begrijp dat ook werkelijk niet... Als mensen hun huis verkopen zie je ineens dat ze beginnen te schilderen, kapotte deurklinken vervangen en de dakgoot repareren, want ze willen zoveel mogelijk vangen. Maar bij de handel in auto's en motoren werkt dat blijkbaar anders. Toen ik de motor hier rechts kocht, had ik zo'n zelfde ervaring. De ervaring die iedereen wel eens heeft gehad denk ik: bij de proefrit start de motor niet want accu plat. En dan nogwel aangekondigd dat ik kom proefrijden ook nog. Dat geeft géén goede indruk, en is acuut reden voor afdingen. Ik begrijp zo'n handelaar niet. Gelukkig gaf de motor verder wel een prima indruk, was van de eerste eigenaar, onderhoudshistories was compleet en de laatste paar rekeningen waren erbij. Dus ik heb dan toch maar besloten de motor te kopen, op voorwaarde van een nieuwe accu.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”