De andere kant van het gemak van booking.com

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door fransgabler »

Met de RT maak ik nog wel eens een buitenlands reisje, waarbij de routes thuis worden voorbereid op de computer. Dat helpt om de winter door te komen, vooral als er pekel op de weg ligt. Een week voor het uiteindelijke vertrek worden dan de hotels via booking.com besproken. Dat is reuze handig, en het levert dit forum en / of mijn routeplanner een aardig centje op. Mocht het onderweg tegenzitten, dan kan meestal tot de dag zelf de boeking worden geannuleerd en een ander hotel worden geboekt. Met de app op de smartphone is dat onderweg helemaal 'appeltje eitje'.

Dat lijkt in eerste instantie op een win-win situatie, die we moeten koesteren.

Echter, onderweg raak ik nog wel eens in gesprek met de uitbaters van hotels. Die uitbaters blijken heel dubbel in dat booking.com verhaal te zitten. Vooral de kleine hotelletjes en - waar ik anders niet zo snel zou komen - krijgen via booking com toch nog overnachtingen binnen alsmede de grote goedkopere ketens als Capagnille, F1, Premiere Class enz. De andere kant van dat booking.com verhaal is dat dit platform - want anders is het niet - niet alleen wat van de nachtprijs afroomt, maar zich er een groot deel van toe-eigent. De contracten zijn strak en het hotel mag zelf geen reclame meer maken om buiten booking.com nog overnachtingen te boeken.

Booking.com is een grote speler op de markt geworden en gedraagt zich steeds meer als een monopolist. Als een hotelier of budget-hotelketen het niet bevalt, dan kan hij/zij na afloop van het contract zelfstandig verder. Inmiddels heeft booking.com zo'n groot deel van de markt in handen, dat het bookingless doorgaan eigenlijk geen optie meer is. Dat is allemaal tot daar aan toe en zou nog onder de noemer 'vrije marktwerking' kunnen worden geschaard. Zo gaan die dingen vaker via de digitale wereld.

Totdat ik op 30 mei 2021 in mijn ochtendkrant de column van Eus - de presentator van 'de geknipte gast' en 'sterren op het doek ' lees met als onderwerp: booking.com, ontslagen, staatssteun en het gedrag van drie heren van de raad van bestuur. Wat is er aan de hand? In Amsterdam worden alleen al eind 2020 duizend medewerkers van booking.com ontslagen en het platform ontvangt o.a. Nederlandse corona staatssteun voor een bedrag a 100.000.000 euro. Die ontwikkelingen blijken echter geen beletsel te zijn voor de drie heren uit de raad van bestuur om zichzelf in totaal 28.000.000 euro uit te betalen.
.
Schermafbeelding 2021-05-29 om 12.12.47.png
.
Bovenstaand citaat spreekt voor zich en heeft verder geen toelichting nodig. De reden dat ik het plaats, is niet om een boycot te starten, maar wel om te laten weten dat aan het gemak van booking.com voor ons flexibele motortouristen ook een heel andere kant zit. Voor mij is de conclusie wel dat ik op zoek ga naar tenminste een paar overnachtingen die niet onder booking.com vallen, met het risico van een financiële tegenvaller door een annulering. Verder moet iedereen ​zijn / haar eigen conclusies maar trekken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 01 jun 2021, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door fschuurman »

Dat is precies hoe ik het doe. Ik gebruik het platform (of een ander zoals TripAdvisor en trivago) voor het vinden van accommodatie. Dan kijk ik of de locatie een eigen reservering mogelijkheid heeft. Vaak blijkt de eigen reserveringspagina van de website goedkoper. De uitbater heeft meer marge en uit dankbaarheid tref ik vaak een amicalere bediening. Dit laatste is discutabel daar dit ook mijn eigen beleving kan zijn :)
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Ik kijk eerst waar ik aangeland ben 's middags rond 4 of 5 uur, dan ga ik pas een hotel zoeken via Booking.com..
Ik check ook wel even de eigen website van het hotel wat daar de kosten zijn...vaak maakt het weinig uit en af en toe is het hotel zelfs duurder dan bij booking.com.

Tja, dan kies ik toch voor de goedkoopste...

Henk777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door Bens »

Doe het ook op fschuurman zijn manier.
Toptaarten( onderdeel vantopbloemen) ook zo'n platform. Dit is een verhaal van een aantal jaren terug. Mijn broers hebben een niet te grote maar goedlopende bakkerij. Toptaarten bestelde een taart, in hun beginjaren, die bezorgt moest worden. Rekening opgestuurd werd er 15% afgetrokken. gebeld wat doen jullie nu. Dit was hhoe zij het deden, mijn broers konden veel geld verdienen als zij met Toptaarten in zee gingen. Mijn broers bedankte daarvoor, witheet waren ze. Jaar erop weer een taart, mooi dachten Mijn broers, 30% erbovenop. Trokken zij er 45% vanaf. Jaar erop weer een taart, die hebben zij niet aangenomen. Kwam erop de site van toptaarten te staan, dat zij met bakkerij ......... geen zaken meer deden omdat daar problemen waren met de hygiëne. Toen hebben zij een advocaat moeten inschakelen. Het werd vd site afgehaald, maar de kosten krijg je niet vergoed.
Een grote boevenbende met grote investeerders erachter die zoveel mogelijk geld willen binnenharken. In mijn ogen de parasieten van de maatschappij.
Hoop dat ik niet te grof ben hiermee.
fransgabler

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dus: Beter geen toptaart bestellen vanaf een booking.com locatie. -naughty-
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door Bens »

Toptaarten is ook zo'n platform met een overeenkomstige manier van werken als booking.com.com. Voorbeeld haalde ik erbij om te laten zien welke druk dit soort platforms kunnen uitoefenen op kleine ondernemers.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door jbazelmans »

zo gaat het met alle platforms waar meerdere ondernemers beschikbaar zijn. Thuisbezorgd is hetzlefde laken en pak
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door ErikS »

Het hele verhaal klopt als een bus!
Dus . . . het hotel gewoon uitzoeken via booking.com of een van de andere hotel sites; vervolgens via internet het email adres van het hotel achterhalen en rechtstreeks bij hun boeken.
Dat is misschien jammer voor ons forum maar aan zulke streken wens ik niet mee te werken.

Met top..... (bloemen, taarten etc; is feitelijk een en hetzelfde bedrijf) werkt dit helaas niet want zij vermelden niet waar zij de bestelling plaatsen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door MofkaP »

Een hotel mag volgens de met booking.com gesloten overeenkomst niet op de eigen website overnachting aanbieden die goedkoper is dan via booking.com.
Dus biedt het hotel vaak iets duurder aan. Meestal krijg je dan wel wat extra’s. Zoals een ontbijt, een grotere of betere kamer, internet op de kamer, TV, eigen toilet en doucheruimte, enz.
fransgabler

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door fransgabler »

MofkaP schreef: 02 jun 2021, 03:03 knip/ Een hotel mag volgens de met booking.com gesloten overeenkomst niet op de eigen website overnachting aanbieden die goedkoper is dan via booking.com.
Ah, kijk aan. Zo is dat contractueel vastgelegd.

Hoewel er flink druk op minister Koolmees is uitgeoefend , blijkt dat er juridisch geen onderbouwing gevonden kan worden om de verleende coronasubsidie bij booking.com terug te vorderen. De maatschappelijke onrust omtrent de verleende corona subsidie heeft booking.com echter niet onberoerd gelaten.

Bevreesd voor imagoschade, zelfs op dit forum hadden we het er over, heeft het Amerikaanse bedrijf besloten om de eerder ontvangen 65 miljoen aan coronasteun terug te storten in de Nederlandse kas. Mooi zo, druk helpt soms wel eens. Nu Sywert nog...
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 jun 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik vind dat wel discutabel. De wet geld dus alleen als iedereen er mee eens is? Het (morele) kompas kan wel in de war raken zo. Als het de ene kant op kan, dan kan het ook een andere kant op.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: De andere kant van het gemak van booking.com

Ongelezen bericht door fransgabler »

fschuurman schreef: 05 jun 2021, 10:42 Ik vind dat wel discutabel. De wet geld dus alleen als iedereen er mee eens is? Het (morele) kompas kan wel in de war raken zo. Als het de ene kant op kan, dan kan het ook een andere kant op.
Ik snap wat je bedoelt.

De wet geldt te allen tijde, zeker als die eenduidig uitgelegd kan worden en dat lijkt hier het geval te zijn. Winsten uit het verleden en het uitbetalen van absurde bonussen aan managers staan de subsidiestroom niet in de weg. Bij KLM hebben we overigens dezelfde procedure gezien. Daar werd de coronasteun niet terugbetaald, maar werden de voorgenomen bonussen alsnog niet uitgekeerd.

Het morele kompas bestaat bij grote bedrijven niet, tenzij er zoveel druk wordt uitgeoefend vanuit het morele kompas van bijvoorbeeld het publiek annex potentiële klanten dat de imagoschade van het bedrijf op termijn niet opweegt tegen de tijdelijke steun, zelfs als die steun legaal wordt ontvangen.

Booking.com maakt zelf de afweging de balans door te laten slaan in het terugbetalen van de coronasteun. De bonussen zullen wellicht gewoon worden uitgekeerd uit de bestaande tegoeden, dat is aan het bedrijf zelf. Daarmee hoopt het bedrijf op de terugkeer van goodwill uit het publiek en daarmee een langdurige klantenbinding.

Het lijkt me een verstandige keuze.
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”